FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 03:59

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 344353 times)
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1300 on: 08.06.09, 10:22 »

Tuskin turha, mutta ei niin "ilmiömäinenkään", kuin alkuun vouhotettiin. Luulen ja uskon vakaasti, että Brawn olisi kärjessä, vaikka tupladifua ei olisikaan.

Miksi muut tallit protestoi niin hanakasi ja miksi kaikki alkoi kiljuen kehittämään omaansa mm. renault joilla sellainen oli jo aluperin kunnes FIA kielsi sen?

Mä taas luulen vakaasti että kisa olisi nyt erittäin tasainen ja mielenkiintoinen joka oli FIA päätavoite tälle kaudelle. Se taas on arvuuttelua kuinka kilpailukykyinen BGP olisi ilman tuota tupladiffuusoria, koska heidän aerodynaaminen paketti voisi mennä ihan hyvin yhtä paljon sekaisin "yksöisdiffuusorista" kuin nykyisin muilla talleilla tuplasta.

Kuten sanottu tuollaisen dumppaaminen toisin suunniteltuun autoon on vähän sama asia kuin iskisi V-pyrstön C172:een. Ferrari ei edes pysty tekemään nykyiseen autoon vastaavaa systeemiä koska vaihdelaatikko on liian pitkällä.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1301 on: 08.06.09, 10:24 »

Miksi muut tallit protestoi niin hanakasi ja miksi kaikki alkoi kiljuen kehittämään omaansa mm. renault joilla sellainen oli jo aluperin kunnes FIA kielsi sen?

Siksi, koska sen luultiin olevan huimempi juttu, kuin todellisuudessa olikaan. Ja koska aina pitää valittaa, jos toisella on jotain, mistä voi olla hyötyä...

Edelleenkään en väitä, etteikö siitä hyötyä ole. Mutta alkaa olla tuloslistoja katsellessa aika selvää, että ei se mikään sateentekijä ole...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1302 on: 08.06.09, 11:02 »

Siksi, koska sen luultiin olevan huimempi juttu, kuin todellisuudessa olikaan. Ja koska aina pitää valittaa, jos toisella on jotain, mistä voi olla hyötyä...

Meinaat siis että Ferrari, McLaren ym. rakentavat omaa autoa sen mukaan mitä muilla on? Just  Roll Eyes Kyllähän sä tiedät että suunnistuksessa ei kannata seurata muita
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1303 on: 08.06.09, 11:13 »

Meinaat siis että Ferrari, McLaren ym. rakentavat omaa autoa sen mukaan mitä muilla on? Just  Roll Eyes Kyllähän sä tiedät että suunnistuksessa ei kannata seurata muita

Mitäs minä äsken tuumasin edellisessä viestissäni? Oliko niin, että "Edelleenkään en väitä, etteikö siitä hyötyä ole. Mutta alkaa olla tuloslistoja katsellessa aika selvää, että ei se mikään sateentekijä ole..." Onhan se selvää, että jos siitä on pienikin hyöty, kyllä niiden F:n ja M:nkin pitää sellainen tehdä.

Mutta nyt me taidetaan puhua taas aidasta ja aidan seipäästä. Sinä puhut siitä, onko siitä tupladiffuusorista hyötyä vai ei ja minä puhun siitä, kuinka paljon siitä sitä hyötyä on  laugh

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1304 on: 08.06.09, 11:22 »

Mutta nyt me taidetaan puhua taas aidasta ja aidan seipäästä. Sinä puhut siitä, onko siitä tupladiffuusorista hyötyä vai ei ja minä puhun siitä, kuinka paljon siitä sitä hyötyä on  laugh

Juuri näin  laugh
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1305 on: 08.06.09, 11:24 »

Tupladiffuusori on selvin luova sääntöjen tulkinta, jota useimmat eivät hoksanneet, ja siksi siitä tietenkin yritettiin valittaa. Selvä hyötyhän tuosta on, mutta ei se Brawnin menestyksen ainoa salaisuus ole. Brawnin auto on hyvä joka radalla riippumatta isommin siitä, kuinka merkittävä aerodynaaminen downforce siellä on. Siinähän ei ole mitään ihmeellistä, että Brawnilta syntyy sellainen auto. Siinäkään ei ole mitään ihmeellistä, että sellainen syntyi Hondan viimevuotisilla resursseilla. Se on ihmeellistä, että Brawn edelleen pysyy muiden edellä ihan nakkipakettibudjetilla, ilman Hondaa. Ja hienoa.

Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: F1
« Reply #1306 on: 08.06.09, 18:39 »

Meinaat siis että Ferrari, McLaren ym. rakentavat omaa autoa sen mukaan mitä muilla on? Just  Roll Eyes Kyllähän sä tiedät että suunnistuksessa ei kannata seurata muita

Mikko tuossa jo kerkesikin sanomaan jokseenkin kaiken mitä olisin tupladiffuusorista ja sen erinomaisuudesta sanonut..... kyllähän se varmasti ihan syystä siellä on mutta ei sillä yksinään kisoja voiteta.

Mutta sekä Ferrari että McLaren joutuvat kyllä nyt vähän menemään juurikin noin pers eellä puuhun kun viime kaudella panostivat maailmanmestaruuden voittamiseen eikä uuden auton kehitykseen.  Nyt sitten niitetään mitä kylvettiin.  Käydään veristä kamppailua keskenään jostain sijoista 11-12 sillä aikaa kun kärjessä mellastavat Brawn, Red Bull, Toyota ja Williams.

Toivottavasti se oli sen arvoista  Roll Eyes

Mutta tulihan sarjaan sitä kauan kaivattua vaihtelua.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1307 on: 10.06.09, 05:36 »

Mikko tuossa jo kerkesikin sanomaan jokseenkin kaiken mitä olisin tupladiffuusorista ja sen erinomaisuudesta sanonut..... kyllähän se varmasti ihan syystä siellä on mutta ei sillä yksinään kisoja voiteta.

Ei sillä varmasti yksinään kisoja voiteta ja paketti täytyy olla kasassa. Todellisuudessahan me tiedetä sen aiheuttamia kerrannaisuuksia, mutta tallien liikkeistä voidaan päätellä jotain. Talleilla pitää olla todella hyvä syy että he lähtevät muuttamaan koko aerodynamiikan kesken kauden.

Quote
Mutta sekä Ferrari että McLaren joutuvat kyllä nyt vähän menemään juurikin noin pers eellä puuhun kun viime kaudella panostivat maailmanmestaruuden voittamiseen eikä uuden auton kehitykseen.  Nyt sitten niitetään mitä kylvettiin.  Käydään veristä kamppailua keskenään jostain sijoista 11-12 sillä aikaa kun kärjessä mellastavat Brawn, Red Bull, Toyota ja Williams.

Toivottavasti se oli sen arvoista  Roll Eyes

Kuinka moni talli uskaltaa sanoa 4-5 kisaa ennen kauden loppua: "Sori me luovutaan mestaruustaistelusta kun me aletaan kehittämään ensikauden autoa"?

Quote
Mutta tulihan sarjaan sitä kauan kaivattua vaihtelua.

Vaihtelu loppui heti toisessa kisassa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1308 on: 10.06.09, 06:04 »

Ei sillä varmasti yksinään kisoja voiteta ja paketti täytyy olla kasassa. Todellisuudessahan me tiedetä sen aiheuttamia kerrannaisuuksia, mutta tallien liikkeistä voidaan päätellä jotain. Talleilla pitää olla todella hyvä syy että he lähtevät muuttamaan koko aerodynamiikan kesken kauden.

Eiköhän siinä ole luonnollisesti riittävästi syytä lähteä muuttamaan aerodynamiikkaa, jos ollaan armotta liian hitaita  Tongue Kuten jo aiemminkin sanoin, vaikka sillä tupladiffuusorilla ei olisikaan niin suurta merkitystä, kuin aluksi luultiin, on monen tallin kuitenkin käytännössä pakko tehdä se, vaikka se ei olisikaan panostetun rahan väärti. Varmaan jo sponsorisopimuksissakin on pykäliä, joissa talli sitoutuu tekemään kaikkensa pärjätäkseen saamiensa rahojen vastineeksi, oli se sitten hölmöläisten hommaa tahi ei...

Quote
Kuinka moni talli uskaltaa sanoa 4-5 kisaa ennen kauden loppua: "Sori me luovutaan mestaruustaistelusta kun me aletaan kehittämään ensikauden autoa"?

Mikä tahansa talli, joka on menettänyt siinä vaiheessa kautta teoreettisetkin mahdollisuudet mestaruuteen. Tällä kaudella se voi tapahtua jopa paljon aiemmin, kuin 4-5 kisaa ennen loppua Tongue

Quote
Vaihtelu loppui heti toisessa kisassa.

Riippuu, miltä kannalta asiaa katsotaan. Pitkällä aikavälillä katsottuna vaihtelu, tai pikemminkin muutos, on ollut valtava. Tallien kesken on heitetty täydet kuperkeikat...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1309 on: 10.06.09, 10:06 »

Riippuu, miltä kannalta asiaa katsotaan. Pitkällä aikavälillä katsottuna vaihtelu, tai pikemminkin muutos, on ollut valtava. Tallien kesken on heitetty täydet kuperkeikat...

ja viimeinenkin mielenkiinto, Gone!
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1310 on: 10.06.09, 10:09 »

ja viimeinenkin mielenkiinto, Gone!

So true!

Ja silti sitä vaan tulee seurattua  Embarrassed

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1311 on: 10.06.09, 10:18 »

So true!

Ja silti sitä vaan tulee seurattua  Embarrassed

Pakko seurata kun BBC:llä on niin hyvä kuvanlaatu, hyvät selostajat sekä kommentaattorit  thmbup
Jufernaut
Former member
Re: F1
« Reply #1312 on: 10.06.09, 18:03 »

Pakko seurata kun BBC:llä on niin hyvä kuvanlaatu, hyvät selostajat sekä kommentaattorit  thmbup
Mikä BBC:n kanava niitä näyttää?
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re: F1
« Reply #1313 on: 10.06.09, 18:29 »

Mikä BBC:n kanava niitä näyttää?


En mä noista kanavista tiedä kun netistä katselen
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: F1
« Reply #1314 on: 19.06.09, 07:31 »

Yhä vahvemmin näyttää sille, että Formula1:lle tehdään CARTit, eli sarja jakaantuu kahteen osaan.

Uutta sarjaa lähtevät rakentamaan BMW-Sauber, Brawn, Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault, Toro Rosso ja Toyota. Myös kilpa-autovalmistaja Lola n uskotaan liittyvän tähän uuteen sarjaan, radoista ensimmäisenä halukkuutensa isännöidä tätä uutta sarjaa on ilmoittanut Silverstone - rata jossa ensimmäinen F1 kilpailu ajettiin vuonna 1950.

Uutta sarjaa ajettaisiin sellaisilla radoilla, joilla F1:tä ei ajeta, kalenterista siten jäisivät pois ilmeisesti sellaiset suosikit kuin Monaco, Unkari, ja monta muuta - tai radoistahan se ensisijaisesti riippuu, kumpaa sarjaa ne haluavat siellä ajattaa.

Tässä samalla pelataan ilmeisesti Mr F1 Bernie ja FIAn Mosley ulos.

Mielenkiintoista nähdä mikä suhde jatkossa tulee olemaan jäljelle jäävän F1:n ja talvisarja A1:n välillä.

----edit----

Maikkarin uutisista poimittua:

"Mitä suurimmalla todennäköisyydellä uuden sarjan kalenteriin mahtuvat sekä Indianapolis että Montreal tai ainakin jokin paikka Yhdysvalloista. Siihen mahtuu Monaco, joka on ilmoittanut että he ovat mukana järjestämässä kilpailua vain siinä tapauksessa, että Ferrari on mukana. Lisäksi on iso joukko ratoja Euroopassa ja Aasiassa, esimerkiksi Fuji"
« Last Edit: 19.06.09, 09:22 by Petri Lehtovirta »

Jufernaut
Former member
Re: F1
« Reply #1315 on: 19.06.09, 07:37 »

Joku Monacon F1-pamppuhan hiljakkoin ilmoitti että
Monacossa ajetaan sitä sarjaa jossa on Ferrari mukana Wink

Rosberg tuskin jää jämäsarjaan joten varmaan haluaa
sitten McLarenille ja Mersu haluaa Rosbergin niin eiköhän
se ole selvä sitten ja Heikki etsii uuden työpaikan vaikka
Hamilton Heikin kanssa haluaisikin ajelle.

Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1316 on: 19.06.09, 19:40 »

Minä vähän luulen, että jatkossakin on vain yksi F1-sarja. Ecclestone tuskin viitsii pyörittää Mosleyn mieliksi mitään jämäsarjaa.

Alex Kontio
Offline Offline

Posts: 679
Date Registered: 12.01.08

Re: F1
« Reply #1317 on: 19.06.09, 20:16 »

Oiva tilaisuus nyt Ecclestonen jäädä eläkkeelle.  Tongue

As the wings say, you can't fly without them.
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: F1
« Reply #1318 on: 20.06.09, 08:31 »

Veikkaan, että Mosley kammetaan syrjään ja "uusi FIA" pääsee sopimukseen FOTA:n kanssa. Tai sitten Bernien firma jatkaa yhteistyötä tämän uuden sarjan kanssa ja FIA:n rata-autoilu kuolee pois. Sitä en usko, että Mosley ja FOTA enää jatkavat yhdessä.

Mutta aika mielenkiintoista, jos tosiaan F1 jakaantuu sillä lailla kuin nyt puhutaan. Monilla TV-yhtiöillä on kalliit sopimukset FIA:n F1:n näyttämisestä ensi kaudella, mutta sitä ei luultavasti paljon katsota. Radat ovat maksaneet maltaita F1-kisaoikeuksista. mutta liput eivät mene kaupaksi. Siellä on sopimusjuristeilla suurennuslasit kovassa käytössä kun etsivät perusteita purkamiselle.

Niin ja jos näillä mennään, niin Williams on ensi vuoden F1-maaailmanmestari ja Force India kakkonen. Jännää! En kyllä hevin usko, että Bernie-setä tyytyy näyttämään semmoista.

Jaakko Kuusisto
Offline Offline

Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05

Re: F1
« Reply #1319 on: 20.06.09, 15:31 »

http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1702064

Egglestone; Kulukatto hevon perseeseen  Grin Grin
Pages: 1 ... 64 65 [66] 67 68 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1