FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.07.17, 06:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 97 98 [99] 100 101 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 334294 times)
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1960 on: 06.10.14, 11:43 »

Todella onnettomasti päättyi eilinen kisa.



Olen monta kertaa ihmetellyt, kun joku järeä nostokuormaajaa ajaa radalle kesken kisan. Jotain voi sattua ja nyt sattui.
Olisi ehkä ollut turvallisempaa jättää se Sutilin auto sijoilleen. F1-autot ovat kaiketi suunniteltu kestämään törmäyksiä toisiaan vastaan.

Jos auto sieltä radalta on pakko hakea kesken kisan, niin kuljetusvehkeiden pitäisi olla aivan spesiaaleja. Ei mitään kaupasta ostettavia traktoreita!  Trakrorin alle ajaminen pitäisi tehdä esimerkiksi mahdottomaksi ja jotkut isot automaattiset vahvat airbagit traktorin ympärille. Ne pamahtaisivat hiukan ennnen kuin F1 osuu. Vehkeen pitäisi olla ehkä robotti, että ei olisi ratahenkilöstöä. Näitä muutama sata kappaletta radan ulkopuolelle.

Tekniikkaa on varmasti olemassa.

« Last Edit: 06.10.14, 11:51 by Tarmo Kallio »
Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: F1
« Reply #1961 on: 06.10.14, 13:06 »

Olen monta kertaa ihmetellyt, kun joku järeä nostokuormaajaa ajaa radalle kesken kisan. Jotain voi sattua ja nyt sattui.
Oli se traktori sentään jotain 30...40?m radan sivussa. Ja keltaisilla lipuilla pitäisi hiljentää, reilustikin, joten hiukan se menee omaan piikkiinkin, ja tietysti sitä Vilanderin? vastaan väittämää huonoa tuuriakin oli, kun sattui osumaan.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1962 on: 06.10.14, 14:58 »

Oli se traktori sentään jotain 30...40?m radan sivussa. Ja keltaisilla lipuilla pitäisi hiljentää, reilustikin, joten hiukan se menee omaan piikkiinkin, ja tietysti sitä Vilanderin? vastaan väittämää huonoa tuuriakin oli, kun sattui osumaan.

Tarkoitin rata-aluetta. Eli kaiteitten väliä.

Imolan radalla 1994 Sennan ajettua Tamburellomutkan betoniseinää päin, tapahtui vielä huonompaa työtä. Silloin joku lääkintähelikopteri laskeutui keskelle ajorataa. Yksi F1 auto melkein törmäsi helikopteriin. Katsoin sitä silloinkin suorassa lähetyksessä.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1963 on: 06.10.14, 15:35 »

Jossain videossa näkyy, kun trakrori pomppaa ilmaan. Eli auto meni kovalla nopeudella traktorin alta. Eikö törmäysnopeus ollut reilut 200 km/h?
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: F1
« Reply #1964 on: 06.10.14, 15:36 »

Jossain videossa näkyy, kun trakrori pomppaa ilmaan. Eli auto meni kovalla nopeudella traktorin alta. Eikö törmäysnopeus ollut reilut 200 km/h?
Oli. https://www.youtube.com/watch?v=i_xWhHmS9ao

Lauri Sivuoja
Offline Offline

Posts: 3234
Date Registered: 06.12.10

Re: F1
« Reply #1965 on: 06.10.14, 16:04 »

Noin 213 km/h Undecided.


FSLabs Support Team
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1966 on: 06.10.14, 16:10 »


Ja joku ukko heiluttaa vihreää lippua tämän jälkeen. Eikö typeryksille löytynyt heti punaista lippua? Vai saako sitä joku perusratavirkailija edes noin vain heiluttaa? Tai painaa punaista nappia.

Taitaa olla vain Charlie Whitingin päätettävissä?

Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: F1
« Reply #1967 on: 06.10.14, 17:09 »

Olipa siinäkin huonoa tuuria, kun osui perän alle eikä vaikka suoraan renkaaseen, nyt oli takapaino?? tms mötikkä suoraan otsaluun kohdilla. Luinkin myöhemmin kolmosen tx-tv:stä Mika Salon(joka taisi olla tuomaristossakin)kommentin tuplakeltaisista, jolloin pitäisi olla valmis vaikka pysähtymään eikä mennä tuhatta ja sataa. Voihan syynä olla tekninen vika tai pelkkä huomaamattomuuskin, kai se selviää, ainakin jos kuski tokenee. Salon sanoin jotenkin "ei pitäisi auto lähteä lapasista keltaisilla lipuilla".
Kalle Rantanen
Offline Offline

Posts: 1347
Date Registered: 07.03.08

Re: F1
« Reply #1968 on: 06.10.14, 17:41 »

Olen monta kertaa ihmetellyt, kun joku järeä nostokuormaajaa ajaa radalle kesken kisan. Jotain voi sattua ja nyt sattui.
Olisi ehkä ollut turvallisempaa jättää se Sutilin auto sijoilleen. F1-autot ovat kaiketi suunniteltu kestämään törmäyksiä toisiaan vastaan.

Oletuksena on, että keltaisten lippujen aikana ei ajeta ulos. Sen takia on turvallisempaa poistaa autot keltaisten lippujen aikana kuin jättää ne sinne odottamaan tulevia ulosajoja. Jos turvallisuutta haluaa lisätä, niin helpoin ratkaisu on nostaa autot pois radan ulkopuolelta. Jos lähdetään kehittelemään kokonaan uusia teknisiä ratkaisuja niin hintalappu on kova.

Imolan radalla 1994 Sennan ajettua Tamburellomutkan betoniseinää päin, tapahtui vielä huonompaa työtä. Silloin joku lääkintähelikopteri laskeutui keskelle ajorataa. Yksi F1 auto melkein törmäsi helikopteriin. Katsoin sitä silloinkin suorassa lähetyksessä.

Ongelma ei tosin ollut laskeutumisessa koska tämä tapahtui kauan kilpailun keskeyttämisen jälkeen. Joku vaan sähelsi varikolla.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: F1
« Reply #1969 on: 07.10.14, 04:31 »

Tuota videota kun katsoo, voisi äkkiä tulla mieleen, että voihan sen pään puutteenkin laskea vakavaksi päävammaksi. Mutta lienee kuitenkin pelkästään F1-autojen turvallisuusajattelun tulosta, että Julesilla edelleen se pää ylipäätään on tallella. Ohjaamon reunan korotus-/"ohjauspalat" ja sitä kautta tavallaan madaltunut pään sivuprofiili (miten vähän kypärä näkyy ulos sivultapäin) ei liene ihan summassa suunniteltuja juttuja...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1970 on: 07.10.14, 09:20 »

Olipa siinäkin huonoa tuuria, kun osui perän alle eikä vaikka suoraan renkaaseen, nyt oli takapaino?? tms mötikkä suoraan otsaluun kohdilla. Luinkin myöhemmin kolmosen tx-tv:stä Mika Salon(joka taisi olla tuomaristossakin)kommentin tuplakeltaisista, jolloin pitäisi olla valmis vaikka pysähtymään eikä mennä tuhatta ja sataa. Voihan syynä olla tekninen vika tai pelkkä huomaamattomuuskin, kai se selviää, ainakin jos kuski tokenee. Salon sanoin jotenkin "ei pitäisi auto lähteä lapasista keltaisilla lipuilla".

Suora törmäys traktorin renkaaseen olisi ollut ehkä vielä tuhoisampi. Nopeutta oli aika paljon liikaa.

Timo Koski
Offline Offline

Posts: 2583
Date Registered: 11.02.04

Re: F1
« Reply #1971 on: 07.10.14, 10:09 »

Suora törmäys traktorin renkaaseen olisi ollut ehkä vielä tuhoisampi. Nopeutta oli aika paljon liikaa.
Ajattelin sillai,  että ei olisi ehkä ottanut otsa osumaa Undecided ja noiden F1-vehkeiden nokka tuntuu paljon kestävän. Toki en asiasta tiedä, ihan ajatuksena heitin. Tosiaan nopeutta oli kyllä enemmän kuin laki sallii, mutta miksi? Embarrassed
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1972 on: 07.10.14, 11:55 »

Ajattelin sillai,  että ei olisi ehkä ottanut otsa osumaa Undecided ja noiden F1-vehkeiden nokka tuntuu paljon kestävän. Toki en asiasta tiedä, ihan ajatuksena heitin. Tosiaan nopeutta oli kyllä enemmän kuin laki sallii, mutta miksi? Embarrassed

Jos muistan oikein, niin F1- auton rungon etutörmäystesti tehdään nopeudella 54 km/h.  Kiinteään esteeseen.
Ja max 60G/ 3 ms.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1973 on: 28.03.15, 12:28 »

Harmittaa Räikkösen puolesta. Aika-ajot menivät pilalle tallin töpeksinnän takia tänään. Kun tiedettiin sateen alkavan kahden minuutin kuluttua, niin siellä jonossa ensimmäisenä odottamassa toisen aika-ajon alkua olisi pitänyt olla Kimi Räikkönen. No Vettel onneksi oli. Olisi pitänyt olla kaksi Ferraria. Olisivat ehkä pystyneet pitämään Mersut takana.

Mersun ylivoima on näköjään pienentynyt.



Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: F1
« Reply #1974 on: 29.03.15, 09:14 »

Mutta kisanahan tuo oli ihan viihdyttävä, pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.  thmbup

1. Vettel
2. Hamilton
3. Rosberg
4. Raikkonen
5. Bottas
..

Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1975 on: 30.03.15, 11:04 »

Timo Pulkkinen haastatteli ennen eilistä kisaa Hondan edustajaa. Hän sanoi, että jo euroopan kisoissa McLaren on palkintopallilla.

Vähän epäilen, mutta formuloissa kaikki on mahdollista.

Kisa oli hieno. Ilman Räikkösen ensimmäisen kierroksen rengasrikkoa Ferrari olisi ottanut helpon kaksoisvoiton  Cool
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: F1
« Reply #1976 on: 10.06.15, 12:51 »

Nykyiset autot ovat hienoja, mutta tuo polttoaineen säästö ei kuulu autourheilun kuninkuusluokkaan.

Autoihin pitää lisätä vain tankkausventtiili . Nykyinen bensatankin koko on ok. Varikkotankkaus takaisin. Niin monta tankkausta, kuin haluaa. Tai moottori kestää.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: F1
« Reply #1977 on: 14.06.15, 20:57 »

Joo. Kyllä viimeinen kunnon kausi oli 1997. Sen jälkeen sääntökikkailuilla on saatu silkkaa vahinkoa aikaan. Yksittäisiä kisoja kenties lukuunottamatta. Pitäisi saada vetää riskirajoilla kestävyyden kanssa, käyttää aika-ajomoottoreita, olla kunnolliset moottorit ja nostaa kuskin taidot etusijalle liian elektroniikan sijaan.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re: F1
« Reply #1978 on: 15.06.15, 07:02 »

Joo. Kyllä viimeinen kunnon kausi oli 1997. Sen jälkeen sääntökikkailuilla on saatu silkkaa vahinkoa aikaan. Yksittäisiä kisoja kenties lukuunottamatta. Pitäisi saada vetää riskirajoilla kestävyyden kanssa, käyttää aika-ajomoottoreita, olla kunnolliset moottorit ja nostaa kuskin taidot etusijalle liian elektroniikan sijaan.

-A-

Muistaakseni Fernando Alonso sanoi joku aika sitten että 2004 oli viimeinen vuosi jolloin formula ykkösen ajaminen tuntui hetkittäin pelottavalta. Nyt tuo on enempi bensansäästöä ja renkaidenhallintaa.

Antin ehdottamat muutokset olisi varmaan hyväksi, mutta miten nuo vaikuttavat kustannuksiin on toinen juttu. Nykyäänhän sarjan tulonjako on niin isoja talleja suosiva, etteivät pikkutallit meinaa saada potista mitään ja jäävät väkisinkin kehityksessä jälkeen.
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: F1
« Reply #1979 on: 17.06.15, 10:54 »

Kustannuksiahan niillä on pyritty karsimaan. Mutta toisaalta. Eivät pikkutallit pärjänneet pikkurahalla ennen, eivätkä pärjää nyt. "Kuninkuusluokassa" pitäisi kilpailla siitä, kuka tuo autonsa ensimmäisenä maaliin eikä niinkään siitä, kuka tekee sen säästäen eniten ja mahdollisimman ATK-hallitusti.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Pages: 1 ... 97 98 [99] 100 101 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1