Author
|
Topic: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms. (Read 362518 times)
|
Esa Lehtismäki
Offline
Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03
|
Yleisten simulaattorikysymyksien oikea paikka on Yleinen simulaatorikeskustelu, jonne niitä taas siirtelin.
Ja muistutetaan nyt samalla, että ilmailukysymyksiä käsitellään edelleen ilmailukeskustelussa. Nekään eivät siis kuulu tänne.
|
|
|
|
Petri Koivisto
Offline
Posts: 14369
Date Registered: 21.07.04
|
Kuka on keksinyt asioille ja esineille nykyiset nimet? 
|
|
|
|
Risto Partanen
Offline
Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07
|
Kuka on keksinyt asioille ja esineille nykyiset nimet?  Esineen tai asian kehittäjä. Lainatut sanat suomen kielelle Mikael Agricola 
|
Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
|
|
|
Jaakko Kuusisto
Offline
Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05
|
Kun kone lentää yliääninopeudella ja koneessa keskustellaan keskenään ( ohjaajat esim) Kuulevatko he toistensa puheen 
|
|
|
|
Esa Lehtismäki
Offline
Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03
|
Aika heikosti, jos koneessa on avo-ohjaamo ja huutamalla yritetään. Jos kone sen sijaan on umpinaista mallia, he kuljettavat puheen välitykseen käyttämänsä ilman mukanaan, eikä se tiedä liikkuvansa suhteessa ympäröivään ilmaan. Äänen nopeus ei ole valon nopeuden kaltainen absoluuttinen raja, vaan ainoastaan paineaallon etenemisnopeus väliaineessa, ja sen nopeus on siksi suhteessa väliaineeseen.
|
|
|
|
ADEs80s
Former member
|
Kun kone lentää yliääninopeudella ja koneessa keskustellaan keskenään ( ohjaajat esim) Kuulevatko he toistensa puheen  Aivan liian vanhanaikaista! Tietenkin ne mesettää keskenään!  Esa tuossa kertoikin jo selvästi miten se menee. En haluaisi olla avo-ohjaamokoneessa yliäänipuolella. Kutittaa poskia aivan liikaa  Ade
|
|
|
|
Mikko Sokero
Offline
Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04
|
Ja nyt kaikkien kysymysten äiti. Saanko tähän vastauksen, sillä käyttöohjeita en ole löytänyt:
Miksi Mocca-Master-kahvinkeittimen virtanappulan vieressä on kytkin, josta ilmeisesti lämmityslevyn (?) lämmön (?) saa pienemmäksi/suuremmaksi (?)?
Nimim. Olenko ohjastanut Mocca-Masteria vuosikaudet väärin?
P.S. On vain kaksi tapaa keittää kahvia: oikea ja väärä.
- Sakke Järvenpää
|
|
|
|
Count
Former member
|
Mikähän mahtaa olla avo-ohjaamoisten koneiden nopeusennätys? Näyttääkö naama samalta kuin Jeremy Clarksonilla Ariel Atomin ratissa, oikenevatko nahkaisen lentopäähineen kurtut malliin conehead?
|
|
|
|
Count
Former member
|
Miksi Mocca-Master-kahvinkeittimen virtanappulan vieressä on kytkin, josta ilmeisesti lämmityslevyn (?) lämmön (?) saa pienemmäksi/suuremmaksi (?)?
Kun ryhdyt kahvia keittelemään käännät molemmat kytkimet päälle. Kun sumppi on lorissut pannuun saakka, käännät sen oikeanpuoleisen (ainakin minun CD-moccamasterissani) kytkimen pois päältä, ei plöröt 'pala' pannuun ja lopputulos ei ole niin kitkerä vaikka ei heti koko pannullista naamaan huitaisisikaan.
|
|
|
|
Esa Lehtismäki
Offline
Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03
|
Jos keittää vajaita, ei pannun oikeassa lämmössä pitämiseen tarvita niin paljon energiaa kuin täydellä pannulla, koska pannun reunaa koskettavan kahvin pinta-ala on pienempi ja lämmönhukka on siksi myös pienempi. Siksi lämmityslevyssä on kaksi tehoa. Kahvin seisottaminen pannussa tosin pilaa sen nopeasti joka tapauksessa, mutta liiallinen lämmittäminen pilaa sen vielä nopeammin ja liian vähäinen lämmittäminen päästää kahvin jäähtymään liikaa.
|
|
|
|
Mikko Sokero
Offline
Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04
|
Arvasin, että joukossamme on todellisia mokkamastereita! Täältä saa asiantuntevan vastauksen mihin tahansa kysymykseen. 
|
|
|
|
Esa Lehtismäki
Offline
Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03
|
Mikähän mahtaa olla avo-ohjaamoisten koneiden nopeusennätys? Näyttääkö naama samalta kuin Jeremy Clarksonilla Ariel Atomin ratissa, oikenevatko nahkaisen lentopäähineen kurtut malliin conehead?
Jos pilottiparalla ei ole mitään suojaa, niin kurttujen oikeneminen ei ole hänen pahin ongelmansa, vaan ilmavirtaus tekee ensimmäiseksi hengittämisen mahdottomaksi. Mutta kyllä avo-ohjaamoissakin se ilmavirta pyritään heittämään pilotin yli. Ei formulakuskinkaan päätä riepottele 300 km/h tuuli.
|
|
|
|
Cathy Tiainen
Offline
Posts: 1546
Date Registered: 01.02.05
|
Miksi Suomalaiset aloittavat käyttämään toisen ihmisen "Sanonta"? Esim: Liian hapokasta ( TM) ja minun YÖK sana  Yök Cathy 
|
Noraneko
|
|
|
bemari
Former member
|
Miksi Suomalaiset aloittavat käyttämään toisen ihmisen "Sanonta"? Esim: Liian hapokasta ( TM) ja minun YÖK sana  Yök Cathy  Se on Suomalaisten mielestä kai hauskaa. Kun joku keksii jonkun hienon "sanonan", niin onhan se hienoa kun kaikki apinoivat sitä kilvan, 
|
|
|
|
Otto Nieminen
Offline
Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06
|
Tämmöinen tuli tänään koulussa mieleen; Miksi taivaasta tulee vaaleampi talvella, ja kesällä se taas on paljon tummemman sininen? Onko tällä tekemistä ilman lämpötilan kanssa, vai liittyykö se auringon eri paikkaan kesällä ja talvella?
|
|
|
|
Esa Lehtismäki
Offline
Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03
|
Tämmöinen tuli tänään koulussa mieleen; Miksi taivaasta tulee vaaleampi talvella, ja kesällä se taas on paljon tummemman sininen? Onko tällä tekemistä ilman lämpötilan kanssa, vai liittyykö se auringon eri paikkaan kesällä ja talvella?
Sekä että. Talvella ilmassa on usein jääkiteitä, jotka tekevät omanlaisensa lasittuneen efektin, ja lämpimälläkin ilma on herkemmin sumuinen, koska kylmään ilmaan ei mahdu kuin murto-osa siitä vesihöyrystä, mikä lämpimään ilmaan mahtuu. Lisäksi talvella tropopaussi on paljon alempana. Tropopaussi on troposfäärin ja stratosfäärin vaihtumiskohta, eli se kohta, jossa ilma lakkaa kylmenemästä ylöspäin mennessä. Ilman kosteus pysyy lähes kokonaan troposfäärissä. Lisäksi vuodenajasta riippumatta taivas on sitä sinisempi, mitä korkeammalla Aurinko on. Matalalla valo kulkee pidemmän matkan ilmakehän läpi ja siroaa enemmän vesipisaroista, jääkiteistä ja pienhiukkasista. Talvella Aurinko ei koskaan ole korkealla.
|
|
|
|
Risto Partanen
Offline
Posts: 4281
Date Registered: 07.01.07
|
Mikä tämä on? Liittyykö ilmailuun vai geologiaan vai..? Eräs nordiclainen kutsui kapistusta vibraattoriksi (  ) mutta kysyn nyt vielä teiltä asiantuntijat. Sijainti: EFHK:n välittömässä läheisyydessä. 
|
Ainahan se on mielessä! Paitsi kerran kun putosin avantoon niin se unohtu sekunniksi..
|
|
|
arttula
Former member
|
Väreihin liittyvä tyhmä kysymys taas:
Selailin tuossa Bonairella ottamiani vedenalaisia kuvia. Riutta näytti hyvin värikkäältä, kun sitä katseli omin silmin. Tosin syvemmälle mentäessä sininen väri korostui, kuten loogista onkin (punainen suodattuu ensimmäisenä pois). Mutta miksi kaikki ottamani kuvat ovat täysin sinisenharmaita ? Miksei silmän "näkemät" värit tallentuneet kennolle edes sellaisina, kuin ne näin siellä ? Ja miksei silmäni nyt kuvia katsoessa pysty kompensoiman punaisen värin puutetta, kuten se tekee luonnossa ? Salamaa käyttäessä värit tulivat taas kylläisinä mukaan.
Arttu
|
|
|
|
kenkku
Former member
|
Mikä tämä on? Liittyykö ilmailuun vai geologiaan vai..? Eräs nordiclainen kutsui kapistusta vibraattoriksi (  ) mutta kysyn nyt vielä teiltä asiantuntijat. Sijainti: EFHK:n välittömässä läheisyydessä. Vipraattori liippaa aika läheltä, kyseinen kapistus on värähtelyjä mittaava laite. http://www.abem.se/products/uvs600/uvs600.php
|
|
|
|
Dankke
Former member
|
Liittyy veneilyyn: Minkätakia aallot muuttuvat syksyllä "terävemmeksi" kuin kesällä?  Tuli meinaan eilen se todistettua 
|
|
|
|
|
|
|
|