Verotuksesta motkotusta...

<< < (33/155) > >>

Mikael:

Vasemmiston ja demarien mielestä yrittäjien kuuluu perustaa yritys, ottaa henkilökohtaista velkaa ja yrittäjäriski. Sen jälkeen työllistää ihmisiä, maksaa heille isoa palkkaa ja lisäksi kaikenlaisia sosiaalimaksuja niin paljon, että loppujen lopuksi ei jää käteen, kuin omasta työstä tehty palkka - joka sekään ei saa olla suurempi, kuin firmassa työskentelevien duunareiden. Silloinko kohtelu olisi tasapuolista ?

Sitten vasta, kun yrittaja viela sanoisi, etta se on demarien ansiota, etta voin olla yrittaja Suomessa...

pho201:

Kiitokset, Pekka, pitkasta tekstista, mutta valitettavasti ideologiasta on vaikea kiistella. En ole koskaan ollut pohjoismaisen ns. "hyvinvointivaltion" kannattaja enka tule sellaiseksi muuttumaankaan.

...

Jos katsot taaksepain 1960- ja 1970-luvuille, sellainen tulonjakamispolitiikka ei voisi tana paivana toimia, ellei Suomen rajat olisi kiinni molempiin suuntiin, internet suljettu kuten Kiinassa ja kaikki kotimainen liiketoiminta suojeltuna ulkomaiselta kilpailulta.

...

Ideologia lienee vähän kuin uskonto. Hyödytöntä siitä on kiistellä. En edes halua kieltää ketään uskomasta mihin haluaa.

Minä kannatin nuoruudessani sosialismia ja "työläisten ihannevaltiota", mutta tutustuttuani siihen lähemmin petyin ja karkeasti. Vasta silloin huomasin, että olen itse asiassa elänyt koko elämäni maailman demokraattisimpiin kuuluvassa maassa, sillä eipä minua tosiaan ole sykähdyttänyt se toinenkaan äärilaita eli "kapitalismin kehto" (tarkoitan lähinnä Yhdysvaltoja). Olen toki sinnekin käynyt tutustumassa.

Nykyisin ajattelen kuitenkin asioita vielä laajemmassa mittakaavassa. Minusta kun on mahdoton yhtälö, että maailma jatkaa edelleen tällä "jatkuvan kasvun" tiellä, jota olemassa oleva kapitalismi edellyttää. On löydettävä joku "kolmas tie" (ei en tarkota sitä kepulaista kolmatta tietä  ), jonka täytyy perustua johonkin kestävämpään kehitykseen. Vaihtoehtona on ihmiskunnan tuhoutuminen.

En myöskään hyväksy sitä, että osa ihmisistä elää sanoinkuvaamattomassa ylellisyydessä (he eivät tarvitse murto-osaakaan sellaisista rikkauksista) suurimman osan eläessä samaan aikaan köyhyydessä. Asiaa ei muuta yhtään se, että nuo köyhät eivät osallistu tuotantoon (heillä ei usein ole siihen mitään mahdollisuuksia esimerkiksi koulutuksen puutteessa).

Valitettavasti/onneksi emme täällä Suomessa ole erillinen saareke, vaan koko maailma on nykyisin otettava huomioon. Se tekee asioista vieläkin vaikeampia.

Pekka

Mikael:

sillä eipä minua tosiaan ole sykähdyttänyt se toinenkaan äärilaita eli "kapitalismin kehto" (tarkoitan lähinnä Yhdysvaltoja). Olen toki sinnekin käynyt tutustumassa.

Virallisesti asun nyt pois Suomesta taalla "kapitalismin" kehdossa toista paivaa... Hieman epavirallisemmin olen taalla asunut jo liki viisi vuotta, mutta muuttoilmoituksen Suomessa tein vasta alkuviikosta. Eipa tassa nyt mitaan ihmeellista ole, sopii vain minulle paremmin.

Loppujen lopuksi USA ei nyt ole edes niin aarikapitalistinen valtio, joku Viro esimerkiksi ehka huomattavast enemman.

pho201:

Vasemmiston ja demarien mielestä yrittäjien kuuluu perustaa yritys, ottaa henkilökohtaista velkaa ja yrittäjäriski. Sen jälkeen työllistää ihmisiä, maksaa heille isoa palkkaa ja lisäksi kaikenlaisia sosiaalimaksuja niin paljon, että loppujen lopuksi ei jää käteen, kuin omasta työstä tehty palkka - joka sekään ei saa olla suurempi, kuin firmassa työskentelevien duunareiden. Silloinko kohtelu olisi tasapuolista ?

Duunarihan joutuu tekemään juuri niin koko ikänsä kovaa työtä, josta ei jää verojen ja maksujen jälkeen paljon enempää kuin mitä tarvitsee elämiseen. "Ei rehellisellä työllä rikastu" on vakiintunut jo sananparreksi asti. Kaikista kannattavinta olisi syntyä suuren rahasäkin päälle ja sijoittaa sitä sitten vain viisaasti. Jos ei itse osaa, palkkaa siihen toisia. Mistä ihmeestä vain saisi sen alkupääoman?

Eivät duunari ja pienyrittäjä oikeastaan ole barrikadin vastakkaisilla puolilla. Molemmat tekevät kovaa työtä rikastumatta siitä. Molemmat tarvitsevat toisiaan, sillä tutkitusti pieni ja keskisuuri teollisuus ovat niitä, jotka työllistävät. Suuret viilettävät vain ympäri maailmaa orjatyön ja halvimpien mahdollisten kustannusten perässä ja voitotkin siirtyvät ties minne rikkaille sijoittajille.

Pekka

aaltju:

On myos ideologinen kysymys, kuinka paljon pienyrittajana esimerkiksi allekirjoittaneen tulee tukea sellaisia henkiloita, jotka eivat koskaan halua tehda mitaan yhteiskunnan hyvaksi?

Yhteiskunnan tuet ovat ideologinen sekamelska... usein keskitytään sosiaalietuuksiin, mutta todellisuudessa ne ovat pikkuriikkinen pintaraapaisu yhteiskunnan tukiviidakosta. Tukia jaetaan yhteen jos toiseen suuntaan, sosiaalisin perustein yksityishenkilöille jaettavat tuet ovat vain osa kokonaisuudesta.

Osa nimellisesti yksityishenkilöille kohdistetuista sosiaalisista etuuksistakin on oikeastaan vain silmänlumetta... tunnen yrittäjiä jotka kikkailevat jatkuvalla syötöllä työllistämistukeen oikeutettujen, oppisopimusten ja työharjoitteluiden kanssa vain siksi että se on yhteiskunnan tarjoama mahdollisuus saada ilmaista tai lähes ilmaista työvoimaa. He saavat täysin ansiottoman kilpailuedun suoraselkäisempiin kilpailijoihinsa nähden ja heidän kituvat narikkansa saavat ansiotonta armonaikaa ennen vääjäämättä vastassa olevaa konkurssia. Tosin vastaavasti tunnen myös yrittäjiä, jotka eivät missään tapauksessa koskaan tule hyödyntämään tätä mahdollisuutta.

Jos ajatellaan tuilla loisimista niin suuri osa maataloudestahan on enemmänkin sitä kuin yrittäjyyttä, mutta kuinka moni oikeasti olisi valmis lopettamaan kotimaisen maatalouden?

Suuri osa taiteilijoista ja urheilijoista loisii vain rahoillamme. Urheilupaikkoja ja taiteilutiloja rakennellaan pienten marginaaliryhmien tarpeisiin meidän rahoillamme... kuinka moni on viimeaikoina tarvinnut esimerkiksi yleisurheilukenttää? Paljonko edellisiin olympialaisiin sijoitetut eurot kasvoivat korkoa? Mitä taiteenlajeja pysyisi hengissä jos tukia ei jaettaisi?

Julkista investointi- ja TK-rahaa sekä investointi- ja TK-lainoja tai niiden takauksia jaetaan eri lähteiden kautta vuosittain muutamia kottikärryllisiä... kuinka moni voi olla oikeasti varma että joku puliveivari ei pääse mutkan kautta nostamaan rahaa viisipiikkisen haravan kehitykseen ja todellisuudessa ryyppää rahoja? Foorumille kuuluvana asiana voitaisiin tässäkohtaa miettiä olisiko vihdoinkin aika saada lobattua lävitse kotimainen Ilmailuteollisuuden ja lentotekniikan tutkimusohjelma vai haudataanko tämäkin ala ja rakennellaan jatkossa vain keskinkertaista kulutuselektroniikkaa kilpaa kiinalaisten kanssa?

Tuet eivät ole niin yksiselitteinen ja yksinkertainen asia... meillä oli joskus olemassa demokratia jotta kaikki saisivat osansa siitä hyvästä mitä on tarjolla... ikävä kyllä demokratia on mennyt rikki ja kohta kukaan ei saa yhtään mitään mistään.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page