IVAO & Vatsim VS. VoxATC

(1/2) > >>

kapten_joel:
Hej där!

Nytt ämne från mig.

Jag har aldrig tiktigt flugit online, då med ATC talat, på en seriös basis. Jag har endast testat att vara OBS (observer) online.

vad jag funderar lite över, är hur pass realistiskt det egentligen är att flyga online med IVAO eller Vatsim? Är det "full-staffin", hela vägen dygnet runt i hela världen eller hur fungerar det?

Säg till exempel att jag vill flyga ARN-CPH-AMS online, finns samtliga "kontaker" med såsom: Ground, Tower, Dep, Center, APP?

Annars brister ju realismen lite om man kan taxa direkt ut till banan utan kontakt med ground först. Jag vet att det är bättre än att flyga med vanlig ATC, men jag har fått upp ögonen för Vox ATC.

Det är även det talad AI atc, genom röstigenkänning. Det är iallafall mer realistiskt än grund ATCn men absolut inte lika bra som den riktiga via Ivao eller Vatsim.

Jag undrar om det är någon som testat Vox ATC, och kom gärna med flera tips om det finns liknande program.
Jag flyger gärna med AI trafik men jag har hört att det skall ställa till problem Vox ATC <--> Ai trafik, stämmer det?

Nåväl, det hela vart lite svårförklarat, men jag hoppas ni förstår.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

/Kaptenen.

Twotter:
Du vil ikke på noen av nettverkene finne FULL staffing dygnet rundt.
Det er stort sett på events som full staffing er å se.
Mer realistisk enn Vox Atc blir det uansett.
Du får ikke den menneskelige faktoren i et program.
Dessuten forblir AI trafikken like dum  as usual.
Vox Atc er greit nok,men ikke mer. Robotaktig ,men bedre enn default ATC.(skal jo ikke mye til) 
Jeg angrer ikke et sekund på at jeg
tok steget ut til online flyvning! 
Om det ikke er Atc der du skal fly, blir det selfølgelig litt mindre realistisk.
Da er det å melde det man gjør på en Unicom channel. Litt sånn som med
Vfr flyvning in real på ubemannede flyplasser.
Om du er på en flyplass med Atc twr online,VATSIM,vil han overta oppgavene til delivery og ground.
Er App eller Dep på,vil han utføre både del,ground,twr og App/Dep. Om bare Center Ctr er online,
vil han fylle alle funksjoner om ingen andre er online. Vil tro dette er likt for IVAO også.

Så kom deg online å opplev den menneskelige faktoren. 

kapten_joel:
Tackar Tommy!.

Kul att du är fra Norge!. Jag kom precis därifrån. Har bott där under ettt halvår! =)

Tack för infon. Det är ju bra det där med att TWR fyller upp alla funktioner såvida det inte finns ground eller likn.

Är det någon större skillnad på Vatsim och IVAO?

Vart finns det mest svensk och nordisk ATC?

/Kaptenen.

C152:

Är det någon större skillnad på Vatsim och IVAO?
Vart finns det mest svensk och nordisk ATC?

Jag skulle säga det är ganska lika

Twotter:
Aha. Hvor bodde du?
Jeg har bodd i Stockholm bl.a og har familj i Mora och Bollnäs.

Jeg har ikke kommet lenger på IVAO enn at registrere meg og laste ned programvare + kikke litt på
trafikken der. Sjekk VATSIM vs IVAO tråden i Onlineforumet.
Norge har hatt et oppsving på Vatsim siste halvåret med så mye som 130-140 ATC på ENGM siste uke bl.a!
Hva Sverige angår på IVAO vet jeg ikke enda.
Just nu er Oslo CTR,EKCH ground og app online IVAO.
Og Oslo Ctr,ENVA app/dep,EKCH app/dep og EFES Ctr online VATSIM.

Last ned Eye of IVAO og VATSPY så kan du monitorere trafikken på de begge å se selv.  

Navigation

Up one level

Next page