FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.11.17, 21:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Yleinen simulaattorikeskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print
Author Topic: Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä  (Read 7222 times)
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

Re: Simu kaatuu Hangon edustalla tämän "saaren" lähistöllä
« Reply #20 on: 14.09.08, 12:22 »

...
Ongelma ratkesi sitten seuraavasti: FinnMesh maiseman manuaalissa käsketään lopussa ajamaan kansiosta Flight Simulator 9\Scenery\Eure\Scenery tiedosto nimeltä FinnMesh.bat (uudelleennimeää tuon mukaan joitain default juttuja). Mikäli tämän jättää kuitenkin tekemättä, tai sitten sen ajamisen jälkeen ajaa samasta kansiosta tiedoston Remove_FinnMesh.bat, joka taas ilmeisesti palauttaa nuo default jutut, niin kaikki toimii ongelmitta ja tuo mystinen saari on hävinnyt.

Se mistä tämä johtuu, ei ole pienintäkään käsitystä. Keksin tuon vain vahingossa, kun kokeilin asennella/poistaa lisureita eri järjestyksessä saadakseni saaren häviämään. Ei myöskään ole mitään käsitystä siitä, että millätavoin FinnMesh jää nyt vaillinaiseksi, vai toimiiko ollenkaan, kun ei tuota manuaalin kohtaa ole tehtynä. Joku näissä asioissa fiksumpi voinee tähän jotain kommentoida.

Jos tekee mainitsemasi asian, jää Finnmesh käsittääkseni pois ja tilalle tulee oletusmesh. Koska tuskin koko Suomen mesh konfliktoi tuossa pitäisikin nyt saada jostain tieto mitkä mesh-tiedostot osuvat samoille alueille kuin Hanko ja Viron rannikko.
Hangon ongelman tämä voisi selittääkin. Outoa tosin on miksi se vaikuttaa myös Viron rannikolla ellei sikäläinen maisema sitten jostain syystä ulotu Suomen alueelle.

Lisätietoa kaivataan.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

Date Registered: 14.02.02

« Reply #21 on: 14.09.08, 14:15 »

Kas vain...

FinnMeshissä on bugi tuon default terrainin poiston osalta, se aiheuttaa sen "laatikon".

Se bat poistaa default maiseman "default flatten" toiminnon, eli MS on laittanut maisemaan teitä ja vesistöjä tietylle korkeudelle ja nyt kun lisätään tarkempi mesh alueelle niin ne tiet ja vesistöt (väärillä paikoilla) tekevät jyrkkiä rinteitä maisemaan. Pistän Jannelle tästä aiheesta muistutuksen, saa sitten vastata josko asian korjaaminen onnistuu. Periaatteessa helpoin lienee korjata patchillä joka täyttää alueen vedellä.

Simu ei minulla kuitenkaan tällä alueella kaadu.

Kosmeettisesta virheestä pääsee nyt siis eroon toistaiseksi käymällä klikkaamassa sitä Remove_FinnMesh.bat tiedostoa Flight Simulator 9\Scenery\Eure\Scenery kansiossa.

Samille kiitos tarkkaavaisuudesta.  thmbup

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #22 on: 14.09.08, 14:34 »

...
Simu ei minulla kuitenkaan tällä alueella kaadu.
...

Ei minullakaan kaadu Hangon alueella sen jälkeen, kun poistin Hangon maiseman. Balttian maiden yllä kaatuu edelleen satunnaisesti.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Santeri Lehtonen

Date Registered: 04.09.07

« Reply #23 on: 14.09.08, 14:37 »

Mulla kaataa Hangon maisema simua, mutta mitään saarta ei mun simussa ole.  Huh

"When we left earth it changed our world"
Timo Vuorinen

Date Registered: 19.09.04

« Reply #24 on: 14.09.08, 18:50 »

Periaatteessa helpoin lienee korjata patchillä joka täyttää alueen vedellä.

Kosmeettisesta virheestä pääsee nyt siis eroon toistaiseksi käymällä klikkaamassa sitä Remove_FinnMesh.bat tiedostoa Flight Simulator 9\Scenery\Eure\Scenery kansiossa.

Kosmeettisuus tosiaan paranee klikkaamalla! Pelkäänpä silti, että korjaukseksi ei riitä pelkästään alueen täyttäminen vedellä, sillä huomasin että koko Viron rannikko muuttuu takaisin normaaliksi (muuten siis neliömäistä rantaviivaa)  kun klikkaa Remove_FinnMesh.bat:a. Eli vesi korjaa saaren, mutta mitäpä Viron rannikolle tehdään?  Undecided

"Kun ajattelee mitä tekee ei enää osaakkaan tehdä"
Janne Sinkkonen
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #25 on: 14.09.08, 20:30 »

Onpa kiusallinen ongelma tosiaan.

Elelen tällä hetkellä simulaattoritonta elämää joten en itse pääse testaamaan ongelmaa. Aika johdonmukaiselta oireet kuitenkin näyttävät.

Kuten Tatu sanoikin, nuo batit korvaavat (ja palauttavat) joukon default-tiedostoja. Korvaavien tiedostojen pitäisi olla muuten identtiset mutta niistä on poistettu vesien oletuskorkeudet finnmeshin ja finnterrainin vaikutusalueelta. Oletusmaisema on FS:ssä sen verran isoina ruutuina että nämä alueet ylettävät myös naapurimaiden puolelle.

Ilmeisesti nuo tiedostot ovat sitten rikki. Simulaattorin ja PC:n puutteessa ongelman tarkempi selvittely voi kyllä osoittautua vähän kimurantiksi mutta täytyy katsoa mitä ongelmalle voi tehdä.

Pekka Holopainen

« Reply #26 on: 15.09.08, 06:18 »

Voitko sanoa mitkä oletustiedostot liittyvät tuolle alueelle tai mistä tiedon niistä saa - joku SDK? Haluaisin nimittäin säilyttää Finnmeshin muualla Suomessa, mutta palauttaa tilanteen oletusmaisemien mukaiseksi Suomenlahdella. Manuaalisestihan nuo voi myös helposti vaihtaa, kun vain tietää mitä tiedostoja asia koskee.

Pekka

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #27 on: 15.09.08, 20:35 »

Voitko sanoa mitkä oletustiedostot liittyvät tuolle alueelle tai mistä tiedon niistä saa - joku SDK? Haluaisin nimittäin säilyttää Finnmeshin muualla Suomessa, mutta palauttaa tilanteen oletusmaisemien mukaiseksi Suomenlahdella. Manuaalisestihan nuo voi myös helposti vaihtaa, kun vain tietää mitä tiedostoja asia koskee.

Pekka

Sinähän olit jo tutustunut siihen tmfviewer-ohjelmaan.  Smiley

Kurkkaa sinne Flight Simulator 9\Scenery\Eure\Scenery kansioon ja avaa se Finnmeshin mukana tullut bat tiedosto notepadilla niin näet mitkä tiedostot kuuluvat Suomeen. Tämän jälkeen heität ne sinne tmfviewer ohjelmaan niin pitäisi selvitä vielä tarkemmin mitkä kuuluvat etelä-Suomeen...

Tämän jälkeen ilmoitat löytösi tänne jolloin periaatteessa ongelma saattaa jo ratketa ihan riittävän hyvin kun tehdään uusi bat jossa eteläinen Suomi annetaan olla sellaisena kuin se on mitä tulee noihin vesistöjen oletuskorkeuksiin. Eipä siellä mitään kauheita vuoria olekaan FinnMeshiä sen kummemmin rumentamassa vaikka ne default flattenit ovatkin paikallaan.

'Don't panic'
Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #28 on: 16.09.08, 09:00 »

Ok, ehdin itse ensin tarkistella näitä juttuja.

Tuhannesti anteeksi.
  Embarrassed

Olin unohtanut laittaa FinnMesh pakettiin korvattavat terrain tiedostot, joten siis bat poisti defaultit mutta ei korvannut sitten poistamia alueita uusilla tiedostoilla.

Tässä nyt testattavaksi zippi.
www.tatukantomaa.net/doc/FinnMesh_patch.zip

Ohje on tällainen: (Seuraa ohjeita kohta kohdalta tarkasti)

* FinnMesh maisema tulee olla jo asennettuna, älä poista FinnMeshiä.
* Avaa Flight simulator 9SceneryEureScenery kansio ja aja Remove_FinnMesh.bat tiedosto.
* Tarkista että tämän jälkeen sinulla ei tässä kyseisessä kansiossa ole yhtään FT_ -alkuista bgl tiedostoa. Jos on, niin poista ne.

* Kopioi ( ja korvaa) FinnMesh_patch.zipin sisältö Flight simulator 9SceneryEureScenery kansioon ja aja FinnMesh.bat
* Kun olet näin tehnyt on tilanne toivottavasti tämä:
[ attachment removed ]

Ja sitten raporttia jos homma nyt toimisi toivotulla tavalla.  Smiley
« Last Edit: 16.09.08, 09:16 by Tatu Kantomaa »

'Don't panic'
Timo Vuorinen

« Reply #29 on: 16.09.08, 11:57 »

Ja sitten raporttia jos homma nyt toimisi toivotulla tavalla.  Smiley

Ei näy saarta ja Vironkin rannikko näyttää siltä kuin pitää, mesh toimii myös! Hyvin toimii siis ainakin minulla!  Smiley Hienoa työtä!  thmbup

Pekka Holopainen

« Reply #30 on: 16.09.08, 15:52 »

"Saari" hangon edustalla poistui - samoin suorakulmaiset saaret Viron rannikolla, mutta tilalle tulivat nämä veden täyttämät saaret Hangon rannikolle.

[ attachment removed ]

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #31 on: 18.09.08, 06:02 »

"Saari" hangon edustalla poistui - samoin suorakulmaiset saaret Viron rannikolla, mutta tilalle tulivat nämä veden täyttämät saaret Hangon rannikolle.

Näkyvätkö nämä saaret kaikilla muillakin?

'Don't panic'
Timo Vuorinen

« Reply #32 on: 18.09.08, 13:34 »

Näkyvätkö nämä saaret kaikilla muillakin?

Minulla ainakin on kaikki saaret Hangon edustalla ihan normaaleja. En tiedä onko sattumaa, mutta kun satuin Bengtskärille (mikä ei kuitenkaan ihan suoraan Hangon edustalla ole), niin sen vieressä olevat viisi luotoa olivat samanlaisia rengassaaria, en tiedä ovatko ne aina olleet minulla noin kun ekaa kertaa Bengtskärillä kävin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #33 on: 18.09.08, 14:29 »

OK. En löydä Hangon edustalta noita tulvivia saaria. Etsiminen on kyllä sama kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.... noita saaria kun alueella sattuu olemaan jonnin verran. Pekka, koordinaatit kehiin.

Mitä tulee Bengtskäriin niin ne rengassaaret ovat Bengtskär.  Wink 3D majakan malli johon kuuluu myös se kallio on hiukan "sivussa", ja ilmeisesti "rengassaaren" alta puuttuu myös maa-tekstuuri jolloin vain rantaviivat näkyvät. Toki siinä vähän kauempana on lisää näitä saaria. Minulla tähän Bengtskärin rengassaareen ei vaikuta se onko FinnMeshin terrain asennettuna vai ei, rengas näkyy koko ajan. Eli tämä ongelma siirtyisi FinnClassin puolelle.  Tongue

'Don't panic'
Pekka Holopainen

« Reply #34 on: 18.09.08, 17:44 »

OK. En löydä Hangon edustalta noita tulvivia saaria. Etsiminen on kyllä sama kuin etsisi neulaa heinäsuovasta.... noita saaria kun alueella sattuu olemaan jonnin verran. Pekka, koordinaatit kehiin.
...

Noita rengassaaria on lukemattomia- Lähes kaikki Hangon ympärillä (etelässä, idässä ja lännessä) olevat saaret ja niitä näyttää jatkuvan pitkälle itään ja länteen. Kauempaa ylhäältä katsottaessa on havaittavissa selvästi, että ne muodostuvat alueille, jotka ovat reunoiltaan suorakulmaisten monikulmioiden kaltaisia.

Lisäksi suunnilleen koordinaattien N59 52.60 ja E23 14.40 kohdalla merestä nousee "vuori", jonka tekstuurit ovat vettä. Olenkohan minä mokannut asennuksessa taas jotain?

Pekka

Tatu Kantomaa
Patu Cantona

« Reply #35 on: 19.09.08, 07:00 »

Noita rengassaaria on lukemattomia- Lähes kaikki Hangon ympärillä (etelässä, idässä ja lännessä) olevat saaret ja niitä näyttää jatkuvan pitkälle itään ja länteen. Kauempaa ylhäältä katsottaessa on havaittavissa selvästi, että ne muodostuvat alueille, jotka ovat reunoiltaan suorakulmaisten monikulmioiden kaltaisia.

Tällaisia minulla ei kyllä ole. Onko muilla?

Lisäksi suunnilleen koordinaattien N59 52.60 ja E23 14.40 kohdalla merestä nousee "vuori", jonka tekstuurit ovat vettä. Olenkohan minä mokannut asennuksessa taas jotain?

Pitääpä vilkaista kun ehdin PC:lle seuraavan kerran.

'Don't panic'
Jukka Mäcklin

Date Registered: 29.11.02

« Reply #36 on: 19.09.08, 07:30 »

Moro!
Rupesi kiinnostamaan kävin katsomassa ei vuoria ja saaretkin ihan normaalit. Villi arvaus taitaa olla sama vika kuin minulla siellä Brasiliassa josta kirjoittelin äskettäin. Joku hämää mutta mikä vaikea sanoa. Vähän samanlainen on se Pirkkalan kaatuminen siinä on ilmeisesti jokin pieni fs9:n bugi koska nykii defaultinakin. Kun lisätään muita scenereitä se korostuu koska homma tulee raskaammaksi ja kaatuu.

jukka
Esa Sairio

Date Registered: 14.10.01

« Reply #37 on: 19.09.08, 08:24 »

Muistaakseni Hangon photoscenery (vaikka on erittäin hieno) ei ole yhteensopiva Finnterrainin kanssa. Tämän takia esim. minä en pidä Hangon sceneä lainkaan asennettuna. Minulla ei ole myöskään saariongelmia, vaikka useita Viron scenejä on asennettuina.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Sami Wetterstrand

Date Registered: 05.01.08

« Reply #38 on: 19.09.08, 10:55 »

Itselläni ainakin toimii hienosti tuon patchin jälkeen. Tuollaista merestä nousevaa vuorta tai rengassaaria en ainakaan pikaisella etsinnällä löytänyt. Kiitoksia korjauksesta.  thmbup
Pekka Holopainen

« Reply #39 on: 20.09.08, 08:49 »

Minullakaan ei ole enää Hangon sceneä asennettuna, koska se kaatoi simun. Ihan oletusmaisema siellä alla pyörii. Eikös tuo suorakulmio- tai ruutu-muoto ilmiön esiintymisalueella viittaa siihen, että asialla voisi olla jotain tekemistä meshin kanssa? Pitänee laittaa vielä kuvaa tilanteesta, josta asia selviää paremmin kuin sitä selostamalla.

Pekka

Pages: 1 [2] 3 4 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1