FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 23:00

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 112 Reply Print
Author Topic: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.  (Read 358299 times)
Osku
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #300 on: 09.03.07, 17:47 »

Itsekkin olen tuota ihmetelly siinä on vain sellainen y-haara ja se menee siitä aina oikein Huh  Grin
Kas tässä:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/historia/vaihteet/kaanto.htm

Varsin seikkaperäinen selitys loppujen lopuksi yksinkertaisesta toiminnosta.
Ilkka Mäkelä
Offline Offline

Posts: 18864
Date Registered: 02.04.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #301 on: 09.03.07, 18:00 »

Jos mennään muutama vuosikymmen taaksepäin, niin raitiovaunun kuljettaja suoritti silloin vaihteen kääntämisen (tai ei-kääntämisen) seuraavalla lähes mekaanisella menetelmällä:

Aina ennen sellaista kohtaa, jossa vaunun reitti haaraantui kahteen eri suuntaan, oli kadun yläpuolella olevassa virtajohdossa (josta raitiovaunu ottaa käyttövirtansa) esim. 5 metriä ennen vaihdetta "kontaktikohta".

Tarkemmin sanoen, virtajohdon molemmin puolin oli parinkymmenen sentin mittaiset virtajohdon suuntaiset virtajohdon pätkät, jotka taas olivat yhteydessä vaihteeseen johtimia pitkin.

Kun raitiovaunu lähestyi vaihdetta, kuljettajan piti katsoa, onko vaihde oikeassa asennossa vai väärässä asennossa. Tämän havainnon jälkeen kuljettaja teki jommankumman kahdesta asiasta:

- Jos vaihde oli oikeassa asennossa valmiiksi, raitiovaunun katolla oleva virtaotin piti laskea alas siinä kohtaa, missä ne "kontaktijohdonpätkät" olivat. Katolla oleva virtaotin laskettiin siis hetkeksi alas, mikä tapahtui vetämällä köydestä. Se häkkyrä raitiovaunun (ja sähkövetureiden) katolla on suunniteltu taittumaan siten, että sen voi laskea alas. No, siis tällöin raitiovaunu virtaotin alhaalla ollessaan ei päästänyt johtimessa kulkevaa sähkövirtaa menemään vaihteeseen asti, kun kontaktia ei syntynyt. Vaihde pysyi siis siinä (oikeassa) asennossa, missä sen pitikin pysyä.

- Jos vaihde oli väärässä asennossa, virtaotinta ei laskettu alas, vaan annettiin johdinten osua kontaktikohtiin, jolloin sähkövirta kulki vaihteeseen ja käänsi vaihteen asennon.

Tämä yksinkertainen systeemi toimi useimmiten ihan hyvin. Kuitenkin kuljettajalla oli varusteena myös puolitoistametrinen "hiilihanko", jolla kuljettaja joutui menemään vaihteen luokse kadulle vaihtamaan vaihteen mekaanisesti hangolla vääntämällä, jos sähköinen systeemi ei toiminut.

Nämä huomiot omien havaintojen perusteella. Veikkaan, että nykyisin on elektroninen kauko-ohjaus tjsp.

Jaa, joku onkin ehtinyt linkittää sivustolle....täytynee lukea mitä siellä sanotaan. No joo, siellähän oli selventävä kuvakin juuri siitä asiasta, mistä edellä kirjoitin.

Jani Kivelä
Offline Offline

Posts: 75
Date Registered: 09.10.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #302 on: 10.03.07, 02:55 »

Kiitos ratikkafaktoista, nyt voin taas nukkua..  Grin

One less car
Jani Sarkkinen
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #303 on: 10.03.07, 16:39 »

Miksi Boeing 737:kan  moottorit ovat  sellaiset soikeat?
Kun muissa malleissa taas näin ei ole.
PekkaK
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #304 on: 10.03.07, 16:46 »

Miksi Boeing 737:kan  moottorit ovat  sellaiset soikeat?
Kun muissa malleissa taas näin ei ole.

Enemmän maavaraa, kun 737:ssa moottorit on muuten aika alhaalla.
Petri Lehtovirta
Offline Offline

Posts: 4618
Date Registered: 05.04.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #305 on: 11.03.07, 12:30 »

Miksi Boeing 737:kan  moottorit ovat  sellaiset soikeat?
Kun muissa malleissa taas näin ei ole.

Sitä vaan ihmettelen miten ahtimen siivet mahtuvat pyörimään soikeassa reiässä. Ne varmaan venyy ja kutistuu automaattisesti?  Grin

kenkku
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #306 on: 11.03.07, 12:35 »

Sitä vaan ihmettelen miten ahtimen siivet mahtuvat pyörimään soikeassa reiässä. Ne varmaan venyy ja kutistuu automaattisesti?  Grin
Ei, nehän on eri pitusia - alhaalla lyhyempiä Grin
Marko Karvinen
Offline Offline

Posts: 458
Date Registered: 17.10.05

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #307 on: 11.03.07, 21:34 »

Miksi aura-auto ajaa aina ensimmäisen kerran kun olen syvimmässä unessa ja toisen kerran silloin kun olen saanut pihan kolattua ja valmistaudun töihin lähtöön?

Elämässä nallekarkit ei mene aina tasan...
Antti Laukkanen
Offline Offline

Posts: 5228
Date Registered: 11.11.03

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #308 on: 12.03.07, 07:34 »

Miksi aura-auto ajaa aina ensimmäisen kerran kun olen syvimmässä unessa ja toisen kerran silloin kun olen saanut pihan kolattua ja valmistaudun töihin lähtöön?

Emmää aikatauluista tiedä, mutta eiks se oo se kuski, kun ajaa  laugh

Fournier pilots of the world - unite!
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #309 on: 12.03.07, 17:42 »

mikä on lentokenttäbussin sakkausnopeus Roll Eyes
Ajatelkaa kuinka vaarallista bussissa on, jos massakeskiöpiste on liian takana. Se keulii tai voi mennä liukkaalla kelillä lattakierteeseen.

Mikä instanssi hoitaa kenttäbussien lähtöluvat? John Lennonjohto.

Muistatko Jaska tapauksen kun MD-80-koneessa Hesassa oli kirjaimellisesti tilanne "Landing Gear in Transit"?
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #310 on: 12.03.07, 17:57 »

Muistatko Jaska tapauksen kun MD-80-koneessa Hesassa oli kirjaimellisesti tilanne "Landing Gear in Transit"?

Ja kukahan mahtaa muistaa tämän Transitin rekisterinumeron?

-JukSii-
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #311 on: 12.03.07, 18:03 »

Ja kukahan mahtaa muistaa tämän Transitin rekisterinumeron?
Hahaa! Eipäs mennä lankaan: Transussa ei ollut kilpiä lain! Ei ollut siis rekisteröity olleskaan normiliikenteeseen...
kenkku
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #312 on: 12.03.07, 18:17 »

Kertokaas nyt tyhmemmällekkin, kuulostaa hauskalta tarinalta tämä Transit-juttu Smiley
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #313 on: 12.03.07, 18:26 »

Kertokaas nyt tyhmemmällekkin, kuulostaa hauskalta tarinalta tämä Transit-juttu Smiley
Lyhykäisyydessään soveltaen suoraan muistista:

Muistaakseni rullaus tai torni oli antanut silloisen Ilmailulaitoksen huoltomiesten mennä Fordillaan vaihtamaan kiitotien lamppuja tvs. Kuinka ollakaan, keli oli huonohko. Huoltomiehet vaihtelivat lamppuja ja auto miehineen unohtui tornilta kiitotielle. Kiitotielle sai laskuluvan Finnairin MD-80. Kävi aika hurja juttu: kasikymppinen laskeutui Fordin katolle ja auto lähti kuin ammus lentokoneen telineiden mukana. Kiihtyvyys nollasta sataan oli varmaan 0,2 sekuntia. Henkilövahinkoja ei tullut.

Tarina kertoo, että ohjaamoon oli jäänyt palamaan teksti LANDING GEAR IN TRANSIT. Ja sitähän se oli - kirjaimellisesti. Laskuteline oli Ford Transitin sisällä.
Jukka Siirilä
Offline Offline

Posts: 6019
Date Registered: 17.04.02

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #314 on: 12.03.07, 18:28 »

Hahaa! Eipäs mennä lankaan: Transussa ei ollut kilpiä lain! Ei ollut siis rekisteröity olleskaan normiliikenteeseen...

Hahaa, menitpäs lankaan. Kyllä se oli rekisteröity  Grin UTT-840

Tarina kertoo, että ohjaamoon oli jäänyt palamaan teksti LANDING GEAR IN TRANSIT. Ja sitähän se oli - kirjaimellisesti. Laskuteline oli Ford Transitin sisällä.

Tarina kertoo myös että Transitin dieseli oli ollut edelleen käynnissä kun maastoutuneet sähkärit olivat menneet romun luo...

-JukSii-
Mikko Sokero
Offline Offline

Posts: 2335
Date Registered: 07.12.04

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #315 on: 12.03.07, 18:43 »

Hahaa, menitpäs lankaan. Kyllä se oli rekisteröity  Grin UTT-840
Voi pirulainen... Se oli siis sittenkin niitä virallisia ajokkeja. Tarina kertoo, että kun kasikymppinen oli juuri laskeutumassa kohti kenttää ja Transitin kattoa, olivat Ilmailulaitoksen pojat saaneet ylimääräisiä jalkapareja alleen. Olivat juosseet kuin tuli persiin alla kohti kiitotien vieressä olevaa nurtsia. Jatsareita oli siis mahanalus täynnä.

Jossain netissä on varmaankin se Transitin kuva. Meni aika luokille se paku... Samoin pääteline. Transun rattaat olivat myös jättäneet runsaasti "lakua" runwayn pintaan äkkikiihdytyksessä.

Osa tässä tarinassa on varmaankin kaupunkisellaista, mutta tarkemmin jutskan muistavat korjannevat radikaaleimmat virheet.
Jani Sarkkinen
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #316 on: 14.03.07, 15:55 »

Hmm kysytääs tyhmä kysymys.
Miksi MD11 kolmas moottori (siellä ylhäällä jos joku ei tajunnut) alkaa vasta niin myöhään?
Kun siinä on ensin sitä tyhjää tilaa.

Onko kyse jostain aerodynamiikasta tai jostain?
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #317 on: 14.03.07, 16:02 »

Varmaan osittain kyllä, mutta olisihan siitä muitakin haittoja jos se moottori olisi jossakin siinä puolessavälissä, sitäpaitsi, se saattaisi näyttää aika tyhmältä  laugh

EDIT_ Eli siis suunnittelijan idea...
Jaakko Kuusisto
Offline Offline

Posts: 5962
Date Registered: 04.04.05

Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #318 on: 14.03.07, 16:05 »

Ajatelkaa kuinka vaarallista bussissa on, jos massakeskiöpiste on liian takana. Se keulii tai voi mennä liukkaalla kelillä lattakierteeseen.

Mikä instanssi hoitaa kenttäbussien lähtöluvat? John Lennonjohto.

Muistatko Jaska tapauksen kun MD-80-koneessa Hesassa oli kirjaimellisesti tilanne "Landing Gear in Transit"?

Muistan hyvin. Kivalle kaverille se sattui.  
Markku ei nähnyt mitään transiittiä, ennen kuin kolahti alla.
Tuo transiitti meni suoraan romikseen, ei tarvinnut silputa tai prässätä.

Tuo Transiitti oli ratojen risteyksessä, siis kahdella radalla yhtä aikaa. Siitä johtui tuo virheellinen tulkinta transitin paikasta


Edit: jounille,lisätty  yksi puuttuva  pikku e  Wink
« Last Edit: 14.03.07, 16:33 by Jaakko Kuusisto »
juhake
Former member
Re: Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.
« Reply #319 on: 14.03.07, 17:06 »

Mihin lääketieteessä käytettävä puudutus perustuu?
Pages: 1 ... 14 15 [16] 17 18 ... 112 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1