FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 02:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 109 110 [111] 112 Reply Print
Author Topic: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.  (Read 358394 times)
Joona Väisänen
Offline Offline

Posts: 6113
Date Registered: 27.10.01

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2200 on: 22.01.14, 17:16 »

Mitäs tavaraa pitäis pistää kännykän suojakotelon kanteen jotta näyttö pimenis automaattisesti? Ois huomattavasti helpompaa vaan heittää kansi kiinni kuin painaa napista näyttö kiinni. Onhan tuo nyt 15 sekunni päästä sammunut mutta tekis mieli sitäkin aikaa pidentää, kun on kovin epäkäytännöllinen. Elikkä mihin toi puhelimen etäisyystunnistin reagoi?

Pidentää vai lyhentää?

Sitä vois saada jollain customsoftalla muokattua. Onhan joissain tunnistin, että kun puhelun aikana laittaa korvalle niin tunnistimen ansiosta näyttö pimenee ja syttyy, kun ottaa pois korvalta.
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2201 on: 22.01.14, 18:28 »

Sitä just hainkin että mihin se reagoi kun ilmeisesti ainakin Galaxy S3sen joku kansi sammuttaa näytön ilmeisesti juuri tuolla tunnistimella...

Killerhangar
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2202 on: 06.12.14, 20:40 »

Pidän itseäni jonkinmoisena automiehenä mutta on vielä paljon asioita joita en ymmärrä. Kävin katsastamassa 20 vuotta vanhan ja noin 400.000 kilometriä taivaltaneen VW Transportterini. Läpi meni korjauskehotuksen saattelemana mutta yksi seikka jäi askarruttamaan. Ymmärrän täysin, että vanhakin dieselmoottori pitää olla niin hyvässä kunnossa, ettei se saastuta sallittua enempää. Minun ajatuksenjuoksuni menee kuitenkin siten, ettei se saa saastuttaa normaalikäytössä sallittua enempää. Ja kun puhutaan normaalikäytöstä, tuskin koskaan vanhalla Transporterilla ylitetään 4000 kierrosta. Jo silläkin kierrosluvulla moottori huutaa ihan riittävästi. Ymmärtäisin hyvin jos päästömittaus suoritettaisiin esim. 4000 kierroksella. Jostain minulle tuntemattomasta syystä katsastusmiehen pitää kuitenkin todentaa moottorin maksimikierrosluku, minun tapauksessani 5170 kierrosta. Tuntuu ihan kaistapäiseltä touhulta huudattaa vanhaa pumppudieseliä sellaisella kierrosluvulla. Päästöt olivat 0,71 eli käsittääkseni auton moottori  on ihan normaalissa kunnossa. Onko se niin, että päästöjen mittaus vanhallakin dieselillä mitataan maksimikierroksilla eli sellaisella mitä ei kuitenkaan koskaan kaytetä normaaliajossa?

Seppo 
Jaakko Männistö
Offline Offline

Posts: 2782
Date Registered: 25.10.07

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2203 on: 07.12.14, 06:27 »

Pidän itseäni jonkinmoisena automiehenä mutta on vielä paljon asioita joita en ymmärrä. Kävin katsastamassa 20 vuotta vanhan ja noin 400.000 kilometriä taivaltaneen VW Transportterini. Läpi meni korjauskehotuksen saattelemana mutta yksi seikka jäi askarruttamaan. Ymmärrän täysin, että vanhakin dieselmoottori pitää olla niin hyvässä kunnossa, ettei se saastuta sallittua enempää. Minun ajatuksenjuoksuni menee kuitenkin siten, ettei se saa saastuttaa normaalikäytössä sallittua enempää. Ja kun puhutaan normaalikäytöstä, tuskin koskaan vanhalla Transporterilla ylitetään 4000 kierrosta. Jo silläkin kierrosluvulla moottori huutaa ihan riittävästi. Ymmärtäisin hyvin jos päästömittaus suoritettaisiin esim. 4000 kierroksella. Jostain minulle tuntemattomasta syystä katsastusmiehen pitää kuitenkin todentaa moottorin maksimikierrosluku, minun tapauksessani 5170 kierrosta. Tuntuu ihan kaistapäiseltä touhulta huudattaa vanhaa pumppudieseliä sellaisella kierrosluvulla. Päästöt olivat 0,71 eli käsittääkseni auton moottori  on ihan normaalissa kunnossa. Onko se niin, että päästöjen mittaus vanhallakin dieselillä mitataan maksimikierroksilla eli sellaisella mitä ei kuitenkaan koskaan kaytetä normaaliajossa?

Seppo 
Tätähän on autoileva kansa valittanut koko maailman sivun,tai ainakin siitä saakka kun tuo savumittaus otettiin käyttöön,mutta muutosta siihen on tuskin edes suunnitteilla,kaikki rutinat ovat menneet kuuroille korville Angry Sensijan nämä vanhat öljysyöpöt pensaropposet,jotka pölläyttävät sinisen pilven persuksistaan liikennevaloissa,tai aina kun kaasua polkaisee,näitä ei huomata katsastuksessa lainkaan,asian olen todentanut katsastusmieheltä itseltään ja hän oli asioista täysin samaa mieltä kanssani. Pitääköhän näistä moottorin särkijäisistä tehdä oikein kansalaisaloite Grin

There are no atheists in dropping airplane.
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2204 on: 07.12.14, 22:16 »

Päästömittaus tietysti voitaisiin tuoda lähemmäs totuutta mittaamalla hiukkaset ja muut tehopenkki kuormituksessa. Suomessa ainakin VTT tekee tälläisiä mittauksia. Anturit kalibroidaan pullokaasuilla vähän väliä. Se että olisiko siinä mitään järkeä, on eri juttu. Kustannuksethan siirrettäisiin tietysti asiakkaalle. Dieselmoottorista kun ei saa mitattua järkeviä päästöjä kuormittamatta. Tässä nykyisessä ryntäysmittauksessa moottorin pyörivien osien massa tarjoaa kuorman hetkeksi, ja sitten mitataan savun läpinäkyvyys. Halpa, nopea ja yksinkertainen tapa tarkistaa onko moottori suunnilleen ehjä. Käytännössä mittauksella ei ole mitään tekemistä moottorin tuottamien hiukkasten saati NOXien kanssa. Mutta ainakin mulle se kelpaa tapana niin kauan kuin joudun sen maksamaan. Kaikki hienommat mittaukset vain nostaa hintaa.

Ja se että pelkää moottorin hajoavan, on turhaa. Jos se kolmeen kuormattomaan täyskierrosryntäykseen hajoaa, se oli jo paska tai paskana.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2205 on: 08.12.14, 06:18 »

Näinhän se varmaan on kuten Jori totesi. Kun vertailtavaksi otetaan jokin vielä hölmömpi vaihtoehto niin tavallisen hölmökin käytäntö vaikuttaa järkevältä. Koska uskon yhdenvertaisuuteen, varmaan jokaisessa EU maassa varmistetaan myös, että kaikki 400.000 ajetut diesel Transporterit varmasti kiertävät sen 5170 kierrosta. Meillähän EU:ssa lienee kokolailla yhtenevät säädökset. Ja vielä kirjoitetaan luku ylös jälkipolvien tarkastettavaksi...  Wink

Eli se asian ydin ei ollut se hiukkasten mittaustapa, vaan se, etteikö sitä mittausta voisi tehdä esimerkiksi 4000 kierroksella. Kyllä ammattimies pystyy sen kierrosluvun aikaansaamaan helposti. Eli mitä lisäarvoa liikenneturvallisuuden näkökulmasta tuo se, että vanhaa moottoria huudatetaan 5170 kierrosta 4000 kierroksen sijaan? Tämä on kysymykseni ydin.

Seppo

nimim. nähnyt dieseliauton katsastuksen Ranskassa pariin kertaan.   
Jori Lamberg
Offline Offline

Posts: 140
Date Registered: 08.05.14

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2206 on: 10.12.14, 10:44 »

Dieselmoottorin rakenne nyt vaan sattuu olemaan sellainen ettei sieltä tule juurikaan päästöjä kuormittamatta. Mekaanisella pumpulla olevan moottorin kierrosten rajaamisen 4000 kierrokseen ja silti painaa poljin kerralla pohjaan, on varmasti haastavaa.

Ja kohteliaastikin arvioiden "ammattimiehiä" katsastajista alle puolet.

Eikä kyseessä olekaan liikenneturvallisuus. Voidaanhan auto hylätä suuresta öljyvuodostakin.

Kiinnostunut lentolaitteista lähinnä niiden sisältämän "mutteripornon" takia.
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2207 on: 10.12.14, 16:42 »

Onko tulevaisuudessa diesel, vai bensa-autoja? Itse uskon, että dieselien tie on aika lopussa. Ja hyvä niin.



Tulevaisuuden autossa on pieni erittäin pieni bensiinimoottori, jossa on ehkä 2 turboahdinta. Kaikki jarrutusenergia ja rullaaminen otetaan talteen ajoakkuun. Pieni mutta erittäin tehokas sähkömoottori on samalla voimansirron akselilla bensiinimoottorin kanssa. Eli sähkömoottori toimii myös laturina. Kaikissa pyörissä on tietenkin pienemmät, mutta tehokkaat sähkömoottorijarrut. Ne ottavat tietenkin energian talteen, mutta toimivat tarvittaessa myös vetävinä pyörinä.

Vaihteisto on 12 pykäläinen sähkörobotti. Paras vääntö tulee jo kierroksilla 300 rpm. Vaihde 12..Jolloin nopeus on 50 km/h. Moottorien vääntö on yhteensä 1000 Nm. Bensankulutus 2 l/100km. Auton maksimi nopeus on rajattu nopeuteen 100 km/h.  Smiley
Mikko Tuomi
Offline Offline

Posts: 2974
Date Registered: 06.01.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2208 on: 10.12.14, 16:52 »

Paras vääntö tulee jo kierroksilla 300 rpm. Vaihde 12..Jolloin nopeus on 50 km/h.

Tulee bensamoottorin kanssa fysiikan lait vastaan Smiley
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2209 on: 10.12.14, 18:53 »

Kiitos Jori vielä lisäselvityksestä. Tähän kai on sitten tyytyminen. Joskus sitä vaan ihmettelee, kuinka ranskalainen katsastusmies saa joka toinen vuosi tehtävässä katsastuksessa todennettua EU-lainsäädännön kriteerit täyttävät mittaustulokset huomattavasti järkevämmällä dieselmoottorin ryntäytyksellä (autona VW Phaeton). Ja jostain syystä sikäläinen EU-lainsäädännön täyttävä katsastustapahtuma ei vaadi maksimikierrosten kirjaamista pöytäkirjaan. Joku varmaan lienee selvittänyt sen, kuinka paljon suomalainen katsastusmafia on "löylyttänyt" vaatimustasoaan yleisiä EU-kriteereitä tiukemmiksi. Me kun Suomessa haluamme olla kaikessa maailman parhaita vain siksi, että tiedämme että asiat voidaan tehdä vielä paremmin kuin yhteinen EU-lainsäädäntö edellyttää. Ja olemme ylpeitä siitäkin tiedosta, että laboratorio-olosuhteissa pystyisimme saamaan vieläkin paremmat katsastustulokset mutta armollisuuttaan lainsäätäjä kertoo hyväksyvänsä nykyisen käytännön. Enkä todellakaan tarkoita, että kritiikkini kohdistuisi katsastusmiehiin. Hehän tekevät vaan työtään ohjeiden mukaan.

Seppo
Jaakko Savilampi
Offline Offline

Posts: 56
Date Registered: 08.07.07

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2210 on: 16.03.15, 16:55 »

Olenkos minä tyhmä ja sokea kun muistelin että on sellainen viestiketju johon pystyy linkittään mielenkiintoisia ilmailuun liittyviä radio-ohjelmia, pätkiä tvstä yms...?
Nyt en löydä sitä mistään.

Tarviiko toistaa?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2211 on: 16.03.15, 16:56 »

Olenkos minä tyhmä ja sokea kun muistelin että on sellainen viestiketju johon pystyy linkittään mielenkiintoisia ilmailuun liittyviä radio-ohjelmia, pätkiä tvstä yms...?
Nyt en löydä sitä mistään.
Et varmastikaan ole kumpaakaan, mutta aihe löytyy ilmailuosion toiselta sivultaGrin
Jaakko Savilampi
Offline Offline

Posts: 56
Date Registered: 08.07.07

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2212 on: 16.03.15, 17:24 »

Siellähän se, kiitos! Smiley

Tarviiko toistaa?
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2213 on: 11.07.15, 01:21 »

Mitkähän olisi hyviä aineita puhdistaa vuotaneiden paristojen aiheuttamia tahroja ja hapettumia? Embarrassed

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Janne Valo
Offline Offline

Posts: 120
Date Registered: 14.05.10

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2214 on: 11.07.15, 09:21 »

Mitkähän olisi hyviä aineita puhdistaa vuotaneiden paristojen aiheuttamia tahroja ja hapettumia? Embarrassed

Sitruunamehu on tepsinyt ainakin vähän pienempiin vuotoihin.
Seppo Kolehmainen
Offline Offline

Posts: 903
Date Registered: 26.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2215 on: 15.12.15, 18:55 »

Taas iski tyhmä tietämättömyys. Luin lehdestä, että rikesakkokäytäntöä mm. ylinopeuksista ollaan muuttamassa siksi, että valtio tarvitsee enemmän rahaa. Liikenneturvallisuus ei ole muutoksen peruste. Kyse on siis verotuksesta, tarkemmin piiloverosta. Ja lain mukaan verotuksen pitää olla tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Tilanne on kuitenkin se, että kaikilla ei ole autoa millä ajaa ylinopeutta, monilla ei edes ajokorttia. Lisäksi mopolla ajava ajaa harvoin ylinopeutta ja polkupyörällä ajava vielä harvemmin. Entäs maanviljelijät traktoreineen ja mummot talvella potkukelkkoineen, eivät edes kulje ylinopeutta.

Kertokaa tyhmälle, kuinka valtio on ratkaissut vaatimukset tasavertaista ja oikeudenmukaista, sakotuksen muodossa perittävästä verosta? Tarkoittaako tämä sitä, että tasapuolisuuden nimissä takapenkkiläistenkin pitää osallistua sakon maksamiseen? Vai kenties sitä, että luodaan kaikkia koskeva, TV-veron kaltainen ja kaikkia autottomia ja ajokortittomia koskeva vuosittainen jokamiehen ylinopeusvero?

Seppo   
Tumi Hämäläinen
Offline Offline

Posts: 3581
Date Registered: 28.07.06

WWW
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2216 on: 15.12.15, 19:20 »

Kertokaa tyhmälle, kuinka valtio on ratkaissut vaatimukset tasavertaista ja oikeudenmukaista, sakotuksen muodossa perittävästä verosta? Tarkoittaako tämä sitä, että tasapuolisuuden nimissä takapenkkiläistenkin pitää osallistua sakon maksamiseen? Vai kenties sitä, että luodaan kaikkia koskeva, TV-veron kaltainen ja kaikkia autottomia ja ajokortittomia koskeva vuosittainen jokamiehen ylinopeusvero?

Ei taida ihan äkkiä joutua autoton maksumieheksi sen paremmin kuin potkukelkkamummokaan. Tyhmyydestä sen sijaan sakotetaan nyt entistä rajummin (mikä on oikein), ja tämä ei koske Seppoa kysymyksineen...  Wink

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Harri Mattila
Offline Offline

Posts: 697
Date Registered: 25.11.13

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2217 on: 15.12.15, 20:29 »

Taas iski tyhmä tietämättömyys. Luin lehdestä, että rikesakkokäytäntöä mm. ylinopeuksista ollaan muuttamassa siksi, että valtio tarvitsee enemmän rahaa. Liikenneturvallisuus ei ole muutoksen peruste. Kyse on siis verotuksesta, tarkemmin piiloverosta. Ja lain mukaan verotuksen pitää olla tasapuolinen ja oikeudenmukainen. Tilanne on kuitenkin se, että kaikilla ei ole autoa millä ajaa ylinopeutta, monilla ei edes ajokorttia. Lisäksi mopolla ajava ajaa harvoin ylinopeutta ja polkupyörällä ajava vielä harvemmin. Entäs maanviljelijät traktoreineen ja mummot talvella potkukelkkoineen, eivät edes kulje ylinopeutta.

Kertokaa tyhmälle, kuinka valtio on ratkaissut vaatimukset tasavertaista ja oikeudenmukaista, sakotuksen muodossa perittävästä verosta? Tarkoittaako tämä sitä, että tasapuolisuuden nimissä takapenkkiläistenkin pitää osallistua sakon maksamiseen? Vai kenties sitä, että luodaan kaikkia koskeva, TV-veron kaltainen ja kaikkia autottomia ja ajokortittomia koskeva vuosittainen jokamiehen ylinopeusvero?

Seppo   
Niih, pitäisikö saman ajatusmallin mukaan alkoholia käyttämättömien kansalaisen osallistua esim sinun tai jonkun muun alkoholiverotuksen alaisten juomien veron osuuden maksuun?
Eiköhän tyhmiä ylinopeutta ja siitä kiinni jääviä saa sakottaa ihan niinkuin valtio haluaa. Kummelia lainatakseni "artisti maksaa".
Tarmo Kallio
Offline Offline

Posts: 2090
Date Registered: 29.07.09

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2218 on: 05.01.16, 13:35 »

Miloin Suomi on omavarainen sähköntuotannossa? Tällä hetkellä ollaan Venäjän ja Ruotsin tuotannon varassa. Sama tilanne on vielä Olkiluoto kolmosen valmistumisen jälkeenkin.

Olisi pitänyt heti rakentaa 4-5 kappeletta samanlaisia yksiköitä hajautetusti sopiviin paikkoihin Suomessa. Sitten sähköä olisi ollut jopa myytäväksi.  Wink
Tauno Hermola
Offline Offline

Posts: 2850
Date Registered: 20.04.10

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #2219 on: 05.01.16, 19:09 »

Olisi pitänyt heti rakentaa 4-5 kappeletta samanlaisia yksiköitä hajautetusti sopiviin paikkoihin Suomessa. Sitten sähköä olisi ollut jopa myytäväksi.  Wink

Ei taida olla kovinkaan hyvä ajatus käyttää ydinvoimaloita huipputehon tuottamiseen. Yhdestäkään ei saa edes kaukolämpöä.

Inkoossakin on 1000 MW voimalaitos käyttämättömänä; eiku käyntiin vaan kulutushuippujen ajaksi!

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur
Pages: 1 ... 109 110 [111] 112 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1