Airbussit eivät tottele
kummis:
Olen lennellyt MD-11:ta ja Boeingeillä useita satoja tunteja FS 2004:ssa. Kaikki toimii hyvin ja loogisesti, niin lento autopilotilla, käsin, autopilotilla GPS:n ja lentosuunnitelman avulla jne.
Nyt innostuin kokeilemaan kahta muuta konetta. jotka ovat
1. Airbus A320-314 iFDG, Eric Marcianon paneelilla
2. Airbus A 340-311 Project Open Sky, täydellinen paketti
Molemmissa koneissa on samanlainen ongelma, joskin isommassa Airbussissa suurempi:
Nousukiidossa laitan tehon käsin 90-95%, laippoja 5-8 astetta ja nostan koneet käsin ilmaan noin 15% kulmassa. Sitten pyörät sisään ja kohta laipatkin. Ongelma alkaa, kun kytken autopilotin ja autothrottlen päälle. Olen ohjelmoinut etukäteen korkeuseksi esim. 10000 jalkaa ja nousunopeudeksi kohtuullisen 2500 ft/min. Koneen nopeudeksi olen asettanut esim. 250 kt.
Sitten kytken autopilotin päälle.
Kummatkin Bussit alkavat nousta yhä jyrkemmin ja jyrkemmin, moottorit huutavat täysillä ja nousukulma jyrkkenee noin 40 asteeseen, jonka jälkeen kone sakkaa!
Mitä teen väärin tuon autopilotin yms. kanssa?
Esim. MD-11 (Alain Captin huippupaneeli) lähtee nousemaan juuri sitä vauhtia, sillä nousunopeudella ja siihen korkeuteen, jonka olen ohjelmoinut autopilottiin. Ja tottelee tehtyjä muutoksia esim. korkeuden tai lentonopeuden suhteen niin kuin pitääkin. Samoin mm. FS:n vakiosuihkarit toimivat ihan samoin, eli käsittääkseni oikein.
yES
Juhowee:
Otsikon perusteella voisin sanoa, että ei ihme Mutta asiaan. Yleensä tietääkseni tuota VS moodia ei käytetä, vaan käytetään joko autopilotin IAS, Level Change tai VNAV moodia. En nyt muista mitä tuosta Eric Marcianon paneelista löytyy, mutta tietääkseni ainakin IAS. Eli homma menee niin että asetat IAS moodille haluamasi nopeuden. AT myös päälle. Sitten asetat korkeuden ja isket AP. Tämän jälkeen kone kiihdyttää asettamaasi nopeuteen ja nostaa sitten nokkaa taivaisiin säilyttämällä kuitenkin asettamasi nopeuden.
Luultavasti tuo nokan nouseminen johtuu juurikin siitä, että kone pyrkii säilyttämään nousunopeuden piittaamasta muista arvoista ja tuloksena on sakkaaminen. Tämä juuri on VS moden heikkous.
Busseista ei ole kokemusta, mutta yleisesti ottaen asia menee näin.
freelaw:
Luulen, että johtuu kyseisten Airbussien tehosta. Ne eivät jaksa kiivetä 2500ft/min nopeudella 250kts (varsinkaan, jos valitset sen ennen, kuin nopeus on saavuttanut 250kts). Nokkaa nostamalla kone pyrkii säilyttämään 2500ft/min nousunopeuden, kun moottorit eivät tuota riittävästi tehoa kyseisen nousunopeuden ylläpitämiseksi valitulla nopeudella. Näin nopeus hidastuu ja autopilotti kompensoi vauhdin vähenemistä nostamalla nokkaa enemmän. Nokan noustessa vauhti taas hidastuu. jnejne... Koklaas pienempää nousunopeutta ja raportoi, jos koneet edelleen tekevät samaa.
ToniH22:
Sama homma oli mulla tänään ensilento yrityksenä, korostan yrityksenä. Käytössäni tosin on Wilco-Feelthere Airbus vol.1 paketti, FMC syötin lentosuunnitelman, cruise altituden, polttoaine tiedot jne...autopilotin aktivoinnin jälkeen kone lähtee ihan jonnekkin muualle kuin kohti päämäärää ja vielä sopivan matalalla lentokorkeudella. On se sitten niin erillainen vissiin näissä busseissa tuo autopilotin toiminta, että eihän sitä Boeingin jälkeen uskalla edes yritystä pidemmälle hommaa suunnitella. Manuaalit luin ja tutorial flightin mukaan laitoin lentosuunnitelman, mutta ei mitn järkevää tapahdu, sanotaanko että manuaalina pitäisi ehkä vaan lennellä, tai sitten bussit vaan sinne omaan riviinsä
Assiini:
En tiedä millaiset kaasutoiminnot noissa Esan mainitsemissa paketeissa on, mutta kuulostaa siltä, että CLB (Climb) moodia ei ole kytkettyä nousun (FLEX/TOGA) jälkeen. Tonilla varmaan juuri tästä kyse sekä siitä, että Heading-nuppi on ylhäällä eikä alhaalla kuten kuuluisi.
Risto
Navigation