Två piloter på alla Boeing plan?

(1/3) > >>

Norken:
Hej,

Jag undra om det måste vara två piloter som flyger hela tiden när det gäller jet flyg.

Tex. Om man skulle vinna läskigt mycket pengar och så går man och köpar sig, tja, en MD-80 och så är man själv pilot och har rätt typerating.
Måste man då vara två piloter som flyger den sen, eller gäller det bara vid passagerar flygningar?

nighty142:
Sådana plan kräver ett två pilots system, så att flyga ensam i cockpit är ett stort No-No i ett sånt plan. Oavsett i drift eller icke.

Nexus82:
Däremot finns det flera bizjets som är certade för "single pilot". Köp ett sådant istället. 

Norken:
Quote from: Niklas Fridell on 16.05.08, 10:26

Däremot finns det flera bizjets som är certade för "single pilot". Köp ett sådant istället. 

Vill inte ha ett biz-jet, ska stämma Boeing för 747 för att den inte är single pilot .. Undrar om det hade gått, jag menar du kan ju stämma någon i USA om någon ser fel på dig...

Men hur är det med Boeing 717 "MD-95"

ChristofferJ:
Om det händer något med dig som te x gör dig oförmögen att flyga planet så tror jag du är rätt glad att det finns en till. Tänk på nödsituationer också, rätt skönt att slippa att både läsa nödchecklistor och trycka på allt samtidigt.

Navigation

Up one level

Next page