FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 07:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 4 Reply Print
Author Topic: Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä  (Read 7236 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä
« on: 28.07.08, 14:18 »

Muistelen jo kerran ajat sitten kysyneeni tästä ilmiöstä, joka palautui mieleeni erään toisen asian yhteydessä äskettäin. Minulla on Hangon edustalla merellä valtavan suuri "saari", jonka muodot ovat geometrisen suoraviivaiset. Arvelin ensin Hangon maiseman ja siihen liittyvän lanclassin olevan jotenkin tekemisessä tämän kanssa. Näin ei taida kuitenkaan olla, sillä kyseinen "saari" on ja pysyy aivan riippumatta siitä onko Hangon EFHN-maisema ja/tai LC ladattuna vai ei. "Saari" esiintyy myös oletusmaiseman kanssa.

Ikävintä asiassa on se, että lennettyään tämän "saaren" vaikutuspiiriin simu "jäätyy" ennemmin tai myöhemmin. Ruutu menee mustaksi, koneen ääni jää päälle (sitä ei voi muuttaa) ja Tehtävienhallinassa fs9:n kohdalla lukee "Ei vastaa". Jokin maisema, sen osa, mesh tai lc tuon tuonee mukanaan, mutta mikä?

Ohessa kuva tilanteesta lintuperspektiivistä:

[ attachment removed / expired ]

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Re: Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä
« Reply #1 on: 28.07.08, 14:49 »

Minullakin on tuo kanttinen "jättisaari" se on kyllä tosi ruma, minulla ei muistaakseni simu kuitenkaan ole kaatunut tuon saaren lähellä ja olempa sinne kerran laskeutunutkin ja kokeillut "kestääkö se" vai onko se vettä.

Pekka Holopainen

« Reply #2 on: 28.07.08, 15:19 »

Olen minäkin sinne kerran laskeutunut. Ei simu aina kaadu samassa paikassa. Joskus siellä voi kierrellä pitempäänkin, joskus riittää pelkästään se, että lähestyy tuota "saarta". Mutta eihän tuon pitäisi siihen kuulua. Olisi mukava tietää mistä se on siihen tupsahtanut?

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
ToniH22
Former member
« Reply #3 on: 28.07.08, 16:18 »

Olikohan muistaakseen jotain tekemistä Tallinnaan sijoittuvasta scenerystä, jolle taisi olla fixi saatavilla myös yhteensopivaksi Finnterrainin kanssa. Muistas vaan mikä se oli, itsekkin tuota taannoin hämmästelin.
Pekka Holopainen

« Reply #4 on: 28.07.08, 16:30 »

Olikohan muistaakseen jotain tekemistä Tallinnaan sijoittuvasta scenerystä, jolle taisi olla fixi saatavilla myös yhteensopivaksi Finnterrainin kanssa. Muistas vaan mikä se oli, itsekkin tuota taannoin hämmästelin.

Minulla ei ol Virosta asennettuna mitään muuta kuin Stas Neznamovin EETN eli Tallinnan kenttä. Voi toki olla, että muisti pettää, mutta ainakaan AddonScenery-kansiossa ei ole muita. Tiedä sitten jos jotain on tullut työnnettyä joskus pää-scenery-kansioihin?

Pekka

ToniH22
Former member
« Reply #5 on: 28.07.08, 16:35 »

Minulla ei ol Virosta asennettuna mitään muuta kuin Stas Neznamovin EETN eli Tallinnan kenttä. Voi toki olla, että muisti pettää, mutta ainakaan AddonScenery-kansiossa ei ole muita. Tiedä sitten jos jotain on tullut työnnettyä joskus pää-scenery-kansioihin?

Pekka

Onkos sulla esim käytössäsi UT Europe tai photoversio Hangosta, tulikohan tuossa Hangon maiseman mukana jotain erillisiä terrain tiedostoja, jotka saattoi sotkea. Mun osalta menee arvailuks toistaseksi, kohan täältä Treelta kotiudun niin vilkaisen olisiko niillä vaikutusta hangon sceneryn tietyillä tiedostoilla finnterrainiin?
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #6 on: 28.07.08, 18:42 »

Kyllähän tuollainen landclass "parannus" voi olla myös sen Tallinnan kenttä-maiseman mukana, en siis tiedä, mutta täysin mahdollista.

Mitä tulee siihen miten noita voi tutkia niin lataa vaikka Microsoftin Terrain SDK, sen mukana pitäisi tulla bglviewer.exe niminen pikku ohjelma, siihen voi ladata kaikki terrain bgl:t ja saa ehkä selvyyden mitä on missäkin kansiossa. Muistaakseni ihan Windowsin explorer ikkunasta pystyy vetämään bgl tiedostoja sinne Bglvieweriin.

Sitten vielä se että kannattaa aina kysyä: "miksi?" kun joku käskee asentamaan jotain simun omiin kansioihin. 95% tapauksista se ei ole tarpeellista, mutta joskus se on toki ainoa keinoa parantaa default-maisemaa. Joskus myös tiedoston nimellä on merkitystä joten niiden uudelleen nimeäminenkään ei ole välttämättä kovin hyvä idea. Joissain tapauksissa aakkosjärjestys määrää bgl tiedostojen piirtojärjestyksen simussa.  Addon Sceneryä käytetään siksi koska se löytyy kaikilta, asentuu automaattisesti simun mukana ja onhan se toki vähän tarkoitettu lisäosille. Se on kuitenkin vain nimi muiden joukossa, ja arviolta n.95% maisemista ei tarvitse bgl:n asentamista addon scenery/scenery kansioon.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #7 on: 28.07.08, 19:06 »

Onkos sulla esim käytössäsi UT Europe tai photoversio Hangosta, tulikohan tuossa Hangon maiseman mukana jotain erillisiä terrain tiedostoja, jotka saattoi sotkea. Mun osalta menee arvailuks toistaseksi, kohan täältä Treelta kotiudun niin vilkaisen olisiko niillä vaikutusta hangon sceneryn tietyillä tiedostoilla finnterrainiin?

UT Europea ei ole ja Hangosta on FISDin 2002:lle tekemä EFHN (+sen landclass). Ja kuten jo sanoin tuon poistaminen osin tai kokonaan ei näytä vaikuttavan "saareen" ja kaatumisiin mitenkään. Johtunee siis jostain muusta. Minä en tunne näitä maisemasioita, mutta voisivatko käytössä olevat meshit vaikuttaa tuon saaren olemassaoloon? Finnmeshistähän on tullut uudempia versioita, joista minulla pitäisi olla uusin käytössä. Finnterrain on ollut paikallaan ihan alusta asti, mutta ei tuollaista "saarta silloin ollut". "Saaren" ei edes tarvitse liittyä tähän kaatumatautiin suoranaisesti.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #8 on: 28.07.08, 19:08 »

voisivatko käytössä olevat meshit vaikuttaa tuon saaren olemassaoloon?

Mesh ei voi vaikuttaa tuollaiseen.

Mesh maiseman mukana tosin voi tulla muita terrain tiedostoja, mutta yleensä ei jos maisemaa levitetään mesh-maisemana.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #9 on: 28.07.08, 19:17 »

Kyllähän tuollainen landclass "parannus" voi olla myös sen Tallinnan kenttä-maiseman mukana, en siis tiedä, mutta täysin mahdollista.

Täytyy vielä kokeilla tuonkin poistamista ja katsoa vaikuttaako se asiaan. Se Tallinnan kenttä on kyllä hyvin "kevyt" eli käsittää vain ihan muutaman tiedoston, joten tuntuisi oudolta että se tuonne Hankoon asti vaikuttaisi (maallikon käsitys ;-).

Sitten vielä se että kannattaa aina kysyä: "miksi?" kun joku käskee asentamaan jotain simun omiin kansioihin. 95% tapauksista se ei ole tarpeellista, mutta joskus se on toki ainoa keinoa parantaa default-maisemaa. Joskus myös tiedoston nimellä on merkitystä joten niiden uudelleen nimeäminenkään ei ole välttämättä kovin hyvä idea. Joissain tapauksissa
...

Minua on aina arveluttanut sellaisten lisäosien asentaminen, jotka kajoavat simun peruskansioihin. Osat, jotka asennetaan kokonaisuudessaan omiin kansioihinsa ovat paljon turvallisempia. Ne saa tarvittaessa helposti ja kokonaan pois, vaikka ei muistaisikaan mitä kaikkea niihin kuului. Olen jo sen verran vanha, että en oikein voi luottaa enää muistiinikaan. Kysyin tätäkin samaista asiaa jo aiemminkin (puoli vuotta sitten?), mutta lienen sitten unohtanut koko jutun ennen kuin se tuli tänään esille toisessa yhteydessä. Koneet ovat jotenkin selkeämpiä ja ne saa pois helposti, jos jotain menee pieleen.

Kiitos jälleen kerran neuvoista Tatu.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #10 on: 28.07.08, 19:36 »

...
Mitä tulee siihen miten noita voi tutkia niin lataa vaikka Microsoftin Terrain SDK, sen mukana pitäisi tulla bglviewer.exe niminen pikku ohjelma, siihen voi ladata kaikki terrain bgl:t ja saa ehkä selvyyden mitä on missäkin kansiossa. Muistaakseni ihan Windowsin explorer ikkunasta pystyy vetämään bgl tiedostoja sinne Bglvieweriin.
...

Siinä tuli mukana tmfviewr-niminen ohjelma ja ei siinä Tallinnan kentässä ainakaan ollut mitään kentän ympäristöä kauempaa olevaa. Yhtä bgl-tiedostoa ohjelma ei avannut. Se kai sisältää ne rakennukset? Siinä on vain 5 tiedostoa, joista se aukeamaton on suurin.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #11 on: 28.07.08, 20:28 »

Siinä tuli mukana tmfviewr-niminen ohjelma ja ei siinä Tallinnan kentässä ainakaan ollut mitään kentän ympäristöä kauempaa olevaa. Yhtä bgl-tiedostoa ohjelma ei avannut. Se kai sisältää ne rakennukset? Siinä on vain 5 tiedostoa, joista se aukeamaton on suurin.

Niinhän se olikin, tmfviewer.  Smiley

Jos Tmfviewer ei avaa jotain tiedostoa niin silloin se ei ole terrain tiedosto ja sisältää juurikin esim. 3d-objekteja.

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #12 on: 28.07.08, 20:47 »

Nyt olen katsellut kaiken mitä suinkin tulee mieleen tuolla tfmviewerillä, mutta en ole löytänyt vielä jälkeäkään tästä "saaresta".
Voisiko se olla jostain aivan muualle maailmaan tehdystä lisäosasta, jossa on sattunut joku koordinaattivirhe?

Pekka Holopainen

« Reply #13 on: 29.07.08, 09:13 »

Otin Neznamovin Tallinnan kentän kokonaan pois. Ei mitään vaikutusta mihinkään.

Otin Fabriciuksen ja Högströmin alunperin fs2002:lle tekemän Hangon maiseman pois. Seuraus kaatumiset lakkasivat, mutta "saari" on ja pysyy.

Koska olen varma, että lentelin paljonkin aikoinaan tämän Hangon maiseman asennettuani (vuosia sitten) Hangossa ja sen ympäristössä ilman kaatumisia (ja tätä "saarta") on mahdollista, että se mikä tuon saaren aiheuttaa (mikä se sitten liekin) konfliktoi tämän Hangon maiseman kanssa aiheuttaen simun kaatumisia.

Nyt pitäisi vain saada selville mikä se on, joka tämän oudon saaren synnyttää? Yksinään se ei näytä kaatavan simua. Se rumentaa vain maisemaa olemassaolollaan.

Muuten ei kai oletusmaisemassa Hangossa ole kentän pohjoispuolella 4 tuulivoimalaa? Siellä ne näkyvät tien varrella (lähellä pohjoisrantaa) vaikka Hangon maisema on poistettukin. Toisikohan tämä sama joka "saarenkin" aiheuttaa ne?

Tallinnankin voinee laittaa takaisin, koska sen poistamisella ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta mihinkään.

Pekka

Rolf Niemi

Date Registered: 14.02.05

« Reply #14 on: 29.07.08, 09:36 »

Sen verran tästä ongelmasta, että itsellänikin kyseinen ongelma vaivasi - ei tosin kaatumista, mutta maisema näytti tosi rumalta. Niin paljon se otti pattiin, että päätin asentaa simun kokonaan uusiksi. Tuo maaläntti hävisi, mutta nyt kun lennän kyseisen paikan yli, niin simu pysähtyy hetkeksi ja lataa maiseman uusiksi, jonka jälkeen kaikki sujuu normaalisti - mystistä...

Käytössä on FS9.1 - UTTerrain Europe ja löytyy vielä tuo EETN. FinnTerrainia ei ole asennettuna.

Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #15 on: 29.07.08, 10:20 »

Jos rupeaa  näyttämään siltä, ettei tuota saarta saa pois, niin otetaan se mukaan simuun ja julistetaan itsenäiseksi valtioksi. Nimeksi voisi tulla vaikkapa "Symetria". Sinne täytyisi vain saada lentokenttä, metsiä ,rakennuksia ym. Desingerit voisivat kehitellä sinne omia Symetria lentoyhtiöiden konerepaintteja Ym. ym. Myöskin Symetrian ilmavoimat pitäisi perustaa.

Juha Hepokangas

Date Registered: 04.07.01

« Reply #16 on: 29.07.08, 11:02 »

Muuten ei kai oletusmaisemassa Hangossa ole kentän pohjoispuolella 4 tuulivoimalaa? Siellä ne näkyvät tien varrella (lähellä pohjoisrantaa) vaikka Hangon maisema on poistettukin. Toisikohan tämä sama joka "saarenkin" aiheuttaa ne?
Tuulivoimalat taitavat kuulua FinnObjects-lisäosaan.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Pekka Holopainen

« Reply #17 on: 30.07.08, 18:07 »

Katselin Tmfviewerilla Finnclassin osia. Edellä mainittu "saari" on samanmuotoinen kuin Finnclassin tiedostossa finnclass.14.bgl Tmfviewerin karttakuvan alareunassa oleva ulkonema (oikeanpuoleinen osa siitä).

Voisiko joku asiantuntija hieman tutkia tätä finnclass14.bgl-tiedostoa? Tuo ei voine olla pelkästään sattumaa.

Pekka

Pekka Holopainen

« Reply #18 on: 31.07.08, 09:08 »

Asensin Holger Fillbradtin Estonian Landscapen. Sen jälkeen maisema näyttää tältä. Kaatumisia ei esiinny, mutta jostain syystä ikäänkuin osa merestä/vedestä korvautuisi maatekstuureilla, joissa kasvaa myös puita. "Maalikkona" minusta tuntuu, että tällä Hangon edustalle ilmestyneellä "saarella" ja Viron rannikolle ilmestyneillä suoraviivaisilla "saarilla" olisi jotain yhteistä.

Kuva tilanteesta: Vasemmalla näkyy edelleen osa Hangon edustan "saaresta". Alempana Viron pohjoisrannikkoa.

[ attachment removed ]

Sami Wetterstrand

Date Registered: 05.01.08

« Reply #19 on: 14.09.08, 08:36 »

Itselläni oli tuossa simun uudelleen asennuksen ja Suomen lisäosamaisemien asennuksen jälkeen samainen ongelma. Hangon edustalla tuo saari ja lisäksi nuo Viron rannikon omituisen muotoiset saaret.

Ongelma ratkesi sitten seuraavasti: FinnMesh maiseman manuaalissa käsketään lopussa ajamaan kansiosta Flight Simulator 9\Scenery\Eure\Scenery tiedosto nimeltä FinnMesh.bat (uudelleennimeää tuon mukaan joitain default juttuja). Mikäli tämän jättää kuitenkin tekemättä, tai sitten sen ajamisen jälkeen ajaa samasta kansiosta tiedoston Remove_FinnMesh.bat, joka taas ilmeisesti palauttaa nuo default jutut, niin kaikki toimii ongelmitta ja tuo mystinen saari on hävinnyt.

Se mistä tämä johtuu, ei ole pienintäkään käsitystä. Keksin tuon vain vahingossa, kun kokeilin asennella/poistaa lisureita eri järjestyksessä saadakseni saaren häviämään. Ei myöskään ole mitään käsitystä siitä, että millätavoin FinnMesh jää nyt vaillinaiseksi, vai toimiiko ollenkaan, kun ei tuota manuaalin kohtaa ole tehtynä. Joku näissä asioissa fiksumpi voinee tähän jotain kommentoida.
Pages: [1] 2 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1