Autodesk 3ds Max 2009?

(1/1)

FSsweden:
Vad jag minns så funkade bara FSX SDK ihop med 3ds Max 8 eller om de var 7, så misstänker att den nyaste versionen 3ds Max 2009 inte funkar eller är de någon som har koll på det här? Annars är de Max7/8 som gäller för att slippa stöta på problem?

http://www.dexigner.com/design_news/autodesk-3ds-max-design-2009.html

Är inte hemma själv nu så kan varken kolla på min dator eller testa hur de väl funkar.

Har inte jobbat så mycket med FSX SDK i huvudtaget men är de möjligt att exportera för FS2004 eller måste man ha FS2004 SDK installerad och krångla?

Edit: Kollade genom lite favoriter man hade och hittade Pandasoft sidan och verkar som deras export funkar även ihop med senaste Max 2009, http://www.andytather.co.uk/Panda/directxmax.aspx Om någon testat eller använt det eller har bättre erfarenheter av en viss Max version så hojta till

/Philip Nordlander,

MarkkuS:

Har inte jobbat så mycket med FSX SDK i huvudtaget men är de möjligt att exportera för FS2004 eller måste man ha FS2004 SDK installerad och krångla?

Du måste ha SDK för FS 2004, men den finns att ladda ner gratis.

/Markku

FSsweden:

Du måste ha SDK för FS 2004, men den finns att ladda ner gratis.

/Markku

Så det är fortfarande massa sådant bök när de gäller export? Fick för mig att senaste SDK version (senaste FSX SDK) så fanns de FS2004 val när man exporterade men så var kanske inte fallet?

/Philip Nordlander,

MarkkuS:
Redan när du startar Gmax (eller motsvarande) måste du ju välja om du ska utveckla för FS 2004 eller FSX. Du kommer därefter vid export, automatiskt få rätt format för generering till bgl-fil.

Jag känner inte till att man via Gmax, exempelvis startad i FSX läge, kan generera bgl-filer för både FS 2004 och FSX. Troligtvis går det, genom att göra ytterligare manuella handgrepp, men "böket" blir inte mindre för att man gör så.

Så mitt råd är att du utvecklar separat för FSX och FS 2004. Du kan ju alltid i Gmax importera modeller från den en versionen till den andra, och sedan göra nödvändiga ändringar. Exempelvis finns det i FSX texturer som inte längre fungerar i FS 2004.

Sedan är det ju så, att mycket av scenerier, utvecklat för FS 2004, fortfarande fungerar i FSX utan ändringar.

mvh
Markku

FSsweden:

Redan när du startar Gmax (eller motsvarande) måste du ju välja om du ska utveckla för FS 2004 eller FSX. Du kommer därefter vid export, automatiskt få rätt format för generering till bgl-fil.

Jag känner inte till att man via Gmax, exempelvis startad i FSX läge, kan generera bgl-filer för både FS 2004 och FSX. Troligtvis går det, genom att göra ytterligare manuella handgrepp, men "böket" blir inte mindre för att man gör så.

Så mitt råd är att du utvecklar separat för FSX och FS 2004. Du kan ju alltid i Gmax importera modeller från den en versionen till den andra, och sedan göra nödvändiga ändringar. Exempelvis finns det i FSX texturer som inte längre fungerar i FS 2004.

Sedan är det ju så, att mycket av scenerier, utvecklat för FS 2004, fortfarande fungerar i FSX utan ändringar.

mvh
Markku

Just de, men om man skall göra flygplan och dyligt så är export en annan femma när de gäller FS9 eller FSX därav kanske de är bäst att dela upp de om man skall ha för båda simmarna. Ang scenery så är de rätt så enkelt, dvs som du säger funkar mer eller mindra rakt av i både FS9 och FSX.

Därför jag vill "bråka" med just 3dsmax är för att man kan exportera till andra spel så som crysis och importera in det i deras Sandbox Editor senare. Jobbar man däremot i gmax från början är de svårt att exportera eller öppna filen rakt av i 3dsmax i alla fall var de så för något år sedan när jag var mer aktiv på denna front. Lite synd då 3dsmax är moder programet då gmax är en strippad version men men får testa när jag väl är hemma.

/Philip Nordlander,

Navigation

Up one level