Video: Sätt textur på Gmax-hus

(1/1)

MarkkuS:
Hej!
Jag har nu lagt upp en video som visar hur du lägger på en textur på ett enkelt hus gjort med Gmax:
http://msaweb.se/Fsim/dev/wink/mappa%20gmax-hus/mappa%203d-modell.htm

Videon finns också att ladda ner:
http://msaweb.se/Fsim/download/hus_mapp.wink.zip

Video som visar hur du gör huset: http://msaweb.se/Fsim/dev/wink/skapa%20gmax-hus/skapa%203d-modell.htm
eller om du vill ladda ner den: http://msaweb.se/Fsim/download/hus_modell.wink.zip

mvh

bpahe:
Fantastiskt!  Fastän jag är helt imponerad är det 3 saker som jag trots allt vill påpeka - men jag lämnar helt fritt åt dig som moderator att ta bort mitt inlägg om du vill.

1. Om Material Navigator måste öppnas i processen som det visas i filmen, så är det nog ett fel i FSX gamepack eller något annat i installationen. Jag har arbetat med Gmax sedan FS2002 på åtskilliga olika datorer och aldrig haft det problemet.

2. Det finns ingen anledning att "kollapsa modifierstacken" efter varje handling. Modifierstacken är ett fantastiskt "ångerverktyg" och mitt råd är att behålla den fram tills export. Om man går tillbaks till en tidigare modifier så får man har koll på vad som händer med modifikationerna som har skett senare, men det är lätt att lära sig och man blir definitivt en mer effektiv gmaxare på köpet. Kollapsa när objektet är HELT klart och RTM-modellen skall exporteras.

3. Istället för att låta bli att lägga textur på ett hus undersida - tag bort undersidan!!! Det är ju ändå en editable mesh som man jobbar med. Tänk på att oftast hela texturen ligger på denna osynliga yta, och har du ett antal byggnader så blir det många kb textur. Tumregel - en yta som inte syns raderas!

Återigen - kanonfilm! Bara att applådera.

/hans

MarkkuS:
Quote

1. Om Material Navigator måste öppnas i processen som det visas i filmen, så är det nog ett fel i FSX gamepack eller något annat i installationen. Jag har arbetat med Gmax sedan FS2002 på åtskilliga olika datorer och aldrig haft det problemet.


I Gmax för FS 2004 har jag haft problemet flera gånger. Jag har fått programkrasch då jag har försökt ändra matrialnamnet. Speciellt om jag har använt "bakåtpil" för att radera default-namnet.

Jag såg det här tipset på annat ställe på nätet, vilket gjorde att mina problem försvann. Kanske beror på vilken dator man har och övriga installationer.

Quote

2. Det finns ingen anledning att "kollapsa modifierstacken" efter varje handling. Modifierstacken är ett fantastiskt "ångerverktyg" och mitt råd är att behålla den fram tills export. Om man går tillbaks till en tidigare modifier så får man har koll på vad som händer med modifikationerna som har skett senare, men det är lätt att lära sig och man blir definitivt en mer effektiv gmaxare på köpet. Kollapsa när objektet är HELT klart och RTM-modellen skall exporteras.


Helt rätt! Jag arbetar själv oftast med ej "kollapsad" stack. Jag tror ändå att som nybörjare det är enklare att göra "collapse". När man börjar förstå hur stacken fungerar, tror jag att man automatiskt slutar att göra "collapse" i onödan.

Quote

3. Istället för att låta bli att lägga textur på ett hus undersida - tag bort undersidan!!! Det är ju ändå en editable mesh som man jobbar med. Tänk på att oftast hela texturen ligger på denna osynliga yta, och har du ett antal byggnader så blir det många kb textur. Tumregel - en yta som inte syns raderas!

Jag tror att det beror på om man arbetar med FSX eller FS 2004. Tydligen är det skillnad på hur grafikmotorn hanterar borttagna polygoner. I FS 2004 är det väl regel att man ska ta bort icke synliga polygoner. Däremot är jag ganska övertygad om att i FSX gäller andra regler. Just nu har jag inte den informationen tillgänglig, men jag vet att frågan har tagits upp i fsdeveloper.com.

Jag vill också tacka för dina synpunkter och den uppskattning du visar.

mvh

Navigation

Up one level