Freetrack keps med USB. En liten handbok.

(1/2) > >>

CoNa:
Kunde inte låta bli att visa upp min lilla "vår-kreation"

Är inbiten Trackir användare, men tycker den egentligen är för dyr.
Har hjälpt en vän så här långt (och har ett par på kö) med att sätta upp freetrack.

Efter lite tänkande så har jag nog fått till en bra version där man slipper tänka på det där med batterier.
Dumt nog så tog jag inga bilder medans höll på.. men jag tror de flesta fattar hur jag har gjort. (jag kan ju skanna in en liten ritning annars).

Vad som behövs är 3 st IR-LEDs med stor spridningsvinkel. minst 60 grader
Den rekommenderade OSRAM SFH485P verkar vara svåra att få tag på här i Sverige. (Någon som kan säga till om ni har hittat ett ställe)
I stället hittade jag en liknande, Osram SFH487 PT på Conrad.se  OBS! själva LED kostar ca en femma, men frakten med extra pålägg om man beställer för under 500:-
kan göra det dyrare än man tror. Kanske flera kan gå ihop och köpa ett storpack på 100 st eller så. (kanske starta masstillverkning ute i stugorna  )

Det behövs även lite tunn kabel och ett 22 Ohms motstånd (finns på Clas Ohlson).
Sedan det finurliga , en usb kabel från en gammal avlagd mus eller något annat usb uppkopplat. Det finns nog minst en i varje hus  . Jag hittade 5 st kasserade möss!
Ja visst ja, och en webcam. hittade en fullt kompatibel Trust WB-1400T för 99kr på ÖB. Den har kanske en lite dålig vidvinkel, så sitter du nära skärmen så kanske en annan
kan vara att rekommendera. Har även testat med en Logitech och en kinesisk "noname" cam och de fungerade lika bra och hade en större brännvidd.

Börja med att fixa webcamen så att ni kan se att IR-LEDerna fungerar då ni inte kan se IR ljus.
Detta är hur du gör med Trust cammen. Det är olika på olika märken och modeller. Se mer om detta på Freetrack.

Skruva ur "objektivet".
Längst kan på det så sitter det en liten glas bit som blockerar IR-lus ( det ger blåstick i bilden, men det bryr vi oss inte om då den ju ska användas för annat)
Ta en vass kniv och skär bort plasten i botten (ca 1-2 mm). Då kommer du fram till glaset. Ta bort detta.
Ta en gammal diskett och öppna upp den så att du kommer åt magnetmediet. Klipp ut en liten ruta lagom stor att täcka öppningen på objektivet .
Limma eller tejpa med lite genomskinlig tejp fast den på objektivet.
Skruva tillbaka det. Presto du är klar med camen! Installera med lämplig drivrutin.

Du kan testa att den fungerar genom att ta en vanlig fjärrkontoll och hålla ner en knapp medans du riktar den mot camen.
Du ska då se en punkt ganska klart. Det krävs lite tweakande för att få rätt inställningar,men detär bara att testa sig fram.

Nu till kepsen.

Som ni kan se på bilderna så har jag stuckit in LEDs i kanten på skärmen och mitt i pannan.
Det som är konststycketär att ta en pianotrådpå ca 1 mm, och kapa den lite snett med en avbitare,så att den blir vass som en nål.
Stick in den emellan tyget och skärmen och för den längs med skärmkanten mot svettremmen på kepsen.
Klipp av och löd på 2 st kablar. Dra igenom kablarna med "nålen". Gör likadant med andra sidan.
Dax för lödning! Löd på LEDs. OBS!! glöm inte att sätta på lite krympslang inna du löder (det blir svårt att få på efteråt) så att det inte finns risk för kortslutning.
Tryck igenom sista LEDn i pannan och löd på kablarna.

Nu är det dax för ihopkopplingen.
Det hela ska seriekopplas. Dvs ta plus kablen från ena LED på sidorna och löd ihop med minus kabeln på mitt LED.
Ta sedan pluskabeln från den och löd på minus på den tredje.
Det ska i praktien se ut något så här, se serie koppling ( denna sidan visar även vad som är + och - på en LED om du inte visste det innan )
http://www.theledlight.com/ledcircuits.html

Här kommer nu det viktiga med USB kabeln.
USBportarna levererar 5V, men det är lite i mesta laget på LED:erna. De lyser..men de lyser för starkt.
Skala av kabelhöljet så hittar du fyra kablar samt ett skärm nät.
Det är den svarta och den röda vi ska använda. klipp ner de andra och säkra med lite krympslang eller isoleringstejp.
Svart är minus och Röd är plus... för er som är färgblinda 

Löd på ett 22 Ohms motstånd (resistor) på pluskabeln och sedan, löd på andra sidan av motståndet med plus kabeln från LEDerna.
Löd ihop minus kablarna från USB:n och LEDerna. Se till att du isolerar med krympslang eller isoleringstejp.
Om du har kopplat fel så kommer det inte lysa när du kopplar in den på USB:n....ingen fara inget går sönder.
Koppla om sladdarna vid USB:n så bör det nog fungera.

Jaha, om du har gjort rätt så ser det utungerfär så här och fungerar alldeles utmärkt.
Jag ska komplementera med lite mer bilder på varje steg vid nästa keps jag gör.
Hoppas det inspirerar någon att testa Freetrack.

matte629:
Behövde lite hjälp med USB, tyckte att det var lite jobbigt med batteri. Tyvärr följde jag freetracks exempel istället, hittade ingen pianotråd och sådär.

Så, tackar. :-)

Förresten, här finns lampan du efterfrågade http://se.farnell.com/osram/sfh485p/ir-emitter-5mm-880nm/dp/1212738

Köpte inte den, för frakten var top för dyr. Blev en annan sida med vanlig led

Jonas Lindberg:
Detta måste testas

matte629:
En liten notis:

(Citerat från FreeTrack FAQ)

"I want to use USB to power my LEDs.
Attempting to use USB as a power source can permanently damage your motherboard if you're not careful, if you feel competent enough to use it, make sure you include a PTC fuse with a 0.2A current cutoff in your circuit as insurance"

Vad menas med detta?

Putte:

En liten notis:

(Citerat från FreeTrack FAQ)Vad menas med detta?

Att du inte skall ge dig på sådant du inte har kunskap om, för då kan det gå illa.

Navigation

Up one level

Next page