Online ATC

(1/2) > >>

Gubben:
Hej
Jag har en liten fundering, hur frågar man atc korrekt (fraseologiskt) om en höjd till en viss punkt utan att verka totalt bombad.
Ex.  körde en tur Essa-Loww hade de senaste navigraph kartorna sid Lanux 3w trans Nerdu 2n ils rwy34,
kontakt med Prag req decend ok FL130 verkade hel ok till Lanux enligt kartan försökte fråga vilken höjd jag skulle ha vid
Lanux ( jag tyckte FL130 var ganska lågt där)  fick inget svar, dumnt frågat tänkte jag det står ju MAX FL130 så jag la en profil på FL130 Lanux.
När jag kommit ner till FL210 säger atc FL200 som jag får hålla till efter Lanux, hade kunna legat på FL220 vid Lanux utan
problem alltså börjat min decend mycket senare.

//Hasse

mgerner:
Jag förstår inte riktigt din fråga......?

Mikael

Gubben:
Om jag vill ha en höjd ex vid Moxam, vad säger jag till ATC.
( ctr SASxxx bl..bl... FL at Moxam )

Martin Loxbo:
Instruktioner från ATC går före det som står på kartorna. Om kartan säger MAX FL130 innebär det att du ska planera ditt sjunk för att kunna passera punkten på max FL130, men om du bara har tillstånd från ATC att sjunka till FL200 så är det förstås FL200 som gäller.

Gubben:
Martin att ATC går först är helt klart, men skulle inte ATC om dom planerar att ha FL200 vid Lanux informera piloten om det, ATC vet ju att kartona säger FL130, piloten
utgår ju från kartorna när han planerar sjunket om ingen annan info kommer.

Hasse

Navigation

Up one level

Next page