FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.08.17, 19:40

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 96 97 [98] 99 100 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 340422 times)
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1940 on: 16.04.14, 11:48 »

Ilmailupuolen uutisissa oli juttu, jossa ilmatankkeri KDC-10 siirtää polttoainetta 1750 litraa minuutissa toiseen koneeseen.
Formuloissa oli vanhaan hyvään aikaan paineistettu bensiinin tankkausjärjestelmä välitankkauksissa. Mikä oli silloin bensan siirtonopeus? Wink

Viimeisin formuloissa ollut välitankkaus tarkoitti bensan tulemista omalla virtausnopeudellaan säiliöstä.
« Last Edit: 16.04.14, 12:45 by Tarmo Kallio »
Juha Huvilinna
Offline Offline

Posts: 988
Date Registered: 29.10.03

Re: F1
« Reply #1941 on: 16.04.14, 13:41 »

Joskus virtausnopeus oli muistaakseni 10kg/s...
Kristian Viinikainen
Offline Offline

Posts: 534
Date Registered: 23.02.13

Re: F1
« Reply #1942 on: 28.04.14, 08:01 »

Heikki Kovalainen Mersun F1-testikuskiksi ehkä?
Quote
Heikki Kovalainen on palaamassa F1-sirkukseen.
Yksinäinen katsastaja kuuli, että avopuolisonsa Catherinen kanssa Abu Dhabissa asuva entinen F1-kuljettaja Heikki Kovalainen on palaamassa takaisin formulasirkukseen.

Kovalainen on neuvotellut jo tovin Mercedes GP -tallin kanssa ja nyt ollaan niin pitkällä, että paperista puuttuu enää vain allekirjoitus.

Kun nimi on alla, Kovalaisesta tulee Mersun F1-testikuski.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288682278169.html
« Last Edit: 28.04.14, 10:39 by Kristian Viinikainen »

Canon EOS 1000D +700D+ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS + Canon EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM
jetphotos
Intel core i5-2500k 3,30ghz/16,0GM RAM/Gigabyte GeForce GTX 960 2GB/WIN7 64 bit/2x Samsung Spinpoint F3 1TB/1x WB Blue 1TB/power750W/HP Pavilion VS19x/Logitech Extreme 3D Pro/CH Products Flight Sim Yoke/Pro Rudder Pedals/Pro Throttle
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1943 on: 26.05.14, 16:26 »

Tulee hieno kausi Wink  mersun kuskit ajoivat toistaiseksi hyvin.  Kohta rytisee.  Hienoa ajamista oli ennen, jos kesken kisaa lyö toista turpaan  Grin

Eli Senna ja Prost. 


Lisää showta tarvitaan.




Kristian Viinikainen
Offline Offline

Posts: 534
Date Registered: 23.02.13

Re: F1
« Reply #1944 on: 22.06.14, 14:40 »

Hienoa Valtteri!!! thmbup
Quote
Williamsin Valtteri Bottas ajoi kolmanneksi formula ykkösten Itävallan GP:ssä sunnuntaina. Kyseessä on 24-vuotiaan suomalaisen F1-uran ensimmäinen palkintosija.

Bottas on seitsemäs Suomea edustava F1-kuljettaja, joka on saavuttanut palkintosijan
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/06/1908019/bottakselle-f1-uran-ensimmainen-palkintosija

Canon EOS 1000D +700D+ Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS + Canon EF 70-300 f/4.0-5.6 IS USM
jetphotos
Intel core i5-2500k 3,30ghz/16,0GM RAM/Gigabyte GeForce GTX 960 2GB/WIN7 64 bit/2x Samsung Spinpoint F3 1TB/1x WB Blue 1TB/power750W/HP Pavilion VS19x/Logitech Extreme 3D Pro/CH Products Flight Sim Yoke/Pro Rudder Pedals/Pro Throttle
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1945 on: 26.07.14, 16:12 »

Käsittämätön ratkaisu oli pitää Kimi pilttuussa tänään aika-ajon ensimmäisen osion loppuvaiheilla. Harmittaa hemmetisti. Mutta ei siitä enempää  Cool

Onneksi Kimi Räikkönen on viimeisin Ferrarin kuljettajien maailmanmestari. Alonso ei voita koskaan Ferrarilla mestaruutta, vaikka olisi mitkä Santanderit  ym. taustalla. Wink
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1946 on: 24.09.14, 12:04 »

Ei kai ole tulossa lisää typeriä katuratoja?   http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/korea-haluaa-takaisin-f1-kalenteriin-luvassa-iltakisa/4354748

Eli ohittaminen on melkein mahdotonta. Pitäisi pikemminkin tehdä todellisia vauhtiratoja, joita vain parhaat ja rohkeimmat kuskit uskaltavat ajaa lähes täysillä  Wink. Esimerkiksi Monzan lähtösuoran jälkeinen turha mutkayhdistelmä pitäisi poistaa. Ajetaan vaan suoraan ja isoa kovaa  Wink  Ja ottaa se vanha kallistettu barabolica- mutka takaisin. http://static.panoramio.com/photos/large/15639675.jpg.





Orvo Välilä
Offline Offline

Posts: 3779
Date Registered: 24.10.05

Re: F1
« Reply #1947 on: 24.09.14, 12:58 »

Esimerkiksi Monzan lähtösuoran jälkeinen turha mutkayhdistelmä pitäisi poistaa. Ajetaan vaan suoraan ja isoa kovaa  Wink  Ja ottaa se vanha kallistettu barabolica- mutka takaisin. http://static.panoramio.com/photos/large/15639675.jpg.

Taitais olla hieman hankalaa yhdistää mutkaa nykyiseen rataprofiiliin. Vai ajettaisko joka toinen kierros ovaalia ja joka toinen nykyistä rataa?  Wink


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Arguing with a pilot is like wrestling with a pig in the mud. After a while you begin to think the pig likes it.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1948 on: 24.09.14, 13:03 »

Entä jos se lesmo-mutkan jälkeinen suora käännettäisiin vasemmalle. Sinne ovaaliin  Wink
Juha Kallioinen
Offline Offline

Posts: 285
Date Registered: 08.05.06

WWW
Re: F1
« Reply #1949 on: 24.09.14, 19:11 »

Taitais olla hieman hankalaa yhdistää mutkaa nykyiseen rataprofiiliin. Vai ajettaisko joka toinen kierros ovaalia ja joka toinen nykyistä rataa?  Wink

Noinhan sitä rataa on ajettu aikanaan. Joka toisella kierroksella pääsuoralta suunnattiin curva grandeen ja joka toisella ovaalille. Vai koskiko kommenttisi "vanhaa kallistettua parabolica-mutkaa". Parabolica ei ole koskaan ollut tietääkseni kallistettu, mutta se vanha ovaaliosuus oli.

https://www.youtube.com/watch?v=m7QDWj1IRQc



30.08.2008 THF TWR: OJX cleared to land runway 09 left.
Teemu Lokka
Offline Offline

Posts: 2741
Date Registered: 27.09.06

Re: F1
« Reply #1950 on: 25.09.14, 08:37 »


Eli ohittaminen on melkein mahdotonta. Pitäisi pikemminkin tehdä todellisia vauhtiratoja, joita vain parhaat ja rohkeimmat kuskit uskaltavat ajaa lähes täysillä  Wink.

Vanha Hockenheim takaisin Wink



--EOS 6D + Sigma F/4 24-105mm DG OS Art ja EF 50mm F/1.8 II--
Mikko Pietarinen
Offline Offline

Posts: 693
Date Registered: 04.05.09

Re: F1
« Reply #1951 on: 25.09.14, 09:37 »

Pitäisi pikemminkin tehdä todellisia vauhtiratoja, joita vain parhaat ja rohkeimmat kuskit uskaltavat ajaa lähes täysillä  Wink.

Kutsutaan myös Nürburgringiksi, siis se ainoa oikea alkuperäinen Nürburgring Nordschleife Wink
Teemu Lokka
Offline Offline

Posts: 2741
Date Registered: 27.09.06

Re: F1
« Reply #1952 on: 25.09.14, 10:37 »

Kutsutaan myös Nürburgringiksi, siis se ainoa oikea alkuperäinen Nürburgring Nordschleife Wink

Lauda taitaisi olla tuolla ajamista vastaan Tongue



--EOS 6D + Sigma F/4 24-105mm DG OS Art ja EF 50mm F/1.8 II--
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1953 on: 25.09.14, 13:11 »

F1- autolla menisivät varmaan 90 asteen mutkat ongelmitta. Jopa sisäpuoliset silmukat, jos sellaisia ratoja olisi  Grin.

Jos vanha Monzan etelänpuoleinen kallistettu kaarre otettaisiin käyttöön nykyään, niin se olisi ehkä vaarallinen. Siinä pystyisi ajamaan ehkä lähemmäs 400 km/h . Pienillä siivillä.
Jos sitten tapahtuisi jotain, niin auto lentäisi kilometrien päähän ilmassa metsään  Sad.
Eerik Kiskonen
Offline Offline

Posts: 727
Date Registered: 12.09.09

WWW
Re: F1
« Reply #1954 on: 25.09.14, 14:10 »

Jos vanha Monzan etelänpuoleinen kallistettu kaarre otettaisiin käyttöön nykyään, niin se olisi ehkä vaarallinen. Siinä pystyisi ajamaan ehkä lähemmäs 400 km/h . Pienillä siivillä.
Jos sitten tapahtuisi jotain, niin auto lentäisi kilometrien päähän ilmassa metsään  Sad.

Oletetaan että auto lähtee onnettomuuden jälkeen mutkasta lentoon 20 asteen nousukulmalla, ilman törmäyksestä tai muusta lentoonlähtöön johtaneesta syystä aiheutuvaa nopeuden menetystä. Nopeutena siis tuo 400km/h. Kappaleen lentomatka ilmanvastusta huomioimatta on tällöin noin 800 metriä, todellisuudessa ilmanvastuksesta johtuen merkittävästi lyhyempi. Todellisen lentomatkan laskeminen meneekin huomattavasti vaikeammaksi, auton lentoasento kun vaikuttaa silloin ratkaisevasti.

Joka tapauksessa auto ei lennä kilometrien päähän edes tyhjiössä. Lisäksi mainitulla muutaman kilometrin säteellä Monzan rata-alueesta on merkittävän vähän metsää, pääasiassa kaupunkimaista asutusta ja golfkenttä kyseisen etelämutkan itäpuolella. Näin ollen metsään lentäminen on erittäin epätodennäköistä.

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1955 on: 25.09.14, 15:26 »

Oletetaan että auto lähtee onnettomuuden jälkeen mutkasta lentoon 20 asteen nousukulmalla, ilman törmäyksestä tai muusta lentoonlähtöön johtaneesta syystä aiheutuvaa nopeuden menetystä. Nopeutena siis tuo 400km/h. Kappaleen lentomatka ilmanvastusta huomioimatta on tällöin noin 800 metriä, todellisuudessa ilmanvastuksesta johtuen merkittävästi lyhyempi. Todellisen lentomatkan laskeminen meneekin huomattavasti vaikeammaksi, auton lentoasento kun vaikuttaa silloin ratkaisevasti.

Joka tapauksessa auto ei lennä kilometrien päähän edes tyhjiössä. Lisäksi mainitulla muutaman kilometrin säteellä Monzan rata-alueesta on merkittävän vähän metsää, pääasiassa kaupunkimaista asutusta ja golfkenttä kyseisen etelämutkan itäpuolella. Näin ollen metsään lentäminen on erittäin epätodennäköistä.

Tarkoitin kilometreihin lentämistä lähinnä vitsiksi  Embarrassed. Anteeksi. En sano tästä sitten mitään.

Mikä voima vetää tyhjiössä ja ilmakehässä kappaleita kohti maapallon keskipistettä ? Taitaa olla painovoima. Millä mittarilla painovoimaa mitataan ? Mitä painovoima on ?  Smiley
Eerik Kiskonen
Offline Offline

Posts: 727
Date Registered: 12.09.09

WWW
Re: F1
« Reply #1956 on: 25.09.14, 16:33 »

Mikä voima vetää tyhjiössä ja ilmakehässä kappaleita kohti maapallon keskipistettä ? Taitaa olla painovoima. Millä mittarilla painovoimaa mitataan ? Mitä painovoima on ?  Smiley

http://fi.wikipedia.org/wiki/Painovoima  Grin

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1957 on: 27.09.14, 10:12 »

Mitähän ainetta Rosbergin autosta löytyi? http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/rosbergin-autosta-loytyi-vierasta-ainetta/4362414.


Elohopea olisi hyvä aine oikosulkujen tekemiseen  Grin
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1958 on: 27.09.14, 11:05 »

Nyt menee taas vähän aiheen ohi.  Embarrassed

Elohopea on erinomainen sähkön johde. Se on erittäin juoksevaa ja liukasta tavaraa. Kerrostalojen rappukäytävien valojen ajastuksen kytkemisen teki ennen lasiputkessa oleva elohopea. Ne olivat käytössä vielä 1980 luvulla. Ja pitkään jälkeenkin.

Kuka muistaa Turun Wiklundin katolla olleen vanhan hienon valomainoksen? Taisi olla 60-70 lukua. Siinä  pitkällä mainostaululla luki liikkuvana pistematriisina uutisia. Luin vuosia sitten sen tekniikasta. Siellä oli allas, jossa oli satoja litroja elohopeaa. Jos muistan oikein, niin pinnassa kulki joku reikäkorttinauha. Ja jokainen reikä sytytti omansa hehkulampun. Jotenkin näin se meni.

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1959 on: 27.09.14, 12:09 »

Veikkaan Alonson siirtyvän Hondalle eli larenille ensi kaudelle.  Vuonna 2015 Kimi Räikkönen voittaa Ferrarilla kuljettajien mestaruuden uudelleen  Wink
Pages: 1 ... 96 97 [98] 99 100 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1