Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

<< < (365/448) > >>

Hente1:
Kananmuna säilyy pitkään kun sitä silloin tällöin kääntelee ylösalaisin.

Heikki

PeteL:
Etsiskellessäni epätoivoisesti kaupasta siroja 47:n numeron kenkiä, tulin ihmetelleekseni erästä asiaa kenkien esille panon suhteen:

Miksi suurimmat koot oli sijoitettu alimmalle hyllylle, jotta tällainen ei enää niin alamittainen joutuu taipumaan monelle mutkalle päästäkseen niihin käsiksi ja vastaavasti "tyttökoot" oli sijoitettu kaikkein korkeimmalle - epäilen että pääsääntöisesti ne 40-numeron kaviokokoiset eivät voi millään yltää siihen ylimpään riviin.

PekkaK:
Epäilemättä isommat kaviot peittäisivät pienemmät alleen, jos pienemmät sijoitettaisiin tilavampien alapuolelle?

mtanttar:
Joissakin uusissa autoissa on kulutuksen vähentämiseksi tekniikka joka sammuttaa moottorin aina kun auto on pysähdyksissä ja käynnistää sen aina liikkeelle lähdettäessä. Tuli mieleeni, että olisiko järkevää (lähinnä teoreettisesti) käyttää samaa tekniikkaa tavallisessa autossa, puhutaan nyt vaikka tuollaisesta suht modernista bensakoneesta. Tottakai bensaa säästyy enemmän mitä kauemmin ollaan pysähdyksissä, mutta kuinkahan pitkä aika pitäisi olla, että moottori kannattaa sammuttaa? Esimerkiksi tuolla usein ajamallani lyhyehköllä matkalla on eräät liikennevalot, joissa saa aina odottaa vähintäänkin yli minuutin.

Tietysti tähän pitää suhteuttaa laturin/akun/startin kokema lisärasitus. Näissä on-off -autoissa kaiketi on panostettu kestävämpiin em. komponentteihin, vai onko niin että tässä on tehty tiettyjä kompromisseja että saavutetaan näennäisesti pienemmät päästöt; vuoden välein saa olla starttimoottoria vaihtamassa, kuinka paljon starttimoottorin valmistaminen vie energiaa ja tuottaa kasvihuonekaasuja...

Jufernaut:
Quote

Joissakin uusissa autoissa on kulutuksen vähentämiseksi tekniikka joka sammuttaa moottorin aina kun auto on pysähdyksissä ja käynnistää sen aina liikkeelle lähdettäessä.

Systeemiä en tunne mutta Volkswagenillahan oli tuollainen (Formel E ?)
jo joskus 80-luvulla tarjolla ainakin Saksassa myytäviin malleihin.

Jaa löysin siitä juttuakin:
http://www.ultimatevw.com/arkisto_filet//Esitteet/Volkswagen/Volkswagen-Formel-E-1982-FIN.pdf

Navigation

Up one level

Next page

Previous page