Verotuksesta motkotusta...

<< < (13/155) > >>

Asikainen:

Nykyinen verotusmalli ei todellakaan suosi ylimääräisen työn tekemistä.

Ei sen kaikkien mielestä tarvitsekaan suosia. Jotkut ihan oikeasti kokevat arvokkaammaksi esimerkiksi perheen kanssa vietetyn ajan tai suomalaiset pitkät lomat (vrt. USAn lomat) kuin suuremmat tulot.

Kun siis kysytään, miksi ei siirrytä malliin, joka kannustaa tekemään enemmän töitä, niin vastaus on se, että ihmiset odottavat ja haluavat elämältään muutakin kuin rahaa. 

mkallas:

Juu, mutta jos maksan jo nyt 53,5% perustuloistani veroa, ja 60% lisätuloistani, niin missä kulkee kohtuuden raja ? Ei hirveästi tosiaan innosta työnteko enää tässä maassa.

Ennakonpidätys on maksimissaan 60% ja kokonaisverorasite 50% (siis se, mihin veronpalautuksilla homma säädetään). Jos todellakaan ei ole ollut muuta kuin palkkatuloja ja aivan kaikesta palkkatulosta on maksettu yli 50% ennakonpidätystä, niin silloin pitäisi olla pelkästään palautuksia tulossa.

www.vero.fi -sivulla olevalla laskurilla laskin kuvitteellisen, erittäin hyvin ansaitsevan (kirkkoon kuulumattoman, avoliitossa elävän, helsinkiläisen) anestesialääkärin kuvitteellisilla tuloilla:
*miljoonan euron palkkatuloista pitää maksaa veroa 473 378,87 euroa eli veroprosentti on noin 47,5 (ei siis olla vielä Artun lukemissa)
*sama palkka + miltsi firmasta nostettua pääomatuloa --> ennakonpidätysprosentti on 60, koska verottaja haluaa omana osuutenaan 651 738,87 euroa kaikista tuloista yhteensä. Kokonaisverorasite on kuitenkin vain huimat 33%...

Arttu: ei sun tarvi omia tulojasi yksilöidä, mutta keksi mulle semmoiset  luvut, joilla tuosta laskurista saa kokonaisverorasitteeksi yli 50%.

MikkO

mk04:
Eikö Suomen veromalli ole vain kommunismin sovellus: Artun kuuluu saada käteen yhtä paljon rahaa paljon kuin lastenhoitaja. Jos Arttu tienaa vähän enemmän otetaan Artulta se vähän enemmän pois ja jaetaan se avustuksina vähemmän tienaaville. Näin kaikilla on yhtä kivaa hyvinvointivaltiossa.

Tässä ketjussa on ollut myös puhetta että pitäisi äänestämällä vaikuttaa. Onko sillä etenkään tulevaisuudessa mitään väliä, kenet nuori sinne eduskuntaan äänestää. Siellä on kuitenkin suurten ikäluokkien edustajat nostelemassa eläkkeitä, eikä tämän  nuorten valitseman edustajan ääni siinä kuulu.

Asikainen:

Eikö Suomen veromalli ole vain kommunismin sovellus: Artun kuuluu saada käteen yhtä paljon rahaa paljon kuin lastenhoitaja. Jos Arttu tienaa vähän enemmän otetaan Artulta se vähän enemmän pois ja jaetaan se avustuksina vähemmän tienaaville.

Jos lääkäri tienaa esimerkiksi 66 000 euroa vuodessa niin siitä jää verojen jälkeen käteen noin 43 000. Jos lastenhoitaja tienaa esimerkiksi 22 000 euroa vuodessa, niin siitä jää puhdasta hyvää itselle 18 000 euroa.

Kyllä minä tuon perusteella sanoisin, että koulutus ja työnteko kannattaa.

Näistä ihmisistä pitäisi pitää huolta: http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/05/05/tutkija-terveysmaksut-ovat-torkeat-/200812336/139

arttula:

Ennakonpidätys on maksimissaan 60% ja kokonaisverorasite 50% (siis se, mihin veronpalautuksilla homma säädetään). Jos todellakaan ei ole ollut muuta kuin palkkatuloja ja aivan kaikesta palkkatulosta on maksettu yli 50% ennakonpidätystä, niin silloin pitäisi olla pelkästään palautuksia tulossa.

www.vero.fi -sivulla olevalla laskurilla laskin kuvitteellisen, erittäin hyvin ansaitsevan (kirkkoon kuulumattoman, avoliitossa elävän, helsinkiläisen) anestesialääkärin kuvitteellisilla tuloilla:
*miljoonan euron palkkatuloista pitää maksaa veroa 473 378,87 euroa eli veroprosentti on noin 47,5 (ei siis olla vielä Artun lukemissa)
*sama palkka + miltsi firmasta nostettua pääomatuloa --> ennakonpidätysprosentti on 60, koska verottaja haluaa omana osuutenaan 651 738,87 euroa kaikista tuloista yhteensä. Kokonaisverorasite on kuitenkin vain huimat 33%...

Arttu: ei sun tarvi omia tulojasi yksilöidä, mutta keksi mulle semmoiset  luvut, joilla tuosta laskurista saa kokonaisverorasitteeksi yli 50%.

MikkO

Minulla on vuodesta toiseen ollut ennakonpidätysprosenttina 50%. Viime vuonna arvelin tulojeni hieman nousevan, ja korotin sen 53,5:een. Tästä huolimatta nyt tulleessa ehdotuksessa ehdotetaan minulle n. 3000 e mätkyjä. Ei auta, vaikka kuinka keksisin vähennyksiä (joita minulla ei juuri ole). Parina aiempana vuonna olen saanut joitain tuhansia takaisin. Jos haluat, voin lähettää sinulle tarkistettavaksi tuon veroehdotuksen.

Idea tuossa pääomatulossa on nimenomaan pienentää tuota palkkatulona nostettua osuutta, eli siis "verokortilla", ja taas ottaa suurempi osa kevyemmin verotettuna pääomatulona.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page