FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 10:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 333053 times)
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1200 on: 29.03.09, 06:49 »

Toivottavasti ei.

Kolme tallia on sääntöjen rajoissa olleet innovatiivisia ja siitä ei mun mielestä pitäis rangaista. Se on muitten tallien (joukossa kaks isointa) häpeä etteivät oo sitä aikasemmin tajunnu..

Minun mielestä pitäisi hylätä koska rellu kysyi testikauden aikana FIA:n mielipidettä samanlaisesta virityksestä niin vastaus oli kieltävä.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1201 on: 29.03.09, 07:43 »

Jaaha, tyhmän rengassäännön takia huonoin mahdollinen lopetus, turva-auton perässä maaliin. Kuka tuommoisia keksii?
- Hei jätkät, tuodaan kahdet renkaat joista toiset on liian pehmeät ja toiset liian kovat ja molempia on pakko käyttää
- Joo, sitten renkaat joko sulaa alle tai niitä ei saa lämpimiksi ollenkaan, se on hyvä idea.

Brawnin autot ovat näemmä luotettaviakin. Barrichellokin tuommoisesta tyrimisestä huolimatta kakkoseksi.

Juha Lahtonen
Offline Offline

Posts: 1173
Date Registered: 05.07.01

Re: F1
« Reply #1202 on: 29.03.09, 07:47 »

Jaaha, tyhmän rengassäännön takia huonoin mahdollinen lopetus, turva-auton perässä maaliin. Kuka tuommoisia keksii?
- Hei jätkät, tuodaan kahdet renkaat joista toiset on liian pehmeät ja toiset liian kovat ja molempia on pakko käyttää
- Joo, sitten renkaat joko sulaa alle tai niitä ei saa lämpimiksi ollenkaan, se on hyvä idea.
Nuo rengasseokset ovat kieltämättä syvältä, mutta säännöt ja renkaat ovat kuitenkin kaikille samat. Ne pärjää, jotka noilla renkailla pysyvät radalla.

-Juha
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1203 on: 29.03.09, 07:50 »

Jaaha, tyhmän rengassäännön takia huonoin mahdollinen lopetus, turva-auton perässä maaliin. Kuka tuommoisia keksii?
Brawnin autot ovat näemmä luotettaviakin. Barrichellokin tuommoisesta tyrimisestä huolimatta kakkoseksi.
Mielestäni tuo rengassääntö ei vaikuttanut millään tavalla turva-auton radalletuloon. Luulisin, että lopun turva-auto liittyy jollain tavalla Vettelin ja Kubican kolarointiin ensin keskenään ja sen jälkeen kummatkin tahollaan seinään.


Ei voi muuta kun erittäin ilonen olla formuloitten lopputuloksesta! thmbup Tulee erittäin mielenkiintonen kausi. Hieman harmittaa tietysti räkän ja heikin keskeytykset ja hamiltonin ja rosbergin pistesijoitukset.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1204 on: 29.03.09, 08:10 »

Mielestäni tuo rengassääntö ei vaikuttanut millään tavalla turva-auton radalletuloon. Luulisin, että lopun turva-auto liittyy jollain tavalla Vettelin ja Kubican kolarointiin ensin keskenään ja sen jälkeen kummatkin tahollaan seinään.

Vettelin renkaat suli, siitä tuo tilanne. Tyhmää, että joutuu räpistelemään väärillä tai vielä huonommilla renkailla ja sopivien renkaiden käyttö on kielletty. Keinotekoisesti yritetään tehdä vaihtelua nopeuksiin eri kuskien kesken. Kas kun eivät pane kolmella pyörällä ajamaan.

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1205 on: 29.03.09, 08:10 »

Mielestäni tuo rengassääntö ei vaikuttanut millään tavalla turva-auton radalletuloon. Luulisin, että lopun turva-auto liittyy jollain tavalla Vettelin ja Kubican kolarointiin ensin keskenään ja sen jälkeen kummatkin tahollaan seinään.


Jos toinen ajaa hyvin toimivilla kovilla ja toisella tipahtaa kierrosajat yhtäkkiä sekuntikaupalla yhtäkkiä pitonsa menettäneiden superpehmeiden renkaiden takia, ja sitten tulee törmäys jarrutustilanteessa, missä se pehmeä rengas ei selvästikkään enää pitänyt, niin kyllä se mun mielestä renkaisiin liittyy Tongue Toki kyllä siinä Kubica ajoi aika tiukasti linjan kiinni, eikä Vettel ehkä kokemattomuuttaan vastaavasti antanut renkaiden kuntoon nähden riittävän ajoissa periksi, mutta ehkäpä paremmilla renkailla koko tilannetta ei olisi edes syntynyt...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1206 on: 29.03.09, 08:12 »

Vastaavassa ohitustilanteessa olis varmasti tullut kolari tolla yrittämisellä vaikka olis ollut alla puiset kärrynpyörät. Ei se kolari renkaitten syytä ole vaan kuskien.
Juha Lehtola
Offline Offline

Posts: 208
Date Registered: 02.04.06

Re: F1
« Reply #1207 on: 29.03.09, 08:13 »

Nii, kyllähän se edellä menevä yrittää hieman blokata ohittajan ajolinjaa, jos vauhti on hidastunut renkaista johtuen. Hieno kisa jokatapauksessa, pakka sekaisin  Grin
Sami Mäntyharju
Offline Offline

Posts: 826
Date Registered: 30.01.06

Re: F1
« Reply #1208 on: 29.03.09, 08:22 »

Toivottavasti nyt kuitenkin edes hieman parantavat pehmeiden renkaiden suorituskykyä, eihän tuossa ole mitään järkeä että renkaat kestää kymmenen kierrosta ja muuttuvat sitten suorastaan vaarallisiksi ja kaiken lisäksi niitä on pakko käyttää.

Muuten kyllä erittäin iloinen alku kaudelle, Brawn GP oli yksinkertaisesti parhaiten valmistautunut kauteen. Mahtaa Hondan johtoa hieman nyt kismittää vaikka menestys tulikin Mersun moottorilla, autohan on pitkälti kehitetty jo viime vuoden aikana Hondan varoilla.

Miksi muuten Räkä ajoi varikolle? Loppuiko motivaatio Tongue
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1209 on: 29.03.09, 08:24 »

Vastaavassa ohitustilanteessa olis varmasti tullut kolari tolla yrittämisellä vaikka olis ollut alla puiset kärrynpyörät. Ei se kolari renkaitten syytä ole vaan kuskien.

Jos Vettelillä olisi ollut toimivat renkaat alla, hän olisi saanut jarrutettua niin, että törmäystä ei olisi syntynyt. Näkihän sen nyt kilometrin päähän, että auto ei vain enää pysähtynyt niillä renkailla riittävän hyvin... Se, että Vettel päästi tilanteen niin pitkälle, eli aloitti renkaiden kuntoon nähden jarrutuksen liian myöhään, on toki kuljettajan arviointivirhe. Mutta sitä ei tod. näk. olisi sattunut paremmilla renkailla...

Mutta kuten yritin jo aiemmassa viestissä sanoa, kyse on tietenkin monien asioiden summasta, jossa yksi osatekijä on renkaat...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1210 on: 29.03.09, 08:35 »

Oli miten oli, mutta erittäin mielenkiintoinen kausi on tulossa. Toivottavasti tulee vähän paremmin toimivaa rengasta seuraaviin kisoihin, mutta mun mielestä toi renkaitten suorituskykyero tuo oman mausteensa kilpailuun varikkotaktiikan muodossa. Samasta syystä sääntö kummankin seoksen käytöstä on mun mielestä hyvä.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1211 on: 29.03.09, 09:37 »

Erojen pitäisi syntyä osaamisesta, kokemuksesta, riskinotosta. Ei keinotekoisesti säännöillä pakottamalla. Renkaiden määrät per kisa voitaisiin pitää nykyisellään, mutta jokainen vaan saisi käyttää aina mitä rengasta milloinkin haluaa ilman mitään rajoituksia. Niin autourheilussa tehtäisiin. Mutta kun tuosta pitää yrittää tehdä "viihteellisempää". Eikä se edes onnistu, yksikin turva-autoepisodi pilaa kisan aina ja kun sellainen tulee viimeisille kierroksille, jää loppu käytännössä ajamatta. Ei tämäkään mikään hyvä kisa ollut, vaikka muutamia hyviä kaksinkamppailuja nähtiinkin. Sekin on pelkkää tuuria, että voittajaksi tuli nopein mies. Kierrosta myöhemmin varikolle ja Buttonin kisa olisi ollut pilalla.

Matias Pusa
Offline Offline

Posts: 1135
Date Registered: 06.03.08

WWW
Re: F1
« Reply #1212 on: 29.03.09, 09:48 »

Erojen pitäisi syntyä osaamisesta, kokemuksesta, riskinotosta.

Eikö erot synny juurikin näillä eväillä, koska säännöt on jokaiselle kuskille täysin samat?

Sekin on pelkkää tuuria, että voittajaksi tuli nopein mies. Kierrosta myöhemmin varikolle ja Buttonin kisa olisi ollut pilalla.
Tuuri on monesti läsnä moottoriurheilussa. Se on asia, mikä vaan on hyväksyttävä. Esimerkiksi säätila on täysin tuurissaan, muiden tekemiset radalla yksittäisen kilpailijan näkökulmasta perustuu aikalailla tuuriin (kuten Kovalaisen kolari tämän GP:n alussa), tekniset viat on monesti tuurissaan (paraskin huippuunsa viritetty auto hajoaa joskus)...
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1213 on: 29.03.09, 16:14 »

Mutta tuurin vaikutusta pyritään lisäämään hölmöillä säännöillä. Rengassäännönkin ainoa tarkoitus on, että kun kellään ei ole oikeat renkaat alla, saadaan isoja eroja siitä riippuen, missä vaiheessa kullakin on liian pehmeiden renkaiden kuoriminen tai liian kovien renkaiden jäähtyminen. Tällä halutaan lisätä tapahtumia radalla. Mutta eivät keinotekoisesti luodut tapahtumat ole mitään. Tapahtumaköyhä jonossa ajaminen nyt vaan kuuluu rata-autoiluun, mutta sitten kun tulee hyviä kamppailuja, se tuntuu joltain.

Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: F1
« Reply #1214 on: 02.04.09, 09:43 »

Jokohan nyt vihdoin olisi saatu Australian kisan osalta lopulliset tulokset:

Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti torstaina hylänneensä Lewis Hamiltonin suorituksen Australian osakilpailussa, koska Hamiltonin katsottiin valehdelleen tuomaristolle. McLaren oli käskenyt radioteitse Hamiltonia antamaan tietä Jarno Trullille, mutta tuomaristolle Hamilton kertoi toisenlaista informaatiota. FIA:n sääntöjen mukaan tuomaristolle valehtelusta seuraa hylkäys.

Samassa yhteydessä tuomaristo ilmoitti palauttaneensa Jarno Trullin tulosluettelossa kolmanneksi. Trulli oli saanut 25 sekunnin aikasakon, koska hän ohitti Hamiltonin keltaisten lippujen aikana. Myöhemmin kuitenkin paljastui, että McLaren oli käskenyt Hamiltonia antamaan Trullille tietä, joten Trullin rangaistus katsottiin perusteettomaksi.

Joten tulosluettelo näyttää nyt (jälleen) tältä:

1. Jenson Button10
2. Rubens Barrichello8
3. Jarno Trulli6
4. Timo Glock5
5. Fernando Alonso4
6. Nico Rosberg3
7. Sebastien Buemi2
8. Sebastien Bourdais1

Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1215 on: 02.04.09, 09:53 »

Tyypillinen hölösuinen kultalusikkap**se
Antti Asikainen
Offline Offline

Posts: 1001
Date Registered: 18.12.03

Re: F1
« Reply #1216 on: 02.04.09, 11:57 »

Tyypillinen hölösuinen kultalusikkap**se

Ihmisenä ei imarteleva, mutta kuljettajana huomattavasti parempi kuin Räikkönen.
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1217 on: 02.04.09, 13:22 »

Ihmisenä ei imarteleva, mutta kuljettajana huomattavasti parempi kuin Räikkönen.

Nyt iskee tyhjää eli laitatko perusteluita?
Antti Asikainen
Offline Offline

Posts: 1001
Date Registered: 18.12.03

Re: F1
« Reply #1218 on: 02.04.09, 14:12 »

Nyt iskee tyhjää eli laitatko perusteluita?

Yksinkertaisesti silmittömän nopea etenkin ikäänsä nähden ja luonteeltaan samanlainen mulkku kuin Senna ja Schumacher eli ei pelaa reiluilla säännöillä vaan haluaa ainoastaan voittaa. Kunhan kypsyys kehittyy, niin jälki on tuhoisaa, jos alle sattuu hyvä auto.

Räikkösellä oli huippuvuotensa ja niitä saattaa tulla lisääkin, mutta persoona ei tue suoranaiseksi supertähdeksi nousemista. Räikkösen omistautuminen tallille vaikuttaa suorastaan surkealta esimerkiksi Schumacheriin verrattuna. Ei hän viihdy ykkösissä, hän viihtyy ajamassa.
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1219 on: 02.04.09, 19:34 »

Yksinkertaisesti silmittömän nopea etenkin ikäänsä nähden ja luonteeltaan samanlainen mulkku kuin Senna ja Schumacher eli ei pelaa reiluilla säännöillä vaan haluaa ainoastaan voittaa. Kunhan kypsyys kehittyy, niin jälki on tuhoisaa, jos alle sattuu hyvä auto.

Tsot tsot jotain kunnioitusta OIKEILLE mestareille. Senna, Schumacher, Häkkien, Räikkönen ja moni muu mestari ei aseta itseään toisia ylemmälle korokkeelle kuten tämä tumma poika britanniasta. Vaikka Schumi oli täys mulkku radalla mutta silti hän oli herrasmies radan ulkopuolella. Edellä mainitut OIKEAT mestarit on raivanneet itse tiensä köyhistä karting sarjoista monen mutkan kautta huipulle. Tumma poika on pikku nassikasta asti ollut Ronin suojissa jolloin ei ole tarvinnut miettiä mitään muuta kuin ajamista koska hänellä on aina huippu auto alla.

Quote
Räikkösellä oli huippuvuotensa ja niitä saattaa tulla lisääkin, mutta persoona ei tue suoranaiseksi supertähdeksi nousemista. Räikkösen omistautuminen tallille vaikuttaa suorastaan surkealta esimerkiksi Schumacheriin verrattuna. Ei hän viihdy ykkösissä, hän viihtyy ajamassa.

Silloin kun schumi ajoi niin ainoa testikielto oli joulukuussa ja kisaviikkoina rajoitetusti. Eli ei voi sanoa omistautuiko joku aikaisempi mestari ykkösille enemmän kuin joku nykyinen. Nykyiset ykköset on muutenkin ihan erilaji kuin 5v. sitten ja kummasti se räkä pisti 7krt mestarin koville larenin umpisurkealla autolla.

Nuo kuljettajat on palkattu ajamaan kovaa eikä puhumaan diipadaapaa lehdistölle.
Pages: 1 ... 59 60 [61] 62 63 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1