gMax tutorial - objektin saaminen simuun (FSX)

(1/5) > >>

roar:
Tervehdys.

Jotta saataisiin uusia henkilöitä kenttiä tekemään niin ajattelin tehdä vähän ohjeen tynkää yhdestä perusasiasta jota aina silloin tällöin kysellään täällä, eli siitä miten gMaxilla tehty objekti saadaan näkymään itse simussa. Tein ohjeen FSX:lle koska mielestäni nykyään on järkevämpää tehdä sceneryt jo tuolle uusimmalle simulle. Tässä ohjeessa en kerro miten itse mallinnus tapahtuu, koska niistä on Tatu Kantomaa jo tehnyt hyvät ohjeet:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,64163.0.html

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,44311.0.html

Koneella tulee olla asennettuna gMax, FSX gMax gamepack (tulee FSX SDK:n mukana) sekä itse FSX. Nuo on aika simppeli asennella ja niissä tulee mukana omat ohjeet joita voi tarvittaessa käyttää.

1. Objektin mallinnus ja teksturointi valmis




2. Asetetaan GUID ja FriendlyName

Jokaisella objektilla tulee olla GUID sekä FriendlyName parametrit asetettuna. Nämä saa helposti laitettua valitsemalla gMaxin valikosta FS Tools -> LODNameTool -> Create new GUID for this file. Tämän jälkeen tulee ikkuna johon voi syöttää FriendlyName parametrin, tässä tapauksessa annoin nimeksi "tower" joka kuvaa hyvin itse objektia.



Työkalun generoimia arvoja pääsee tarkastelemaan valikosta File -> File properties -> Custom




3. Valmiin modelin exporttaus MDL tiedostoksi

Kun edellä olevat toimenpiteet on tehty, päästään objekti exporttaamaan MDL muotoon. Tämä tapahtuu valitsemalla File -> Export. Tallennusmuodoksi tulee valita Flightsim Model (*.MDL)



Save napin painalluksen jälkeen gMax näyttää seuraavan ikkunan. Default asetuksilla on hyvä jatkaa. Painetaan OK nappia.



Jos kaikki on tehty oikein gMax rouskuttaa hetken aikaa eikä näytä mitään virheilmoituksia tms.

4. XML tiedoston tekeminen

Jotta objekti saadaan näkymään simussa se tarvitsee kaverikseen XML tiedoston. Tiedoston voi luoda esimerkiksi muistiolla. Tiedosto näyttää seuraavalta:

Quote

<FSData version="9.0"
        xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
        xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd">

    <SceneryObject lat="62.6926995493007" lon="22.8241054034247"
                   alt="0M" pitch="0.0" bank="0.0"
                   heading="46" altitudeIsAgl="TRUE"
                   imageComplexity="SPARSE">
        <LibraryObject name="{bc9d4f4b-8c9a-4cf4-a8cf-346c8070f84f}"
                       scale="1.0"/>
    </SceneryObject>

</FSData>


lat ja lon kohtiin tulee asettaa koordinaatit johon objekti halutaan sijoittaa. Koordinaatit saa helposti simusta slewaamalla koneen sopivaan kohtaan ja ottamalla koordinaatit ylös. Heading kohtaan annetaan suunta mihin objektin tulee sojottaa simussa. LibraryObject name kohtaan tulee asettaa GUID arvo joka luotiin kohdassa 2. Arvon voi kopioida suoraan gMaxista jolloin ei tule kirjoitusvirheitä. Muihin arvoihin ei normaalisti tarvitse koskea.

5. MDL+XML = BGL

Nyt meillä pitäisi olla 2 eri tiedostoa, *.MDL ja *.XML tiedosto, tässä tapauksessa tower.mdl ja tower.xml. Nämä kaksi tiedostoa sijoitetaan FSX SDK:n BGL Compiler SDK:n kansioon. Normaalisti kansio sijaitsee seuraavan polun päässä:

C:\Program Files\Microsoft Games\Microsoft Flight Simulator X SDK\SDK\Environment Kit\BGL Compiler SDK

Tämän jälkeen otetaan XML tiedostosta kiinni ja raahataan se BglComp.exe tiedoston päälle. Näytöllä vilahtaa nopeasti seuraava ikkuna, jonka jälkeen kansioon pitäisi ilmestyä BGL tiedosto (olettaen että bglcomp ei ole antanut mitään virheilmoituksia).



Nyt valmis BGL tiedosto voidaan sijoittaa FSX:n Addon Scenery\scenery kansioon tai tehdä sille oma kansionsa Addon scenery kansion alle. Objekti ei vielä tämän jälkeen näy simussa, vielä pitää tehdä library tiedosto samaan tapaan kuin edellinen XML tiedosto tehtiin. Tiedosto näyttää seuraavalta:

Quote

<FSData version="9.0" xsi:noNamespaceSchemaLocation="bglcomp.xsd" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
  <ModelData sourceFile="C:\POLKU\JOKA\JOHTAA\MDL\TIEDOSTOON\tower.MDL" />
</FSData>


Jos samaan sceneryyn tulee useita eri objekteja, kannattaa ne kaikki listata samaan library tiedostoon jolloin ei tule miljoonaa eri tiedostoa scenery kansioon.

Tallennetaan tiedosto esimerkiksi nimellä tower_lib.xml ja raahataan sekin jälleen BglComp.exe tiedoston päälle ja lopputuloksena pitäisi olla jälleen uusi BGL tiedosto. Siirretään valmis BGL tiedosto simun Addon Scenery kansioon samaan paikkaan kuin edellinenkin BGL tiedosto.

6. Tekstuuritiedosto simun ymmärtämään DDS muotoon

FSX maisemissa kannattaa käyttää DDS muotoisia tekstuureita, vaikka vanhat BMP tiedostotkin näkyvät. Muunnos tehdään esimerkiksi ImageTool työkalulla joka tulee SDK:n mukana.

Avataan tekstuuritiedosto ImageTool työkaluun. Normaalisti kannattaa tehdä mipmapit tekstuurille. Tämä onnistuu valitsemalla Image -> Create MipMaps. Tämän jälkeen tehdään tekstuurista DXT1 tai DXT3 muotoinen, Image -> Format -> DXT1 tai DXT3. DXT3 on hieman parempilaatuinen, mutta vastaavasti vie enemmän tilaa. Tämän jälkeen valitaan File -> Save as ja valitaan tallennusmuodoksi DDS ja tallennetaan tiedosto simun Addon Scenery\texture kansioon.



7. Valmis objekti simussa

Jos kaikki on mennyt hyvin eikä virheilmoituksia ole tullut, nyt objektin pitäisi näkyä oikein simulaattorissa



- Mikko

Assiini:
Hienoa Mikko Tämä edesauttaa projekteja monen osalta todella paljon

cancermann:
Jeah 
Nyt kun vielä löytäis aikaa testailla kaikkea. Sais tuon yhden vuorenkin heitettyä tuonne simuun...

PS. Mistäs tuon Gamepackin saa?
Yhtäkkiseltään en googlettamalla löytänyt Vai onko se sama kuin FS2004 -gamepack?

roar:
Quote

PS. Mistäs tuon Gamepackin saa?
Yhtäkkiseltään en googlettamalla löytänyt Vai onko se sama kuin FS2004 -gamepack?


Tulee siinä FSX SDK:n mukana joka tulee vain FSX Deluxen kanssa. Alkuperäisessä versiossa taisi olla vain 3DSMaxille export moduulit mutta SDK SP1 mukana tuli myös GMaxille. Nykyäänhän tuosta on jo SP2 tullut joka kannattaa asentaa.

SP1 asennuksen jälkeen gamepackin pitäisi löytyä seuraavan polun päästä:

...\SDK\Environment Kit\Modeling SDK\FSX_GmaxGamePack

- Mikko

cancermann:
Jaahas, pitääpäs tutkailla noita FSX De Luxen levyjä :-)

Navigation

Up one level

Next page