Kysymyksiä FSX:stä

<< < (177/202) > >>

apple:
Mikäs toimii FSX:ssa TMS-namiskana. Ts. jos lentelen defu-hornetilla, niin miten saan tutkalukon? 

lentäisinkorkealle:
Terve vaan kaikille!

Itse lensin aika pitkään tuolla default fsx:ällä, mutta vähän aikaa sitten päätin että haluan pelistä realistisemman ja opetella lentämään oikealla airbussilla (default airbus on mitä on). Koneeksi hommasin siis Aerosoft Airbus Extended X.  Hommasin myös REXE+OD, GEX Europen, UTX Europen. En ole kyllä ihan varma, riittääkö koneeni resurssit jos lähden hommaan vielä lisähärpäkettä tuohon. Koneen speksit siis:
prosessori: AMD Phenom II X2 555 Black Edition 3.2GHz (Saatu neljä ydintä auki, joten AMD Phenom II X4 b55 näyttää olevan nyt)
kovalevy: Western Digital Caviar Black 1TB S-ATA 3.0 GB/s
virtalähde: OCZ ModXStream Pro 600W ATX-virtalähde
muistit: Kingston Valueram 4GB (2x2Gt) 1333MHz DDR3, CL9
kotelo: Fractal Design Define R2 Black Pearl
dvd-asema: Samsung SH-S223L/BEBE 22x DVD+/-RW, musta
käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit UK OEM
näytönohjain: Geforce GTX 660
jäähdytin: Noctua NH-D14 prosessorijäähdytin
emolevy: Asus M4A89GTD PRO AMD 890GX AM3 ATX-emolevy
Näytönohjain varmaan riittää, mutta entäs prossu? keskusmuistia varmaan kannattaisi hommata lisää...

Mitä lisäosia tarvitsen vielä (tärkeimmät), että tuolla aerosoftin airbussilla lentämisen kokemus ei kärsi kovin pahasti? Tarkoitus on siis lennellä lähinnä Euroopassa. Mahtaakohan tuolla fsx default atc:llä pärjätä vai tarvitsenko jonkun toisen? Lennosuunnitelu hoituu varmaan netin kautta (Esim.http://www.flightsimaviation.com/_flight_planner.html)? Ai liikennekkin olis varmaan ihan kiva (World of ai on vissiin ilmasta), mutta miten vaikuttaa fps? Sitten on vielä AES (parantaa siis noita lentokentän ajoneuvoja?), FsPassengers (lisää matkustajia lentokoneeseen). Pää on ihan pyörällä näistä kaikista lisäosista   

B-7-5-7:
Muistia kenties kannattaisi olla jonkun verran lisää, kun käyttis tosiaan on sinulla tuo 64-bittinen. Jos FSX ja muut ohjelmat käyttävät samaa välimuistia, voi se tulla helposti täyteen, jolloin alkaa softia kaatuilemaan. Simu on yleensä se ensimmäinen uhri. Toki FSX myös ymmärrykseni mukaan käyttää kovalevytilaa joidenkin asioiden lataamiseen. Korjatkaa tietävämmät, jos olen väärässä. Kuitenkin vaikkapa kahdeksalla gigalla muistia FSX saa käyttöönsä mukavasti neljä gigaa (eli kaiken, minkä 32-bittisenä softana ymmärtää), ja muille jää sitten neljä.

Tuli muuten sellainenkin mieleeni, että mikäli sinulla on vain yksi kovalevy, niin mihinkä hakemistoon simun olet asentanut? C:/Program Files (x86)/Microsoft Flight Simulator X on pahin mahdollinen, ja aiheuttaa yleensä kyllä jos jonkin sortin ongelmaa. Yleensä tämä näkyy simun holtittomana kaatuiluna. Yleisesti ei kai suositella edes simun asentamista samalle levylle käyttiksen kanssa, ainakaan itse en niin tee. Toimii huomattavasti sulavammin, kun saavat pyöriä rauhassa omilta levyiltään. Muuten tuo rauta näyttää kyllä aikalailla pätevältä. En kummemmin ole noihin suorittimiin perehtynyt, mutta pari vuotta aikanaan aivan onnettomalla nuhapumppuprossulla simua pyörittäneenä voin sanoa, että kyllä se pyörii vähän heikommallakin. Jos takkuaa kauhiasti, kannattaa tosiaan tuo suoritin pistää ensimmäisenä vaihtolistalle.

Mitenkäs kotelon tuuletus? FSX:n pyörittäminen kovilla asetuksilla - etenkin näin kesäisin - nostaa lämpöjä kotelon sisällä, vaikka olisikin komponenttien jäähdytys itsessään kunnossa. Kuuman ilman pitäisi löytää tiensä nopeasti koneesta pois. Kannattaa myös säännöllisesti imuroida kone, ja käydä kaikkien jäähdyttimien siilit läpi paineilman kanssa. Itselläni on usein apuna myös pieni puloharja, jolla saa välejä hyvin puhtaaksi.

Noista tekstuureista... Itse aikanani hommasin GEX African, ja en kyllä ollut täysin tyytyväinen. Vähän parannelluilta defutekstuureilta näyttivät. Kaipa noihin paras vaihtoehto nykyisin on FTX Global. Tästä ei tosin omaa kokemusta, joten kertokaa taas tietävämmät lisää.

Lennonsuunniteluun PFPX lienee ehdoton ykkönen. Itse käytän, ja olen kyllä todella tyytyväinen. Mikäli ei halua siitä maksaa, vaihtoehtoja ovat simBrief tai EFASS. Kahdesta jälkimmäisestä ei ole itsellä kokemusta, mutta käsittääkseni simBrief toimii aikalailla samoin kuin PFPX, viimeksi mainittu vaan on jossain määrin monipuolisempi. Huom! Mikäli PFPX:n haluaa laskevan lentoonlähtö- ja laskunopeuksia, tarvitsee se tietokoneelle rekisteröidyn version TOPCATista, jonka performanssimoduuleita PFPX käyttää noihin teholaskentoihin.

Realistisia säitä jos haluaapi, niin ainoa vaihtoehto, mitä kannattaa edes harkita, on Active Sky Next. Pesee kaikki muut mennen tullen.

FSX:n oma lennonjohto on suht kaukana tosielämässä, eikä tunne mm. tulo- eikä lähtöreittejä. Ja tosiaan luottaa FSX:n koodattuun NavDataan, joka lienee vuodela 2007 tai 2008, eikä ole näin ollen ajan tasalla. Muistaakseni noihinkin on jotain kilkkeitä olemassa, mutta toimivuudesta en sitten tiedä. Realistiseen lennonjohtoon ratkaisu on verkkolentäminen, IVAO tai VATSIM. Itse liputan vahvasti IVAOn puolesta, kun kilpailijasta ei ole kokemusta, ja olen siihen jo juurtunut.

Mitä AESiin tulee... En ole itse ihan vakuuttunut kyseisestä tuotteesta. Toki tuo himpun verran realismia lisää kentille simussa, kun koneen kylkeen pukkaa kaikenlaista kärryä, ja putket saa kiinni koneisiin. Softa ei kuitenkaan toimi ihan jokaisen lisärikentän kanssa (vaikka kyllä ilmeisen suuren osan, ja jokainen päivitys tuo lisää). Ainoan oikeasti tärkeän lisän lisäri tuo siinä, että se osaa eri kenttien työntöproseduurit (ilmeisesti?) kohtalailla oikein. Ei tarvitse kikkailla FSX:n oman push backin kanssa, joka on... Noh, jokseenkin toimiva, mutta mm. kääntösäde on aivan tolkuttoman suuri. Kuitenkin nuo kredittipaketit ovat omasta mielestäni aivan suhteettoman kalliita: 14,95 € ja mukaan tulee 10 krediittiä. Tuolla kymmenellä saa maksimissaan kymmenen pienempää kenttää aktivoitua, mutta jotkut suuret kentät voivat viedä viisikin kredittiä. Joten nopeasti käy kohtuuttoman kalliiksi...

Sitten vielä yksi mukava lisä tuon bussin kanssa on FS2Crew, joka luo sinulle virtuaalisen perämiehen, joka tottelee äänikomentoja. Tekee lentämisestä todenmukaisempaa, ja helpottaa tietyissä asioissa, kun tekee perämiehen tehtäviä, ja voit itse kapteenina keskittyä lentämiseen. Tietysti jos tykkää tehdä kaiken itse, niin mikäs siinä, mutta vaikka käsin lähestymisiä lennettäessä on verraton apu.

FSPassengerista ei ole mitään kokemusta, joten en kommentoi siihen mitenkään. Samoin AI-liikenteestä en osaa neuvoa mitään, kun itse pyörin vain ja ainoastaan verkossa, jossa kyseisellä keksinnöllä ei tee tuon taivaallista.

Tuossa nyt aluksi pari aatosta, miten voisit lähteä tästä eteenpäin

erese:
Hyvin on Jesperi ynnännyt asiat yhteen 

- Jos lompakko antaa myöten niin muistia lisää ja prossu+emolevy vaihtoon. Oman aikani tuhertelin AMD:n prossulla ja näyttiksellä kunnes vaihdoin prossun inteliin ja näyttiksen Nvidiaan. Sitä päivää en ole katunut 
- Mitä kotelon lämmönpoistoon tulee niin nestejäähdytys on todella tehokas varsinkin jos prossua yms. kellottaa
- Onko FSX.cfg tuunattu kuntoon?
- FTX Global/Vectoria suosittelen lämpimästi.
- EFASS:sta sen verran että "ilmaiseksi" ohjelmaksi on ihan pätevä lennonsuunnitteluohjelma.
- AES/GSX luovat kentille mukavan realistisen lisän, kuten edellä sanottu AES vaatii kredittien ostoa, toisin kuin GSX jolla saa kentälle kuin kentälle maapalvelut 

pho201:
Quote

...
Mitä lisäosia tarvitsen vielä (tärkeimmät), että tuolla aerosoftin airbussilla lentämisen kokemus ei kärsi kovin pahasti? Tarkoitus on siis lennellä lähinnä Euroopassa. Mahtaakohan tuolla fsx default atc:llä pärjätä vai tarvitsenko jonkun toisen? Lennosuunnitelu hoituu varmaan netin kautta (Esim.http://www.flightsimaviation.com/_flight_planner.html)? Ai liikennekkin olis varmaan ihan kiva (World of ai on vissiin ilmasta), mutta miten vaikuttaa fps? Sitten on vielä AES (parantaa siis noita lentokentän ajoneuvoja?), FsPassengers (lisää matkustajia lentokoneeseen). Pää on ihan pyörällä näistä kaikista lisäosista   


Jesperi tuossa kertoilikin kaikki oleellisen. Lisäisin siihen vielä jotain. Minä luovuin AESista juuri sen takia, että en halunnut "credit-kelkkaan", jossa jokainen "mäki" lisää laskua (siis euroissa). Hankin FS Dremteamin GSX:n (alennusmyynnistä), joka tekee suunnilleen samat temput, mutta kertahinnalla ja kaikilla lentokentillä - myös pienillä (toisin kuin AES, joka haiskahtaa rahastukselta). Lisäksi sitä päivitetään jatkuvasti samaan hintaan. Kumpikaan ei toimi täysin oikein, mutta se johtunee enemmänkin FSX:n rajoituksista kuin itse softasta.

Olethan huomioinut, että Aerosoftin Airbus vaatii peräsimen ja kentällä liikkumisen ohjaamiseen polkimet (tai erillisen ohjaimen). FSX:n oletusnäppäimet eivät toimi siihen tarkoitukseen. Tosin sen voi kiertää esimerkiksi asentamalla hiiren hoitamaan peräsimen/tillerin virkaa.

Tuo 8 gigan muisti, jonka Jesperi mainitsi, on kyllä ihan "must" 64-bittisessä käyttiksessä FSX:n pyörittämiseen erikoisesti vaativampien lisäosien suhteen, joihin tuo Aerosoftin bussikin voidaan lukea. Se jättää simulle täydet 4 gigaa muistia käyttöön. Bill Gatesin mielestä aikoinaan 80-luvun alussa 640 kB (tai 1024 kB mikä oli DOSin muistiavaruuden maksimikoko) oli riittävästi muistia "for ever". Tosiasia kuitenkin on, että vaativimmille simuohjelmille kuten FSX ohjelman 32-bittisyyden takia absoluuttinen maksimi 4 GB alkaa olla nykyään sekin liian vähän.

Pekka

Navigation

Up one level

Next page

Previous page