F1

<< < (205/414) > >>

mmniemi:
Quote

On tuossa totta toinen puoli, mutta aina kun ohitus tapahtuu, katoaa ohittaja hetkessä horisonttiin. Toisin sanoen ohittaminen suunnilleen tasaveroisilla autoilla F1:ssä on hyvin harvinaista. F1 ei ole autourheilua siinä mielessä, että kuljettajat taistelisivat toisiaan vastaan, vaan enemmän vaikuttaa tallin toiminta kokonaisuudessaan.


Otetaan esimerkiksi vaikkapa täysin muista poikkeava, tosin valitettavasti F1:sten osalta jo edesmennyt Indianapolisin rata. Siellä ohituksia tapahtui aina läpi koko kilpailun, myös kärkiautojen kesken ja välillä vuorotellen toisiaan ohitellen... Myös näitä uusia ratoja on nyt pyritty tekemään vähän samaan suuntaan...

Asikainen:
Quote

Otetaan esimerkiksi vaikkapa täysin muista poikkeava, tosin valitettavasti F1:sten osalta jo edesmennyt Indianapolisin rata. Siellä ohituksia tapahtui aina läpi koko kilpailun, myös kärkiautojen kesken ja välillä vuorotellen toisiaan ohitellen... Myös näitä uusia ratoja on nyt pyritty tekemään vähän samaan suuntaan...

En muista noita kisoja, mutta eikös tuolla ole pitkä suora? Ei sekään kovin elämyksellistä kilvanajoa ole, jos suoranopeudella ohitetaan. Perussyy ohittamattomuuteen on joka tapauksessa autoissa eikä radoissa, koska samoilla radoilla muilla autoilla ohittaminen onnistuu.

mmniemi:
Quote

En muista noita kisoja, mutta eikös tuolla ole pitkä suora? Ei sekään kovin elämyksellistä kilvanajoa ole, jos suoranopeudella ohitetaan. Perussyy ohittamattomuuteen on joka tapauksessa autoissa eikä radoissa, koska samoilla radoilla muilla autoilla ohittaminen onnistuu.


Juu, tottahan se on, että kyllä ohitukset isolta osalta tapahtuivat pääsuoran päässä, mutta sitähän se on autourheilussa ollut aina, luokasta riippumatta. 90% ohituksista tehdään jarrutuksessa suoran jälkeen. Mutta Indyn radan puolustukseksi on sanottava, että ihan kiitettävästi niitä taisteluita jatkui sitten myös sen suoran jälkeen alkaneella mutkaosuudella. Siinä oli oikeasti taistelun makua, kun ajettiin mutka toisensa perään rintarinnan ja rohkeampi kaveri keräsi potin. Vanhassa Hockenheimissa oli myös jotain samaa... Siihen suuntaan niitä ratoja pitäisi tehdä nykyäänkin. Suorilla luodaan edellytykset kaksintaisteluille ja ratkaisut sitten suoria seuraavissa mutkissa...

Ps. Keppivaihteet takaisin Formuloihin, niin saataisiin vähän eloa

Mäkkäri:
Quote

Siihen suuntaan niitä ratoja pitäisi tehdä nykyäänkin. Suorilla luodaan edellytykset kaksintaisteluille ja ratkaisut sitten suoria seuraavissa mutkissa...


Ei tainnu Valencian radan suunnittelijat tuossa onnistua ... ei ensimmäistäkään ohitusta lähdön jälkeen ... 

JH:
Muistetaan myös, että jos autot ovat lähes tasavertaisia ja kuljettajat ovat erittäin taitavia, niin vaikea sitä on ohittaa kun edellä ajava ei tee virhettä. Saa nähdä miten ensi kausi ja KERS vaikuttaa ohituksiin.

Joka tapauksessa Valencian rata oli aivan hanurista, eikä kuuluisi kisakalenteriin...

Navigation

Up one level

Next page

Previous page