Nyt tulilinjalla Vanhanen - sananvapauttako?
mmniemi:
Quote from: Torsten Kihlman on 15.04.08, 20:32
Pitäisikö nyt Putininkin erota? Jättää väliin pääministeriehdokkuuden?
Vain jos hän on liehitellyt nuorikkoaan tekstiviesteillä. Tai eronnut entisestä tekstarilla...
teropa:
Itekki lukasin nuo Matin viestit, ja Jyrki K:n viesti olis voinut olla itseni kirjoittama.
IKE sai potkut täysin turhaan. Mies paikallaan. Joo, valkoinen valhe tuli, mutta oli aihekin arka. Ei omasta yksityisestä, intiimistä elämästä kukaan halua kertoa isoille ihmisjoukoille, saatikka koko Suomen kansalle. Ihmisellä on tiettyjä alueita, jotka on hyvinkin privaatteja ja arkoja, joiden jakaminen ei kuulu NORMAALIIN ihmisen elämään. Ike mielestäni on normaali suomalainen mies, jolla on munaa paitsi luotsata valtiota ulkoministerin vakanssilla ja munaa vokotella nuorempia naisia. Pointsit siitä. Mitä v*ttua se kenellekään kuuluu, mitä hän tekee yksityiselämässään. Ei tasan mitään.
Vanhasen tarina on, jos mahdollista, vieläkin surullisempi. Mies tekee kaikkensa, että saisi pidettyä yksityiselämänsä erossa poliitikko-Matista (joka on ihminen sekin, ei politiikka-kone joka elää vain politiikan kiemuroista). Sitten tulee Kuronen ja toistuvasti pettää hänen luottamuksensa. Ja kun Matti ei tätä enää jaksa/halua, ja lopettaa suhteen, saa hän siitä maksaa kalliin hinnan. Mieheltä joka on selkeästi hyvin yksityinen ihminen, varautunut ja suojautunut, viedään se, mitä kalleimpana pitää. Ja sitten ryvetetään julkisuudessa. Ja nyt ollaan jo viemässä leipäpuutakin!
Medialle sanoisin, että hävetkää siat! Ihmisten elämillä pelataan tässä, ei yhtään vähemmällä. Kiihkomielisille kansalaisille sanoisin, että hankkikaa elämä ja katsokaa peiliin. Keskiajalla tämmösistä hommeleista pantiin porukkaa lihoiksi, nykyään kirjotetaan lehdissä ja suu vaahdossa tuomitaan internetissä. Mekanismi on sama; ihminen on ihmiselle susi. Valitettavasti.
Tero
kpoykko:
Quote from: Tero Partanen on 16.04.08, 09:59
Medialle sanoisin, että hävetkää siat! Ihmisten elämillä pelataan tässä, ei yhtään vähemmällä. Kiihkomielisille kansalaisille sanoisin, että hankkikaa elämä ja katsokaa peiliin. Keskiajalla tämmösistä hommeleista pantiin porukkaa lihoiksi, nykyään kirjotetaan lehdissä ja suu vaahdossa tuomitaan internetissä. Mekanismi on sama; ihminen on ihmiselle susi. Valitettavasti.
Täysin samaa mieltä.
Amen.
Etsijä:
Quote from: Tero Partanen on 16.04.08, 09:59
Kiihkomielisille kansalaisille sanoisin, että hankkikaa elämä ja katsokaa peiliin. Keskiajalla tämmösistä hommeleista pantiin porukkaa lihoiksi, nykyään kirjotetaan lehdissä ja suu vaahdossa tuomitaan internetissä.
Näi o.
Olen ollut viime päivinä hyvin pettynyt siihen, että kun julkisuuteen tulee niinkin yllättävä tieto kuin se, että keski-iän ohittamassa oleva poliitikko voi olla edelleen seksuaalinen ja tunteva olento, niin maastamme löytyy sellaisiakin ihmisiä, joiden mielestä moinen on "hävettävää" ja "törkeää". Ilmeisesti kreikkalainen, alunperin Platonilta peräisin oleva ja sittemmin kristinuskoon periytynyt oppi aineen pahuudesta ja ruumiin saastaisuudesta puhtaan sielun vankilana elää ja voi hyvin kansan keskuudessa edelleen. Minä tulkitsen tämän niin, että taistelua uskomusjärjestelmistä vapaan ajattelun puolesta tarvitaan edelleen. Vaan kovin pettynyt olen kyllä kansan "syviin riveihin". Ilmeisesti näiden koko elämää onkin sitten värittänyt voimakas seksuaalisuuden kieltäminen. Oikeastaan heitä käy sääliksi.
teropa:
Itselläni se on säälinsekaista hämmennystä se, mitä mieltä olen näihin asioihin liittyvästä ahdasmielisyydesetä.
Tietyllä tavalla voidaan myös sanoa, että minäkin olen tuomitseva, koska tuomitsen ihmiset, jotka eivät noudata omaa ihannettani siitä, mitä ihmisen elämään voi ja kuuluu liittyä. Minulla on oma mielipiteeni asiasta. Jollain toisella omansa. On hankalaa kenenkään sanoa, että mikä se lopulta nyt on se "oikea" tapa tästä ajatella, koska kukin taaplaa niinsanotusti tyylillään.
Mutta siksi tästä aiheesta on niin helppo itsekin ärähtää, koska tässä (tai näissä) keisseissä näkyy nimenomaan se tietty kaksinaismoralismi, joka tekee aiheesta aika kitkerän. Ymmärrän ihmisiä, jotka vakaasti ja kiihkottomasti elävät elämäänsä omalla tavallaan, ja kertovat mielipiteensä muiden tekemisistä jopa arvostellen ja tuomiten, silloin kun ne eivät käy yksiin oman mielipiteensä kanssa. Mutta jos ihminen itse toteuttaa samoja "paheita" ja temppuja, ja on omasta toiminnastaan huolimatta valmis tuomitsemaan toisen, niin se on minusta raivostuttavaa.
Loppupeleissä tämäkin asetelma on vaan hyväksyttävä. Maailmaa ei voi muuttaa (ainakaan kovin helposti), ja kansan syvät rivit kääntyvät hyvin hitaasti. Ja aina voi antaa myös mennä asioiden toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Tero
Navigation