FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.12.18, 10:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  ATR Pinnoille by the book
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: ATR Pinnoille by the book  (Read 1079 times)
Juhowee
Former member
ATR Pinnoille by the book
« on: 20.04.08, 11:47 »

Itse olen aina vain vetänyt tehon täysille ja nostellut konetta autopilotin VS -moodilla. Miten se tehdään oikeasti esim. Finncommilla? Olen tutustunut hieman power setting -taulukoihin, mutta tuntuu, että en saa nopeutta säädettyä ilman täysiä tehoja. Miten se tehdään by the book?

LISÄYS:

Kaveri neuvoi Smartcockpit.com ja sieltähän löytyikin oivallinen kuva: http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/atr/ATR72/diagrams/0007/
« Last Edit: 20.04.08, 11:57 by Juho Vastapuu »
Juhowee
Former member
Re: ATR Pinnoille by the book
« Reply #1 on: 20.04.08, 13:07 »

Hmm... Lueskelin tuota laittamani linkin päässä olevaa paperia ja muutama kysymys herää. FTO Speed meinaa ilmeisesti Final Takeoff Speed, mutta paljonko se on atikassa? Nyt olisi tarvetta kunnon speedbookleteille. Lisäksi tuo VmLBO herättää kysymyksiä. Testasin kuitenkin tuota nousua IAS moodilla ja hyvin se näytti menevän, Atrain osasi nostaa nokkaa mukavasti kun tuo määrittelemäni 190kt oli saavutettu Accelerationin jälkeen ja nousuun tuli vähän lisää potkua. Pitää vain seurata tarkasti Power Setting -taulukoita ja säätää teho oikeaksi tällä joikkarin nysällä  Wink

Lisäksi tuossa mainitaan että "both bleed valves" pitää olla ON. En ole ikinä ymmärtänyt mitään näistä Isolation, Bleed ja Recirc jutuista, joten voisiko nyt joku vähän valaista minua niissäkin? Miten ne muka voivat vaikuttaa koneen nousuun?
Juha Koskiahde

Date Registered: 01.05.03

« Reply #2 on: 20.04.08, 13:17 »

FinnCommilla ajellaan pinnoille IAS-moodilla ja normaalisti nopeudella 170kts....Ainakin ne kerrat kun oon jumpperilla istunut.
Nixu
Former member
« Reply #3 on: 20.04.08, 15:46 »

FinnCommilla ajellaan pinnoille IAS-moodilla ja normaalisti nopeudella 170kts....Ainakin ne kerrat kun oon jumpperilla istunut.
Myös 180kts ja 190kts on yleisesti käytössä.  Smiley
Henri Karlsson

Date Registered: 26.12.05

« Reply #4 on: 20.04.08, 16:20 »

Myös 180kts ja 190kts on yleisesti käytössä.  Smiley
Jos jäätää

Nixu
Former member
« Reply #5 on: 20.04.08, 17:31 »

Jos jäätää
No totaa, ihan muutenkin voi ajaa noilla nopeuksilla..
Mikko J Virtanen

Date Registered: 30.03.06

« Reply #6 on: 20.04.08, 17:41 »

Riippuu varmaan myös kuinka nopeasti halutaan ylös.. jos ei ole mitään kiirettä ja osaa odottaa selvitystä ylemmäs vasta myöhemmin, voihan sitä ajella IAS 180 tai IAS 190, jolloin lienee nousunopeus hieman pienempi. 170 IAS on kuitenkin lukemissani checklistoissa/manuaaleissa se suositeltu. Vertical speediä taidetaan nousussa yleensä välttää jos vaikka toinen moottori sattuu sanomaan sopimuksensa irti. Eipä kone ainakaan vedä itseään sakkaukseen.

Ja ainakin flight one ATR:ssä saa muistaakseni kaasukahvoja oikealla hiiren napilla klikkaamalla asetettua tehon siihen "notch"-kohtaan (joka ei lue kyllä missään, mutta varmaankin tuntuu oikeassa ATR:ssä kun liikuttaa kädellä kaasuvipuja). Tuossa asennossa ei ole ihan täydet tehot käytössä ja sitä voidaan ymmärtääkseni käyttää nousussa ja pinnoilla lentäessä ym.

Henri Karlsson

Date Registered: 26.12.05

« Reply #7 on: 20.04.08, 20:44 »

No totaa, ihan muutenkin voi ajaa noilla nopeuksilla..
Voi toki, mutta näin olen obsannut jumpseateilla. Onhan finskin empullakin vakio nousunopeus 300kts

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1