FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
28.07.17, 08:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 112 Reply Print
Author Topic: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.  (Read 355907 times)
Arne Wallen
Offline Offline

Posts: 7635
Date Registered: 23.08.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #120 on: 04.02.07, 17:13 »

No minähän tiedän,joku onneton jätti hanan auki,tuo oli vitsi,eli tosiasia on että niihin kuoppiin jäi vettä ja aina kun sataa kuoppiin tulee enemmän vettä.
Nyt huolestuttaa pressan puolesta,eli silloin kun tasavallan presidentti joutuu muuttamaan,meille on kynnykseen vielä 8 metriä.
Mietin vielä Heikki,pitikö sinun matkustaa noin kauas missä kävit ostaaksesi kameran vai oliko matka huvittelumielessä tehty,eli lentelit lentokoneella ihan vaan huviksesi.
Kadehdin sinua tuosta lyhkäsestä matkasta lentokentälle,itselläni on yli 20 km,vesieste välissä.
Noh, toisaalta yläpuolellani on malmin kentän harjoitusalue ja kysymys kuuluukin:Kuka teistä osaa ajella punavalkoisella Cessnalla silleen kaikki säädöt kohdallaan,eli nopeus ja kierrokset kohdallaan,kuuluu pienoinen ääni ja kone tavallaan elää ilmassa, jahka vapaaehtoisia ilmaantuu tarkistan ajan ja tunnuksen, tulee muuten pisteitä koneenkäytöstä.Vaikkei kone osaa ajatella on sillä sielu,kerron myöhemmin asiasta. Grin

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Heikki Sten
Offline Offline

Posts: 1387
Date Registered: 11.06.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #121 on: 04.02.07, 17:20 »


Nyt huolestuttaa pressan puolesta,eli silloin kun tasavallan presidentti joutuu muuttamaan,meille on kynnykseen vielä 8 metriä.

Nyt Arne, mene nukkumaan tai minä huolestun. Kerro aamulla mitä unta näit!

Pilatus fani
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #122 on: 04.02.07, 17:25 »

Jäähän se  paikalleen (nopeudella 0km/h) ja putoaa sitten maahan. kops

Näin kävisi, mutta ei ihan kops. Ammus kun lähtee putoamaan 10 m/s^2 kiihtyvyydellä maata kohti ja kohtaa kamaran siksi melkoisella nopeudella, ellei kone lennä ihan maata hipoen. Ammuksen pitäisi olla myös erikoisen hitaaksi tehty, vähäruutinen malli, sillä normaali tykinammus kulkee aika lailla lujempaa kuin normaali lentokone. Oletamme myös, ettei kone lennä niin lujaa, että suhteellisuusteoriaa tarvitaan, vaan että Newtonin fysiikka riittää Grin

Tuomas Ritari
Offline Offline

Posts: 465
Date Registered: 08.04.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #123 on: 05.02.07, 10:33 »

Ammuksen pitäisi olla myös erikoisen hitaaksi tehty, vähäruutinen malli, sillä normaali tykinammus kulkee aika lailla lujempaa kuin normaali lentokone. Oletamme myös, ettei kone lennä niin lujaa, että suhteellisuusteoriaa tarvitaan, vaan että Newtonin fysiikka riittää Grin

Itse lähdin tuossa omassa pohdinnassani liikkeelle ajatuksesta, että kone josta ammutaan olisi jokin näistä Neuvostoliiton suunnittelemista yliäänipommittajista, kun muistelisin että Tu-22 on saattanut olla jokin tykki taakseppäin. Ammuksien lähtö tai edes lentonopeuksista en tiedä, ei ne kai kuitenkaan yli 2machia kulje?
Johannes Kaikkonen
Offline Offline

Posts: 1960
Date Registered: 08.03.03

WWW
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #124 on: 05.02.07, 15:09 »

Itse lähdin tuossa omassa pohdinnassani liikkeelle ajatuksesta, että kone josta ammutaan olisi jokin näistä Neuvostoliiton suunnittelemista yliäänipommittajista, kun muistelisin että Tu-22 on saattanut olla jokin tykki taakseppäin. Ammuksien lähtö tai edes lentonopeuksista en tiedä, ei ne kai kuitenkaan yli 2machia kulje?

Vertailun vuoksi: väkivaltakonttorin rynnäkkökivääri RK-62:n luodin lähtönopeus on noin 700 m/s (linkki). Äänen nopeus on +20°C ilmassa karvan yli 340 m/s (linkki). Leko saa siis kulkea aikamoista haipakkaa, jotta edes normi-RK:n luoti jäisi paikalleen. En tiedä, millaiset lähtönopeudet ovat pommittajien ampumoiden kivääreissä.
« Last Edit: 06.02.07, 11:52 by Johannes Kaikkonen »

Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #125 on: 05.02.07, 15:34 »

Silloin, kun B-52-pommarien taka-ampumossa oli vielä M61 Vulcan 20 mm kanuunat, lähtönopeudeksi väitettiin 1035 m/s.

Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #126 on: 05.02.07, 15:43 »

Riippuu mistä materiaalista peili on tehty. Yleisimmät peilit ovat sinivihertäviä johtuen lasista, jonka pinnalle peilikerros on tehty ja jonka läpi valo joutuu kahdesti kulkemaan. Jos peilipinta on tehty jonkin tasaisen materiaalin päälle (esim. Duran-lasi kaukoputken peilissä), niin tällöin värin ratkaisee peilipinnan materiaali (alumiini, hopea, tms.). Peilin värisyyttä on käsitelty ainakin Ursan julkaisemassa Kaukoputken rakentajan käsikirjassa.

Peilien värit ei kiinnosta yhtään niin paljoa kuin se, miksi peilikuvassa "oikea" ja "vasen" vaihtavat paikkaa, mutta "ylhäällä" ja "alhaalla" ei?  Huh

MikkO
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #127 on: 05.02.07, 15:52 »

Peilien värit ei kiinnosta yhtään niin paljoa kuin se, miksi peilikuvassa "oikea" ja "vasen" vaihtavat paikkaa, mutta "ylhäällä" ja "alhaalla" ei?  Huh

Eivät ne vaihda. Naamasi vasemmalta puolelta lähtenyt valonsäde on edelleen peilissäkin vasemmalla puolella, aivan samoin kuin yläosasta lähtenyt on edelleen ylhäällä. Mutta jos pääsi irroitetaan ja sitä näytetään sinulle naamapuolelta, niin silloin se pitää kääntää ympäri. Kun vertaat peilikuvaa tähän, ajattelet peilikuvan vaihtaneen vasemman oikeaksi. Yhtä hyvin irtopääsi voitaisiin keikauttaa otsan kautta ympäri, jolloin oikea ja vasen eivät vaihda paikkaa, mutta ylhäällä ja alhaalla vaihtavat.

Jaakko Kuusisto
Offline Offline

Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #128 on: 05.02.07, 15:53 »

Kun joku lentää Purjekonekelpparin, niin montako tuntia teoriia on seuraavissa aineissa?
- koneoppia
- purjeiden käyttö-ja hoitoa
 Roll Eyes
Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #129 on: 05.02.07, 16:02 »

Eivät ne vaihda. Naamasi vasemmalta puolelta lähtenyt valonsäde on edelleen peilissäkin vasemmalla puolella, aivan samoin kuin yläosasta lähtenyt on edelleen ylhäällä.

Tää menee ihan tyhmäksi, kun sä heti kerrot oikeat vastaukset.  Grin  Aikanaan pähkäilin asian kanssa tovin jos toisenkin, mutta kyllä se siitä sitten kirkastui. 

MikkO
Jouni Laukkanen
Kylän ravattisonni
Offline Offline

Posts: 6104
Date Registered: 04.01.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #130 on: 07.02.07, 02:46 »

Siipiprofiilin muoto ei ole yksisuuntaisesti toimiva. Itse asiassa taitolentokoneiden siivet ovat symmetriset ja toimivat aivan yhtä hyvin kumminkin päin. Tavallinen siipi on optimoitu toimimaan toiseen suuntaan, mutta sekin kantaa väärinpäin. Noste syntyy kun siipi on vinossa ilmavirtaan nähden. Silloin ilma kulkee yläpuolella pidemmän matkan kuin alapuolella ja yläpuolen stattinen paine laskee.

Tuo viimeinen lause perustuu olettamukseen, että kun kaksi ilmapartikkelia kohtaa siiven etureunan ja ne eroavat toisistaan matkatakseen toinen ylä- ja toinen alapuolella, niin nillä olisi jokin  keskinäinen sopimus kohdata siiven jättöreunalla samaan aikaan. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ole. Yläpuolella oleva partikkeli ei tiedä pidemmästä matkasta yhtään mitään. Helpoiten ajatuksesta selviää, kun mieltää siiven laittteeksi, joka taittaa ilmavirtausta. Tällainen taitos saadaan aikaan vaikkapa tasolevyllä, kun sille asetetaan kohtauskulma ilmavirtaan nähden. Sama taittumnen saadaan aikaa jopa pyörivällä sylinterillä tai pallolla.

SZD-9 K8b Ka6CR PIK16c RF5 K7 C140 PIK23 Janus B G102 AA5 SZD-48 PIK19 FR172 PIK20D C150 DG300 L-13 G103 H304 VL70 C172 SZD-50 ASK21 J3 PA38 C206 PA18 PA28R PA28 M4 C152 RF4D Ka2b SF25 7ECA PA24 C182 LS4 ASW20 C185 PIK15 S235 G109 C195 S880 PIK11 C188 RV6 BE19 PIK18 DuoDiscus LS8 C177 Auster6 PA25 C42 Zephyr C150TD EuroFox2K/3K P220S Pegase C180 EV97 Avid Flyer FK9 Faeta A22L Pulsar EuroCub
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #131 on: 07.02.07, 10:48 »

Tuo viimeinen lause perustuu olettamukseen, että kun kaksi ilmapartikkelia kohtaa siiven etureunan ja ne eroavat toisistaan matkatakseen toinen ylä- ja toinen alapuolella, niin nillä olisi jokin  keskinäinen sopimus kohdata siiven jättöreunalla samaan aikaan. Näin ei kuitenkaan todellisuudessa ole. Yläpuolella oleva partikkeli ei tiedä pidemmästä matkasta yhtään mitään. Helpoiten ajatuksesta selviää, kun mieltää siiven laittteeksi, joka taittaa ilmavirtausta. Tällainen taitos saadaan aikaan vaikkapa tasolevyllä, kun sille asetetaan kohtauskulma ilmavirtaan nähden. Sama taittumnen saadaan aikaa jopa pyörivällä sylinterillä tai pallolla.

Levy toimii noin, mutta siipi ei.

Ilmamolekyyleillä ei ole mitään keskinäistä sopimusta kohdata siiven jättöreunassa, mutta koska lentoyhtiöiden ei ole taloudellista kuljettaa  jatkuvasti kasvavaa ilmamäärää koneen mukana, ilmamolekyylien liikehdintä siiven kulkiessa niiden vierestä on hyvin paikallista. Ne jäävät kutakuinkin siihen missä olivatkin, muutaman metrin tarkkuudella. Näin nimenomaan se siiven yläpuolella kulkevien ilmamolekyylien taittama pidempi matka tarkoittaa, että ne liikkuvat myös nopeammin suhteessa siipeen, jolloin niiden dynaaminen paine kasvaa, jolloin niiden staattisen paineen on pienennyttävä. Tästä johtuu paine-ero siiven ylä- ja alapinnan välillä ja siitä johtuu noste. Siiven kallistaminen tarkoittaa ennenkaikkea, että ilmavirta jakautuu alempana siiven etureunassa, jolloin yläpuolisen virtauksen matka pitenee ja alapuolisen lyhenee.

Levy toimii aivan eri periaatteella. Siinä paine-ero syntyy patopaineesta. Alapuoli painaa ilmaa kasaan ja yläpuolelle syntyy voimakas pyörteily. Näinkin saadaan aikaan paine-ero ja siten noste, mutta hirvittävän virtausvastuksen hinnalla. Siiven nerokkuus perustuu juuri siihen, että kummankin puolen virtaus pysyy laminaarisena (pyörteettömänä) ja siten vastus pienenä. Vain siiven kärkeen syntyy pyörre, kun ilma virtaa alapuolelta yläpuolelle siivenkärjen yli.

Mikko Kallas
Offline Offline

Posts: 1918
Date Registered: 28.06.02

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #132 on: 07.02.07, 11:12 »

Levy toimii noin, mutta siipi ei.

Missä vaiheessa levy muuttuu siiveksi? Missä vaiheessa siipi lopettaa siipenä olemisen ja muuttuu levyksi?  Mulla oli joskus aikanaan lennokki, jonka siivessä ei ollut "perinteistä" siipiprofiilia ollenkaan... Kuten ei muuten ole paperilennokkien siivissäkkään yleensä

...siiven yläpuolella kulkevien ilmamolekyylien taittama pidempi matka tarkoittaa, että ...
...Tästä johtuu paine-ero siiven ylä- ja alapinnan välillä ja siitä johtuu noste...

Levy toimii aivan eri periaatteella. Siinä paine-ero syntyy patopaineesta. Alapuoli painaa ilmaa kasaan ja yläpuolelle syntyy voimakas pyörteily. Näinkin saadaan aikaan paine-ero ja siten noste, mutta hirvittävän virtausvastuksen hinnalla.

Nyt kun vielä esität teorian, jonka mukaan nostovoima syntyy venturi-periaattella (pelkästään) siiven yläpinnan muodosta johtuen, niin ollaankin käyty suht kattavasti läpi nostovoiman synnyn väärät teoriat.

Jostain syystä uskon, että Nasalla on asiasta riittävät tiedot:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html

MikkO
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #133 on: 07.02.07, 15:13 »

Levy alkaa toimia hieman siiven tavoin, kun se käyristetään. Alapinnalle jää silloin pyörteitä, mutta yläpinnan kaaren yli kulkee laminaarinen virtaus. Siinä on isompi vastus kuin kunnon siivessä, mutta pienempi kuin suoralla, vinossa kulkevalla levyllä, josta yläpuolenkin virtaus puuttuu. Oikea nimitys tällaiselle käyrälle levylle on purje.

Olipas pitkään ja mutkikkaasti selitetty asia tuolla linkissä. En jaksanut kovin pitkään lukea, mutta eiköhän siitä ihan oikeaa aerodynamiikkaa lopulta löydy, jos jaksaa kahlata. Niin, ihan totta, että nimenomaan virtausnopeus on se tärkeä asia. Mitä suurempi virtausnopeus, sitä pienempi stattinen paine. Virtausnopeuden ero siiven eri puolille saadaan siitä, mitä reittiä ilma pakotetaan kulkemaan. Se varmaan tuossakin yritetään selittää. Mutta joo, on siinä varmasti paljon enemmän kuin se pelkkä matka. Alapuolella luultavasti ilma pyörii siipeä pitkin niin, että rajapinnassa nopeus on paljon pienempi kuin koneen liikenopeus, ja yläpinnassa luultavasti siipi imaisee ilman koneen nopeutta suurempaan nopeuteen. Aerodynamikka on pirun vaikeaa hahmottaa. Ainakin jokainen, joka väittää ymmärtävänsä miten, miksi ja milloin laminaarinen virtaus muuttu turbulentiksi puhuu pashaa Grin
« Last Edit: 07.02.07, 15:29 by Esa Lehtismäki »

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #134 on: 07.02.07, 15:58 »

Tänään bussimatkalla kiinnitin huomiota, kun joesta/purosta/ojasta/tms nousi savua/höyryä.. Mistäs tämä johtuu? Pakkaseen ilmeisesti, kun sitä kerta 30 astetta oli Grin
Johtuisiko siitä, että puron vesi on joessa runsaasti lämpimämpää kuin sitä ympäröivä ilma? Jos se jossain maan sisässä liikkuu (kuten viemärissä), niin eikös se hiukan lämpene siellä, tai ole jo valmiiksi lämmintä sinne mennessään?
Tuomas Filppula
Offline Offline

Posts: 2069
Date Registered: 04.12.04

WWW
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #135 on: 07.02.07, 16:06 »

Johtuisiko siitä, että puron vesi on joessa runsaasti lämpimämpää kuin sitä ympäröivä ilma? Jos se jossain maan sisässä liikkuu (kuten viemärissä), niin eikös se hiukan lämpene siellä, tai ole jo valmiiksi lämmintä sinne mennessään?

Tuota kutsutaan merisavuksi, jota syntyy kun veden ja ilman lämpötilaero on vähintään 15 astetta.

Asiasta toiseen. Olen ollut jo n. viikon kipeänä ja kuulin tänään, että matematiikan koe olisi huomenna. Pakko kysyä täältä apua, että miten tämä tehtävä lasketaan:

Kuinka suurella pinta-alalla koira voi liikkua?

[ attachment removed ]
« Last Edit: 07.02.07, 16:23 by Tuomas Filppula »

Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #136 on: 07.02.07, 16:57 »

Eipä ole enää geometria kovin hyvin hanskassa, mutta tuosta kun lasket leikkauspisteet ja niiden välisen kulman, saat laskettua koko sektorin alan ja siitä sitten vähentelet sektorista suorakaiteen ulkopuolelle jäävän alueen, joka on jaettavissa kolmioiksi. Eikös se siitä aukene?

Wildchild
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #137 on: 07.02.07, 19:48 »

Kuinka suurella pinta-alalla koira voi liikkua?

[ attachment removed / expired ]

Pikaisella laskulla näin sohvalta käsin sain vastaukseksi n. 13,8 m2. MUTTA virheen mahdollisuus on suuri, koska tarkkaavaisuus on näin illasta melko nollassa ja hirveesti en jaksanu paneutua... Tongue
Esa Lehtismäki
Offline Offline

Posts: 10316
Date Registered: 26.09.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #138 on: 07.02.07, 20:22 »

Jaa niin se harmaa on tietenkin talo, minä ajattelin että se on piha. Eli ympyrästä vähennetään sitten se mitä ensin sanoin. Geometriatehtävät ovat enimmäkseen tyyliä "etsi kuvasta seitsemän suorakulmaista kolmiota".

Wildchild
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #139 on: 08.02.07, 04:38 »

Jahas, ajattelin sen tietenkin itsekkin juuri noin miten Esa sen aluksi, eli kuinka suurella alalla harmaasta alueesta koira voi liikkua. Embarrassed
Pages: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 112 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1