FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.17, 18:51

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 344073 times)
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1020 on: 25.08.08, 10:11 »

On tuossa totta toinen puoli, mutta aina kun ohitus tapahtuu, katoaa ohittaja hetkessä horisonttiin. Toisin sanoen ohittaminen suunnilleen tasaveroisilla autoilla F1:ssä on hyvin harvinaista. F1 ei ole autourheilua siinä mielessä, että kuljettajat taistelisivat toisiaan vastaan, vaan enemmän vaikuttaa tallin toiminta kokonaisuudessaan.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa täysin muista poikkeava, tosin valitettavasti F1:sten osalta jo edesmennyt Indianapolisin rata. Siellä ohituksia tapahtui aina läpi koko kilpailun, myös kärkiautojen kesken ja välillä vuorotellen toisiaan ohitellen... Myös näitä uusia ratoja on nyt pyritty tekemään vähän samaan suuntaan...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Antti Asikainen
Offline Offline

Posts: 1001
Date Registered: 18.12.03

Re: F1
« Reply #1021 on: 25.08.08, 10:16 »

Otetaan esimerkiksi vaikkapa täysin muista poikkeava, tosin valitettavasti F1:sten osalta jo edesmennyt Indianapolisin rata. Siellä ohituksia tapahtui aina läpi koko kilpailun, myös kärkiautojen kesken ja välillä vuorotellen toisiaan ohitellen... Myös näitä uusia ratoja on nyt pyritty tekemään vähän samaan suuntaan...

En muista noita kisoja, mutta eikös tuolla ole pitkä suora? Ei sekään kovin elämyksellistä kilvanajoa ole, jos suoranopeudella ohitetaan. Perussyy ohittamattomuuteen on joka tapauksessa autoissa eikä radoissa, koska samoilla radoilla muilla autoilla ohittaminen onnistuu.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1022 on: 25.08.08, 10:24 »

En muista noita kisoja, mutta eikös tuolla ole pitkä suora? Ei sekään kovin elämyksellistä kilvanajoa ole, jos suoranopeudella ohitetaan. Perussyy ohittamattomuuteen on joka tapauksessa autoissa eikä radoissa, koska samoilla radoilla muilla autoilla ohittaminen onnistuu.

Juu, tottahan se on, että kyllä ohitukset isolta osalta tapahtuivat pääsuoran päässä, mutta sitähän se on autourheilussa ollut aina, luokasta riippumatta. 90% ohituksista tehdään jarrutuksessa suoran jälkeen. Mutta Indyn radan puolustukseksi on sanottava, että ihan kiitettävästi niitä taisteluita jatkui sitten myös sen suoran jälkeen alkaneella mutkaosuudella. Siinä oli oikeasti taistelun makua, kun ajettiin mutka toisensa perään rintarinnan ja rohkeampi kaveri keräsi potin. Vanhassa Hockenheimissa oli myös jotain samaa... Siihen suuntaan niitä ratoja pitäisi tehdä nykyäänkin. Suorilla luodaan edellytykset kaksintaisteluille ja ratkaisut sitten suoria seuraavissa mutkissa...

Ps. Keppivaihteet takaisin Formuloihin, niin saataisiin vähän eloa Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: F1
« Reply #1023 on: 25.08.08, 10:45 »

Quote
Siihen suuntaan niitä ratoja pitäisi tehdä nykyäänkin. Suorilla luodaan edellytykset kaksintaisteluille ja ratkaisut sitten suoria seuraavissa mutkissa...

Ei tainnu Valencian radan suunnittelijat tuossa onnistua ... ei ensimmäistäkään ohitusta lähdön jälkeen ...  thmbup

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
Juha Huvilinna
Offline Offline

Posts: 988
Date Registered: 29.10.03

Re: F1
« Reply #1024 on: 25.08.08, 14:24 »

Muistetaan myös, että jos autot ovat lähes tasavertaisia ja kuljettajat ovat erittäin taitavia, niin vaikea sitä on ohittaa kun edellä ajava ei tee virhettä. Saa nähdä miten ensi kausi ja KERS vaikuttaa ohituksiin.

Joka tapauksessa Valencian rata oli aivan hanurista, eikä kuuluisi kisakalenteriin...
rainer
Former member
Re: F1
« Reply #1025 on: 25.08.08, 14:59 »

Joo tylsä kisa, autot kiersivät peräkkäin kuin porsaat.
Jospa sitten ensi vuonna tulis jotain joka helpottaa ohituksia, kun
autot muuttuvat ja siipiä vähennellään.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1026 on: 26.08.08, 06:46 »

Kyllä se hyvä on koittaa säännöillä vähän karsia aerodynaamista pitoa, niinkuin taas ensi vuonna yritetään tehdäkin. Ja tärkeää on myös vähentää auton perään syntyvää pyörrettä. Silloin toisen perässä ajaminen ei ole ihan niin mahdotonta. Mutta kyllä Formulalla pitää päästä kunnon kiihtyvyyksiin kaarteissa ja jarrutuksissa. Semmoinen sopiva kompromissi pitäisi löytyä, missä ohittaminen on vaikeaa muttei mahdotonta. Ei siinäkään mitään järkeä ole, kun jenkkityyliin takaa tuleva pääsee aina imusta ohi joka mutkassa. F1:ssä tapahtuneet hienot ohitukset muistetaan pitkään.

Mutta tuollaisissa Valencian tapaisissa radoissa ei ole mitään mieltä. Ainoa syy, miksi tuollaisille suostutaan antamaan kisoja on, että keskelle kaupunkia on niin helppo tulla. Mutta ei tuollainen rännissä ajaminen mitään rata-autoilua ole. Monaco riittäisi kyllä tuota lajia yhtenä perinteikkäänä erikoisuutena.

Ei Indianapolisin radassakaan kyllä järkeä ollut. Yksi mielettömän pitkä ja leveä suora ja loput ihme serpentiiniä. Siinä radassa ei ollut yhtään paikkaa, missä F1-autolla olisi saanut oikein tosissaan ajaa. Kyllä tämän vuoden kalenterissa yksi rata on ylitse muiden, ja sielä ajetaan seuraavaksi. Spa ei ole niitä ohitusystävällisimpiä, mutta mitä väliä, kun perjantain harjoituksiakin katsoo ihan fiiliksissä niiden hienojen mutkien takia. Katsokaapa vaan milt se näyttää kun noilla autoilla ajetaan Pouhonin läpi.
« Last Edit: 26.08.08, 08:09 by Esa Lehtismäki »

Jari Mäensivu
Offline Offline

Posts: 915
Date Registered: 31.12.05

Re: F1
« Reply #1027 on: 26.08.08, 07:53 »


Radan ja katsomoiden suunnittelijat olivat jopa niin fiksuja että rakensivat katsomoita joista ei edes nähnyt autoja ..
No eipä noissa ole kyllä mitään katsottavaakaan .. siinä mielessä hyviä katsomoita  thmbup

Peruspokkarilla vaan, no pitää keksiä jotain, kamera ja kiikari on ihan hyvä yhdistelmä
rainer
Former member
Re: F1
« Reply #1028 on: 26.08.08, 15:45 »

Se on kyllä Kimistä sanottava, että kaveri osaa käyttää rahaa.
Oliko se nyt keväällä kun osti 3 milj. veneen ja juuri tuli tieto, että oli
ostanut samanmerkkisen veneen, mutta isomman, hinta 10 milj.
Hoitaa matkat Euroopassa yksityiskoneella, osti Thaimaasta rantahuvilan vartioidulta alueelta,  huvila valmistuu tänä vuonna.
Niitä on paljon miljonäärejä, jotka pihtaavat, mutta Kimillä on rahaa ja kyky käyttää sitä.
Huom! En oo kateellinen. . .
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1029 on: 05.09.08, 15:28 »

Se on Räikkösellä nyt tosipaikka tänä viikonloppuna ja voitettava olisi ettei joutuisi kakkoskuskiksi. Eikä hyvltä näytä kun jo harjoituksissa sadekelissä meni runnomaan autonsa jossa on jo valmiiksi elektroniikkaongelmaa.

Voisi tulla takaisin ne Sennan aikaiset 1990-luvun autot joilla ohittelukin oli mahdollista useimmin kun nykyään tietenkin paremmalla turvallisuudella varustettuna.

Itse irtisanoin jo Plus-TV sopimuksen ensi kuusta alkaen, kun ei näytä tulevan Räkän ajosta enään mitään. Kovalaista kyllä olisi katsonutkin mutta kun on jo epävirallisesti Mäkkärin kakkoskuski. Se on saletti että ensi vuonna minä en formuloita suorana katso ellei jotain radikaalia muutosta tule, kun nykyisin autot vain ajavat peräkkäin sen 70 kierrosta  thmbdn

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1030 on: 05.09.08, 16:23 »

Niin, keskeytys Massan voittaessa kyllä tarkoittaisi sitä, että Ferrarin kannattaa panostaa Massan mestaruuteen siitä huolimatta, että hänen päänsä ei kestä niin hyvin kuin Kimin. Mutta jos niin käy, niin käy. Ensi vuonna on uusi kausi. Pääasia on, että tänä viikonloppuna nähdään Formula ykkösillä ajamista. Tämä on se kisa, mitä olen koko vuoden odottanut. Vaikka pantaisiin toinen Force India kiertämään rataa yksinään, niin sitä jaksaisi katsoa, kun tuolla radalla oikeasti ajetaan eikä vaan jarutella. Nytrhän on uhka päällä, että Spastakin tehdään huono rata, mutta pitää toivoa, että raivostuneet kansanliikkeet estävät hankkeen.

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1031 on: 06.09.08, 13:03 »

Talli pisti taas Heseä halvalla  Angry
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1032 on: 06.09.08, 13:24 »

Ei ollut taas mikään yllätys että Räikkönen löytyy sijoituksilta 4-5. Se on kyllä 110% selvä että mestaruustaistelu tulee olemaan Hamiltonin ja Massan välillä. Ei näillä eiväillä Räikkönen saa tarpeeksi pisteitä kalastettua kilpailussa kun jo aika-ajot ryssitään.

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1033 on: 07.09.08, 12:07 »

Jokohan loppuu puheet Räikkösen kadonneesta motivaatiosta?

Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1034 on: 07.09.08, 12:55 »

Jokohan loppuu puheet Räikkösen kadonneesta motivaatiosta?

Katotaan kisa loppuun  Grin

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Jani Salo
Offline Offline

Posts: 9814
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1035 on: 07.09.08, 13:24 »

Ei jumalauta !  Tongue

Siinä meni se maailmanmestaruus... Hamiltonin pitäisi siirtyä Ruotsin jääkiekkojoukkueeseen Hannu Hanheksi.

edit: ja vielä Heikkikin  thmbdn

Jani

Jani Salo
"No flying machine will ever fly from New York to Paris." -- Orville Wright
"My soul is in the sky." -- William Shakespeare
Espoo, 02230
http://openflights.org/user/777-300ER
Juha Lahtonen
Offline Offline

Posts: 1173
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1036 on: 07.09.08, 13:29 »

Ei jumalauta !  Tongue

Siinä meni se maailmanmestaruus... Hamiltonin pitäisi siirtyä Ruotsin jääkiekkojoukkueeseen Hannu Hanheksi.

edit: ja vielä Heikkikin  thmbdn

Jani
Mailmanmestarit eivät valitettavasti ole vain nopeita. He ovat myös onnekkaita. Kausi ei tosin ole vielä onneksi ihan ohi.

-Juha
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1037 on: 07.09.08, 13:29 »

Voihan v. Hyvä kisa ihan viime kierroksille asti, mutta meni sitten arpapeliksi sateen takia ja Hamilton oli onnekkaampi molempien luistellessa ihan rajoilla ja vähän ylikin. Yhtä hyvin olisi voinut käydä toisin päin. Näitä sateen tai turva-auton takia onnenpeliksi kääntyneitä kisoja on kyllä tällä kaudella ollut liikaa.

Tuomas Tuppurainen
Offline Offline

Posts: 970
Date Registered: 06.01.08

Re: F1
« Reply #1038 on: 07.09.08, 13:30 »

HURRAAAA KIMI HIENOA!!!! Molemmat suomalaiset keskeyttää kahden viimeisen kierroksen aikana! Tätä jos jotakin voi kutsua huonoksi tuuriksi!

OFFTOPIC: Ja vielä Jymy pelaa kolmanessa pesis finaalissa surkeasti! ei voisi huonompi päivä olla! No sentään jymy voitti!!  thmbup
« Last Edit: 07.09.08, 14:00 by Tuomas Tuppurainen »
Lasse Nygren
Offline Offline

Posts: 3076
Date Registered: 23.06.04

Re: F1
« Reply #1039 on: 07.09.08, 13:34 »

Joo, oli kyllä harvinaisen kettumainen lopetus muuten hienolle kilpailulle.  Tongue

Pages: 1 ... 50 51 [52] 53 54 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1