FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.05.17, 14:20

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  F1
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 107 Reply Print
Author Topic: F1  (Read 327954 times)
Henkka
Former member
Re:F1
« Reply #40 on: 30.05.05, 08:23 »

Kausihan tuntuu vain muuttuvan mielenkiintoisemmaksi.
Itsekkin olen heräillyt vuoden-parin uneliaan jakson jälkeen taas seuraamaan ykkösiä hieman valppaammin.

Alonso tuntui eilen myös lähteneen sanalliseen taistoon, kun haastattelussa antoi ymmärtää, että hänen painostus ajoi Kimin virheisiin joka johti lopulta renkaan pettämiseen ja ulosajoon.
Oli miten oli, mutta tuntuu että lämmöt alkavat nousta muuallakin kuin renkaissa kun kausi etenee.
Niinhän se pitääkin olla.

Toivottavasti nähdään loppukaudesta tiukka pistetaisto ja vielä parempi olisi tietysti että nimenomaan Kimin ja Alonson välillä.

Piristävää kuitenkin, että on tullut uutta verta huipulle ja että Ferrarin leirissä Barrichellokin pääsee välillä Shumin edelle.
Harri Koskinen
Offline Offline

Posts: 9021
Date Registered: 10.06.04

WWW
Re:F1
« Reply #41 on: 30.05.05, 08:27 »

On niissä, mutta kyllä ne vaijerit usein katkeaa ja pyörät lähtee omille teilleen. Eihän sitä niin kauaa ole, kun joku ratavalvoja kuoli saatuaan pyörän päähänsä. Ja pari vuotta sitten kuoli muutama katsoja samasta syystä.

Muistaakseni vaijerit tulivat juuri noiden ikävien tapahtumien jälkeen.

EDIT: MTV3:n sivuilta poimittua: "Formula 1 -autojen pyörien ripustuksia vahvistettiin ylimääräisellä turvavaijerilla sen jälkeen, kun ratavalvoja menehtyi Monzassa 2000 saatuaan päällensä Heinz-Harald Frentzenin Jordan-autosta irronneen renkaan."
« Last Edit: 30.05.05, 08:58 by Harri Koskinen »
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re:F1
« Reply #42 on: 30.05.05, 08:33 »


Kyllä se rellu hyytyy vielä kauden edetessä kuten monena aikaisempanakin kautena. (en tarkoita keskeytyksiä)
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:F1
« Reply #43 on: 30.05.05, 09:53 »

Muistaakseni vaijerit tulivat juuri noiden ikävien tapahtumien jälkeen.

Kyllä porukkaa on muistaakseni kuollut lentäviin pyöriin sen jälkeenkin. Ehkä puolessa tapauksista vaijerit pitää pyörät kyydissä, mutta kyllä ne kunnon rytinöissä katkeaa.

mitch83
Former member
Re:F1
« Reply #44 on: 30.05.05, 11:44 »

Taisi se vaijeri olla kevlarista valmistettu, ja kuulemma 5000kg:n voima pitäisi kestää. En usko, että se tuollaisessa ripustuksen hajoamistilanteessa tai pienessä mällissä irtoaa, joka nähtiinkin sunnuntaina hyvin. Ei se rengas paina "kuin" sen 12kg.

Asia erikseen, kun 600kg:n F1 kolaroi miljoonaa sopivasti siihen, tai joku isompi mälli seinään tms... Kyllähän tuo silloin aika huutia saa, ja se 5000kg:n voima ylittyy varmaan helpostikin Roll Eyes
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re:F1
« Reply #45 on: 30.05.05, 11:56 »

Luin muuten itsekin noita MTV3:sen uutisia. Niissä väitettiin, että turvavaijeri pelasti Räikkösen hengen. Ihmettelen, että miten rengas voisi muka tappaa tuossa tapauksessa jos on kypärä päässä ja pää nojaa johonkin selkänojaan yms. silloinhan pää ei edestärähdä. Ovatko kypärät sitten niin heikkoja vai voiko vauhdilla olla niin paljon merkitystä?

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:F1
« Reply #46 on: 30.05.05, 12:20 »

Luin muuten itsekin noita MTV3:sen uutisia. Niissä väitettiin, että turvavaijeri pelasti Räikkösen hengen. Ihmettelen, että miten rengas voisi muka tappaa tuossa tapauksessa jos on kypärä päässä ja pää nojaa johonkin selkänojaan yms. silloinhan pää ei edestärähdä. Ovatko kypärät sitten niin heikkoja vai voiko vauhdilla olla niin paljon merkitystä?

Tuonhan voi joku viisaampi varmaan laskea, mikä sen renkaan liike-energia ja sen kautta massa on, jos se osuu kolmea sataa suoraan päin näköä. Ei sellaista päätä taida ollakkaan, mikä kestäisi tuollaisen mällin ilman minkäänlaista vauriota/vammaa, vaikka olisi minkälainen potta päässä. Eikä se pää ole paikoilleen pultattu siihen niskatukeen, joten se takuulla heilahtaa, kun tuollainen mälli kopsahtaa. Eikä joku niskanikama välttämättä tarvitse murtuakseen kuin vähän kovemman pään heilahduksen ja hupskeikkaa kun ollaan pyörätuolissa, tai pahimmassa tapauksessa vaikka enkelikuorossa...
« Last Edit: 30.05.05, 12:24 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re:F1
« Reply #47 on: 30.05.05, 12:35 »

Kuvasin huvikseni suoraan televisiosta tuon kohtauksen ja sitä kattellessa siinä näkyy, että ilman sitä vaijeria rengas olisi vain mennyt auton nokan yli ja todennäköisesti jatkanut matkaa radan vierustalle. Vaijerin takia rengas teki kuitenkin vain pienen heilahdus liikkeen Kimin pään editse. Ei siinä mitään vaaraa näyttänyt olevan.

I love the smell of kerosene in the morning
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re:F1
« Reply #48 on: 30.05.05, 12:36 »

Luin muuten itsekin noita MTV3:sen uutisia. Niissä väitettiin, että turvavaijeri pelasti Räikkösen hengen. Ihmettelen, että miten rengas voisi muka tappaa tuossa tapauksessa jos on kypärä päässä ja pää nojaa johonkin selkänojaan yms. silloinhan pää ei edestärähdä. Ovatko kypärät sitten niin heikkoja vai voiko vauhdilla olla niin paljon merkitystä?

Muuan Ayrton Senna kuoli siihen kun renkaan tukivarsi lävisti kypärän.

Tietysti voidaan tehdä koe: Mene sinä seinän viereen seisomaan kypärä päässä niin minä tiputan talon katolta 12kg:n renkaan päähän Grin Tuolla testillä päästään ehkä kymmenes osaan siitä voimasta mutta ... eli kyllähän se sen verran äkäisesti lähtee että henki pois jos se päähän osuu.
« Last Edit: 30.05.05, 12:36 by Sami Virkkula »
Juha Huvilinna
Offline Offline

Posts: 988
Date Registered: 29.10.03

Re:F1
« Reply #49 on: 30.05.05, 13:59 »

Joo, mut ei se rengas 300:aa tule päin näköä (ainakaan kuljettajaa).
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:F1
« Reply #50 on: 30.05.05, 16:10 »

Joo, mut ei se rengas 300:aa tule päin näköä (ainakaan kuljettajaa).

Mistäs tuon voi varmaksi sanoa? Meinaan melko kovaa se rengas siinä pyörii asfalttia vasten ja siitä kun se yhtäkkiä sinkoaa, niin kyllä sillä vauhtia on, vaikka vähän vaijeri hidastaisikin...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re:F1
« Reply #51 on: 30.05.05, 17:31 »

Niin, eihän se kovaa silmille tule niin kauan kuin se kulkee auton kanssa samaa vauhtia. Mutta kun se ottaa betoniseinästä pompun, niin jopa tulee kohtaamisnopeutta. Aika vauhdin se voi saada vaijerin nokassa pyöriessäänkin, mutta silloin sen ei pitäisi ylettyä kuskiin, ja vaijerin katkaisu vie liike-energiaa pois.

motojuzzi
Former member
Re:F1
« Reply #52 on: 30.05.05, 19:44 »

Miten tuo vaijeri on mahdettu teknisesti toteuttaa..? Kiinteä vaijeri menisi n. sekunnin tuhannesosassa ripustusten ympäri solmuun, joten jonkinlainen systeemi siinä pitää olla, että vaijeri pyörii renkaan mukana ja pysyy samalla kiinni kilpurissa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re:F1
« Reply #53 on: 30.05.05, 19:58 »

Miten tuo vaijeri on mahdettu teknisesti toteuttaa..? Kiinteä vaijeri menisi n. sekunnin tuhannesosassa ripustusten ympäri solmuun, joten jonkinlainen systeemi siinä pitää olla, että vaijeri pyörii renkaan mukana ja pysyy samalla kiinni kilpurissa.

Niin siis ei se pidä pelkkää rengasta kiinni, vaan sitä koko renkaan, jarrujen jne muodostamaa hässäkkää siellä tukivarsien nokassa. Ja se koko hässäkkähän ei pyöri...
« Last Edit: 30.05.05, 20:00 by Mikko Maliniemi »

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jukka Övermark
Offline Offline

Posts: 1762
Date Registered: 10.12.03

Re:F1
« Reply #54 on: 30.05.05, 20:08 »

Jos joku haluaa katsoa tuon nauhoittamani tilanteen, niin tästä voi.

Säälittävä kuvanlaatu, mutta koittakaa kestää.

I love the smell of kerosene in the morning
Sami Virkkula
Offline Offline

Posts: 13963
Date Registered: 19.04.04

Re:F1
« Reply #55 on: 31.05.05, 05:40 »


Tuosta Jukan videosta näkee hyvin että rengas olisi lähtenyt pomppimaan etuvasemmalle mutta kun vaijerit oli niin rengas alkoin pomppimaan "konepellillä" ja räkä veti päätä matalammaksi eli mtv3:n vouhotusta koko homma. Silti olen sitä mieltä että jos se olis osunut päähän olis henki lähtenyt.
Jufernaut
Former member
Re:F1
« Reply #56 on: 02.06.05, 23:15 »

Tero Ekholm
Offline Offline

Posts: 700
Date Registered: 20.11.02

Re:F1
« Reply #57 on: 12.06.05, 18:45 »

Nostetaanpas tätäkin ylöspäin. Kimi vaihteeksi voitti ja Alonsolta lähti Rellu lapasesta. Pari kisaa jos tahti on tämä niin mahdollisuuksia on vaikka mihin. Aika vaiherikas ja dramaattinen kisa taas vaihteeksi.
Janne Andersson
Offline Offline

Posts: 2166
Date Registered: 16.10.03

Re:F1
« Reply #58 on: 12.06.05, 19:02 »

Hyvä kisa oli, kyllä sai jännittää Mäcläärenin puolesta lopussa. Kunhan vain vauhti pysyy samanlaisena, niin leuhka Alonso joutuu vielä ahtaalle.

rainer
Former member
Re:F1
« Reply #59 on: 12.06.05, 19:06 »

Joo hyvä kisa Kimiltä, mutta miksi varikon valot laitetaan näyttämään punaista kesken kisan ja Montoya sitten hylättiin?
Pages: 1 2 [3] 4 5 ... 107 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1