FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 09:39

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tupakoinnin lopettaminen
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 10 Reply Print
Author Topic: Tupakoinnin lopettaminen  (Read 44872 times)
Juha Lampi

Date Registered: 10.10.07

Re: Tupakoinnin lopettaminen
« Reply #40 on: 03.11.08, 20:11 »

Täällähän esiintyy kunnon saavutuksia. Gratulis  thmbup
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #41 on: 03.11.08, 20:18 »

Hienoa, sehän on jo hyvässä mallissa kummallakin.

Nikotiinin käyttämisen pahin haitta on, että se estää lopullisen nikotiininhimosta vapautumisen. Se on vähän sama kuin alkoholisti joisi muutaman kaljan joka päivä. Sitten kun nikotiinin käytön lopettaa kokonaan ja aivot tottuvat siihen, ei enää tule lainkaan fyysisiä mielitekoja. Se on ehdottomasti tavoittelemisen arvoinen tila. Nikotiinihan aiheuttaa nikotiininhimon.

Onhan nikotiinilla tietty haittavaikutuksia muutenkin, sehän se verenpainetta ja verensokeria nostaa ja aiheuttaa sydän- ja verisuonitaudit pääasiassa. Mutta tuo riippuvuustekijä on se suurin syy, miksi nikotiinia kannattaa käyttää vain väliaikaisena apukeinona.

Reilu neljä vuotta on tässä tullut savutonta ja nikotiinitonta elämää vietettyä, suosittelen lämpimästi.

arttula
Former member
« Reply #42 on: 03.11.08, 20:41 »

Joo, ja Esan juttuun vielä lisäisin, että purukumeissa on paljon sokeria (olkoonkin, että jotkut ovat osaksi xylitolilla makeutettuja). Ei tee hyvää hampaille.
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #43 on: 03.11.08, 20:55 »

Minun on vaikea ymmärtää mitä olette joutuneet kokemaan koska en itse addiktoidu tupakkaan tai alkoholiin juuri lainkaan (siis vähän sama kuin yrittäisi ymmärtää kovassa paikassa ollutta sotilasta, kun itse ei ole ollut sotaa lähelläkään), mutta nostan silti hattua saavutuksellenne ja peukkua jatkoon.

thmbup

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
arttula
Former member
« Reply #44 on: 03.11.08, 21:05 »

Minun on vaikea ymmärtää mitä olette joutuneet kokemaan koska en itse addiktoidu tupakkaan tai alkoholiin juuri lainkaan (siis vähän sama kuin yrittäisi ymmärtää kovassa paikassa ollutta sotilasta, kun itse ei ole ollut sotaa lähelläkään), mutta nostan silti hattua saavutuksellenne ja peukkua jatkoon.

thmbup

Geneettisiä eroja addiktion synnyssä varmaan on. Niin minäkin luulin, etten addiktoituisi nikotiiniin. Kokeilepa nuuskan käyttöä joskus. Siinä on jopa 20 kertaisia nikotiinipitoisuuksia tupakkaan nähden... Tongue
Silti en ole koskaan polttanut tupakkaa (silleen oikeasti), eikä tee yhtään edes mieli.
Juho Vastapuu

Date Registered: 23.03.06

« Reply #45 on: 03.11.08, 22:16 »

Itse pääsin eroon lyhyestä putkesta ilman mitään lääkitystä. Ensimmäiset kaksi viikkoa olivat kyllä aikamoista hampaiden kiristelyä mutta sitten se alkoi hiljalleen helpotella. Vaikeinta oli silloin kun oli niin tylsää että väkisinkin halusi mennä tupakalle. Aina piti olla jotain korviketta, tuli siinä pelattua Call of dutyt ja muut moneen kertaan läpi. Sen sanon että älkää ikinä aloittako thmbdn
arttula
Former member
« Reply #46 on: 04.11.08, 05:33 »

Moi!

Piti laskea oma tilanne. 276 päivää takana ja sitä ennen reilu 30 vuotta pari askia päivässä.

Nyt tuntuu hyvältä vaikka Nicotinell purukumia vieläkin kuluukin. Savukkeita ei tee mieli mutta nikotiinista en ole kuitenkaan päässyt eroon (vielä?)

Osaisiko joku (Arttu?) vastata, että mitkä nikotiinin haittavaikutukset ovat purukumista saatuna eli kannattaako purukumista hakeuta aktiivisesti eroon?

matti

Vielä tuosta nikotiinipurkasta. Jos olet käyttänyt 4 mg nikotiinipurkkaa, kannattaa siitä vierottuminen aloittaa siirtymällä alkuun 2 mg valmisteeseen. Kun sitä olet jauhanut aikasi, siirry ihan tavalliseen xylitolpurkkaan. Monasti pelkästä purkanjauhamisesta on tullut osaltaan addiktio. Tuo vähennys kannattaa tehdä pitkän ajan (=useita viikkoja) kuluessa, jotta elimistä ehtii sopeutua uuteen tasapainotilaan, jossa nikotiinia ei enää ole elimistössä.

Pelkän purukuminkin jatkuva jauhaminen saattaa olla haitallista, sillä leukanivelet kuluvat, ja niihin saattaa pahimmillaan tulla jopa nivelrikko. Kohtuus siis kaikessa.

Mutta kuten Juho totesi: älkää IKINÄ edes aloittako. Niin on paljon helpompaa. Tupakka ei tuo mitään ylimääräistä hyötyä tai etua tupakoimattomuuteen nähden - täysin päinvastoin.
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #47 on: 04.11.08, 06:17 »

Näinhän se on. Tupakoija luulee (=haluaa uskoa), että tupakka rauhoittaa, ja niinhän se tekeekin - nikotiinivieroitusoireiden hermostuttamalle. Mulle ainakin avain tupakasta pääsemiseen oli sen ymmärtäminen, että tupakka ei auta tupakanhimoon, vaikka sen hetkeksi vaimentaakin, vaan nimenomaan aiheuttaa sen. Tupakanhimo loppuu vain sillä, että lakkaa polttamasta. Tupakoija hakee tupakasta rentoutumista ja mielenrauhaa, etenkin jos ei ole päässyt tupakalle heti kun alkoi tehdä mieli, mutta voi saada sen vain hetkeksi, ennenkuin hermostuneisuus taas palaa. Pysyvästi sen rentoutumisen ja mielenrauhan saa lopettamalla. Ja itse asiassa vielä syvemmän, sillä vaikka heti tupakan jälkeen eivät nikotiinivieroitusoireet hermostutakaan, niin nikotiini hermostuttaa. Sehän lisää adrenaliinin eritystä ja pitää elimistön jatkuvassa stressitilassa.

Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #48 on: 04.11.08, 14:58 »

Geneettisiä eroja addiktion synnyssä varmaan on. Niin minäkin luulin, etten addiktoituisi nikotiiniin. Kokeilepa nuuskan käyttöä joskus. Siinä on jopa 20 kertaisia nikotiinipitoisuuksia tupakkaan nähden... Tongue
Silti en ole koskaan polttanut tupakkaa (silleen oikeasti), eikä tee yhtään edes mieli.

Eipä tee mieli edes kokeilumielessä nuuskaa. Koko ajatuskin tuntuu jotenkin siivottomalta. En ole myöskään koskaan kokeillut minkäänlaista huumausainetta (edes ns. mietoja) eikä tee mieli. Olen sitä sukupolvea, joka (Suomessa) ei vielä käyttänyt huumeita ja on aina suhtautunut hyvin negatiivisesti niihin. Siihen aikaan kun olin nuori, jokseenkin kaikki Suomen huumeiden käyttäjät löytyivät Helsingistä tai muualta Etelä-Suomesta eivätkä käyttäjien määrät olleet kovin suuria. Silloin käytiin Vietnamin sotaa ja jenkkisotilaiden samoin kuin sotaa vastustaneiden keskuudessa huumeet kyllä leivisivät kuin kulopalo.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
arttula
Former member
« Reply #49 on: 04.11.08, 15:34 »

Eipä tee mieli edes kokeilumielessä nuuskaa. Koko ajatuskin tuntuu jotenkin siivottomalta. En ole myöskään koskaan kokeillut minkäänlaista huumausainetta (edes ns. mietoja) eikä tee mieli. Olen sitä sukupolvea, joka (Suomessa) ei vielä käyttänyt huumeita ja on aina suhtautunut hyvin negatiivisesti niihin. Siihen aikaan kun olin nuori, jokseenkin kaikki Suomen huumeiden käyttäjät löytyivät Helsingistä tai muualta Etelä-Suomesta eivätkä käyttäjien määrät olleet kovin suuria. Silloin käytiin Vietnamin sotaa ja jenkkisotilaiden samoin kuin sotaa vastustaneiden keskuudessa huumeet kyllä leivisivät kuin kulopalo.

Ei ole todellakaan pakko kokeilla nuuskaa. Ja hyvä niin. Siihen nimittäin jää koukkuun todella paljon helpommin, kuin tupakkaan.
Mikko Heimo

Date Registered: 25.11.05

« Reply #50 on: 04.11.08, 15:44 »

Ei ole todellakaan pakko kokeilla nuuskaa. Ja hyvä niin. Siihen nimittäin jää koukkuun todella paljon helpommin, kuin tupakkaan.
Mä en ees kehtais semmosta mälliä ihmisten nähden tykittää suupieleen. Melkeen tulee oksennus kun näkee roskiksessa niitä käytettyjä "merimakkaroita" Hyi hyi Grin

Tuu kyytiin ni mä heitän sut!
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #51 on: 28.02.09, 15:08 »

Väliaikatietoja lakkolaisilta? Smiley

salgmark miuku telia.com
Hannuuotila
Former member
« Reply #52 on: 28.02.09, 15:18 »

Itse olen tuuritupakoitsija, kotona en polta, mutta tietyssä seurassa kyllä: noin 1-2 tupakkaa viikossa. En tiedä pitäisikö lopettaa, kun en katso tätä ongelmaksi.

/Hannu
Matias Pusa

Date Registered: 06.03.08

« Reply #53 on: 28.02.09, 15:36 »

Tiistaina tulee kolme viikkoa polttamatta. Kertaalleen olen parin röökin ajaksi ratkennut (viime viikonloppuna kännipäissäni). Selvinpäin ollessa ei ole enää minkäänlaista ongelmaa olla polttamatta. Tupakkia tuli polteltua noin yhdeksän vuotta (en kylläkään ymmärrä, että miksi). Parempaa päätöstä ei ole kuin röökinpolton lopettaminen.

Viime kesänä oli kova yritys päällä lopettamisen suhteen, mutta motivaatio loppui parin viikon jälkeen. Nyt on motivaatio huipussaan enkä aio ratketa.
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #54 on: 28.02.09, 15:46 »

Parempaa päätöstä ei ole kuin röökinpolton lopettaminen.

Paitsi sen polttamisen aloittamatta jättäminen Wink

Matias Hurtta

Date Registered: 10.01.07

« Reply #55 on: 28.02.09, 16:14 »

Kunnon nikotiini myrkytys auttaa tajuamaan mitä paskaa se on. Loppui itsellänikin sauhuttelu lyhyeen. thmbup
Matti Maliniemi

Date Registered: 10.10.04

« Reply #56 on: 28.02.09, 17:17 »

Väliaikatietoja lakkolaisilta? Smiley

393 päivää takana, hyllyssä lahjaksi saatu käsinkääritty havannalainen joka taitaa jäädä minulta polttamatta.

matti
Olle Sälgmark

Date Registered: 12.06.07

« Reply #57 on: 28.02.09, 17:20 »

393 päivää takana, hyllyssä lahjaksi saatu käsinkääritty havannalainen joka taitaa jäädä minulta polttamatta.

matti

Eiköhän ole homma jo kotona. thmbup

salgmark miuku telia.com
Kiwipilot
Former member
« Reply #58 on: 28.02.09, 17:23 »

Eiköhän ole homma jo kotona. thmbup

Ei se koskaan tule ihan täysin hanskassa olemaan. Ja ihan hyvä niin; eipä tule retkahdettua uudestaan.
Osku Leskinen

Date Registered: 08.06.07

« Reply #59 on: 28.02.09, 18:58 »

Kunnon nikotiini myrkytys auttaa tajuamaan mitä paskaa se on. Loppui itsellänikin sauhuttelu lyhyeen. thmbup

Aha. Itse en ole koskaan tupakan polttoa kokeillut, niin en voi tietää. ENKÄ muuten tule kokeilemaan. Paskan imeminen kun ei oikein kiinnosta Tongue. Ylä-asteella kaikki luokkalaiset parasta kaveriani lukuunottamatta polttivat. Oltiinpa kovempia, eikä menty mukaan Smiley

Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 10 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1