Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

<< < (61/448) > >>

Osku:
Quote

Itsekkin olen tuota ihmetelly siinä on vain sellainen y-haara ja se menee siitä aina oikein  

Kas tässä:
http://www.nettilinja.fi/~ahellman/historia/vaihteet/kaanto.htm

Varsin seikkaperäinen selitys loppujen lopuksi yksinkertaisesta toiminnosta.

Ilkka:
Jos mennään muutama vuosikymmen taaksepäin, niin raitiovaunun kuljettaja suoritti silloin vaihteen kääntämisen (tai ei-kääntämisen) seuraavalla lähes mekaanisella menetelmällä:

Aina ennen sellaista kohtaa, jossa vaunun reitti haaraantui kahteen eri suuntaan, oli kadun yläpuolella olevassa virtajohdossa (josta raitiovaunu ottaa käyttövirtansa) esim. 5 metriä ennen vaihdetta "kontaktikohta".

Tarkemmin sanoen, virtajohdon molemmin puolin oli parinkymmenen sentin mittaiset virtajohdon suuntaiset virtajohdon pätkät, jotka taas olivat yhteydessä vaihteeseen johtimia pitkin.

Kun raitiovaunu lähestyi vaihdetta, kuljettajan piti katsoa, onko vaihde oikeassa asennossa vai väärässä asennossa. Tämän havainnon jälkeen kuljettaja teki jommankumman kahdesta asiasta:

- Jos vaihde oli oikeassa asennossa valmiiksi, raitiovaunun katolla oleva virtaotin piti laskea alas siinä kohtaa, missä ne "kontaktijohdonpätkät" olivat. Katolla oleva virtaotin laskettiin siis hetkeksi alas, mikä tapahtui vetämällä köydestä. Se häkkyrä raitiovaunun (ja sähkövetureiden) katolla on suunniteltu taittumaan siten, että sen voi laskea alas. No, siis tällöin raitiovaunu virtaotin alhaalla ollessaan ei päästänyt johtimessa kulkevaa sähkövirtaa menemään vaihteeseen asti, kun kontaktia ei syntynyt. Vaihde pysyi siis siinä (oikeassa) asennossa, missä sen pitikin pysyä.

- Jos vaihde oli väärässä asennossa, virtaotinta ei laskettu alas, vaan annettiin johdinten osua kontaktikohtiin, jolloin sähkövirta kulki vaihteeseen ja käänsi vaihteen asennon.

Tämä yksinkertainen systeemi toimi useimmiten ihan hyvin. Kuitenkin kuljettajalla oli varusteena myös puolitoistametrinen "hiilihanko", jolla kuljettaja joutui menemään vaihteen luokse kadulle vaihtamaan vaihteen mekaanisesti hangolla vääntämällä, jos sähköinen systeemi ei toiminut.

Nämä huomiot omien havaintojen perusteella. Veikkaan, että nykyisin on elektroninen kauko-ohjaus tjsp.

Jaa, joku onkin ehtinyt linkittää sivustolle....täytynee lukea mitä siellä sanotaan. No joo, siellähän oli selventävä kuvakin juuri siitä asiasta, mistä edellä kirjoitin.

Kivelae:
Kiitos ratikkafaktoista, nyt voin taas nukkua.. 

Jani Sarkkinen:
Miksi Boeing 737:kan  moottorit ovat  sellaiset soikeat?
Kun muissa malleissa taas näin ei ole.

PekkaK:
Quote

Miksi Boeing 737:kan  moottorit ovat  sellaiset soikeat?
Kun muissa malleissa taas näin ei ole.


Enemmän maavaraa, kun 737:ssa moottorit on muuten aika alhaalla.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page