FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 20:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Verotuksesta motkotusta...
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 39 Reply Print
Author Topic: Verotuksesta motkotusta...  (Read 99977 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Verotuksesta motkotusta...
« Reply #260 on: 07.02.09, 18:46 »

Mites Pekka luulet, kuinka monen loisijan (pummi tai vähempiosainen) elatuksen nämä mainitsemasi "loisijat" maksavat? Sun juttusi alkavat muuten siirtyä huvittavuudesta säälittävän puolelle. Aidon, kateellisen kommunistin tunnistaa aina Grin.

He ovat verotuksen suhteen loisijoita - vapaamatkustajia, jotka saavat matkustaa 1. luokassa 3. luokan lipun hinnalla. En ole koskaan väittänytkään, että he olisivat muuten minkäänlaisia pummeja tai sillä tavoin vapaamatkustajia.

Jaahas kommunisti- ja kateuskorttiä lyödään taas pöytään. Hoh hoijaa...

Kommunisti esittää tilalle sosialistista yhteiskuntajärjestelmää. Minä en esitä. Minulle sopii hyvin tämä pohjoismainen demokratia. Ihmiset saavat nyt sitä mitä ovat äänestäneet. Valitettavasti ne jotka eniten kärsivät ja joilla voisi olla aihetta vaikka kateuteen (itse asiassa se ei ole kateutta, vaan oikeudenmukainen vaatimus tasapuolisesta kohtelusta) eivät yleensä äänestä lainkaan. Se näkyy yhteiskunnan oikeistolaistumisena.

« Last Edit: 07.02.09, 18:52 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
arttula
Former member
« Reply #261 on: 07.02.09, 18:47 »

Tämä "höpö höpö-epäkohta" on jo kuitenkin huomattu ja poliitikot ovat luvanneet tehdä sille jotain. Pelkään pahoin, että mitään todellista muutosta tilanteeseen ei tule. Toiset ovat rakkaassa Suomessamme edelleen tasa-arvoisempia kuin toiset myös verotuksen suhteen.

Ennenvanhaan eläkkeistä ei maksettu laisinkaan veroa, sillä olivathan eläkeläiset jo maksaneet veroa ihan tarpeeksi työaikanaan. Nyt eläkeläkkeitä - myös pieniä eläkkeitä - verotetaan rankemmin kuin vastaavansuurista palkkatuloa. Minusta se ei ole viisasta, sillä jos eläke riittäisi elämiseen, ei kenenkään tarvitisisi enää mennä sossun luukulle ja toisaalta pienet tulot päätyvät muutenkin aina kiertoon viimeistä euroa myöten, mikä hyödyttää taloutta kotimaassa. Nyt laman aikana jos koskaan euro pitäisi panna pyörimään.

Pidän suurempana epäkohtana sitä, että verotuksen progressio on aivan liian jyrkkä. Juuri se saa aikaan tuommoiseten porsaanreikien etsimisen. Ja tosiaan: olet oikeassa, toiset ovat tasa-arvoisempia verotuksen suhteen, kuin toiset. Haluaisitko itse maksaa 53,5% veroa tuloistasi ? Sitten kun tämä epäkohta on korjattu, kannattaa vasta tulla puhumaan tasa-arvosta tai sen olemattomuudesta.

Eläkkeistä en tiedä mitään, koska en sellaista tule ikinä saamaan, joten ei kiinnosta.
Pekka Holopainen

« Reply #262 on: 07.02.09, 18:58 »

Pidän suurempana epäkohtana sitä, että verotuksen progressio on aivan liian jyrkkä. Juuri se saa aikaan tuommoiseten porsaanreikien etsimisen. Ja tosiaan: olet oikeassa, toiset ovat tasa-arvoisempia verotuksen suhteen, kuin toiset. Haluaisitko itse maksaa 53,5% veroa tuloistasi ? Sitten kun tämä epäkohta on korjattu, kannattaa vasta tulla puhumaan tasa-arvosta tai sen olemattomuudesta.
...

Muistaakseni san... kirjoitin jo kerran, että minusta pk-yrittäjät ja työntekijät eivät ole vastakkaisilla puolilla. Molempien edut yhtenevät monelta osin. Pk-yritykset ovat niitä, jotka eniten työllistävät ja joita verottaja toisaalta kohtelee kaltoimmin kuin suuria pörssiyhtiöitä (joiden taas nykyään ei tarvitse välittää edes kokonaisista valtioista). Minun tuloni eivät ole niin suuret, että maksaisin lähellekään 53% suoraa välitöntä veroa palkkatulostani. Jos taas lasketaan lopullinen verotus kulutuksen jälkeen, missä ovat mukana al-vero ja muut veroluonteiset maksut, menee kokonaisveroaste hyvinkin tuohon luokkaan ellei ylikin, mutta näinhän se on keskimäärin muillakin palkansaajilla.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Kiwipilot
Former member
« Reply #263 on: 07.02.09, 19:04 »

He ovat verotuksen suhteen loisijoita - vapaamatkustajia, jotka saavat matkustaa 1. luokassa 3. luokan lipun hinnalla.

Siinä sivussa toki mahdollistavat monen täysin ilmaiset matkat. Mutta toki "vain" siinä 3. luokassa. Olisikohan mitenkään mahdollista, että tämä ykkösluokan piletti olisi ansaittu kovalla työllä ja riskinotolla? Ja että tämä riskinotto voisi olla kannattavaa myös riskinottajalle, ei pelkästään verottajan karvaiselle kouralle?
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #264 on: 07.02.09, 19:07 »

Valitettavasti ne jotka eniten kärsivät ja joilla voisi olla aihetta vaikka kateuteen (itse asiassa se ei ole kateutta, vaan oikeudenmukainen vaatimus tasapuolisesta kohtelusta) eivät yleensä äänestä lainkaan. Se näkyy yhteiskunnan oikeistolaistumisena.

Yhteiskunnassa ei ole vain oikeuksia, myos velvollisuuksia. Kaikkia nuo velvollisuuksien kantaminen ei nayta kiinnostavan, silla aiemmat vuosikymmenet ovat luoneet suomalaisiin sellaisen siemenen, jossa oman elaman hallinta pyritaan mahdollisimman paljon ulkoistamaan yhteiskunnan hoidettavaksi. Taman takia olemme nyt siina suossa, jossa liian moni tyoikainen kuluttaa noita samoja voimavaroja, jotka pitaisi olla lapsille, vanhuksille ja sairaille.

Enka puhu nyt yksistaan tyottomista, vaan siita, etta yhteiskunnan palveluverkosta (varsinkin ilmaispalveluista) on luotu liian lavea, jolloin se ei kesta minkaanlaista notkahdusta, esimerkiksi ikaantyvan vaeston kasvua. Se oli helpompaa, kun suuret ikaluokat olivat tyoelamassa, ja osa kansalaisista muutti toihin Ruotsiin.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
arttula
Former member
« Reply #265 on: 07.02.09, 19:08 »

Muistaakseni san... kirjoitin jo kerran, että minusta pk-yrittäjät ja työntekijät eivät ole vastakkaisilla puolilla. Molempien edut yhtenevät monelta osin. Pk-yritykset ovat niitä, jotka eniten työllistävät ja joita verottaja toisaalta kohtelee kaltoimmin kuin suuria pörssiyhtiöitä (joiden taas nykyään ei tarvitse välittää edes kokonaisista valtioista). Minun tuloni eivät ole niin suuret, että maksaisin lähellekään 53% suoraa välitöntä veroa palkkatulostani. Jos taas lasketaan lopullinen verotus kulutuksen jälkeen, missä ovat mukana al-vero ja muut veroluonteiset maksut, menee kokonaisveroaste hyvinkin tuohon luokkaan ellei ylikin, mutta näinhän se on keskimäärin muillakin palkansaajilla.

Ai ?? Minusta olet muissa "puheenvuoroissasi" antanut ihan vastakkaisen kuvan maailmankatsomuksestasi... Roll Eyes Laskepa huviksesi tuohon 53,5% päälle nuo kaikki samat veroluonteiset maksut, ja mihin mahdetaan päätyä omassa kokonaisveroasteessani. Aika huima summa menee valtiolle jokaisesta eurosta, jonka työlläni ansaitsen. Ei kannusta, ei. Ja varsinkaan, kun veroeuroja käytetään paljon sellaiseen, johon itse en antaisi senttiäkään. Tai ehkä sen sentin korkeintaan.

Jälleen kerran kysyn, mikä vika olisi korvamerkityssä verotuksessa ? Eli kertauksena: jokainen saisi halutessaan veroilmoituksessa merkitä ne alat, joita katsoo yhteiskunnan haluavan tukea. Vaikkapa 25% tai 50% olisi joka tapauksessa valtion tai kuntien päätettävissä, mutta tuo loppu jaettaisiin sitten sen mukaan, mitä minä haluan tukea. Silloin voisin paremmalla mielellä maksella toista sataatuhatta vuodessa veroja.
Teijo Niemelä

Date Registered: 24.04.05

« Reply #266 on: 07.02.09, 19:09 »

He nimenomaan ovat vastakkaisilla puolilla -- vertaapa oikeuksia ja velvollisuuksia. Esimerkiksi tyontekijan hakiessa saikkua, joutuu yrittaja pahimmassa tapauksessa itse paikkaamaan tyontekijaa.

Laivamatkalle lähdetään aina lentokoneella! Tuoreimmat risteilyuutiset kotisivultani www.cruisebusiness.com tai www.twitter.com/cruisebusiness

"My life is my message." – Gandhi
arttula
Former member
« Reply #267 on: 07.02.09, 19:14 »

He nimenomaan ovat vastakkaisilla puolilla -- vertaapa oikeuksia ja velvollisuuksia. Esimerkiksi tyontekijan hakiessa saikkua, joutuu yrittaja pahimmassa tapauksessa itse paikkaamaan tyontekijaa.

Näin juuri. Meidän firmamme työllistää säännöllisen epäsäännöllisesti n. 80 henkeä ympäri Suomen. Ollaan tehty sopimuksia, joista on pidettävä kiinni. Kun "duunari" soittaa, että nyt särkee päätä niin paljon, ettei voi mennä töihin, täytyy jonkun silti sinne mennä. Ja kun kyseessä on vaikkapa sunnuntai tai pyhäpäivä, korvaavan saaminen on lyhyellä varoitusajalla aika hankalaa. Arvaapa kuka yleensä silloin joutuu töihin ? Ei auta, vaikka olisi lomalla, tai frouvan pitkään valmistelemilla perhejuhlilla.
Pekka Holopainen

« Reply #268 on: 08.02.09, 12:53 »

Siinä sivussa toki mahdollistavat monen täysin ilmaiset matkat. Mutta toki "vain" siinä 3. luokassa. Olisikohan mitenkään mahdollista, että tämä ykkösluokan piletti olisi ansaittu kovalla työllä ja riskinotolla? Ja että tämä riskinotto voisi olla kannattavaa myös riskinottajalle, ei pelkästään verottajan karvaiselle kouralle?

En sitä kiistäkään, että ykkösluokan piletti on ansaittu. Siitä pitäisi kuitenkin myös maksaa ykkösluokan hinta veroina. Jos oikeudenmukaisia ollaan, niin kukin maksaa veroja maksukykynsä mukaan. Voitte olla vapaasti toista mieltä, mutta minä olen tätä mieltä.

Tämä veroasia on hieman sama kuin vaikkapa sakot. Ennenvanhaan ei ollut olemassakaan ns. rikesakkoja. Kun rikesakot tekivät tuloaa minä ennustin...oikeastaan tiesin varmaksi, että liikennekuri tulee höltymään ja pahasti. Enää ei pienen ylinopeuden ajaminen ole edes minulle keskituloiselle mikään engelma, sillä riski jäädä kiinni on lähes olematon ja jos jää, niin maksuun pantu rikesakko on yhtä tyhjän kanssa. Rikkaalle se pikkusakko ei ole hinta eikä mikään. Koska lain rikkominen on tehty näin helpoksi ja kannustavaksi, tottakai jokseenkin jokainen rikkoo lakia siltä osin.

Köyhälle rikesakko on melko kova. Siksi köyhän täytyykin ajaa niin paljon ylinopeutta, että rikesakon raja ylittyy. Sen jälkeen sakkoa joutuu maksamaan tulojen suhteessa, jolloin köyhä pääsee vähemmällä. Jos ei ole tuloja, ei ole juuri maksuun pantavaa sakkoakaan. Sakot ovat silloin oikeudenmumaisia, kun ne kirpaisevat yhtä kovaa tuloista riippumatta. Sama pätee veroihinkin.

Niin, verotuksessa "rikesakkoihin siirtyminen" on sama asia kuin välilliseen verotukseen siirtyminen. Se kirpaisee köyhää paljon kovemmin kuin rikasta.

Pekka

arttula
Former member
« Reply #269 on: 08.02.09, 12:57 »

Köyhälle rikesakko on melko kova. Siksi köyhän täytyykin ajaa niin paljon ylinopeutta, että rikesakon raja ylittyy. Sen jälkeen sakkoa joutuu maksamaan tulojen suhteessa, jolloin köyhä pääsee vähemmällä. Jos ei ole tuloja, ei ole juuri maksuun pantavaa sakkoakaan. Sakot ovat silloin oikeudenmumaisia, kun ne kirpaisevat yhtä kovaa tuloista riippumatta. Sama pätee veroihinkin.

Eikös tuo vääristymä rikesakon ja alimman päiväsakon välillä ole jo korjattu ?
Pekka Holopainen

« Reply #270 on: 08.02.09, 13:04 »

Yhteiskunnassa ei ole vain oikeuksia, myos velvollisuuksia. Kaikkia nuo velvollisuuksien kantaminen ei nayta kiinnostavan, silla aiemmat vuosikymmenet ovat luoneet suomalaisiin sellaisen siemenen, jossa oman elaman hallinta pyritaan mahdollisimman paljon ulkoistamaan yhteiskunnan hoidettavaksi. Taman takia olemme nyt siina suossa, jossa liian moni tyoikainen kuluttaa noita samoja voimavaroja, jotka pitaisi olla lapsille, vanhuksille ja sairaille.

Enka puhu nyt yksistaan tyottomista, vaan siita, etta yhteiskunnan palveluverkosta (varsinkin ilmaispalveluista) on luotu liian lavea, jolloin se ei kesta minkaanlaista notkahdusta, esimerkiksi ikaantyvan vaeston kasvua. Se oli helpompaa, kun suuret ikaluokat olivat tyoelamassa, ja osa kansalaisista muutti toihin Ruotsiin.

Jos ajattelet, että minä kannatan lusmuja ja lintsareita ja heidän "hyysäämistään", olet käsittänyt väärin. Valitettavasti lienee niin, että jokaisessa yhteiskunnassa ja kaikissa yhteiskuntajärjestelmissä on aina joku määrä rikollisia ja eri lajin lintsareita. Nämä ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän mariginaalissa eikä yhteiskuntapolitiikkaa voida tehdä mariginaalisten ilmiöiden pohjalta. En usko, että tuota porukkaa voidaan kokonaan poistaa missään oloissa tehtiin ihan mitä tahansa (mikä kestää ihmisoikeustarkastelun).

Suomessa on tällä hetkellä n. 650000 ihmistä, jotka elävät virallisen köyhyysrajan (tulot alle 60% mediaanitulosta) alapuolella. Tuo joukko ei ole mariginaalissa, vaan se on päinvastoin kansamme väkilukuun nähden pöyristyttävän iso joukko, kun ottaa huomioon Suomen aseman maailmassa vaikka BKT:lla per henkilö mitattuna. Tuo joukko on enemmän tai vähemmän tietoisesti saatu aikaan jo vuosikausia jatkuneella virheellisellä veropolitiikalla, jossa rikkain kansanosa on vähitellen vapautettu maksamasta tuloveroa, kunnallisveroa, varallisuusveroa, perintöveroa, jne. samalla kun verorasitusta on siirretty pienituloisempien suuntaan.

Pekka

P.S. Kateuskorttia on turha esittää. Minä en ole lähellekään pienituloinen.

Pekka Holopainen

« Reply #271 on: 08.02.09, 13:05 »

Eikös tuo vääristymä rikesakon ja alimman päiväsakon välillä ole jo korjattu ?

Saattaa olla, mutta tarkoitus olikin esittää vain vertaus.

arttula
Former member
« Reply #272 on: 08.02.09, 13:54 »

Jos ajattelet, että minä kannatan lusmuja ja lintsareita ja heidän "hyysäämistään", olet käsittänyt väärin. Valitettavasti lienee niin, että jokaisessa yhteiskunnassa ja kaikissa yhteiskuntajärjestelmissä on aina joku määrä rikollisia ja eri lajin lintsareita. Nämä ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän mariginaalissa eikä yhteiskuntapolitiikkaa voida tehdä mariginaalisten ilmiöiden pohjalta. En usko, että tuota porukkaa voidaan kokonaan poistaa missään oloissa tehtiin ihan mitä tahansa (mikä kestää ihmisoikeustarkastelun).

Suomessa on tällä hetkellä n. 650000 ihmistä, jotka elävät virallisen köyhyysrajan (tulot alle 60% mediaanitulosta) alapuolella. Tuo joukko ei ole mariginaalissa, vaan se on päinvastoin kansamme väkilukuun nähden pöyristyttävän iso joukko, kun ottaa huomioon Suomen aseman maailmassa vaikka BKT:lla per henkilö mitattuna. Tuo joukko on enemmän tai vähemmän tietoisesti saatu aikaan jo vuosikausia jatkuneella virheellisellä veropolitiikalla, jossa rikkain kansanosa on vähitellen vapautettu maksamasta tuloveroa, kunnallisveroa, varallisuusveroa, perintöveroa, jne. samalla kun verorasitusta on siirretty pienituloisempien suuntaan.

Pekka

P.S. Kateuskorttia on turha esittää. Minä en ole lähellekään pienituloinen.

Nämä Suomen ns. "köyhät" ovat kaukana todellisista köyhistä. Jos aiemminkin kysyin sinulta, montako ihmistä Suomessa kuolee vuosittain nälkään, koska ei ole varaa ostaa ruokaa. Jos tällaisia tapauksia löytyy, silloin vasta puhutaan todellisista köyhistä. Tuo köyhyysraja on suhteellinen muun väestön tuloihin nähden, mutta ei anna oikeaa kuvaa. Ja kuinka moni näistä "köyhistä" on juuri noita lintsareita, jotka elävät sosiaalituen varassa, koska tuo sosiaalituki on kuitenkin niin hyvä, että sillä tulee (juuri ja juuri) toimeen, niin ei kannata lähteä tekemään sellaisia töitä, joiden ei tunneta olevan "arvostettuja". Siivousalan työpaikkoja on lehdissä pilvin pimein. Vaan eipä ole noita sosiaalipummeja kiinnostanut.

Ja eikös perintöverotustakin juuri rukattu ? Siihen taisi tulla muutos, jossa pienien perintöjen saajien verotusta helpotettiin. Sikäli minusta koko perintöverotus on hyvin epäoikeudenmukainen. Vanhempani tekevät koko ikänsä töitä, maksavat tuloveroa ja maksavat jokikisestä tuotteesta tai palvelusta arvonlisäveroa. Ja kun he kuolla kupsahtavat, minä joudun taas maksamaan veroa.
arttula
Former member
« Reply #273 on: 08.02.09, 13:56 »

Saattaa olla, mutta tarkoitus olikin esittää vain vertaus.

Vertauksesi taisi juuri kadottaa parhaan teränsä... Roll Eyes
Jussi Aaltonen

Date Registered: 25.04.08

« Reply #274 on: 08.02.09, 14:24 »

Nämä Suomen ns. "köyhät" ovat kaukana todellisista köyhistä.

Eikö se ole yksinomaan hyvä asia?

Ja kuinka moni näistä Siivousalan työpaikkoja on lehdissä pilvin pimein. Vaan eipä ole noita sosiaalipummeja kiinnostanut.

Suosittelisin ottamaan selville millä palkalla ja millaisilla työehdoilla noita pilvinpimein tarjolla olevia siivousalan paikkoja on tarjolla. Lienee nimittäin myös mahdollista että sosiaalietuudet eivät olekaan liian korkeita vaan tietyistä töistä maksetaan liian pieni palkka jotta aikuinen perheellinen ihminen voisi kyseisellä työllä elättää itsensä ja perheensä.

Sikäli minusta koko perintöverotus on hyvin epäoikeudenmukainen. Vanhempani tekevät koko ikänsä töitä, maksavat tuloveroa ja maksavat jokikisestä tuotteesta tai palvelusta arvonlisäveroa. Ja kun he kuolla kupsahtavat, minä joudun taas maksamaan veroa.

Aidossa liberalismissa valtio veisi koko potin... mikä toisaalta on oikein.

Jos yhteiskunnassa jokainen on oman onnensa seppä - yksin vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ilman minkäänlaista mahdollisuutta yhteiskunnan tukeen - niin kuvioon ei missään tapauksessa sovi varallisuus siirtyy sukupolvelta toiselta. Toisaalta myös jos ajatellaan sosiaalidarwinismin kautta, joka on kuuluu kiinteästi liberalismin pseudotieteelliseen pohjaan, varallisuuden siirtyminen sukupolvelta toiselle rapauttaa yhteiskuntaa... jos jokainen sukupolvi ei joudu kynnet verillä taistelemaan elannostaan niin yhteiskunta ei jalostu vaan taantuu.
arttula
Former member
« Reply #275 on: 08.02.09, 14:39 »

Eikö se ole yksinomaan hyvä asia?

Suosittelisin ottamaan selville millä palkalla ja millaisilla työehdoilla noita pilvinpimein tarjolla olevia siivousalan paikkoja on tarjolla. Lienee nimittäin myös mahdollista että sosiaalietuudet eivät olekaan liian korkeita vaan tietyistä töistä maksetaan liian pieni palkka jotta aikuinen perheellinen ihminen voisi kyseisellä työllä elättää itsensä ja perheensä.

Aidossa liberalismissa valtio veisi koko potin... mikä toisaalta on oikein.

Jos yhteiskunnassa jokainen on oman onnensa seppä - yksin vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ilman minkäänlaista mahdollisuutta yhteiskunnan tukeen - niin kuvioon ei missään tapauksessa sovi varallisuus siirtyy sukupolvelta toiselta. Toisaalta myös jos ajatellaan sosiaalidarwinismin kautta, joka on kuuluu kiinteästi liberalismin pseudotieteelliseen pohjaan, varallisuuden siirtyminen sukupolvelta toiselle rapauttaa yhteiskuntaa... jos jokainen sukupolvi ei joudu kynnet verillä taistelemaan elannostaan niin yhteiskunta ei jalostu vaan taantuu.

Totta kai se on hyvä asia, mutta täällä on koko ajan esitetty, kuinka surkeasti köyhillä menee Suomessa - jossa todellista köyhyyttä ei juuri ole.

Olet siis vakavasti sitä mieltä, että kuolleen omaisuuden tulisi automaattisesti siirtyä suoraan valtion hallintaan ? Roll Eyes
Jouni Laukkanen
Kylän ravattisonni

Date Registered: 04.01.04

« Reply #276 on: 08.02.09, 14:46 »

Nämä Suomen ns. "köyhät" ovat kaukana todellisista köyhistä. Jos aiemminkin kysyin sinulta, montako ihmistä Suomessa kuolee vuosittain nälkään, koska ei ole varaa ostaa ruokaa. Jos tällaisia tapauksia löytyy, silloin vasta puhutaan todellisista köyhistä. Tuo köyhyysraja on suhteellinen muun väestön tuloihin nähden, mutta ei anna oikeaa kuvaa. Ja kuinka moni näistä "köyhistä" on juuri noita lintsareita, jotka elävät sosiaalituen varassa, koska tuo sosiaalituki on kuitenkin niin hyvä, että sillä tulee (juuri ja juuri) toimeen, niin ei kannata lähteä tekemään sellaisia töitä, joiden ei tunneta olevan "arvostettuja". Siivousalan työpaikkoja on lehdissä pilvin pimein. Vaan eipä ole noita sosiaalipummeja kiinnostanut.

Eihän kenenkään tarvitse olla tyhmä työttömyydessään. Nykyinen järjestelmä on sellainen, että työsuhteeseen ryhtyminen voi saattaa taloudellisesti hankalampaan asemaan kuin pelkillä päivärahoilla elämiseen. Monelle työttömälle voisi osa-aikainen duuni olla kaikin puolin paras ratkaisu, mutta jos ei ole varmuutta työsuhteen jatkumisesta on fiksumpaa jättää menemättä kokonaan töihin tai tehdä ne pimeänä. Jos järjestelmä ei suosi työn tekemistä, niin "lintsareiden" sijaan meillä olisi perustellusti lähinnä typeryksiä.

Toisaalta on ihmisiä, joille ei ole mahdollisuutta tehdä töitä tai joille ei ole tarjolla töitä ja näistäkin pitäisi pitää huolta yhteiskunnan toimivuuden kannalta. Minä ainakaan en halua kerjäläisiä ovelleni, enkä tavata kaupungilla ihmisiä jotka purkavat turhautumiaan B-luokan kansalaisina väkivallalla.

Kun ne "lintsarit"vievät kaikki rahamme, niin paljonkos työttömyystuen osuus on on vuotuisista sosiaalimenoista? Kuka tietää?

Ja mitä tulee tuohon kommenttiin todellisesta köyhyydestä... siitä tulee mieleen se kerta kun paavi oli opettamassa nussimista. En minäkään tiedä mitään köyhyydessä elämisestä mitään, sen verran olen kuullut asianomaisilta, että syrjäytyminen alkaa jo paljon ennen kuin ruoka loppuu.
« Last Edit: 08.02.09, 14:53 by Jouni Laukkanen »

SZD-9 K8b Ka6CR PIK16c RF5 K7 C140 PIK23 Janus B G102 AA5 SZD-48 PIK19 FR172 PIK20D C150 DG300 L-13 G103 H304 VL70 C172 SZD-50 ASK21 J3 PA38 C206 PA18 PA28R PA28 M4 C152 RF4D Ka2b SF25 7ECA PA24 C182 LS4 ASW20 C185 PIK15 S235 G109 C195 S880 PIK11 C188 RV6 BE19 PIK18 DuoDiscus LS8 C177 Auster6 PA25 C42 Zephyr C150TD EuroFox2K/3K P220S Pegase C180 EV97 Avid Flyer FK9 Faeta A22L Pulsar EuroCub
arttula
Former member
« Reply #277 on: 08.02.09, 14:55 »

Ja mitä tulee tuohon kommenttiin todellisesta köyhyydestä... siitä tulee mieleen se kerta kun paavi oli opettamassa nussimista. En minäkään tiedä mitään köyhyydessä elämisestä mitään, sen verran olen kuullut asianomaisilta, että syrjäytyminen alkaa jo paljon ennen kuin ruoka loppuu.

Itsekään en ole elänyt suoranaisessa köyhyydessä, kuten ei varmaan yksikään ikäluokastamme. Vähävaraisena olen koko lapsuuteni viettänyt. Mutta sitä todellista köyhyyttä olen nähnyt. Ja paljon. En tiedä, paljonko Paavi on pornoleffoja katsellut, joten ehkä hän olisi ihan hyvä opettaja.
Ilkka Mannikainen

Date Registered: 06.11.03

« Reply #278 on: 08.02.09, 14:57 »

Minä kyllä väitän, että Suomessa on ihan todellisia köyhiä.
Ei ehkä kuole nälkään (jos tämä on todellisen köyhyyden mittari) mutta joutuvat elämään niukkuudessa ravinnon, asumisen, lasten tarpeiden ym. suhteen. Minun mielestä jos näistä joutuu tinkimään, se on ihan oikeasti ja oikeaa köyhyyttä.

arttula
Former member
« Reply #279 on: 08.02.09, 15:01 »

Minä kyllä väitän, että Suomessa on ihan todellisia köyhiä.
Ei ehkä kuole nälkään (jos tämä on todellisen köyhyyden mittari) mutta joutuvat elämään niukkuudessa ravinnon, asumisen, lasten tarpeiden ym. suhteen. Minun mielestä jos näistä joutuu tinkimään, se on ihan oikeasti ja oikeaa köyhyyttä.

Niin kuin sanoin, köyhyyskäsite on suhteessa ympäröivän yhteiskunnan elintasoon. Absoluuttisesti ajatellen Suomessa ei ole köyhiä.
Pages: 1 ... 12 13 [14] 15 16 ... 39 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1