FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.10.18, 14:11

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  En osaa käyttää FMGC:tä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: En osaa käyttää FMGC:tä  (Read 2002 times)
Poikalauri
Former member
En osaa käyttää FMGC:tä
« on: 17.04.08, 05:49 »

Ostin noin kuukausi sitten Wilcon Airbussin. Kone on siististi FSX:ssä käytettävänä, mutta enpä ole saanut sitä kertaakaan liikkeelle. Manuaali on luettu puhki, itse asiassa olen kääntänyt sen itselleni loisteliaaksi tankerosuomeksi, mutta en vaan saa siihen FMGC:hen ladatuksi yhtään mitään. Olen näitä sivuja lukenut toisenkin kerran, mutta en ole löytänyt ratkaisua. Siis tuo manuaali on se, mikä löytyy Wilcon sivuilta pdf:nä.

On siis kaksi vaihtoehtoa. Joko tämä minun bussi on susi tai minä olen tyhmä, enkä ymmärrä yksinkertaisiakaan ohjeita. Tosin kun olen näin vanhaksi elänyt, niin kaikenlaista on tullut opituksi.

Onko kenelläkään kokemusta tästä bussin manuaalista? Tietääkö kukaan, onko tälle bussin FMGC:lle jossain parempaa käyttöohjetta? Hullulta tuntuu maksaa 50 euroa lisäosasta, jota ei osaa käyttää...
Risto Partanen

Date Registered: 07.01.07

Re: En osaa käyttää FMGC:tä
« Reply #1 on: 17.04.08, 06:22 »

Onko kenelläkään kokemusta tästä bussin manuaalista? Tietääkö kukaan, onko tälle bussin FMGC:lle jossain parempaa käyttöohjetta? Hullulta tuntuu maksaa 50 euroa lisäosasta, jota ei osaa käyttää...

Kyllä se on tullut jokusen kerran luettua ja on mielestäni huomattavan selkeä.. Voisitko kertoa, mikä siinä tökkii niin on helpompi auttaa? Etkö saa matolootaan virtaa? Eikö L- ja R-riveille tule tekstiä? Eikö FMGC:ssä näy mitään, ruutu mustana? Täältä löytyy lisäksi kaksi käyttäjien tekemää Tutorial Flightia http://www.iemit.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=7464.

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Poikalauri
Former member
« Reply #2 on: 17.04.08, 07:13 »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Olen päässyt lootan kanssa siihen vaiheeseen, että laitan from/to - kohtaan esim. EFJY/EFHK ja kilikkaan 1R. Sen jälkeen en pääse eteenpäin. Manuaalissa sanotaan "The route selection page appears.... sitten pitää painaa INSERT (6R). Ei tapahdu mitään - ei ainakaan mitään, mitä minä ymmärtäisin.

Voi olla, että tämä koko juttu vaan ylittää vanhan miehen käsityskyvyn... jos tästä nyt pääsisi eteenpäin?Huh
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #3 on: 17.04.08, 07:44 »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Olen päässyt lootan kanssa siihen vaiheeseen, että laitan from/to - kohtaan esim. EFJY/EFHK ja kilikkaan 1R. Sen jälkeen en pääse eteenpäin. Manuaalissa sanotaan "The route selection page appears.... sitten pitää painaa INSERT (6R). Ei tapahdu mitään - ei ainakaan mitään, mitä minä ymmärtäisin.

Voi olla, että tämä koko juttu vaan ylittää vanhan miehen käsityskyvyn... jos tästä nyt pääsisi eteenpäin?Huh

Joo, siinä on sellainen juju että pitää olla talletettuna reitti tai reittejä jotta tämä sivu näkyy "oikein". Jos sulla on siis EFJY-EFHK reitti talletettuna H:\Flight Simulator 9\feelThere\Airbus\FMGC\A320 kansiossa niin sitten se Route selection page näyttää reitin. Se valitaan painamalla insert.

Jos reittiä ei ole muistissa niin sitten painat Return.

Tämän jälkeen teet itse sen reitin painamalla F-PLAN ja jatkat siitä. Muista palata INIT sivulle takaisin, siellä on muutama luku jotka tarvitaan ehdottomasti. Jotta INIT 2 sivu näkyy pitää koneen moottorit olla sammutettuna. Ja tiesithän että se pieni nuoli -> näytön oikeassa yläreunassa tarkoittaa että sivuja on useampia, sinne pääsee nappulalla Next page.

EDIT

Niin ja jos käytössä on FSX niin ne reitit on tallennettu vastaavaan paikkaan:
H:\Microsoft Flight Simulator X\FeelThere\Airbus\FMGC\A320
« Last Edit: 17.04.08, 09:07 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #4 on: 17.04.08, 10:51 »

Tai sitten lataat FS:n flight plaanin sieltä data sivulta painamalla Insert fs9 flightplan tai jotain tollasta.

Poikalauri
Former member
« Reply #5 on: 17.04.08, 13:30 »

Nyt taas vähän asiat selvenivät. Luin ohjetta taas uudestaan ja selvisi, että bussin pitää olla engine-off-tilassa, kun asettaa tietoja lootaan. Olen ihan aluksi valkannut configurationista sen cold&dark-kohdan, mutta nyt tajusin, että koneet tästä huolimatta käyvät ja kun aloin tukia yläpaneelia, niin siellähän kaikki virrat ovat jo päällä. En nyt kuitenkaan saa konetta hiljaiseksi, vaikka olen monta kertaa käynyt yrittämässä. Onko tämä nyt tämän koneen kuuluisia bugeja?

Löytyykö tähän apua?
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #6 on: 17.04.08, 13:34 »

Nyt taas vähän asiat selvenivät. Luin ohjetta taas uudestaan ja selvisi, että bussin pitää olla engine-off-tilassa, kun asettaa tietoja lootaan. Olen ihan aluksi valkannut configurationista sen cold&dark-kohdan, mutta nyt tajusin, että koneet tästä huolimatta käyvät ja kun aloin tukia yläpaneelia, niin siellähän kaikki virrat ovat jo päällä. En nyt kuitenkaan saa konetta hiljaiseksi, vaikka olen monta kertaa käynyt yrittämässä. Onko tämä nyt tämän koneen kuuluisia bugeja?

Löytyykö tähän apua?

Hmm... ei se kone välttämättä ole "hiljainen" vaikka moottorit ovatkin sammuksissa. Mitä mittarit näyttävät?

Kyllä mulla ainakin toimii se Wilcon Cold&Dark toiminto simussa aivan täydellisesti. Tämän kun valitsee niin on virrat ovat poissa. Sitten APU päälle ja tämän jälkeen voi syöttää ne tiedot sinne matolootaan...

'Don't panic'
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #7 on: 17.04.08, 13:52 »

Bussin saa "kylmäksi" itse simulaattorin sisältä. AIRCRAFT/WILCO AIRBUS VOL xxx /CONFIGURATION/COLD&DARK. Itselläni ainakin näin. Jos yrittää Windowsista OHJELMAT/WILCO..../CONFIGURATION, niin COLD&DARK namiska on harmaa, ja toimimaton!

T: Mika

Intel I7 8700K @ 4700Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons (Clean install Win10 + P3Dv4.3 + Aes A318/321 + other addons)
Risto Partanen

« Reply #8 on: 17.04.08, 13:55 »

Taitaa olla joo tosiaan "niitä bugeja", eli käyttäjälähtöisiä Roll Eyes

Otathan huomioon, että Confi Manageriin tekemäsi toiminnot tulee syöttää silloin, kun simu ei ole käynnissä. Eli ensin teen Managerilla mitä teet ja sen jälkeen käynnistät simun. Ja tosiaan Engine Off-tilalla ei ole muuta tekemistä FMGC:n kanssa kuin se, että INIT B-sivua et pysty silloin syöttämään, luonnollisesti. Muita sivuja pystyt muokkaamaan koska tahansa.

Risto

Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
Poikalauri
Former member
« Reply #9 on: 17.04.08, 14:08 »

Kiitos taas kaikille.

Nyt ihan ekaksi mittarit ovat pimeänä, mutta kaikki systeemit (siis batteries, generators, apu ja ext pwr) overhead paneelissa ovat päällä. Moottorit käyvät niin lujaa, että kone lähtee itsestään menemään heti kun simu avautuu. Eka duuni on aina ollut sammuttaa moottorit. Olen kyllä varmaan kaikin mahdollisin tavoin käynyt klikkaamassa cold&dark-nappia ja aina kone ilmoittaa, että kone on kylmä ja pimeä, kun seuraavan kerran simu avataan. Olen kokeillut säätämistä niin simun ollessa päällä kuin pois.

Itse asiassa taitaa olla viisainta luovuttaa, menee aika hukkaan...
Mika Virolainen

« Reply #10 on: 17.04.08, 14:10 »

Taitaa olla joo tosiaan "niitä bugeja", eli käyttäjälähtöisiä Roll Eyes

Otathan huomioon, että Confi Manageriin tekemäsi toiminnot tulee syöttää silloin, kun simu ei ole käynnissä. Eli ensin teen Managerilla mitä teet ja sen jälkeen käynnistät simun. Ja tosiaan Engine Off-tilalla ei ole muuta tekemistä FMGC:n kanssa kuin se, että INIT B-sivua et pysty silloin syöttämään, luonnollisesti. Muita sivuja pystyt muokkaamaan koska tahansa.

Risto

Mutta nimenomaan COLD & DARK -namiska on harmaa, ja toimimaton, jos säätää Windowsista ennen simun käynnistystä. Kaikki muu täytyy kylläkin (payload, fuel calculator ym...) hoitaa ennen simun käynnistystä.

Intel I7 8700K @ 4700Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons (Clean install Win10 + P3Dv4.3 + Aes A318/321 + other addons)
Mika Virolainen

« Reply #11 on: 17.04.08, 14:14 »

Kiitos taas kaikille.

Nyt ihan ekaksi mittarit ovat pimeänä, mutta kaikki systeemit (siis batteries, generators, apu ja ext pwr) overhead paneelissa ovat päällä. Moottorit käyvät niin lujaa, että kone lähtee itsestään menemään heti kun simu avautuu. Eka duuni on aina ollut sammuttaa moottorit. Olen kyllä varmaan kaikin mahdollisin tavoin käynyt klikkaamassa cold&dark-nappia ja aina kone ilmoittaa, että kone on kylmä ja pimeä, kun seuraavan kerran simu avataan. Olen kokeillut säätämistä niin simun ollessa päällä kuin pois.

Itse asiassa taitaa olla viisainta luovuttaa, menee aika hukkaan...

Jos ei kerran toimi, niin koita seuraavaa. Mene koneeseen, sammuta kaikki järjestelmät ja siirrä kone haluttuun paikkaan. Tallenna lento, ja sammuta simu. Aloita seuraava lentosi tallentamastasi tilanteesta. Joo ja bugeja löytyy yllin kyllin, sanoo sitten ihmiset mitä tahansa.

Edit: Ja muista katsoa ennen tallennusta, että kaasukahvat ovat IDLE asennoissaan...

Risto Partanen

« Reply #12 on: 17.04.08, 14:24 »

Mutta nimenomaan COLD & DARK -namiska on harmaa, ja toimimaton, jos säätää Windowsista ennen simun käynnistystä. Kaikki muu täytyy kylläkin (payload, fuel calculator ym...) hoitaa ennen simun käynnistystä.

Hmm.. Kyllä meikäläisellä sekä VOL1 että VOL2 Cold&Dark toimii milloin vaan Huh ? Simun ollessa käynnissä napin toiminnalla ei tosin ole mitään vaikutusta. Eli itse puhun työpöydällä/käynnistys valikossa olevasta Configuration Managerista -> Configuration valikosta. Simulaattorissa ei taas ole Wilcolle mitään valikkoa koska minulla on FSX; ko. toiminto on ainoastaan 2004:ssa. Joten taitaa myös Cold&Dark toiminnon ero juontaa tohon juurensa.

Mika Virolainen

« Reply #13 on: 17.04.08, 14:37 »

Tosiaan. Itselläni FS9 ja WinXp. Siitä varmaankin nuo erot. Jarkko neuvoi tuolla verkkolento foorumilla etsimään configuration managerin "joltain välilehdeltä" rastittavaa kohtaa, jotta TCAS toimisi myös verkossa. Vaan minulla ei välilehtiä, tai kyseistä kohtaa ole. Tässä taitaakin ola sille selitys. Täytyisi viikonloppuna saada jotain aikaan, että näkisi TCAS -näytöltä muutkin koneet (on aika oleellinen toiminto Vatsimissa, tai Ivaossa).

Risto Partanen

« Reply #14 on: 17.04.08, 14:52 »

Tosiaan. Itselläni FS9 ja WinXp. Siitä varmaankin nuo erot. Jarkko neuvoi tuolla verkkolento foorumilla etsimään configuration managerin "joltain välilehdeltä" rastittavaa kohtaa, jotta TCAS toimisi myös verkossa. Vaan minulla ei välilehtiä, tai kyseistä kohtaa ole. Tässä taitaakin ola sille selitys. Täytyisi viikonloppuna saada jotain aikaan, että näkisi TCAS -näytöltä muutkin koneet (on aika oleellinen toiminto Vatsimissa, tai Ivaossa).

Joo siellä tosiaan on kohta "Network Flight- Use FSUIPC for Squawbox 3 support". 2004:ssa toi pitäisi löytyä sieltä sun simulaattorin valikosta.

EDIT: Typot
« Last Edit: 17.04.08, 15:04 by Risto Partanen »

Mika Virolainen

« Reply #15 on: 17.04.08, 15:42 »

Joo siellä tosiaan on kohta "Network Flight- Use FSUIPC for Squawbox 3 support". 2004:ssa toi pitäisi löytyä sieltä sun simulaattorin valikosta.

Ahaa... Täytyy tutkia valikot, kun pääsee kotiin.

Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #16 on: 17.04.08, 17:13 »

Tuon cold&dark tilan siis saa päälle näin:

1: Lastaa kone payload managerilla, mikä löytyy configuraattorista.
2: Käynnistä simu
3: Valitse haluamisi säädöt ja Wilcon bussi
4: Paina fly now
5: Kun simu on latautunut paina alt
6: Valitse aircraft -> Wilco feelthere airbus vol.1
7: Avaa configuraattorri windows tilassa[alt + enter]
8: paina cold&dark nappia.
9: Sammuta configuraattori ja aloita lento pimeällä bussilla.

Tuo siis selvennykseksi ja noin itsellä tuo toimii.  thmbup^

-Osku

Poikalauri
Former member
« Reply #17 on: 18.04.08, 12:50 »

Kiitoksia kaikille. Ei tämä silti toimi.

Minä en ensinnäkään saa millään tätä konetta cold&dark-tilaan. Vaikka mitä temppuja tekee, niin moottorit on käynnissä ja overheadissa kaikki virrat päällä ja kone lähtee hirveää vauhtia rullaamaan välittömästi kun simu aukeaa. Delete (siis uninstall) on nyt viisain komento, jonka jälkeen koko levy saa luvan painua lähimpään roskikseen.

Onko olemassa maksullista Airbussia, jossa on selvät ohjeet ja joka ei ole näin vika-altis? Haluaisin nimenomaan oppia tuon lootan käytön, koska menen kesällä työreissullani oikeaan simulaattoriin ja olisi kiva ihan ymmärtää , mitä siellä tehdään. Viime kesänä olin seuraamassa ja olisin siihen päässyt kapteenin paikalle, mutta kun en ymmärätnyt asiasta yhtään mitään, en viitsinyt muuta kuin hetken istua ja fiilistellä. Ostin syksyllä FSX:n ja olen näitä sivuja lukien oppinut kaikenlaista ja saan varmasti simuvierailusta irti enemmän, kun jo jotain ymmärränkin.

Te nuoret miehet tunnutte olevan fiksuja ja varmaan selviäisitte kokeilemalla ja etsimällä, mutta minä kun olen vanha ja kiireinen, niin kärsivällisyys ei riitä "yritys ja erehdys"-kokeiluihin, vaan olen ikävä kyllä tottunut siihen, että yhdellä ohjeella systeemit toimii.

Kiitos kaikille!!!
oldmanpilot
Former member
« Reply #18 on: 18.04.08, 13:05 »

Tuota tuota,, Itselläni on FS2004 ja XP. Minulla on myös nuo Wilcon Vol1 ja Vol2 koneet. Minulla kun avaan configuraattorin ennen simuun koskemista, painan sieltä cold&dark nappia niin kun avaan simun, valitsen koneen ja kentän ja paikan, simu käynnistyy, tällöin lentokone on kylmä ja pimeä. Ei tarvitse simussa mennä mihinkään valikoihin tms. Eli toimii aivan niin kuin tuossa Risto mainitsi omansa toimivan uudemmassa FSX versiossa.

Ja aivan totta, Wilco on täynnä bugeja, ihan paska kone. Itseasiassa täysin käyttökelvoton!! Mutta jostain syystä kun manuaali kädessä olen käynyt bugi bugilta läpi ne on alkaneet kadota sitä myöden kun on koneen tyyppikoulutus itselle alkanut menee jakeluun;)  Mutta onhan siinä esim tuo odotuskuvion lento, sitä en ole FMGC:n kautta toimimaan mutta piirtää se sen ND:lle joten käsin siitä sitten vain, ei paha rasti..
Olli Talso

Date Registered: 20.08.06

« Reply #19 on: 18.04.08, 13:29 »

Paremman simulaation saat ostamalla PSS:sn bussin. Itse PSS on lopettanut, mutta Just Flight ainakin vielä myy ko. konetta.

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1