Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

<< < (117/448) > >>

OttoPOI:
Se tekisi sitten noin 446579.94 litraa 
                                    214400

kenkku:

Se tekisi sitten noin 446579.94 litraa 

Höpön löpöt. Jet A-1:n tiheys on n. 0.808 kg/L. Eli 173093 kg Jet A-1:ä olisi n. 214400 l.

OttoPOI:
En osaa näköjään erotella kertolaskua ja jakolaskua...

juksii:

Jos halutaan välttämättä ihmisille määritellä rotu samalla lailla kuin koirille, olemme kaikki sekarotuisia. Puhtaimpia rotuyksilöitä löytyy Afrikan keskiosista, jossa elää kaikkia kolmea ihmissuvun päähaaraa. Me muut olemme kaikki yhdestä haarasta polveutuneita. Minä olen siis läheisempää sukua osalle keski-Afrikkalaisia kuin he ovat toiselle osalle keski-Afrikkalaisia, vaikka "rotuopin" kannattajat lukevat kaikki keski-Afrikkalaiset samaan rotuun. Roduilla ei vaan ole tieteellistä pohjaa.

Koirien rodut on määritelty rotumääritelmässä joka kertoo kyseisen koirarodun ulkoiset tunnusmerkit ja luonteenpiirteet. Kyse ei siis ole genetiikasta eikä mistään sen suuremmasta mystiikasta. Vain sovittuja juttuja jotta saadaan tietyn näköisiä/rakenteisia koiria joilla on tietyt luonteenpiirteet. Tosin nykyään luonteenpiirteillä ei ole juuri merkitystä ulkonäkötuomareille. Koirarodut arvostellaan näyttelyissä käytännössä pelkästään ulkonäön perusteella.

Ihmisrotu on on kiistanalainen käsite suurimmaksi osaksi sen takia koska sitä on käytetty rasismissa, samoin natsien rotuopit toivat rotukäsitteelle varsin kurjan varjon.
Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että ihmiset eripuolilla maailmaa näyttävät erilaisilta ja erot ovat varsin suuriakin. Ihmisrotu on sinänsä hankala koska ei ole olemassa eristäytyneitä populaatioita jotka lisääntyisivät vain keskenään ja näin säilyttäisivät yhteisen perimäpohjan. Kuitenkin esim. Biologit ovat varsin yksimielisiä siitä että Homo Sapiens -lajin sisällä on rotuja.

Esa:
Jos sanalla ymmärretään jotain täysin subjektiivista, jonka kukin määrittelee niinkuin itse tykkää, niin sitten. Kun ei ole olemassa selviä rajoja ihonvärissä, silmäluomen rakenteessa, nenän muodossa, huulten paksuudessa yms. "rotutunnusmerkeissä", ei voida myöskään yksiselitteisesti määritellä kenenkään "rotua". Kukin itse määrittelee, kuinka paljon eri näköinen saa olla samaan rotuun kuuluva. Esimerkiksi että "valkoisen" iho saa olla pikkuisen tummempi, jos nenä on vastaavasti kapeampi eivätkä silmät ole vinot. Kaikissa piirteissä liukuma on portaaton.

Tieteilijät nimenomaan eivät ole sitä mieltä, että ihmisellä on rotuja. Ihmisillä on vain erilaisia sopeutumia vallitseviin olosuhteisiin ja sattumalta syntyneitä alueelle tyypillisiä tunnuspiirteitä, jotka sekoittuvat rinnakkaisten alueiden kanssa portaattomasti.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page