Firman lakkauttaminen ?

(1/5) > >>

arttula:
Terve

Nyt pitäisi saada hyviä neuvoja, miten vanhasta toiminimestä saisi rahat tililtä käyttöön. Minulla on jo 90-luvulta asti ollut toiminimi, jolla olen tehnyt töitä. 2000-luvun alussa perustin osakeyhtiön, jolle kaikki tuon toiminimen toiminnot siirtyivät. Silti tuon toiminimen pankkitilille on jäänyt makaamaan vielä lähes 10 000 e, joka nyt pitäisi saada fiksusti käyttöön. Mitään toimintaa toiminimellä ei ole ollut enää yli 5 vuoteen, joten mitään verojuttuja tms. ei ole tulossa.

Miten saisin tuo rahat näppärästi omaan käyttööni ? Myymällä toiminimen osakeyhtiölleni ? Voiko niin tehdä ? Mitä pankkitilillä oleville rahoille silloin tapahtuu.

Suoraan nostamalla ? Mitens verot yms. ? Kuka maksaa ? Työnantajakulut ? ALV:t ?

T: "Undulaatti näissä asioissa"

AYFF:
Siis toiminimihän olet sinä ja toiminimi ei ole firma.
Toiminimesi tuotto on aikoinaan verotettu sinun tulonasi (jos veroilmoitukset on jätetetty)  joten rahat ovat sinun ja vapaasti käytössä.
Nostat pois, teet toiminimestäsi lopettamisilmoituksen ja veroilmoituksen jossa merkitset yksityisnostoksi tuon summan. Yksityisnostosta ei tule veroseuraamuksia.

Arto:
Tuota annanko tilinumeroni....

arttula:
Quote from: Ilkka Mannikainen on 18.08.08, 16:08

Siis toiminimihän olet sinä.
Toiminimesi tuotto on aikoinaan verotettu sinun tulonasi (jos veroilmoitukset on jätetetty)  joten rahat ovat sinun ja vapaasti käytössä.
Nostat pois, teet toiminimestäsi lopettamisilmoituksen ja veroilmoituksen jossa merkitset yksityisnostoksi tuon summan. Yksityisnostosta ei tule veroseuraamuksia.

Niin siis... Eihän noista ole veroja maksettu, eikä työnantajakuluja, ennen kuin olen niitä nostanut "yksityisnostona", jolloin olen siitä maksanut veroprosenttini mukaisen veron ja lisäksi työnantajakulut. Näin ainakin olen aina tehnyt...

//A

EDIT// Eikä se voisikaan toimia, jos/minulla oli työntekijöitä, joille maksoin palkkaa. Siinä tapauksessa olisin ensin itse maksanut verot + tynantajakulut, ja tämän jälkeen työntekijä olisi maksanut omat veronsa.

AYFF:
No et kyllä yksitysnostosta maksa mitään työnantajakuluja.

Vaikket nostaisi toiminiestä centtiäkään ulos niin puhdas tulo (tulot-menot) verotetaan sinun henkilökohtaisessa verotuksessa sinä vuonna kun toiminimen tilikausi päättyy. Yksityisnosto on toiminimiyrittäjän ainoa keino saada rahat ulos "firmasta" kun palkkaa ei voi maksaa.

Kerro miten olet yksitysnostoista maksanut työnantajakulut?

Navigation

Up one level

Next page