FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 11:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kysymyksiä FSX:stä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 51 Reply Print
Author Topic: Kysymyksiä FSX:stä  (Read 93974 times)
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #820 on: 21.09.13, 07:17 »


Siinähän on erillinen nosewheel steering. Kokeile sitä, jos ei rudderin kautta käänny. Huolla se 3. moottori, jos ei toimi.

Jaa. En olekaan ennen huomannut sitä. Pitääpä etsiä. Ja unohdin kokonaan sen huoltotoiminnon. Kiitos Joona avusta! Smiley Onko sullakin tämä?

Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #821 on: 21.09.13, 07:22 »

Jaa. En olekaan ennen huomannut sitä. Pitääpä etsiä. Ja unohdin kokonaan sen huoltotoiminnon. Kiitos Joona avusta! Smiley Onko sullakin tämä?

Jaa eikun joo eihän tossa ollutkaan NWS:ää. Tossahan rullaus taisi toimia moottoreita käyttämällä, kun ei se käänny muuten.
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #822 on: 21.09.13, 07:25 »

Jaa eikun joo eihän tossa ollutkaan NWS:ää. Tossahan rullaus taisi toimia moottoreita käyttämällä, kun ei se käänny muuten.

Jees eli melkein mahdotonta rullata.

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4419
Date Registered: 13.04.09

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #823 on: 21.09.13, 07:47 »

Jees eli melkein mahdotonta rullata.

Ei se mahdotonta ole, kokeilemallahan se selviää milloin on liikaa tehoja kääntyäkseen ja milloin liian vähän  Wink
Alex Lund
Offline Offline

Posts: 1335
Date Registered: 13.08.12

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #824 on: 21.09.13, 08:04 »

Ei se mahdotonta ole, kokeilemallahan se selviää milloin on liikaa tehoja kääntyäkseen ja milloin liian vähän  Wink

Kai se sitten niin on. Äsken kokeilin ja tuuntuu että tuo vaatii neliökilometrin kääntyäkseen 90 astetta.

Jarkko Kautto
Offline Offline

Posts: 562
Date Registered: 26.12.12

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #825 on: 30.09.13, 18:10 »

Morjensta foorumin väelle! Mie latasin eilen tuon FSWC:n, ja huomasin siinä pienen ongelman. Photosceneryiden alueella joet ja järvet eivät jäädy talvella, vaikka FinlandX on käytössä, mutta siellä missä ei ole photosceneryä joet ja järvet jäätyvät normaalisti. Saisiko ongelmaa mitenkään ratkaistua?

Intel Core i5-3350P | NVIDIA GTX1050 TI 4 GB | 8 GB DDR3 1600 MHz | Kingston HyperX 3K 240 GB SSD | 1 TB 7200 RPM SATA | Win 10
 
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1685
Date Registered: 25.10.08

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #826 on: 30.09.13, 18:37 »

Morjensta foorumin väelle! Mie latasin eilen tuon FSWC:n, ja huomasin siinä pienen ongelman. Photosceneryiden alueella joet ja järvet eivät jäädy talvella, vaikka FinlandX on käytössä, mutta siellä missä ei ole photosceneryä joet ja järvet jäätyvät normaalisti. Saisiko ongelmaa mitenkään ratkaistua?

Ne photoscene alueen vedet ei ole aikasemminkaan jäätyneet FinlandX:n kanssa, joten epäilen ettei ongelmaa saa korjattua ilman niiden uudelleen tekemistä.

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #827 on: 01.10.13, 07:47 »

Morjensta foorumin väelle! Mie latasin eilen tuon FSWC:n, ja huomasin siinä pienen ongelman. Photosceneryiden alueella joet ja järvet eivät jäädy talvella, vaikka FinlandX on käytössä, mutta siellä missä ei ole photosceneryä joet ja järvet jäätyvät normaalisti. Saisiko ongelmaa mitenkään ratkaistua?

Ongelma johtuu maisemien paikasta maisemavalikossa. Talvella kannattaa siirtää FinlandX photareiden yläpuolelle (siinä simun sisällä olevassa maisemavalikossa - jos taas editoit suoraan scenery.cfg-tiedostoa niin sijainti on selvyyden vuoksi päinvastoin - M$:n logiikkaa?).

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #828 on: 01.10.13, 09:00 »

Helou!

Tarkoitus olisi palata simuiluun uuden koneen myötä, joten muutamia vinkkejä kaivataan. Tai lähinnä suosituksia. Smiley

* Paras sääohjelma/miten lisää näyttävyyttä simuun?
* Hukkasin ne tweakkaus-ohjeet, kehtaisko joku linkata?

/J

Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4419
Date Registered: 13.04.09

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #829 on: 01.10.13, 09:08 »

Helou!

Tarkoitus olisi palata simuiluun uuden koneen myötä, joten muutamia vinkkejä kaivataan. Tai lähinnä suosituksia. Smiley

* Paras sääohjelma/miten lisää näyttävyyttä simuun?
* Hukkasin ne tweakkaus-ohjeet, kehtaisko joku linkata?

/J


Itse käytän Opusta ja tyytyväinen siihen. REX olisi varmaan pilviin paras lisäosa sekä vesitextuureihin.
Tuossa linkin takana on ainakin yksi säätöohje  Smiley
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8968
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #830 on: 01.10.13, 13:10 »

Ongelma johtuu maisemien paikasta maisemavalikossa. Talvella kannattaa siirtää FinlandX photareiden yläpuolelle (siinä simun sisällä olevassa maisemavalikossa - jos taas editoit suoraan scenery.cfg-tiedostoa niin sijainti on selvyyden vuoksi päinvastoin - M$:n logiikkaa?).

Enpä ole kokeillut, mutta eipä se taida noin mennä.

Photoscene jyrää kaiken mitä sen alla on, joten veden ominaisuudet pitäisi poistaa itse photoscenen vesistä talvikuukausiksi.

'Don't panic'
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #831 on: 01.10.13, 15:58 »

Enpä ole kokeillut, mutta eipä se taida noin mennä.

Photoscene jyrää kaiken mitä sen alla on, joten veden ominaisuudet pitäisi poistaa itse photoscenen vesistä talvikuukausiksi.

Olenpa kokeillut, mutta en ymmärrä miksi se meni noin.  Smiley

Huomasin itse tämän (oliko vuosi sitten?). Siirsin FinlandX:n photareiden yläpuolelle (simun valikossa) ja kas jäät tulivat esille. En minä mitään näistä maisemien "sielunelämästä" tai niiden tekemisestä muuten tiedä, mutta näin vain kävi. Jokainen voi toki kokeilla itse toimiiko. Jos näin ei ole, niin sitten koneellani kummittelee (tai asialle on joku muu selitys, jota en ole huomannut/ymmärrä).  Grin

Toinen asia, jonka syytä en osaa selittää on se, että hankittuani Megascenery Helsingin Malmin suuntaan tähystettäessä Megascenery kiitoteiden ja rullausteiden alta/tilalla näkyivät oletustekstuurit (vain kuvakulmassa, joka oli suunnilleen Malmille päin). Vaihdoin Malmin Megasceneryn Helsingin alapuolelle ja kas - ongelma hävisi.

Jotain samantapaista - ei tosin tekstuureille vaan maiseman "korkeusmuodoille" (korjaa oikea termi) tapahtui jo aikoinaan Joensuun (EFJO) maisemien (siinä oli mukana kaksi eri maisemakansiota) kanssa FS2004:ssa. Järjestystä vaihtamalla ongelma katosi. Muistaakseni sinä (tai joku muu asiaa peremmin tunteva) autoit siinä täällä.

Pekka

Edit:

Tuosta FS2004:sta tulikin mieleeni, että yritin tuossa äskettäin asentaa joillekin FSX:n kentille (ei Suomesta - ne tiedetään jo), joille en ole löytänyt mistään FSX-maisemaa - vastaavia FS2004-maisemia. Kuten odottaa saattoi monet sotkevat koko maiseman. Jotkut sentään muuten toimivat hyvin, mutta puiden mustat taustat näkyvät, mikä näyttää luonnottomalta. Puut ovat osa suurempaa bgl-tiedostoa, joten ongelma ei hoidu tiedoston poistolla.

Yritin katsella ja editoida niitä Modelconverterilla ja bgl2xml-editorilla. Osaa nuo ohjelmat eivät saaneet edes auki enkä niillekään, jotka sain auki Modelconverterissa, saanut tehtyä mitään. Myöskään puita vastaavia tekstuureja en saanut alphaa invertoimalla toimimaan. Tiedätkö jotain keinoa muuttaa puiden taustat läpinäkyviksi?

Toinen ongelma joidenkin maisemien kanssa olivat kiitotiet ja rullaustiet, jotka näkyivät milloin mustina milloin valkeina. Nämäkin lienevät olleet maiseman bgl-tiedostoissa koska afcad-editorilla (ADE9X) editoimalla en saanut mitään muutoksia aikaan. Tuon ADE:n käytön uskallan sanoa osaavani.

Sama
 
« Last Edit: 01.10.13, 16:17 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6080
Date Registered: 27.10.01

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #832 on: 01.10.13, 16:55 »

Vaihdoin Malmin Megasceneryn Helsingin alapuolelle ja kas - ongelma hävisi.

 Roll Eyes



Virheet tapahtuivat kirjoitettaessa tätä viestiä
Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 186
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #833 on: 02.10.13, 05:24 »

Koskahan saadaan oikeasti X:lle Malmi megascenery.   laugh


"Live your dream, don't dream your live"
Tatu Kantomaa
Patu Cantona
Offline Offline

Posts: 8968
Date Registered: 14.02.02

WWW
Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #834 on: 02.10.13, 05:46 »


Tuosta FS2004:sta tulikin mieleeni, että yritin tuossa äskettäin asentaa joillekin FSX:n kentille (ei Suomesta - ne tiedetään jo), joille en ole löytänyt mistään FSX-maisemaa - vastaavia FS2004-maisemia. Kuten odottaa saattoi monet sotkevat koko maiseman. Jotkut sentään muuten toimivat hyvin, mutta puiden mustat taustat näkyvät, mikä näyttää luonnottomalta. Puut ovat osa suurempaa bgl-tiedostoa, joten ongelma ei hoidu tiedoston poistolla.

Yritin katsella ja editoida niitä Modelconverterilla ja bgl2xml-editorilla. Osaa nuo ohjelmat eivät saaneet edes auki enkä niillekään, jotka sain auki Modelconverterissa, saanut tehtyä mitään. Myöskään puita vastaavia tekstuureja en saanut alphaa invertoimalla toimimaan. Tiedätkö jotain keinoa muuttaa puiden taustat läpinäkyviksi?

Toinen ongelma joidenkin maisemien kanssa olivat kiitotiet ja rullaustiet, jotka näkyivät milloin mustina milloin valkeina. Nämäkin lienevät olleet maiseman bgl-tiedostoissa koska afcad-editorilla (ADE9X) editoimalla en saanut mitään muutoksia aikaan. Tuon ADE:n käytön uskallan sanoa osaavani.

Musta väri esim. Puutekstuurissa liittyy FSX objektien materiaaleihin. FS2004 materiaalien alpha kanava ei toimi. Modelconverterilla pitäisi luoda FSX materiaali ja exportata bgl FSX muodossa. Tällainen bagelin puukottaminen ei taida helposti onnistua.

Vanhoissa maisemissa pystyi kiitotien tekemään muulla tavoin kuin AFCADilla tai ADElla tai vastaavalla. Olisko iso homma tehdää exclude, poistaa kiitotie ja tehdä uusi? Exclude tosin pitänee olla pieni laatikko kiitotien reference pointin ympärillä. Missä se on, kuka tietää. Grin Jos kiitotie olisi erillisessä bgl tiedostossa, niin sen poistamalla se varmaan lähtisi.

Työläitä juttuja, pienessä asiassa voi vierähtää tunteja ja senkin jälkeen vielä todeta ongelman olevan sama kuin lähtiessä.

'Don't panic'
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #835 on: 02.10.13, 07:18 »

Roll Eyes

Virheet tapahtuivat kirjoitettaessa tätä viestiä

Myönnetään. Yksi n-kirjain on liikaa.

 Grin

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #836 on: 02.10.13, 07:31 »

...
Vanhoissa maisemissa pystyi kiitotien tekemään muulla tavoin kuin AFCADilla tai ADElla tai vastaavalla. Olisko iso homma tehdää exclude, poistaa kiitotie ja tehdä uusi? Exclude tosin pitänee olla pieni laatikko kiitotien reference pointin ympärillä. Missä se on, kuka tietää. Grin Jos kiitotie olisi erillisessä bgl tiedostossa, niin sen poistamalla se varmaan lähtisi.
...

Minun tekemäni excludet ovat aina poistaneet vain sen oletusmaiseman osia. Maiseman scenery-kansiossa esiteltyjä bgl-tiedostoja tai niiden osia (joissa ne kiitotiet joissakin FS2004-maisemissa sijaitsevat) en ole saanut niillä häviämään. Olen aina kuvitellut, että ne maiseman bgl:t ladataan vasta sen "excludoinnin" jälkeen.

En muista ulkoa nimityksiä, mutta eikös se reference point ole kentän koordinaattipiste, joka on mm. AI-flightplaanien Airport-tiedostoissa? ADE:ssa se näkyy kyllä tarvittaessa punaisena ympyränä.

Yhdessä noista mainitsemistani FS9-kentistä kenttä on modelina jonkun "biigelin" sisällä, sillä yksikään niistä ei ADE:n mukaan ole afcad-tiedosto. En tiedä miten sen kentän poistaisi poistamatta samalla kenttärakennuksia ym. joita bgl-tiedostossa on. Kyseisellä kentällä ei ollut edes afcadiä (silti kaikki näytti normaalilta). FSX latasi koneen paikkaan FS9-kiitoradalta sivussa (mutta samassa suunnassa), jonka oletin olevan FSX-oletuskiitoradan alku. Löysin myöhemmin netistä tälle kentälle FS9-afcadin, mutta eihän se varsinaista ongelmaa poistanut.

Siinä taas joukko käsityksiäni. Korjaa, jos ne ovat väärinkäsityksiä.

Jos kaikki maisemien tekijät olisivatkin niin kaukonäköisiä, että laittaisivat puut, kiitotiet, staattiset koneet ja muut sellaiset osat joiden poisto- tai muuttelutarve voi tulla joskus vastaan erillisiin bgl-tiedostoihin, niin helppoahan tämä olisi. Ehkä eniten minua ärsyttää joidenkin tapa tunkea yhteen ja samaan "biigeliin" kaikki - esimerkiksi tavattoman kökköjä staattisia lentokoneen kuvatuksia maisemaa pilaamaan. Niitä ei minun tiedoillani saa sieltä pois, vaikka minunkaan tiedoillani staattisen koneen luominen AI-koneesta jollekin kentälle ei montaa minuuttia veisi. Tämä koskee yleensä vain ilmaismaisemien tekijöitä, eikä lahjahevosen suuhun tietenkään saa katsoa, silti...

Quote
...
Työläitä juttuja, pienessä asiassa voi vierähtää tunteja ja senkin jälkeen vielä todeta ongelman olevan sama kuin lähtiessä.
...

Tuo lieneekin se oleellisin syy miksi en ole perehtynyt maisemien tekemiseen.  Grin Jo afcadien teko tai tuo valmiiden kenttien ongelmien kanssa tappelu (ADE:lla) saattaa viedä tunteja ilman tulosta.

Pekka


« Last Edit: 02.10.13, 08:06 by Pekka Holopainen »

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Pekka Holopainen
Offline Offline

Posts: 5225
Date Registered: 14.12.05

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #837 on: 02.10.13, 09:57 »

Muutin simussa päiväyksen helmikuun alkuun ja otin pari kuvaa Helsinki-Vantaalta (EFHK) koiliseen samoista lammista/järvistä. Ensimmäisessä kuvassa Photari(t) on FinlandX:n yläpuolella simun maisemavalikossa ja toisessa päinvastoin.

Kuten kuvista näkyy photarin ollessa päällänsä järvet (vedet yleensäkään) eivät jäädy. FinlandX:n ollessa yläpuolella taas vedet jäätyvät. Samalla tosin menetetään photarin yksityiskohtia.


Photomaisema ylempänä:

[ attachment removed / expired ]



FinlandX ylempänä:

[ attachment removed / expired ]


Liekkö mitään mahdollisuutta liittää näihin fotomaisemiin vesien jäätymisominaisuutta?

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Joonas Mustonen
Offline Offline

Posts: 2185
Date Registered: 31.07.09

Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #838 on: 02.10.13, 10:01 »

Ostimpas tuossa sitten Aerosoftin bussin. Ei siinä mitään, hieno kone, hyvin latautui ja kätevästi meni asennus. Noh, bussi kuitenkin näyttää tältä:

[ attachment removed / expired ]

A321:ssa ei tuota ongelmaa ole

Mitäs tälle tehdään? Ohjaamossa ruudut näyttää siltä kuin puuttuisi tekstuurit. (Vai evotanko itse?)
« Last Edit: 02.10.13, 10:08 by Joonas Mustonen »

Jonne Pitkänen
Offline Offline

Posts: 186
Date Registered: 02.11.12

WWW
Re: Kysymyksiä FSX:stä
« Reply #839 on: 02.10.13, 11:10 »

Onko DX10 päällä? Sehän voisi tuon aihuttaa. Muuta ei ainakaan äkkiseltään tule mieleen.


"Live your dream, don't dream your live"
Pages: 1 ... 40 41 [42] 43 44 ... 51 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1