FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.06.17, 01:55

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 330349 times)
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1180 on: 17.03.09, 23:07 »

Teoreettisesti siis alkukaudella vahva talli voi varmistaa kuljettajien maailmanmestaruuden heti kauden puoltaväliä seuraavassa kilpailussa? Kuulostaapa typerältä. Minkähän takia noihin autourheilulajeihin ei enää millään saada fiksuja pistelaskujärjestelmiä aikaan. Ne olivat ihan toimivia ennen kuin voiton merkitys mitätöitiin. Nyt mennään sitten toiseen äärilaitaan. Kivahan se tietysti on, ettei lällyillä varmistelupisteillä napata niin helposti mestaruuksia, mutta muuten kyllä aivan hanurista.

-A-

No eiköhän tällainen talli voittaisi mestaruuden näytöstyylillä oli laskutapa mikä tahansa esim. Schumi v. 2001

Formulat on nyt ihan eri laji kuin viime vuonna...
Mikko Lindström
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 21.02.05

Re: F1
« Reply #1181 on: 20.03.09, 19:06 »

Pistelaskurumbaa ollaan sittenkin vielä miettimässä thmbup

Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti perjantaina voivansa lykätä formula ykkösten pistelaskukäytännön muutoksen kaudelle 2010.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/841833

Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1182 on: 27.03.09, 06:13 »

Olihan mielenkiintoiset 1. harjoituksen tulokset. Corollan koneet kärjessä (samoin kun tällä hetkellä 2. harjotuksessa). Vihdoin alkaa näköjään tuottaa Toyotan järjettömän kokoset panostukset tulosta. Vaikken Rosbergista tykkääkään yhtään enkä toivo menestystä tälle saksalaisherralle, tuo tämä mukavaa lisäväriä kauteen  thmbup Brawn GP:n vauhti ei harjotuksissa yllättänyt yhtään.

Huomenna näkee sitten todellisen tilanteen, kun kierrosluvut moottoreissa on nostettua normaalitasolle. Aikamoista arpapeliä on lähteä veikkaukset jättämään tästä viikonlopusta..

2. sessio takana:
Järkyttynyt ja hölmistynyt lienee oikeita sanoja kuvaamaan tunnelmia näitten harjotusten jälkeen. Kun vertailee 1. ja 2. session aikoja, Keijonpoika on 0,6 sekuntia toisella jaksolla nopeampi kuin ensimmäisellä ja räkä 0,5 sekuntia hitaampi (!) kuin ensimmäisellä jaksolla. Hamilton sai pari kymmenystä ajasta pois toisella jaksolla, Kovalainen jäi hieman ekan jakson ajastaan.

Tuntuu että vanhat kärkitallit olisi unohtaneet miten nopea auto rakennetaan (ja samalla tietysti on unohtunut sana innovaatio suunnittelussa) ja kunnostautuneet enemmän PR puolella ja lausuntojen antamisessa luottaen siihen, että edellisen kauden tulokset tekisivät nykyautosta nopean. Harjoitusten kärkipään tallit ovat sensijaan pitäneet ykkösprioriteettina nopean auton suunnittelemisen.

Nähtävästi diffuusorikohun keskipisteessä olleet Brawn GP, Williams ja Toyota on myöskin nopeimmat autot. Ensimmäisellä jaksolla kuuden parhaan joukossa neljä näiden tallien autoa ja toisella jaksolla kuuden joukossa viisi näiden tallien autoa.

Huomista odotellessa.. Nähtävästi se on tapahtumassa, mitä odottelin: helv**** jännä kausi edessä!
« Last Edit: 27.03.09, 07:03 by Matias Pusa »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1183 on: 27.03.09, 09:17 »

2. sessio takana:
Järkyttynyt ja hölmistynyt lienee oikeita sanoja kuvaamaan tunnelmia näitten harjotusten jälkeen. Kun vertailee 1. ja 2. session aikoja, Keijonpoika on 0,6 sekuntia toisella jaksolla nopeampi kuin ensimmäisellä ja räkä 0,5 sekuntia hitaampi (!) kuin ensimmäisellä jaksolla. Hamilton sai pari kymmenystä ajasta pois toisella jaksolla, Kovalainen jäi hieman ekan jakson ajastaan.

Tuota, mitä noilla ajoilla on tekemistä vielä minkään johtopäätösten kanssa? Sehän on ihan normaalia, että eri sessioiden aikana testataan erilaisia konfiguraatioita polttoaineen, renkaiden jne. suhteen kisaa varten. Toiset testaa kisapainoilla, kun toiset ajelee vain nopeita kierroksia. Ja myös se on ollut aina täysin normaalia, että heikommat tallit painelevat harjoituksissa kovia aikoja, että näkyisivät tuloslistojen kärjessä edes jossakin vaiheessa viikonloppua. Näkyvyydestä niillekin se sponsoriraha maksetaan... Ja sekin on ihan tuttua huttua, että ne oikeasti nopeimmat tallit eivät näytä todellista nopeuttaan, kuin vasta sitten, kun on pakko... Minä en ainakaan vetäisi mistään testeistä vielä yhtään mitään johtopäätöksiä. En edes McLarenin suhteen...

Mutta se on totta, että mielenkiintoinen kausi saattaa olla tulossa. Ainakin ennakkoon. Mutta nämäkinhän ovat tunnetusti vuosien saatossa muuttuneet hovissa, kun kausi on oikeasti pyörähtänyt käyntiin Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1184 on: 27.03.09, 14:07 »

Minä en ainakaan vetäisi mistään testeistä vielä yhtään mitään johtopäätöksiä. En edes McLarenin suhteen...

No huomenna se nähää, mutta mun veikkaus on ettei kummatkin McLarenit mahdu 10 parhaan joukkoon aika-ajoissa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1185 on: 27.03.09, 14:41 »

No huomenna se nähää, mutta mun veikkaus on ettei kummatkin McLarenit mahdu 10 parhaan joukkoon aika-ajoissa.

Joo, en minäkään usko. Tai no, ehkä just siellä kympin kieppeillä voisi olla... Mutta toisaalta, en yllättyisi, vaikka olisi korkeammallakin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1186 on: 27.03.09, 18:36 »

Näyttävät miltä näyttävät, mutta kylläpäs pystyy ajamaan hyvin toisen perässä mutkassa nyt. Ja tietenkin tuo oikeisiin kilpa-auton renkaisiin palaaminen myös saa ne taas käyttäytymään kilpa-auton tavoin. Lupaa hyvää.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1187 on: 28.03.09, 07:12 »

Jaaha, saappaat nähä Tongue Mielenkiintoista...

Kuinka kauan menee, kun F ja M ovat kehittäneet omaan autoonsa tupladiffuusorin, ja kuinka kauan menee, kun se sitten lopulta kielletään? Vai ehditäänkö kielto tehdä F:n ja M:n hyväksi ennen sitä? Tongue

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
yokomo
Former member
Re: F1
« Reply #1188 on: 28.03.09, 07:34 »

Olipas käsittämätön suoritus Brawn GP:ltä. Buttonin ja Barrichellon vauhtiin ei kukaan pystynyt vastaamaan.
McLarenit olivat kyllä todella mitäänsanomattomia, auto ei tunnu toimivan alkuunkaan.

Huomisesta kisasta on odotettavissa tiukka vääntö.
« Last Edit: 28.03.09, 08:07 by Olli Silvennoinen »
Pontus Lindroos
Offline Offline

Posts: 1143
Date Registered: 03.08.06

Re: F1
« Reply #1189 on: 28.03.09, 07:40 »

Oli kyllä aika erikoinen aika-ajo, täytyy sanoa.. Supertriplassa olisi Button-Barrichello-Vettel -triplasta tullut yli tuhat €. Tongue

//P.L

HJK & Tottenham Hotspur
My Computer: AMD Athlon II X2 240 2.8 GHz - 4GB RAM - ATI Radeon HD 4350 - Windows Vista Home Premium 64bit -- Parempi vielä harkinnassa..
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: F1
« Reply #1190 on: 28.03.09, 08:53 »

No nyt näissä bileissä on jotain uutta vuosikausiin! Jee! Parikellosta viimein maailmanmestari Cheesy

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1191 on: 28.03.09, 10:41 »

Vai tuon verran Ross Brawn saa aikaan, kun korporaatiojohtajat lakkaavat sekaantumasta asioihin Grin Hienoa työtä ovat tehneet. Saa nähdä montako kisaa kestää, että isot menevät ohi. En oikein usko Rossin lahjakkuudestaan huolimatta pärjäävän kauden aikaisessa kehittämisessä niille.

Kimillä oli varmaan jotain häikkää tai paljon, kun hävisi Massallekin. Vähän veikkaan, että Kimi on kumminkin aika vahvoilla tällä kaudella, kun sliksien myötä Ferrari on vihdoin saatu yliohjaamaan niin paljon kuin Kimi haluaa. Sen näkee in-car-kuvista, että auto on nyt hanskassa niinkuin kuuluu. Kunhan saavat Brawnin diffuusorin kopioitua.

Mikko Lindström
Offline Offline

Posts: 692
Date Registered: 21.02.05

Re: F1
« Reply #1192 on: 28.03.09, 11:19 »

Toyota-tallin kuljettajien Timo Glockin ja Jarno Trullin suoritus formula ykkösten Australian GP:n aika-ajossa on hylätty.

Aika-ajon jälkeisessä tarkastuksessa havaittiin, että Toyota-auton takasiiven ylempi osa taipuu. Kyseessä on sääntörikkomus, sillä sääntöjen mukaan siivet eivät saa taipua lainkaan. Näin ollen Glock ja Trulli on pudotettu sunnuntain GP:n viimeiseen lähtöriviin.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/03/846702

Räikkönen pääsee siis 2 pykälää korkeammalle lähtöruudukossa

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1193 on: 28.03.09, 12:24 »

Kyllähän se taas kerran nähtiin että Kovikselle on tankattu korkkia myöten täyteen  thmbdn

Quote
1. Jenson Button 664.5kg
2. Rubens Barrichello 666.5kg
3. Sebastien Vettel 657kg
4. Robert Kubica 650kg
5. Nico Rosberg 657kg
6. Felipe Massa 654kg
7. Kimi Raikkonen 655.5kg
8. Mark Webber 662kg
9. Nick Heidfeld 691.5kg
10. Fernando Alonso 680.7kg
11. Kazuki Nakajima 680.5kg
12. Heikki Kovalainen 690.6kg
13. Sebastien Buemi 675.5kg
14. Nelson Piquet 694.1kg
15. Giancarlo Fisichella 689kg
16. Adrian Sutil 684.5kg
17. Sebastien Bourdais 662.5kg
18. Lewis Hamilton 655kg
19. Jarno Trulli 660kg
20. Timo Glock 670kg

Huomisesta startista tulee mielenkiintoinen kun eturivin kavereilla ei ole KERS:ä käytössä  thmbup
« Last Edit: 28.03.09, 12:30 by Sami Virkkula »
Pontus Lindroos
Offline Offline

Posts: 1143
Date Registered: 03.08.06

Re: F1
« Reply #1194 on: 28.03.09, 13:41 »

Kyllä Brawn GP on kova, kun noilla bensamäärillä menee 1 ja 2 sijoille! Mielenkiintoinen kisa huomenna. thmbup

//P.L

HJK & Tottenham Hotspur
My Computer: AMD Athlon II X2 240 2.8 GHz - 4GB RAM - ATI Radeon HD 4350 - Windows Vista Home Premium 64bit -- Parempi vielä harkinnassa..
Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: F1
« Reply #1195 on: 28.03.09, 17:22 »

Huomisesta startista tulee mielenkiintoinen kun eturivin kavereilla ei ole KERS:ä käytössä  thmbup

Mitenkäs muuten on, saako KERS olla ladattuna jo startissa eli vedetäänkö se lämmittelykierroksen jarrutuksissa täyteen? Olettaisin näin olevan mutta sanooko säännöt mitään asiasta erikseen?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jani Viipuri
Offline Offline

Posts: 1391
Date Registered: 05.02.06

WWW
Re: F1
« Reply #1196 on: 28.03.09, 17:41 »

Saa sitä käyttää startissa, näin ainakin olen ymmärtänyt.
Tuskin sillä on väliä ladataanko se lämmittelykierroksella vai varikolta lähdettäessä.

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: F1
« Reply #1197 on: 29.03.09, 01:05 »

Saa sitä käyttää startissa, näin ainakin olen ymmärtänyt.
Tuskin sillä on väliä ladataanko se lämmittelykierroksella vai varikolta lähdettäessä.

Juu näin sitä arvelinkin. Tuli vaan mieleen kun nyt on kovasti kohkattu tuon diffuusoritohinan kanssa että mikä on "sääntöjen hengen" mukaista ja mikä ei. KERS:in kun kuitenkin piti olla olevinaan nimenomaan kineettisen energian talteenottolaite....  Undecided


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaakko Kuusisto
Offline Offline

Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05

Re: F1
« Reply #1198 on: 29.03.09, 02:24 »

Epäilen, että nuo "diffuusoritallit" diskataan 14.4. Roll Eyes
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1199 on: 29.03.09, 06:43 »

Epäilen, että nuo "diffuusoritallit" diskataan 14.4. Roll Eyes

Toivottavasti ei.

Kolme tallia on sääntöjen rajoissa olleet innovatiivisia ja siitä ei mun mielestä pitäis rangaista. Se on muitten tallien (joukossa kaks isointa) häpeä etteivät oo sitä aikasemmin tajunnu..
Pages: 1 ... 58 59 [60] 61 62 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1