FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.18, 06:11

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Foorumin vakavuus
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Foorumin vakavuus  (Read 2538 times)
Nicket
Former member
Foorumin vakavuus
« on: 19.05.08, 18:52 »

Minua on viime aikoina ruvennut mietityttämään foorumin tietynlainen vakavuuden ilmapiiri. On ehkä hieman vaikea pukea ajatus sanoiksi ja ehkäpä vielä vaikeampi ongelmaa korjata, mutta kirjoitan nyt kuitenkin mitä ajattelen.

Foorumihan on jo ilmeisen kypsässä iässä ja täällä on paljon ihmisiä, jotka ovat alusta asti mukana pyörineet. Siitä johtuen varmaan osalle porukasta on syntynyt tietty "rutiini", mitä tulee foorumille kirjoitteluun. Osa ihmisistä on kuitenkin uusia ja varsinkin nuoria. Oman ikäisiäni ja vielä nuorempia on tullut viime aikoina kivasti lisää. Se on hyvä.  thmbup

Mutta yllämainittu yhtälö johtaa ongelmiin, joita on tietenkin todella vaikea moderoida. Olen huomannut varsinkin simulaattoripuolella ja jonkin verran myös valokuvauspuolella, että nämä kokeneemmat ihmiset ovat ruvenneet ottamaan kaiken ehkä hieman liian vakavasti / rutiinilla. Tietenkin rakentava palaute, jota esim. osa moderaattoreista antaa, on aina tervetullutta, mutta kun osa ei enään osaa antaa sitä.

Simulaattoripuolella on hyvänä esimerkkinä tuo tämänpäivän "Breaking news", joka sai varsin tyrmäävää palautetta. Hieman ihmetyttää, sillä muutama vuosi sitten (?) taisi olla oikein omaketju näille onnettomuuskuvakaappauksille, eikä sitä suljettu, se taisi olla jopa ihan suosittukin. Nyt heti tämä "kokeneempi" porukka tulee tyrmäämään ja vertaamaan IRL asioihin. Väittikö joku että kyseistä topiccia pitää verrata IRLiin? Vertaatteko useinkin CS:ää IRLiin???

Nämä simulaattori keskustelut ovat muutenkin erittäin mielenkiintoisia, sillä osa ihmisistä hakee aivan eri asioita niiden parista kuin osa. Toinen puoli hakee sitä kuuluisaa "As real as it gets" tunnelmaa ja toinen "pelaa", näin karkeasti jaoteltuna. Minusta vain tuntuu jostain syystä, että tämä "As real as it gets" porukka on juuri sitä kauemmin foorumilla pyörinyttä porukkaa, eikä osaa suhtautua "oikein" näihin pelaajiin/ aloittelijoihin/... Eräätkin ihmiset pyrkivät aina tuomaan julki sen tiedon kuvakaappaus-stooreissa, että lentokonetta ohjataan ohjaamosta, eikä ulkonäkymästä. No s**t sherlocks"  Shocked Mutta mitä jos osa ihmisistä haluaakin lentää omassa pelissään niinkuin lystää??! Porukka jakaantuu osaltaan myös aika jyrkästi off-online lentäjiin, mutta ei siitä sen enempää.

Valokuvauspuolella taas nykyään tulee sitä HooKoon peruskauraksi haukkuvaa kommenttia aika paljon. Ihmiset eivät vain tunnu muistavan/ ottavan huomioon sitä, että kuvat eivät välttämättä ole kaikille sitä kuuluisaa peruskauraa.  Roll Eyes Laatutasokin on valokuvauspuolella kohonnut aika huimaksi, mutta onpahan vasta-alkajilla jotain mitä tavoitella. (Varsinkin peruspokkari kuvaajalle  Embarrassed)

Kysyisinkin vielä tässä, että oliko jossain sellaista FSNordicin / FlightForumin tarkoituksen tiivistävää tekstiä, että voin palauttaa sen omaankin mieleeni?

Just me and my 2 cents

Ps: Tunnen myötätuntoa moderaattoreita/ ylläpitoa kohtaan, onhan foorumi paisunut aika laajaksi ja varmasti vaikeaksi ylläpitää...

Tuomas Filppula

Date Registered: 04.12.04

Re: Foorumin vakavuus
« Reply #1 on: 19.05.08, 19:13 »

Olen myös huomannut sen, että foorumi on muuttunut hyvin paljon muutaman vuoden kuluessa. Aikanani kun minä tänne liityin tuntui meininki tosiaan olevan paljon vapaampaa kuin nykyään. Onhan tämä muutos tietysti ymmärrettävissä. Foorumilaisten määrä on lisääntynyt huomattavasti ja foorumi onkin saanut melko "virallisen" leiman. Joskus tuntuu siltä, että tuota virallisuutta ajatellaan toisinaan liikaakin aiheita kirjotettaessa ja moderoitaessa. Toisaalta tämä foorumi erottuu muista foorumeista juuri asiallisuudellaan ja virallisuudellaan. Onhan noita teini-foorumeita ihan tarpeeksi jo ennestäänkin. Jotenkin kuitenkin kaipaan niitä aikoja kun vielä lähes jokaisen palstalla liikkujan nimi oli tuttu ja vähän vapaanpaakin läppää suvaittiin, asiallisuuden rajoissa tietenkin. Turhahan sitä kuitenkin valittamaan on ruveta. Onhan jäsenmäärän kasvulla paljon hyviäkin puolia.

Niin, ja jos haluaa luoda pikaisen katsauksen muutaman vuoden takaiseen foorumiin, niin kannattaa lueskella "Vapaa keskustelu"- alueen vanhimpia aiheita.  Wink

Sami Puro
Administrator

Date Registered: 03.07.01

« Reply #2 on: 19.05.08, 19:20 »

Tuotatuota...  Foorumin "taso" tietysti lähtee käyttäjistä itsestään (ja me yritämme ylläpidossa ruoskia oikeaan suuntaan?), mutta hyvin usein tuntuu että kun vuoden-pari foorumilla hengailee ja alkaa itsekin tulla vanhaksi parraksi niin äkkiseltään huomaa että "onpas juttu muuttunut sitten niistä hyvistä alkuajoista"...  Wink   Vaikka en tiedä onko muuttunut.

(p.s. pientä teknikaalia palvelimella, hitautta voi esiintyä)

Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Juhowee
Former member
« Reply #3 on: 19.05.08, 19:45 »

Jos joskus tulee "turpiin" rajumminkin, niin ei siitä kannata nokkiinsa ottaa, tämähän on vain bittimaailmaa  Wink Uutta postia vaan foorumille, kirjoittamalla sitä oppii "talon tavoille".
Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #4 on: 19.05.08, 19:45 »

Hiukan on porukka muuttunut vakavahenkiseksi kyllä. Itketään kaiken maailman onnettomuuksia ja sitten jos ei ole oikeaa onnettomuutta itkettävänä niin itketään siitä, että joku on simuloinut onnettomuuden. Aika tekopyhältä jenkkimeiningiltä alkaa vaikuttamaan.
Tuntuu siltä, että esipuberteetti-ikäisten joukkoon on liittynyt muutama myöhäisiänpuberteetista kärsivä setä joiden mielestä kaikki josta he eivät pidä on pahasta ja pitää karsia pois foorumilta.  Huh

Totta, että foorumi on ja sen pitää olla käyttäjiensä näköinen ja totta myös se, että ei täällä ihan kaikkea voi olla. Moderaattorit ovat tehneet hyvän työn keskitien viitoittamisessa, mutta myös käyttäjien pitäisi hiukan skarpata. Hiukan pitäisi ymmärtämystä ja suvaitsevaisuutta ottaa mukaan. En kyllä keksi miksi ne onnettomuuskuvankaappaukset häiritsivät joitakin ihmisiä niin paljon. Ehkä viimeisen kuvan tekstit olivat hiukan mauttomat mutta eikai mauttomuus nyt sentään mikään synti ole? Jos ei itse ymmärrä niin pitää itkeä foorumilla ja pyytää poistamaan? Luulisi, että ihmisten olisi mahdollista hyväksyä erilaiset ajatustavat ja asiat myös nettikanssakäymisessä, mutta ei. Monella muullakin foorumilla tullut huomattua, että netissä kaiken pitäisi olla juuri niinkuin "minä haluan". Kasvokkain pystytään hyväksymään mutta netissä ei.

-JukSii-
Esa Lehtismäki

Date Registered: 26.09.03

« Reply #5 on: 19.05.08, 20:11 »

Asialliset hommat asiallisesti, muuten ollaan kuin Ellun kanat Grin

Näin moderointivinkkelistä, hiukan liian kireitä pipoja kyllä välillä näkee. Uusia tulokkaita "talon tavoille" opastaessa ystävällisellä sävyllä saa paljon enemmän aikaan kuin töksähtävällä tärkeilyllä. Mutta kyllä täällä enimmäkseen hommat sujuvat varsin mallikkaasti ja tietolähteenähän tämä on varsinainen sampo.

Jari Mikkilä
Säätäjä

Date Registered: 04.07.01

« Reply #6 on: 19.05.08, 20:15 »

Vähemmän viime aikoina foorumille kirjoittaneena mutta kuitenkin eräistä syistä foorumia seuraavana vois kommentoida hiukan.

Meitä on moneen junaan. Toinen tahtoo sitä juurta jaksaen vakavaa juttua, toinen hiukan päteä, kolmas vetää hyvinkin puolelle. Meitä on jokaiseen junaan. Suvaitsevaisuutta siihen mitä muut kirjoittelevat. Ei vedetä kuuluisaa palkokasvia nenuun niin herkästi. Sillä siinä tässä ollaan hiukan oikealla raiteella että joissain tapauksissa olen huomannu että sitä palkokasvia oikein kerjätään hengityselimiin.

Mutta myöskin jokainen foorumilla kirjaava voisi myöskin itse käyttää itsekritiikkiä. Pitääkö jokaista kuva-alueen kuvaa kommentoida, miettiä kaksi kertaa mitä onkaan kirjoittamassa, mutta kuitenkin olla oma ihtesä ja kirjotella mitä sylki suuhun tuo. Järkeväntasoista itsekuria.

Vai onko se niin että se tulee kun pari vuotta tämänkinkaltaisella foorumilla pylrii ja huomaa että hommahan on mennyt ihan häneksi. Vai onko se näin...?

- J

In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adams
Jerome Parviainen

Date Registered: 31.08.06

« Reply #7 on: 19.05.08, 20:57 »

Njoo

Itse olen foorumia käyttänyt n. 1.5V ja 16 tulee ikää linssiin heinäkuussa, joten kuulun siis tähän Junior kastiin, joten aattelin nyt replya, kun tuolla tuli pariin otteeseen tämä ikäero juttu ilmi.

Palautteesta sen verran, että sehän on vain palautetta eikä mitään selkäsaunaa. Ihmisillä on kuitenkin erilaisia tapoja tuoda mielipiteensä/palautteensa ilmi, meitä on moneen junaan niinkuin Jari sanoi. Ei olisi kauhean kivaa, jos kaikki maailman n.6 miljardia ihmistä olisi samanlaisia ja olisivat samaa mieltä joka asiasta? En usko, että ihmiset täällä foorumilla olisivat vain niin sadistisia ja tahalleen antaisivat palautteensa negatiivisesti ja tylysti.

Kuvakaappaus osiossa, jos joku on sanonut, että: "Nämä ovat kyllä surkeita", niin tuollaiseen saatetaan replya, että: "olisi tuon nyt kauniimminkin voinut sanoa". Jos ne jonkun mielestä ovat surkeita niin turhaan siinä nyt on mitään alkaa "hienostelemaan" jos tuota mieltä on.

Itse en ole ottanut loukkaavasti vastaavanlaista kommenttia, tietenkään, koska se on vain palautetta ja jonkun mielipide asiasta.
Jos palautetta ei ole valmis vastaan ottamaan niin mielestäni tänne ei silloin mitään kannata laittaakkaan.

Minun mielestä FSN:llä on ollut varsin hyvä meininki koko sen ajan, kun olen foorumia käyttänyt. Muistakaamme, että toistemme takia kuitenkin tätä foorumia käytämme, joten jakakaamme omat mielipiteemme  Wink!
« Last Edit: 19.05.08, 21:01 by Jerome Parviainen »
kille
Former member
« Reply #8 on: 19.05.08, 21:40 »

Minulla on foorumin seuraamista takana liiankin kauan, varmaan yli seitsemän vuotta, sekä simu- ja myöhemmin enemmän ilmailupuolella.

En ota pahemmin kantaa siihen onko "vakavuus" eli yleinen ilmapiiri muuttunut miksikään. Mielestäni ei juurikaan, mitä nyt joskus ennen ne pahiten tärkeilevät starat erottuivat selkeämmin kun käyttäjämääräkin oli pienempi.

Sen sijaan erään toisen huomioni voisin tuoda esiin. Aika monta käyttäjää olen nähnyt tulevan foorumille ja joidenkin kirjoittelun kehittyminen on jäänyt mieleen. Tuoreet käyttäjät jotka jäävät aktiivisiksi, alkavat kirjoitella samaan tyyliin kuin miten heidät otettiin vastaan. Ne, joille tärkeiltiin, alkavat herkemmin tärkeillä kun kokemusta karttuu.

Tämä kannattaa pitää mielessä..
dc10-30
Former member
« Reply #9 on: 20.05.08, 13:31 »

Joistakin ihmistä on vain hauskaa esittää olevansa kaikessa parempia, ja jotkut alle 17 vuotiaatkin ovat olevinaan niin aikuisia, MUTTA EIVÄT OLE! (Kävelevät niinne yli isoine lippalakkeineen kadulla Grin) Sitten esitetään vielä oikein tärkeätä ja kiireistä MUTTA EIVÄT OLE TÄTÄKÄÄN (yleensä 11-15-16 vuotiailla ei ole vielä mitään oikeita kiireitä)  Ja niin kovasti halutaan päteä kaikessa. Angry  Angry  Angry  thmbdn(En tarkoita ketään henkilökohtaisesti vaan tarkoitin ihan yleisesti)
« Last Edit: 20.05.08, 14:55 by Ville Lindgren »
Jari Nevasalo

Date Registered: 08.09.07

« Reply #10 on: 20.05.08, 14:20 »

Grin Minulla ikää 47 v ja kieltämättä olen huvittuneena seurannut näitä herneen tai jopa koko palon nenään menoja. No nuoret jaksaa vääntää asiasta kuin asiasta. Itse olen saanut suoria vastauksia suoriin kysymyksiini joten ei valittamista. thmbup

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Kari Nopanen

Date Registered: 14.07.01

« Reply #11 on: 20.05.08, 14:31 »

Näinpä on näreet !  Lähes seitsemän vuotta olen päivittäin forumia lueskellut, harvemmin kirjoitellut.  Paljon apua on simulentämiseen löytynyt, joskus sitä olen onnistunut antamaankin.  Ei pienet "pyrähdykset" haittaa, ne kuuluvat elämään.  Mutta on hyvä, että asioista aina välillä keskustellaan myös tällä tasolla.  Toivottavasti ilmapiiri puhdistuu entisestäänkin, vaikka ei siinä moitittavaa ole pahemmin näkynyt.

Hymyillään, ja lennetään...

Kari

Edit: lähes 63 v
« Last Edit: 20.05.08, 14:38 by Kari Nopanen »

Intel  Kaby Lake i7-7700K
16 GB DDR4 2666
GeForce GTX 1080 Ti
Windows 10 Home 64 bit
P3D v4
"Nii onkii, juu - vai onko ?"
Jari Nevasalo

« Reply #12 on: 20.05.08, 14:35 »

Woah, miten ihmeessä saat vedettyä musiikkimaun tähän asiaan mukaan? Ja kuka sinä olet sanomaan mikä on p*skaa ja mikä ei? Ei tsiisus. Tongue

Grin Jep, tästä se lähtee... Cool

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #13 on: 20.05.08, 14:36 »

Grin Minulla ikää 47 v ja kieltämättä olen huvittuneena seurannut näitä herneen tai jopa koko palon nenään menoja. No nuoret jaksaa vääntää asiasta kuin asiasta. Itse olen saanut suoria vastauksia suoriin kysymyksiini joten ei valittamista. thmbup

Jari - muistellaanpa omaa nuoruuttamme.  Grin

Pekka

kuuskytvee

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Nevasalo

« Reply #14 on: 20.05.08, 14:38 »

Jari - muistellaanpa omaa nuoruuttamme.  Grin

Pekka

kuuskytvee

Grin nimenomaan näin , tulta päin Smiley

Jan Sandholm

Date Registered: 05.07.05

« Reply #15 on: 20.05.08, 14:39 »

Heh. Se kai nyt on ihan luonnollisesti niin, että tietyssä iässä tulee näppylöitä, ääni särkee ja testosteroonia puskee joka huokosesta. Myös foorumeilla. Kyllä se siittä ohi menee. Elä ja anna elää.

Moderaattoreiden ei tulisi mielestäni sortua ennakkosensuuriin tai ylimääräiseen itsesensuuriin. Se niin neuvostoliittolaista... Smiley
Jan Sandholm

Date Registered: 05.07.05

« Reply #16 on: 20.05.08, 14:49 »

Sellainen ehdotus ylläpitäjille, että ikä voisi olla pakollinen kenttä profiilissa ja se näytettäisiin kaikkialla omien viestien yhteydessä. Se ehkä helpottaisi suhtautumista toisiin sekä nuori vs. vanha että vanha vs. nuori tilanteissa... Tietäisi mikä on toisen osapuolen elämänkokemus jne. ("se on niin vanha ettei se kumminkaan ymmärrä" / "kunhan poika vielä kasvaa niin tajuaa").
dc10-30
Former member
« Reply #17 on: 20.05.08, 14:58 »

Woah, miten ihmeessä saat vedettyä musiikkimaun tähän asiaan mukaan? Ja kuka sinä olet sanomaan mikä on p*skaa ja mikä ei? Ei tsiisus. Tongue

Eikö sinusta sellaianen musiikki missä vain puhutaan ja hakataan vain lautasia ja on joitakin tietokoneella tehtyjä ääniä ole hyvin... kummallista, ja semmoista "rääkymistä". Uskoakseni se on semmoista ainakin sen perusteella mitä kuulee kun kuulokkeilla kuuntelevat niin kovaa että kaikkialla raikuu  Angry.  Edelliseen viestiin viitaten: nuo asiathanan eivät liity aiheeseen, mutta ne vain "tunkivat" mukaan tekstiin...

« Last Edit: 20.05.08, 15:03 by Ville Lindgren »
Jukka Mäcklin

Date Registered: 29.11.02

« Reply #18 on: 20.05.08, 16:29 »

Moro!
Vakavuudesta tai sen puutteesta en välitä mutta kummastuttaa kun vastataan henkilön esittämiin kysymyksiin vaikka tietoa ei ole ja vielä useasti vataus on lue readme.

jukka
Kasimir Torri

Date Registered: 28.05.07

« Reply #19 on: 20.05.08, 16:33 »

Moro!
Vakavuudesta tai sen puutteesta en välitä mutta kummastuttaa kun vastataan henkilön esittämiin kysymyksiin vaikka tietoa ei ole ja vielä useasti vataus on lue readme.

jukka
http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,78276.msg910184.html#msg910184 Roll Eyes
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1