F1

<< < (349/414) > >>

svirkkul:
Joo kausi 1988 kun Prost ja Senna oli tallikavereita McLarenilla voitettiin 15 kisaa 16:sta eli todella mielenkiintoista 

samoin kausi 1989 kun McLarenilla voitettiin 13/16 Ferrari voitti loput 3 kisaa

taitaa pojilla aika kullata muistot 

Sami Aaltonen:
Joo joo, mutta sillon ajettiin kilpaa tosissaan! 
Kuka muistaa esimerkiksi Barcelonasta vai oliko jopa Estorillin kisasta sen pätkän, jossa pojat tuli rengas rengasta vastaan koko suoran kipinäsuihkun säestämänä kohti jarrutusta?
En nyt muista ketkä siinä ajoivat, tais olla McLaren vs McLaren tai McLaren vs Ferrari, mutta jotain noita aikoja se oli kun vielä ajettiin eikä taktikoitu.

Ja jos nyt ruvetaan oikeen tosi miehen hommaa miettimään; ennen se ajaminenkin oli ajamista. Oli manuaali vaihdelaatikko, H-kaaviolla ja kytkimellä. Mietikääs esimerkiksi Monacon F1 kisaa. Se prosentti luku kun ratissa on vain 1 käsi on varsin iso kun kierroksia on sinne 80 kohdille asti.
Toista on tänäpäivänä, sähkö hoitaa ja kaasun voi pitää pohjassa, vaihtamisiin ei tarvitse kytkintä kumpaakaan suuntaan. Molemmat kädet ratissa pysyvästi.

Oi niitä aikoja! 

svirkkul:
Quote

Joo joo, mutta sillon ajettiin kilpaa tosissaan! 

ja nyt leikillä? 

Quote

Kuka muistaa esimerkiksi Barcelonasta vai oliko jopa Estorillin kisasta sen pätkän, jossa pojat tuli rengas rengasta vastaan koko suoran kipinäsuihkun säestämänä kohti jarrutusta?
En nyt muista ketkä siinä ajoivat, tais olla McLaren vs McLaren tai McLaren vs Ferrari, mutta jotain noita aikoja se oli kun vielä ajettiin eikä taktikoitu.

Ihan samalla tavalla silloinkin taktikoitiin, nykyisin radasta ei löydy sellaista kohtaa jossa ei olisi 4-5:tä kameraa kyttäämässä. Pikkusen vilautat centeriä niin se on "minuutin sisällä" youtubessa

Quote

Ja jos nyt ruvetaan oikeen tosi miehen hommaa miettimään; ennen se ajaminenkin oli ajamista. Oli manuaali vaihdelaatikko, H-kaaviolla ja kytkimellä. Mietikääs esimerkiksi Monacon F1 kisaa. Se prosentti luku kun ratissa on vain 1 käsi on varsin iso kun kierroksia on sinne 80 kohdille asti.
Toista on tänäpäivänä, sähkö hoitaa ja kaasun voi pitää pohjassa, vaihtamisiin ei tarvitse kytkintä kumpaakaan suuntaan. Molemmat kädet ratissa pysyvästi.

Oi niitä aikoja! 


Juu kyllä siinä sai töitä tehdä mutta oli ne edutkin olivat ihan omaa luokkaa; ennen starttia rööki paloi, naiset kiehnäsi kainalossa, illalla sit josssain muualla... Nykykuskit on sponsoreiden sätkynukkeja. 

Sami Aaltonen:
No siis no joo 

Nykyään tuntuu olevan tuo tankkaus ja renkaanvaihto se mihin panostetaan. MUTTA tähänkin tulee ensikautena muutos, käsittääkseni ajavat täysilä tankeilla tänä vuonna vai oliko vasta sitten 2011?

Joo ennen oli vähän eri meininki kaikessa, oli mikä laji tahansa kyseessä.

Aiijai, Ayrton Senna Jerezissä, ilmeisesti vaihdelaatikko tekniikka oli jo kehittynyt hyvin pitkälle tässä vaiheessa. Käsin jouduttiin vaihtamaan, mutta ilman kytkintä. Ilmeisesti sequetiaalinen vaihdelaatikko taisi olla kyseessä, tai ainakin aika samantapainen.
http://www.youtube.com/watch?v=-k4pun6j0Fg

1986 taitaa olla aikalailla perinteinen vaihdelaatikko.
http://www.youtube.com/watch?v=xbxwddKDW-c&feature=PlayList&p=56740A83373F6A44&playnext=1&playnext_from=PL&index=25

Tässä Adelaidesta, 1991. AI että niitä aikoja!!!!!! 
http://www.youtube.com/watch?v=bkWLWhx2dck&feature=PlayList&p=5F8D309EFB05CCBE&playnext=1&playnext_from=PL&index=27
Tuossa joutuu tekemään oikeasti töitä ihan pkleeesti. Ainakin siltä se näyttää.

Mutta ainakin meikäläisen elämä pysähtyi täysin tuonna aikaisena aamuna Marraskuun 13.päivä. Aamulla 6.30 aikoihin heräilin, kun sain tiedon tästä onnettomuudesta. 
170kmh oli vauhtia muistaakseni tuossa kohtaa kun auto osui rengasvalliin. Lähtönopeus takarenkaan puhkeamis hetkellä oli muistaakseni jotain 230-250kmh välissä.
http://www.youtube.com/watch?v=pcKi0zSheD4

Mikko86:
Noi tallit ja säännöt on aivan liian suuressa osassa nykyään Riittää kunhan joku vähän ajaa siellä ratin takana ja jos sillä on huono päivä niin syytetään heti tallia sääntörikkeistä ym höpöhöpöstä.. Saisivat lopettaa koko F1 touhun

Navigation

Up one level

Next page

Previous page