FS9 ja budjettikone?
taksu:
Moikka!
Puolitoista vuotta ilman simua alkaa riittää ja niinpä pitäisi saada pika-apua vieroitusoireisiin. Ajattelin kasata itselleni edullisen kokoonpanon (ainakin osittain käytetyistä osista?), joka pyörittelisi sujuvasti FS9:ä. Olen tässä välissä tipahtanut täysin kärryiltä PC-maailman tekniikasta; kysymys siis kuuluukin, että mihin kannattaa pelimerkit sijoittaa?
Viimeisessä PC-koneessani oli Intelin P4-prossu (3,00 GHz), 2 GB RAM (400 MHz) ja ATi Radeon 9600 Pro -näytönohjain. Tällä kokoonpanolla ei aivan juhlittu, mutta useimpiin tilanteisiin ruudunpäivitys oli varsin riittävä (15-20 fps). Luullakseni pullonkaula oli silloin etenkin tuo näytönohjain.
Nyt haen mahdollisimman hyvää kokonaisuutta hintaluokassa 200-300 EUR. Mikä prosessori ja mikä näytönohjain kannattaisi FS9:ä ajatellen siis hankkia? Kannattaako miettiä RAID0:aa levyrutiinien nopeuttamiseksi (muistelen, että toisinaan kone lataili grafiikoita vähän tuskastuttavan hitaasti)? Tuo hintahaarukka koskee siis itse keskusyksikköä. Kaikki muu tarvittava löytyykin jo nurkista..
Päivitettävyys ei ole tässä hankinnassa etusijalla. Ja jos jollakin pölyttyy FS9 hyllyssä, niin saapi toki tarjota..
juhis:
Kyllä tuolla sinun vanhasllakin kokoonpanolla fs9 pyörii sulavasti ja hyvillä grafiikoilla kun vähän säätää simua. Tuossa on suunnilleen samat tehot kuin minun koneessa ja siinä fs9 pyörii ongelmitta. Mutta jos uutta konetta hankit niin panostaisin sinuna ainakin noihin näytönohjaimeen ja prosessoriin.
taksu:
Kyllähän se sillä vanhalla pyöri jotenkin.. Mutta esimerkiksi puolipilvinen sää yhdistettynä vaikkapa EFHK-maisemaan olivat ruudunpäivitykselle myrkkyä. Puhmattakaan mistään AA:sta jne.. Pahus, kun tuli myytyä vanha kone kaikkine ohjelmistoineen Mäccihuumassa pois.
Mutta. Kasailin tuolta Muropaketin myyntipalstalta itselleni vajaan 200 euron kokoonpanon (vertailin ilmoituksissa mainittuja toteutuneita hintoja).. Mahtaisiko tällaisella skulata:
Athlon64 3200+, 8600GT 256 Mb PCI-E, 2 GB DDR400 RAM, 250 GB SATA + emo + 350W poweri + kotelo + DVD-asema.
Huomasin, että Athlon64x2 5000+ -prossu ei uutenakaan hirveästi maksa. Onko tuosta tuplaytimestä FS9:n kanssa mitään hyötyä? Käyttikseksi tullee XP Pro.
Entä riittääkö 350W virtalähde tuollaiselle kokoonpanolle?
Kerosiini:
Osta se 5000+. Et tule pettymään. Ja ei kannata 8600GT:tä, se on aika tehoton. En ole ihan varma vielä, mutta muistaisin esim 7900 olevan 8600 parempi.
pho201:
Quote from: Antti Takkunen on 04.08.08, 19:36
...
Huomasin, että Athlon64x2 5000+ -prossu ei uutenakaan hirveästi maksa. Onko tuosta tuplaytimestä FS9:n kanssa mitään hyötyä? Käyttikseksi tullee XP Pro.
...
Ei kai tätä FS9:n koodia ole vielä 2000-luvun alussa mitenkään voitu tuplaytimille optimida, kun silloin niitä ei ollut olemassakaan. Toisaalta lieneehän se uusi prosessori joka tapauksessa nopeampi. Jos tosivauhtia kaipaa, on Intel kuitenkin tällä hetkellä selvästi niskan päällä, vaikka maksaakin sitten myös paljon enemmän.
Näytönojaimen merkitys on myös huomattava FS9:n kanssa. Huomasin sen käytännössä, kun vaihdoin omani parempaan. Prossu mulla on vielä ihan sellainen tavanomainen "Pena nelonen", joita konepaketeissa myytiin 2005. Framet (per sekunti) nousivat kuitenkin tuplaksi näytönohjaimen vaihdon myötä. RAM-muistin määränkin tuplasin tuossa pari vuotta sitten (1GB -> 2GB), mutta sen merkitys FS9:n pyörityksessä oli mariginaalinen (ehkä aavistuksen verran vähemmän nykimistä esiintyy nyt). Kuvankäsittely ja eräät muut jutut hyötyivät siitä kyllä selvästi.
Pekka
Edit: Kun hommaat muistia koneeseen tai päivität sitä lisää, laita aina muistikampoja parillinen määrä (yksi kumpaankin muistikanavaan). Tällä tavoin kone voi käyttää molempia muistikanavia ja se näkyy vauhdissa! Mulla on nyt 4x0.5GB.
Navigation