Skärm
SAS1148:
Tjena
Har en fråga till er alla. Hur mkt gör skärmen som man har till att FS flyter på bättre, så man får mindre lagg och sånt? Eller beror de på Grafikkortet coh resten av datans prestanda? Som sagt hur mkt hjälper en riktigt bra skärm till?
Har funderat på att skaffa någon av dessa:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=86122
eller
http://www.webhallen.com/prod.php?id=86124
Någon som annars vill ge förslag på skärm.
//Westermark
Patric Lång:
Skulle säga att skärmen inte hjälper nånting för att fs ska flyta på bättre, däremot kan det bli snyggare.
fredde_fredde:
Snarare tvärtom, desto högre upplösning du har på fs desto mindre fly blir det!
Twotter:
Med ny skjerm med større oppløsning,vil du kunne oppleve dårligere FPS om du ikke har et bra 88xx skjermkort da.
Ellers så er det kraftigere CPU og mye RAM som gjelder for bedre flyt.
kitte:
En mera högkvalitativ skärm kan visst tillföra en förhöjd upplevelse i FS pga bättre färger, men jag vill påstå att det inte är värt att lägga ner extra pengar på en dyrare skärm av den orsaken. Många tänker knappast på det, men skärmar levereras ofta med färg/ljust fel inställt så det första man bör titta på är att kalibrera skärmen.
Om du undrar över vad en STÖRRE skärm medför så är det, som Fredrik och Tommy är inne på, beroende av resten av hårdvaran. Större skärm tillåter högre upplösning som ställer högre krav på resten av hårdvaran. Köper du skärm som klarar av 1920x1200 men har en dator som inte riktigt orkar med det, så kanske du måste gå ner ett snäpp i upplösningen. Med så stor bildyta men icke utnyttjad upplösning, kan upplevelsen bli sämre än med en mindre skärm med fullt utnyttjad, om än lägre upplösning.
Jag testade en 26" skärm i 1920x1200 och medan det var gudomligt i 2D vy, så var det mindre angenämnt i VC än med min 22" med 1680x1050 (jag använder f.ö. TrackIR). Pixlarna vart helt enkelt att "släpa" för mycket när man tittade åt sidorna. Men jag skall köpa en sådan ändå!
Enligt mig får du utan vidare mest "bang for the bucks" om du köper en 22" widescreen som stöder 1680x1050. Det är för liten prisskillnad till en 19" för att motivera den senare och en 24" widescreen kostar allt för mycket mera för att få upplösningen 1920x1200. Problemet med en widescreen-skärm är att de flesta cockpitpaneler är anpassade för 4:3 upplösningen och inte 16:10 som du har i en widescreen. Detta innebär t ex att i 2D vy blir runda instrument ovala. Man lär sig leva med det iofs eller så kör man bara i VC-vy. Visst kan du ställa in en widescreen-skärm så att den visar 4:3 och kompenserar med svarta fält på sidorna, men det är inget alternativ för mig.
Själv har jag en Samsung 22" och är fullt nöjd med den. Jag är säker på att LG-skärmen du länkar till fungerar lika bra men du kan alltid google efter recensioner först.
Navigation