Nyt tulilinjalla Vanhanen - sananvapauttako?
Etsijä:
Quote from: Tero Partanen on 16.04.08, 10:43
Ymmärrän ihmisiä, jotka vakaasti ja kiihkottomasti elävät elämäänsä omalla tavallaan, ja kertovat mielipiteensä muiden tekemisistä jopa arvostellen ja tuomiten, silloin kun ne eivät käy yksiin oman mielipiteensä kanssa.
No yleensähän juuri varmuudella, vakaasti ja kiihkottomasti omaa elämän- ja maailmankatsomustaan toteuttavat eivät koe tarpeelliseksi arvostella eikä varsinkaan tuomita muita heidän tekemisistään. Minä tulkitsen tuomitsemispuheiden takana olevan aina rippasen syyllisyydentuntoa. Psykologisesti ilmiö on tuttu minän puolustusmekanismi, projektio. Eli omia tekoja, ajatuksia, piirteitä ja tunnetiloja, joita itsessä ei pystytä jostain syystä käsittelemään, siirretään muihin ihmisiin.
teropa:
Juu tuossa olet oikeassa, psykologiaa myöten. Mutta projektiosta ei kyllä tässä seksiviestien tuomitsemisessa ole minusta varsinaisesti kyse. Aihe on liian ilmeinen ja "näkyvillä" ihmisille itselleen, eikä sillä tavalla piilossa että tuomitseminen tapahtuisi vaivihkaa tai "projisoiden", omaa persettä suojaten. Tässä on minusta kyse aika aktiivisesta jeesustelusta, jolla pyritään pönkittämään omaa itsetuntoa. Toisten kustannuksella. Puolustuskonsti sekin, mutta hiukkasen erilainen. Ja nimenomaan siksikin ei ehkä mikään puolustuskonsti, koska eri ihmiset kokee tämän jutun niin eri tavalla. "joskus sikarikin on vain sikari..."
Kansa puhuu kansan äänellä jne. Mutta yieistäminen on silti vaarallista. Kaikki ei tosiaankaan tuomitse Kanervaa ja/tai Vanhasta, mutta yllättävän moni tekee. Ihmisten mielipiteistä ei ole mulla niin paljoa nokan koputtamista, koska heillä on siihen oikeus. Enemmän minua ärsyttää se, millä tavalla media (vaikuttaja) on homman hoitanut. Kovat panokset rahan vuoksi. Mutta mitäpä tuossa on uutta...
Mutta ajattelen siitä tuon lisäksi vielä sillä tapaa, että esim. ihminen joka ei vaikkapa syö lihaa niin voi ja saa kyllä tuomita lihaasyövät ihmiset (jos se ko henkilöstä tuntuu tarpeelliselta tai muuten vaan haluaa niin tehdä). Mutta juurikin silloin (kuten sanoit) se tapahtuu kaikessa rauhassa, esim. tämmösen henkilön omissa ajatuksissa. Ilman, että sitä tarvii "huutaa maailmalle". Tästä vastakohta on tietysti ihminen, joka vaikkapa vaahtoaa toisten seksiviesteistä, ja löytää itsensä kuitenkin hetken kuluttua Reeperbahnin laufhaussista hymy korvissa. Ja siis tätä kaksinaismoralismia ja tietynlaista jeesustelua, "pois se meistä" asennetta, jotenkin vierastan.
Tero
Etsijä:
Joo, olet oikeassa tuosta kaksinaismoralismista, se on sitä pahinta laatua, eikä ihan tuntematon tällaiselle moraalirelativistillekaan, vaikka onkin huomattavasti yleisemmin kristityn maailman heiniä.
Eniten minua on pistänyt vihaksi se, miten vähän niiden lukuisten äänekkäiden törkeää, millaista tekstiä pääministeriltä -kommenttien sekaan on mahtunut törkeää, miten minut altistettiin tietämään tällaista toisen ihmisen yksityiselämästä -viestejä.
Vaan ehkäpä tästä vielä sukeutuisi vakavamielinen ja kaikkia hyödyttävä julkinen keskustelu siitä, kuinka pitkälle oikeasti voidaan mennä sananvapauden nimissä. Itse olen tulkinnut sananvapautta vertauskuvallisesti mielelläni niin, että toki heppu, joka menee piruilemaan itseään puolta isommalle kuulapäälle snägärin jonossa, toteuttaa vaan perustuslaillista oikeuttaan sananvapauteen, mutta jos tulee luuvitosta, niin aika turha siitä on itkeä...
Crayfishguru:
Lehtitietojen mukaan naapurimaan Vladimir "Put it in" on vaihtanut paria kertaluokka nuorempaan voimistelijaan. Toivotavasti ei ole - in the process - pahemmin tekstaillut, koska muutenhan on olemassa vaara, että joku Göran Stubb joutuu peräänkuuluttamaan sieltäkin kulloinkin voimassaolevaa vastuuhenkilöä.
Etsijä:
Quote from: Boris Grahn on 16.04.08, 15:59
Lehtitietojen mukaan naapurimaan Vladimir "Put it in" on vaihtanut paria kertaluokka nuorempaan voimistelijaan. Toivotavasti ei ole - in the process - pahemmin tekstaillut, koska muutenhan on olemassa vaara, että joku Göran Stubb joutuu peräänkuuluttamaan sieltäkin kulloinkin voimassaolevaa vastuuhenkilöä.
Venäjällä asiat tehdään hiukan toisin, mitä kuvastaa hyvin se, etteivät tämän aamun lehdet osanneet kertoa muuta kuin että Venäjän presidentti on ehkä eronnut. Siis ehkä!
Navigation