Mora-Arlanda med PA28 VFR
viktorssonm:
Har tidigare hintat om att jag haft planer på att besöka Arlanda med klubbens PA28, nu i lördags 19/4 stämde äntligen väder och allt annat. Bjuder er på några bilder från en trevlig och intressant flygtur. Hade med mig en kompis som dokumenterade detta, bilderna är fotograferade med två olika kameror ifall ni tycker kvaliteten skiftar.
Efter att ha tankat planet fullt och väntat ca 20min för att matcha starten med slottiden har det äntligen blivit dags att dra igång GPL.
Hoppar direkt till inflygningen mot Arlanda, kommer västerifrån och har fått klarering att gå mot Vassunda och sjunka till 1000ft.
"Tummen i kartan"
Studerar SVFF bladet efter att ha passerat vassunda och fått vidare klarering mot väntläge Odensala
Efter att ha gjort ett varv över Odensala och ett "West of runway 01L" fick jag påbörja inflygningen mot bana 08.
Ovanlig vy då landningar 08 inte tillhör vanligheterna.
Efter att ha fått follow me och marshaller var man så äntligen parkerad på Arlanda och kunde slappna av lite.
Efter några timmar i terminalerna med lunch och såvidare var det dags att ge sig ut till planet igen för att avgå mot Mora, slottiden var 1215lt.
En liten posebild måste man ju passa på att ta då man är på Arlanda
Fick välja mellan 08 och 01L för start, efterssom vi parkerat på S72 var 01L bäst läpmpad. Fick starttilståndet direkt motoruppkörningen var klar på väntplats.
Svänger vänster mot Vassunda och lämnar Arlanda för denna gången.
Efter drygt en timmes flygning passerar vi norr om Borlänge. Den vita pricken i bilden är Kupolens köpcentrum.
En mycket intressant och lärorik flygning var snart tillända, trots startavgiften på 350kr tycker jag det var väl investerade flygtimmar
Johan:
Många fina bilder Magnus! Nu har du bara GSE kvar
ESSD:
Oh yeah!
Andreazz:
Ser ut att ha varit en mycket trevlig flygtur! Härliga bilder och bra skrivet!
Gud:
Stilrent Magnus!
Navigation