Projekti OLGA

(1/1)

ohjvg:
Tervehdys!


Ei ole tullut simuiltua pitkiin aikoihin. Viimeksi enemmän joskus pari vuotta sitten kun tuli tehtyä SWR111 tarina kuvakaappauksiin. Tällöin päätin, että MD11 lentely saa jäädä siihen asti kunnes pääsee lentämään PMDG:n tuotoksella. No sitä nyt sit ollaan saatu viisi vuotta odottaa ja vaikuttaa, että hyvin äkkiä odotellaan toisetkin viisi vuotta...

Itsekin tuli aikoinaan vilautettua hieman ideatynkää ajatuksesta tehdä freeware, joka ei olisi kylläkään mikään PMDG:n veroinen, mutta päihittäisi varmasti default-tyylin ja veisi MD11 elämystä lähemmäs todellisuutta kuin mitä Alain Captin tulkinta.

Projekti jäi jäihin jo joskus aikoja sitten, mutta tässä tänään näin yli vuoden mietinnän jälkeen ajatus projektin jatkamisesta nousi mieleeni.

Paljon olisi tehtävää. Paljon ja sellaista missä vaadittaisiin laajempaa osaamista kuin omani. Omalla tukipilarillani tässä suhteessa projektiin liittyen ei oman uransa vuoksi riittänyt aikaa ja ymmärrettävästi. Näin ollen jäljelle jäi mun visuaalinen näkemykseni ja jonkin alinen md11 logiikan tajunta. Mutta ohjelmoinnin ihmeellinen maailma on edelleen mulle hepreaa.

Etsin siis vakavasti kiinnostunutta/kiinnostuneita mukaan projektiin.

Projektin taustoista:

Tarkoitus on tuottaa freeware, joka on kaiken tasoisten simulentäjien lennettävissä. ei hardcore-kamaa, mutta tarjoaa konstailematonta fiilistä MD11:sta koneena. Tärkein lähtökohta on visuaalinen kuva. Eli vaikka miljoona asiaa onkin helpommin kuin oikeassa, on visuaalinen näkymä 1:1. Erityinen painopiste on sillä, että 2d paneelikuvassa on kuvakulma sama kuin jos istuisi oikeassa koneessa ja katselisi kohtisuoraa eteenpäin. Simujen 2d paneelien perusongelma kun on, että niissä tavallaan katsoja on sijoitettu yleensä liian alavinkkeliin ja pois penkiltä lähemmäs ohjaamon keskustaa. Lisäksi monet 2d paneelit tarjoava kehnon näkymän ympäristöön, joka toisinaan vaikeuttaa mukavaa manuaalista lentämistä. Lähtökohta on siis ollut saada lentämisen kannalta välttämättömät instrumentit suuriksi ja selkeä lukuisiksi samalla kun ulosnäkymä on mahdollisimman suuri. Kompromisseja tietysti aina mutta mutta...

Tiedän, että paneeli tuntuu äkkivilkaisulla oudolta. Mutta kun kuvaan tottuu, oivaltaa kyllä idean, mitä sillä on haettu. Idea, miten moni hallintalaite, esim. autopilotti on ajateltu toimivan, on ollut nappien mallintamisen sijasta "käyttää kosketusnäyttöä" tai siis asiat kytkeytyvät päälle ja pois sieltä missä ne näkyvät. Esim. autopilotin speed asetetaan sieltä, missä se magendan värisenä silmälle näkyy ja se aktivoituu klikatessa.

Moni asia ja toiminto jäljitellen FMC:tä on esimallinnettuna ja kone elää näiden tapoen mukaan, silloin kun ei haluta lentää manuaalisesti. Mutta tosiaan iso osa ajatusta on ollut, että koneella olisi mukava lentää manuaalisesti esim. laskuja. Käytännön kokemuksena voi todeta, että on mukavaa, kun kiitoradan keskilinja ja keinohorisontti ovat samassa keskilinjassa näkökentässä verrattuna siihen ikavään katsealueen epäloogisuuteen, mikä esim. defuja rasittaa.

No joo, pidemmittä puheitta, pari kuvaa. Yhteyttä voi ottaa niin ketjuttamalla kuin privana jos alkoi projekti kiinnostamaan.



Alain Capt'n paneeli vertailuksi. Molemmissa sama paikka ja korkeus, AC:n paneelissa ulkomaisema 0,75 zoomilla niinkuin ohjeistettu

[ Attachment not found - or removed ]

Ja OLGA:n tulkinta jossa näkymä ulos 1.0 zoomilla. AC:n zoomilla näkyvä alue olisi vielä laajempi. Näkymässä keskilinja sama kuin todellisessakin elämässä. Paljon vielä puttuu, paljon on vielä tehtävää ja erityisesti todella paljon mallinnettavaa/ohjelmoitavaa....

[ Attachment not found - or removed ]

Mighela:
Hmm... Mielenkiintoiselta idealta kuulostaa. Toivottavasti on kiinnostuneita

Navigation

Up one level