FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.07.17, 16:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä  (Read 2251 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
« on: 04.07.08, 10:52 »

Olen täysin untuvikko liittyen lentosimulaattorien maisemasuunnitteluun, mutta yksi asia on askarruttanut pitkään,
eli mistä johtuu esim. Flight Simulator X:n karkea tekstuurijälki verrattuna muihin nykyajan peleihin.

Jos otetaan esimerkiksi kaikki First Person Shooter-tyyliset räiskintäpelit, grafiikka näissä on todella tarkkaa lähelle asti,
esim. rakennuksien seinätekstuurit eivät juurikaan pikselöidy, kun näiden lähelle kävelee. Sen sijaan esim. FS2004:ssa
ja varmasti myös uudemmassa X-versiossa tekstuurit menevät melkoisen puuroksi lähelle mentäessä.

Onko kyseessä mahdollisesti se, että räiskintäpeleissä grafiikka voidaan optimoida paljon tarkemmaksi koska pelikenttä
on usein tunnelimainen -> ei tarvi niin isoa aluetta mallinnettavaksi. Tämän sanottuani, olen ymmärtänyt, että esim.
verkkostrategiapelien(tai roolipelien) ympäristöt alkavat olla melko massaiivisia, esim. World of Warcraft, jne.

vai;
Onko kyseessä se, että pelkän lentokoneen järjestelmien mallintaminen syö jo niin paljon konetehoa, että maisemagrafiikkojen
mallintamiseen ei yksinkertaisesti riitä enää riittävästi konetehoa.

Edellä en tarkoita, että jokainen talo, yms. pitäisi mallintaa tarkasti vaan ihan perustekstuurien tasoa, esim. FS2004 näyttää
viilauksen jälkeen ihan kohtalaiselta, mutta saman ajan muut pelit, esim. Call of Duty, yms. ovat jo silloin aikaansa edellä.
Ilmeisesti tähän maisema ja grafiikkapuoleen ei olla haluttu niin keskittyä vaan pääpaino on ollut koneiden mallintamisessa?
Kysyy hän...

kenkku
Former member
Re: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
« Reply #1 on: 04.07.08, 20:14 »

Tuskin suuremman kilpailun puute ainakaan hyvää kehitykselle tekee.. Undecided
Kimmo Kyle
Offline Offline

Posts: 4909
Date Registered: 12.09.02

Re: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
« Reply #2 on: 04.07.08, 21:34 »

Luulenpa että O-P ne tärkeimmät syyt luetteli jo avauksessaan.
Juho Vastapuu
Offline Offline

Posts: 2196
Date Registered: 23.03.06

Re: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
« Reply #3 on: 04.07.08, 23:53 »

Jep OP, mainitsitkin tuossa sen, että FS:ssä on erittäin iso alue tietokoneella suoritettavana joka luonnollisesti vaatii paljon tehoa. Jos jokaisen pienenkin yksityiskohdan tekstuuritkin ovat Cod:in tasoa, niin ei mikään nykypäivän tietokone sitä jaksaisi siedettävästi suorittaa. Tietoa ei ole, mutta luulen asian olevan näin.

Onko kyseessä se, että pelkän lentokoneen järjestelmien mallintaminen syö jo niin paljon konetehoa, että maisemagrafiikkojen
mallintamiseen ei yksinkertaisesti riitä enää riittävästi konetehoa.

Ei, kyllä ne grafiikat suurimman tehon vaativat, eiväthän ne koneen järjestelmät ole kuin yksinkertaista numeerista tietoa (jota tosin grafiikatkin pidemmänpäälle ovat). Tosin siihen itse koneen modelliin eli ulkomalliin tarvitaankin sitten tehoa jo roimasti riippuen siitä kuinka paljon siinä on yksityiskohtia.

Mutta vastauksena kysymykseen että laahaako FS:n (varsinkin uusiman FSX:n) kehitys jäljessa, niin vastauksena rohkaisen sanoa, että eivät. Grafiikkojen huono ilme sattaa johtua suurimmalta osin käyttäjän tekemistä asetuksista sekä laitteistosta, ei niinkään pelistä. FSX osaa myös hyödyntää uusinta DirectX 10, joka tuo mukanaan uusia grafiikkarajapintoja.
« Last Edit: 05.07.08, 00:00 by Juho Vastapuu »
Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jäljessä
« Reply #4 on: 05.07.08, 00:02 »

Simujen grafiikassa kyllä ei mun mielestä fiiliksen kannalta maatekstuurit ole ongelma. Suurin ongelma on se miten eri sää ilmiöt saisi tuntumaan moniulotteisimmalle. Pilvien mallinnuskiin on aika viitteellistä...

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Lentosimulaattorien vs. toimintapelien graafikat - miksi kehitys laahaa jälj
« Reply #5 on: 28.12.09, 17:32 »

Grin

Niin kuin joku joskus sanoi WW2OL:n yhteydessä: on hieman eri asia mallintaa pari pientä trooppista saarta kuin Belgia. Vaikka itseasiassa onhan siinä paljon enemmän kuin Belgia, läntinen Saksa, pohjoinen Ranska ja eteläinen Englanti myös. Mittakaavassa 1:2.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1