Tyhmiä kysymyksiä muusta kuin ilmailusta, tietokoneista tms.

<< < (149/448) > >>

PekkaK:
Joskus vesisateella muodostuu lätäköihin pinnalla ajelehtivia kuplia. Vanha kansantotuus kertoo, että kuplat ennustavat sateen kestävän vähän pidempään, esim. muutaman tunnin tai päivän. Kokemusperäisesti tämä näyttää pitävän paikkansa. Lätäköiden koko ja syvyys ei näytä vaikuttavan asiaan. Mikä aiheuttaa kuplat, ja miksi niitä ei synny lyhyen sadekuuron yhteydessä?

Uggelguy:
Kun isot pisarat osuvat lätäkön pintaan, ne vetävät ilmaa mukanaan ja ilma pullahtaa kuplana pintaan (ainakin ymmärtääkseni).

hannu87:
Quote

Ja mitä seoksiin tulee niin pehmeä ei automaattisesti pidä paremmin kuin kova seos, se vain lämpenee nopeammin..

Mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna pehmeämpi rengashan pureutuu paremmin alustan pieniin epätasaisuuksiin ja näin pitää paremmin. Ja toisaalta mitä järkeä olisi esim. formuloissa käyttää pehmeitä renkaita, koska renkaathan pidetään kuitenkin lämpiminä ennen starttia/renkaanvaihtoa?

Hannu

andy1:
Quote


Slickseihin liittyy tiettyjä turvallisuusriskejäkin, mutta suurin yksittäinen syy sileistä renkaista luopumiseen oli FIA:n tahto pienentää mutkanopeuksia turvallisuuden paranemiseksi.



Näinhän se meni. F1:ssa ajettiin slickseillä viimein kausi vuonna 1997, jolloin Williamsin Jacques Villeneuve voitti mestaruuden. Seuraavalle kaudelle tulivat urarenkaat, entistä pienempi ja downforcen muodostumisen kannalta vaikeampi auto. Tämä johti kohtuulliseen valtasuhteiden muuttumiseen ykkösissä. No, autoistahan on tullut vuosi vuodelta aina vaan nopempia, etteivät nekään muutokset kauhean pitkään auttaneet. Oikeissa formulaluokissa sentään ajetaan edelleen slickseillä.

-A-

Esa:
Pehmeä rengas pitää paremmin alkuun, mutta sen pinta kuumenee nopeammin ja kun pinta on paljon kuumempi kuin sisäosa, pinta löystyy ja menee ruvelle. Silloin loppuu pito useamman kierroksen ajaksi, kunnes renkaan lämpötila tasaantuu ja se alkaa taas käyttäytyä normaalisti. Aivan liian pehmeä rengas voi jopa räjähtää, mutta sellaista ei nykytilanteessa käytännössä tapahdu, kun rengasvalmistajien kilpailua ei ole.

Urarenkaat taas johtuvat siitä, että FIA:n johdossa on pölvästejä.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page