Spottingförening!

(1/13) > >>

Daniel Skoglund:
Hej hallå på er!

Jag har med Martin De Meijere från g-kraft bollat fram och tillbaka och fastnat för namnet Svenska Flightspotting Föreningen (SFF).
Jag och Martin har spånat i hur föreningen ska fungera och var uppbyggt och vad som kommer att krävas för att få igång den!

Den 1:a september kommer Martin att slå upp en ny hemsida för denna förening! Jag hoppas självklart att så många som möjligt kommer att delta eftersom föreningen ska fortsätta att utveckla möjligheterna för Flightspotting och samtidigt bevisa att flightspotting är mer än bara fotografera och bli kontrollerade av flygplatsvakter!

Jag har haft kontakt med säkerhetsansvariga på Stockholm Arlanda flygplats och även Securitas för undersöka om et finns ett intresse för att samarbeta, då jag vet att det finns en del som tar illa upp vid kontroller av patrullerande vakter på svenska flygplatser så är samarbetet till för att vi ska slippa detta ”problem” och skapa en god stämning. Tillsammans med dessa två aktörer så har det kommit ett förslag om en säkerhetstest vid ansökan om medlemskap! Ett test som ska ge en bild på er säkerhetstänkande omkring och på flygplatser. Ungefär som LFV’s test vid anställning på en svensk flygplats fast i en mindre skala. Detta vill vi främst göra då man inte ska behöva använda pers.nr m.m. vid ansökan utan se om man vet hur man uppträder på flygplatser.

Vid ett godkänt prov kommer man att kunna kvittera ut en väst (typ trafikväst)med föreningens logga som man helst ska ha på sig vid spotting så vaktbolagen är medvetna om varför ni är där och att ni har kunskapen om säkerhet på flygplatsen och man slipper känna sig illa tillmods och behöva legitimera sig.

Som jag skrev i mitt första inlägg ang. föreningen så kommer alla medlemmar vara med och lämna in projekt och sedan sker omröstningar om vilket projekt man ska genom föra, detta och mycket mer kommer jag eller  Martin gå igenom senare samt att man kommer att kunna läsa om allting på sen nya sajten som kommer!

Har fått ett förslag om att på spottingdagen den 14/8 gå igenom så mycket som möjligt och prata personligen med alla er som kan tänka er att vara delaktiga i denna förening!
Mer info om spottingdagen hittar ni på www.g-kraft.com/forum under Flightspotting

Bors:
Varför i hela fridens namn väljer man en förkortning som SFF som sedan långt och länge är en inarbetad beteckning på en annan flyg förening?? 

Ursäkta min skepsis men det känns töntigt nog att springa runt flygfält med en kamera..tanken på att springa runt med väst känns rent av löjligväckande. Om man vet hur man ska bete sig runt ett flygfält m.m så behövs inget sådant då man ändå inte drar på sig vakternas uppmärksamhet. Tänk om Usama går med i föreningen då...kvitterar ut en väst och på så sätt kommer närmare flygplatsen för sitt terror dåd.. ursäkta men hela grejen låter befängd, vad skulle en gulväst giva vakterna för trygghet??

Är man utanför staketet så är man. Beter man sig med sunt förnuft så är det inga problem. Kan hundratals personer stå och spotta samtidigt på tex Schipol utan besvär och västar så finns det säkert andra former att lösa detta på hemma i Sverige.

Tanken med en förening är god, men väst grejen känns lite ogenomtänkt.  Samarbeta med vaktbolagen, informations kvällar där medlemar kan träffa vaktpersonal, utbyte av erfarenheter m.m. Verka för riktiga spottingplatser likt den SFF (nej inte spottingföreningen) driver ihop med LFV idag m.m.

Mvh
/Niklas

MathiasBergqvist:

Ursäkta min skepsis men det känns töntigt nog att springa runt flygfält med en kamera..tanken på att springa runt med väst känns rent av löjligväckande. Om man vet hur man ska bete sig runt ett flygfält m.m så behövs inget sådant då man ändå inte drar på sig vakternas uppmärksamhet.

Mvh
/Niklas

Tycker bara det känns coolt med en väst om man springer runt på ESSA, det ger en lite proffsig känsla likosm...
Men annars gillar jag ditt projekt Daniel.

//Mathias

Daniel Skoglund:
Niklas:
1. Därför vi valde förkortningen SFF är för att vi inte kom på nått bättre.

2. Vår i idé med västarna kommer från Torrontos flygplats där det finns nånting som heter Airport Watch, dom har då genom ett test blivit godkända och får då en väst. Flera andra flygplatser i världen har detta oxså. Vi drar oftast inte till oss väktarnas uppmärksamhet men väktarna är osäkra på vad vi e för typer.

3. Självklart så går det bra när vi står utan för staketet men det är väktarna som vill leka Allan Ballan.

4. Va då västar känns lite ogenomtänkt? Jag har hållit på med detta projekt sen oktober förra året, Säkerhetsansvarige på Arlanda och Bromma är mycket positiv till idé. Svensk Flyghistorisk Förening har gjort en grej på Arlanda, det är spottingpavaljongen, visst den e skit bra men vi skulle sattsa på att fräscha upp nuvarande spottingplatser eller bygga nått.

Nigge:
Idén till en förening är väl inte helt dum, men att gå runt i västar, varför inte slå till med propellerkepsar också? ifall västen blir smutsig?,

Och vem ska finansiera alltihop, att LFV/Vaktbolagen ska tillsätta folk som legetimerar alla spotters som vill ut till Arlanda blir knappast gratis, och ska det bara vara ni i västar som får vistas ute vid arlanda?
Och sen förstår jag inte problemet från början, jag har aldrig haft något problem med väktarna ute vid Arlanda, dom har alltid vara trevliga, och att åka runt och hålla koll på folk runt ett skyddsobjekt är ju trots allt deras jobb, ska dom sluta med det bara för att folk går runt i knallgula västar och propellerkeps?, den som verkligen vill göra nånting dumt, tar ju då naturligtvis den "utbildningen" och sen gör sina dumheter, alternativt snor någons väst + keps.

Bättre isåfall med en legitimation eller dylikt, men för att det ska vara intressant så behövs det ju att dessa får tillträde till fler områden som egentligen är avstängda, annars tror jag inte många är intresserade av att lägga ner energin på att betala för dyra utbildningar(jo det lär bli dyrt om medlemmarna ska stå för denna).

Navigation

Up one level

Next page