Onlinedag 2/6

<< < (5/6) > >>

mgerner:
Dåligt med trafik ikväll, ska försöka komma in en stund. Flög från stavanger till göteborg, och sedan från göteborg från stockholm med Jouko. Trevlig flygtur 

/Mikael

mgerner:

Nu när jag flög efhk-efjy sa efhk_app flera gånger "fcm404, radar" vad menade han med det?

Var ditt callsign FCM404? I så fall kanske han sade Radar Contact

nighty142:

Var ditt callsign FCM404? I så fall kanske han sade Radar Contact

Njaa, skulle tro att det var mera en bekräftelse på att ens readback var korrekt. Alltså om ATC:n ger mig t ex "Climb To FL180" så läser jag tillbaks klareringen och får sedan en kvittering att det jag läst tillbaks var korrekt, i form utav "Radar". 

Pona:

Nu när jag flög efhk-efjy sa efhk_app flera gånger "fcm404, radar" vad menade han med det?

Svårt att förklara, men då du flyger i det finska luftrummet kommer du att lägga märke till det här flera gånger, det är d.v.s ett finskt "Flygledarsätt". Om det är tornet som säger det så säger han "Tower", om det är EFES som säger det säger han "Tampere", och då det är -APP som säger det säger han "Radar". Skulle våga påstå att det betyder i stilen med "Copy" eller något sånt.

Edit: Precis så som Emil sade, och det används flitigt i Finland

//P.L

C152:

Var ditt callsign FCM404?
Ja det var det

Svårt att förklara, men då du flyger i det finska luftrummet kommer du att lägga märke till det här flera gånger, det är d.v.s ett finskt "Flygledarsätt". Om det är tornet som säger det så säger han "Tower", om det är EFES som säger det säger han "Tampere", och då det är -APP som säger det säger han "Radar". Skulle våga påstå att det betyder i stilen med "Copy" eller något sånt.

Edit: Precis så som Emil sade, och det används flitigt i Finland

Aha, det förklarar saken, jag har hör efhk_twr säga "tower" flera gånger också.
Tack för hjälpen

Navigation

Up one level

Next page

Previous page