Hårdvara till FS
mgerner:
Hej,
Jag undrar om det är någon som använder FMC, Radio Stacks eller något annat tillbehör till FS? Något som finns att rekommendera?
/Mikael
Twotter:
GoFlight MCP Pro er absolut at anbefala! GF-T8 er også fin å ha til f.eks. lights panel.
GoFlight sine radio modules er også fine å funker supert.
Engravity sin CDU er jo selfølgelig ønskverdig at ha,men priset gjør at man må prioritere.
Som nevnt i en annen tråd her,har jo VR Insight en ny og billigCDU ute.
Verdt å vurdere. Jeg blir nok å kjøpe den om reviews av den finner den bra.
kitte:
Jag har bla flera moduler från Goflight och hade tidigare även en MCP (dock av en enklare variant än MCP Pro som de nu har). Modulerna utför vad de ska göra och är liksom all annan utrustning på Goflight enkla att anpassa för olika funktioner. Jag har t ex tre GF-166 radiomoduler med vilka jag hanterar NAV1, NAV2, COM1, COM2, ADF och transpondern.
Idag skulle jag dock inte ha valt radiomoduler från Goflight utan istället köpt från CPFlight http://www.cpflight.com/sito/prodotti.asp. Visserligen är de dyrare och kan inte konfigureras som de från Goflight, men de ser däremot mycket bättre ut. Jag har också en MCP och EFIS modul från CPFlight och kvaliteten på CPflights grejer är mycket högre än de från Goflight - men som sagt, likaså priset.
Kolla in t ex www.simw.com eller www.aviationmegastore.com så får du en uppfattning om vad som finns att köpa. Om du vill så kan du göra det hur dyrt du vill om du t ex köper 737 throttle-enheter med inbyggd servo eller köper prylar från www.fly-engravity.com. Engravity har just CDU's men som Tommy skriver så är de väldigt dyra. Dessutom är du med dem begränsad till den CDU de är en kopia av. När jag kommer till skott skall jag istället köpa en touch screen och på den kan du ju lägga upp vilken CDU som helst. Billigare och flexiblare men du får såklart aldrig känslan av att trycka på en fysisk knapp.
CoNa:
Jag kör med Opencockpits MCP, EFIS COM och General aviation panel samt lite extra knappsatser..och snart en CDU från VRi.
Det började med att jag skulle bara ha några extra knappar...men slutade med att jag köpte halva affären
När du väl har börjar att bygga så finns det inget stopp.
Men jag skulle aldrig gå tillbaka med att trycka på knappar med musen om jag absolut inte måste.
Idag skulle jag nog ha valt VRi´s MCP combo då du i stort sett får allt jag har ovan i en enda panel och till en fjärdedel av kostnaden.
Visst , är man inriktad på att bara flyga 737 och vill bygga vidare på en verklighetstrogen cockpit så kanske man ska titta på andra lösningar.
Rekommenderar att titta in på http://www.mycockpit.org/ om du vill se mer lösningar.
Det finns både för och nackdelar med alla modeller.
Antingen är de väldigt specifika,komplicerade,dyra och kan nästan bara användas av en eller ett par flyplanstyper.
Eller så är de mer generella, liknar inte riktiga delar, har inte alla funktioner men är billigare och lättare att använda.
mgerner:
Tack för alla tips! grejerna från CPFlight såg verkligen bra ut, men tyvärr inte till Level-D. Och så är det ju priset.. Har ingen lust att köpa prylar för tiotusentals kronor, just för att jag inte har de pengarna. Samtidigt så vill jag ändå ha kvalité, som kostar. Har funderat mycket på en touchscreen, men som du säger Krister, det är ju känslan av en knapp att trycka på som man vill ha. Hur fungerar det att konfigurera två skärmar? Är det enkelt? Någon länk till lämplig touch-screen?
Conny, hur mycket har du lagt ut på tillbehör? Måste vara jättedyrt att köpa så mycket, men samtidigt så kul!
/Mikael
Navigation