Svår flygolycka i Optand

<< < (3/3)

simonbrygg:
Den måste vara riktigt känslig alltså, flög cirka en timme före med en pa-28a och tyckte luften var helt lugn och vi noterade också att det låg mycket regn runt fältet men då pratar vi om kanske en 10-15 nm ut och inget lokalt över stan eller fältet och under flygturen på 70 minuter vi tog så stötte vi inte på regn eller turbulens, inte i TMA:t eller över Ope, kan hända mycket på en timme vädermässigt men känns konstigt att vädret som var då skulle slita ner maskinen i backen.. kan bara säga vad jag tror men upp till utredarna att avgöra, tragiskt att det sker i vilket fall. Man får sig en tankeställare alltså, hade lika gärna kunnat varit en annan.

Sen detta med vindel kan stämma, flög 2 flygningar på cirka 30 minuter var och vinden låg för bana 36 den första flighten och för starten på den andra men när jag skulle landa så hade vinden vänt helt och jag landade i cirka 10 knops motvind bana 18.

Swesim:
Såg på tv för ett tag sedan att en Lockheed TriStar hade utsatts för vindkantring (när vinden helt plötsligt ändrar riktning) i ett kraftigt åskväder (?). Det har hänt flera gånger, att stora passagerarplan har bara ramlat ner från himlen p.g.a detta.

Så jag tror att det var en vindkantring som orsakade haveriet. Men visst kan vinden ändra kurs utan problem men det är ju farligare ju snabbare den vänder, speciellt som nu om man ligger på final med åska i luften och med en motorseglare som lätt följer med starka vindar.

Läste lite om en ballong som blev utsatt för plötsligt åsk och regnväder. Så vädret kan ändras från soligt till åska på bara någon timme. Det står även i rapporten att meterologerna på Arlanda blev överraskade på vädrets snabba utvekling den kvällen.
http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_18.pdf

Ska bli intressant att läsa haverirapporten om det går.

/Navid

nighty142:
Quote from: Navid Hashemi on 23.06.08, 14:53

Såg på tv för ett tag sedan att en Lockheed TriStar hade utsatts för vindkantring (när vinden helt plötsligt ändrar riktning) i ett kraftigt åskväder (?). Det har hänt flera gånger, att stora passagerarplan har bara ramlat ner från himlen p.g.a detta.

Så jag tror att det var en vindkantring som orsakade haveriet. Men visst kan vinden ändra kurs utan problem men det är ju farligare ju snabbare den vänder, speciellt som nu om man ligger på final med åska i luften och med en motorseglare som lätt följer med starka vindar.

Läste lite om en ballong som blev utsatt för plötsligt åsk och regnväder. Så vädret kan ändras från soligt till åska på bara någon timme. Det står även i rapporten att meterologerna på Arlanda blev överraskade på vädrets snabba utvekling den kvällen.
http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_18.pdf

Ska bli intressant att läsa haverirapporten om det går.

/Navid

Det haveri du relaterar till var en vindskjuvning i och med att L1011 flög rakt in i ett CB - ett moln med varierande vindar (uppåt, nedåt, åt sidorna). En riktigt farlig molnsort som man till allra högsta grad ska undvika att flyga in i! Tror inte ett CB orsakade olyckan, dessa brukar man kunna se och undvika om man ska hålla sig i VMC, men möjligen en vindskjuvning (windshear) som du säger. En ordentligt vindskjuvning på låg höjd kan bli förödande.

Navigation

Up one level

Previous page