FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.18, 17:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kauhajoella kouluammuskelu!!
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 11 12 [13] Reply Print
Author Topic: Kauhajoella kouluammuskelu!!  (Read 23834 times)
Arne Wallen

Date Registered: 23.08.06

Re: Kauhajoella kouluammuskelu!!
« Reply #240 on: 25.09.08, 18:10 »

Perustan tieteenaloista, en kuitenkaan pidä sellaisena tieteenä joka olisi eksaktia, eli perustuu näkemykseni mukaan jokaisen asiaa ammatikseen harjoittavan omaan ajatuksen kulkuun, lisäksi jotkut opit ohjaavat osittain tätä tiedettä.
Oletko aivan varma että psykologi xx tietää takuuvarmasti juteltuaan kanssani viikon, mitä päässäni liikkuu.
Olin aikanani erään psykologian tohtorin luennolla, itse tämä väitti ettei ala ole lainkaan eksaktia, hän on tätä mieltä mutta sanoi että kolleega voi olla aivan eri mieltä.
Lähtisitkö lennolle koneella jonka toinen suunnittelija kehuisi hyväksi, toinen taas sanoisi epäilevänsä koko laitetta?

2f.1  Muistattehan Sir Thomas Sopwith.Olen lihaa syövä hetero, ja ylpeä siitä.
Rangerit kunniaan.
Masa
Former member
« Reply #241 on: 25.09.08, 18:47 »

Perustan tieteenaloista, en kuitenkaan pidä sellaisena tieteenä joka olisi eksaktia, eli perustuu näkemykseni mukaan jokaisen asiaa ammatikseen harjoittavan omaan ajatuksen kulkuun, lisäksi jotkut opit ohjaavat osittain tätä tiedettä.
Oletko aivan varma että psykologi xx tietää takuuvarmasti juteltuaan kanssani viikon, mitä päässäni liikkuu.
Olin aikanani erään psykologian tohtorin luennolla, itse tämä väitti ettei ala ole lainkaan eksaktia, hän on tätä mieltä mutta sanoi että kolleega voi olla aivan eri mieltä.
Lähtisitkö lennolle koneella jonka toinen suunnittelija kehuisi hyväksi, toinen taas sanoisi epäilevänsä koko laitetta?

En tainnut tehdä "pointtiani" selväksi.
Se "pointti" oli, että olen hyvin paljon eri mieltä väitteesi kanssa. Sen väitteesi, että me kaikki olisimme ihan yhtä fiksuja ihmisten järjen selailussa. Emme me ole, toiset ovat fiksumpia kuin toiset.

Kysyt tuossa, Arne, että olenko aivan varma että psykologi xx tietää takuuvarmasti juteltuaan kanssani viikon, mitä päässäni liikkuu.
En tietenkään ole. En sinne päinkään. Aiemmin kirjoitin tuon alla olevan. Liittyy asiaan.

Jokelan jäljiltä tuli määräys haastatella aseluvan hakijat. Tarkoitus oli varmasti hyvä, mutta ei ollenkaan riittävä. Ei edes psykopaattien kanssa elämäntyönsä tehnyt psykologi pysty aina tunnistamaan tällaista tapausta yhden haastattelun perusteella, puhumattakaan tehtävään asetetusta poliisihenkilöstä.

Mutta hei, emmehän me enää puhu Kauhajoen joukkomurhasta lainkaan vaan tämä on kääntynyt tällaiseksi eipäs-juupas-lätinäksi. Syytän siitä myös itseäni.
Jouni Haimi

Date Registered: 15.11.06

« Reply #242 on: 25.09.08, 20:02 »

Pointtinani on ollut lähinnä, ettei toimenpiteitä pitäisi rajoittaa ainoastaan aselakia koskeviksi, vaan pitäisi pureutua ilmiön taustalla oleviin syihin paremmin. Aselain muutokset on vain näkyvää kosmetiikkaa, joilla yritetään peittää todellisia ongelmia. Toki aseiden hankinnan vaikeuttaminen vaikeuttaisi tämänkaltaisia tapahtumia, mutta tuskin poistaa niitä kokonaan.

Eli vanha savut ja peili taktiikka toimii tassäkin. Nostetaan aselakien muutokset ja netti pinnalle niin vältytään paljon vaikeammalta asialta eli mielenterveys potilaiden hoidon korjaamisesta täällä suomessa. On myös tietoa siitä että saari  olisi jo kesäkuussa hakeutunut hoitoon ja saanut jonkun mielialalääkityksen. Samoin oliauvisen laita eli olisiko korjaamista mielenterveys hoidossa?
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #243 on: 26.09.08, 00:41 »

Minusta taas tämä on juuri merkki siitä, ettei pystytä sopeutumaan siihen, ettei kaikkea aina voi saada ja että joskus on tehtävä sellaistakin, joka ei välttämättä juuri sillä hetkellä huvita. Armeija on mielestäni pääasiassa opettelemista toimimaan järjestäytyneessä yhteisössä. Opettelemista käsittelemään myös pettymyksiä.

Jollei tällaista pysty kestämään, on mielestäni joko vielä liian "pentu" tai sitten ei ole "ihan täysipäinen".

Ja toki tarjolla on myös sivilipalvelus, jos aseellinen ei kiinnosta. Minusta se on suurin piirtei yhtä hyvä tässä "koulutustarkoituksessa".

Nyt menee kyllä jo rankasti off-topiciksi mutta menköön. Älynlahjoiltaan ja taidoiltaan heikommille (=idiootti) intti varmasti onkin ihan hyvä paikka opetella toimimaan yhteisössä ja opetella mm. elämän perusasioita. Minä menin inttiin 21-vuotiaana 3-vuotiaan tytön isänä. Töissä olin ollut siihen mennessä n. 4 vuotta. Kämppä, auto ja muuta omaisuutta ja etenkin velkaa oli myös. Olipa siinäkin sopeutumista kun ex hyppäsi toisen äijän matkaan tytön ollessa n. 6kk. Kaikennäköisiä muitakin vastoinkäymisiä oli tapahtunut. Toisinsanoen, elämä oli kyllä opettanut jo ihan kiitettävästi siihen ikään mennessä. Sitten menen inttiin ja joku vasta lukiosta valmistunut karvaton juuri 18v täyttänyt räkänokka, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä tai joutunut ottamaan vastuuta mistään muusta kuin oman huoneen siivoamisesta, tulee ***tu meuhkaamaan minulle kirjakielellä jostain saatanan sopeutumisesta tai aikuistumisesta ja muista aiheista, joita hän aikoo minulle opettaa. Ja kehtaa tämä kyseinen kirjakielipelle vaatia vielä jonkinsortin kunnioitusta. Mistä hyvästä, kysyn minä.

Myönnän, pää hajosi kun vuoden pelleilin idioottilauman seassa äärimmäisen turhautuneena. Yritin kaikin mahdollisin keinoin päästä pois. Pääsin komissioonkin, mutta sekin paljastui päällikkölääkärin juonitteluksi.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten se intti on aina se ainoa paikka, jossa opitaan sopeutumaan tai jotain muuta vastaavaa turhaa roskaa. Onhan se hyvä, että nykyajan pullamössönuorisolle asetetaan edes jotain rajoja, mutta eipä siellä intissäkään paljoa vaadittu. Ei ole todellakaan kyse siitä, että olisi liian pentu tai ei olisi täysipäinen. Kyse on ehkä siitä, että osaa käyttää omaa järkeään ja kyseenalaistaa tiettyjä asioita. Senpä takia intti sopiikin sille suurelle joukolle, joka tyhmänä vain juoksee massan mukana.
Henkka
Former member
« Reply #244 on: 26.09.08, 03:16 »

Offtopic jatkuu...

Sääntöjä ja käskyjä on helppo ja jopa mukavaa totella ja toteuttaa, kun ne ovat perusteltuja ja loogisia.

On mukavaa olla osaavan ja ns. luontaisen johtajan johdettavana. Sellaisen joka saa myös alaiseltaan luontaisen kunnioituksen ja luottamuksen. Silloin johdettavakin saa usein itsestään irti paljon enemmän.

Johtajuus on pitkälti myös luonteeseen liittyvä ja jos sitä ei vain ole, on ote alaisista epävarmaa ja linjatonta. Se taasen tekee johdettavana olon epämiellyttäväksi ja mikä pahinta, johtaja menettää auktoriteettinsä. Jos johtaminen ja käskyt ovat enemmän johtajan omaa itsetuntoa pönkittäviä, ollaan jo hukassa.

Tämä pätee varmasti elämän kaikilla osa-alueilla. Intissä, työelämässä, jne.

« Last Edit: 26.09.08, 03:24 by Henri Laitinen »
Jussi Aaltonen

Date Registered: 25.04.08

« Reply #245 on: 26.09.08, 03:26 »

Nyt menee kyllä jo rankasti off-topiciksi mutta menköön. Älynlahjoiltaan ja taidoiltaan heikommille (=idiootti) intti varmasti onkin ihan hyvä paikka opetella toimimaan yhteisössä ja opetella mm. elämän perusasioita. Minä menin inttiin 21-vuotiaana 3-vuotiaan tytön isänä. Töissä olin ollut siihen mennessä n. 4 vuotta. Kämppä, auto ja muuta omaisuutta ja etenkin velkaa oli myös. Olipa siinäkin sopeutumista kun ex hyppäsi toisen äijän matkaan tytön ollessa n. 6kk. Kaikennäköisiä muitakin vastoinkäymisiä oli tapahtunut. Toisinsanoen, elämä oli kyllä opettanut jo ihan kiitettävästi siihen ikään mennessä. Sitten menen inttiin ja joku vasta lukiosta valmistunut karvaton juuri 18v täyttänyt räkänokka, joka ei ole päivääkään tehnyt töitä tai joutunut ottamaan vastuuta mistään muusta kuin oman huoneen siivoamisesta, tulee ***tu meuhkaamaan minulle kirjakielellä jostain saatanan sopeutumisesta tai aikuistumisesta ja muista aiheista, joita hän aikoo minulle opettaa. Ja kehtaa tämä kyseinen kirjakielipelle vaatia vielä jonkinsortin kunnioitusta. Mistä hyvästä, kysyn minä.

Myönnän, pää hajosi kun vuoden pelleilin idioottilauman seassa äärimmäisen turhautuneena. Yritin kaikin mahdollisin keinoin päästä pois. Pääsin komissioonkin, mutta sekin paljastui päällikkölääkärin juonitteluksi.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, miten se intti on aina se ainoa paikka, jossa opitaan sopeutumaan tai jotain muuta vastaavaa turhaa roskaa. Onhan se hyvä, että nykyajan pullamössönuorisolle asetetaan edes jotain rajoja, mutta eipä siellä intissäkään paljoa vaadittu. Ei ole todellakaan kyse siitä, että olisi liian pentu tai ei olisi täysipäinen. Kyse on ehkä siitä, että osaa käyttää omaa järkeään ja kyseenalaistaa tiettyjä asioita. Senpä takia intti sopiikin sille suurelle joukolle, joka tyhmänä vain juoksee massan mukana.

En millään muotoa halua vit**illa, mutta eikö ylläoleva vuodatus sisällä paljon elementtejä tyypillisistä sopeutumisvaikeuksista varusmiespalvelukseen.

Nämä tyyppilliset sopeutumisvaikeudet taas ovat melko pitkälti nimenomaan "pullamössösukupolven" ongelman... minä minä minä... kukaan muu kuin minä ei tiedä eikä osaa mitään... minulla ei ole kivaa, joten järjestelmä on mätä. Elämänkokemuksella tms asioilla ei ole tähän asiaan mitään merkitystä, armeijaikäisten pojankölvien elämänkokemuksessa on joka tapauksessa valtavia eroja... kautta aikojen toiset ovat olleet palvelukseen astuessaan vielä äidin pikku naperoita ja toiset ovat ehtineet repiä leipänsä jo vuosikausia selkänahastaan ja elämä on ehtinyt heitellä kaikennäköistä paskaa eteen.

Varusmiespalvelus on lyhyt aika elämässä ja tämän ajanjakson sisältö on hyvin selvä ja selkeä. Oikeasti riittävän aikuinen mies (tai nainen) ymmärtää ainakin jollakin tasolla tiettyjen äkkiseltään turhalta vaikuttavien asioiden merkityksen suuremman kokonaisuuden kannalta ja toisaalta osaa myös pistää palveluksen aiheuttaman v***ksen oikeaan mittakaavaan... siellä ei tule vastaan mitään sellaist, joka olisi likikään niin pahaa kuin se mitä siviilissä voi tulla vastaan. Väittäisin melkeinpä niin että mitä kypsempi, riippumatta ikävuosista, yksilö oikeasti on sitä paremmin hän osaa kääntää elämänkokemuksensa omaksi, muiden ja puolustusvoimien eduksi palveluksessa... uskoisin että tämän allekirjoittaa aika moni muukin.

Mutta... kuten sanoin en halua vit**illa... jos siviilissä on ongelmia tai jokin asia, joka vaatisi jatkuvaa läsnäoloa siellä, ei palvelus onnistu. Toisaalta myös idiootit palvelustoverit ja esimiehet (lähinnä varusmiesjohtajat) pystyvät pilaamaan koko kuvion. Jos ajattelen omalle kohdalleni pelkästään tilannetta että olisin astunut palvelukseen kun muksut olivat muutaman vuoden ikäisiä niin tokkopa intistä olisi mitään tullut... omassa elämässä tuohon ajanjaksoon osui paljon pitkiä työmatkoja ja muistan hyvin kuinka esimerkiksi Tokion yöelämään tutustuminenkin vitutti kun tiesi että kotona olisi auttava käsipari ollut tarpeeseen.

... eli aiuvopierua, jonka tässä unenpöpperössä suolsin interwebbiin, ei pidä lukea niin että vittuilisin Joonalle.

Kiitos ja anteeksi
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #246 on: 26.09.08, 05:28 »

Oli lohduttavaa lukea tämän aamun Pohjalaisesta juttu jossa Vanhan Vaasan Psykiatrisen sairaalan johtava lääkäri Markku Eronen selittää mistä näissä kouluammuskeluissa on kysymys . . . . . me maallikot voimme vain arvailla, ammattilaisille näyttää asia olevan paljon selvempi.

Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #247 on: 26.09.08, 13:10 »

Ei vissiin nettilehdessä ole tuota artikkelia vai enkö vaan osaa etsiä???

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #248 on: 26.09.08, 15:14 »

Ei vissiin nettilehdessä ole tuota artikkelia vai enkö vaan osaa etsiä???

-A-

Kävin katsomassa pohjalaisen nettisivuilla . . tuo verkkolehti on maksullinen joten en sen tarkemmin sinne mennyt tutkimaan kun minulle tulee tuo paperilehti . Siinä se juttu on sivulla 7. En tähän rupea pitkää juttua selostamaan, liekö edes sallittua lyhyemmät lainaukset jutusta sieltä täältä eivät taasen anna oikeaa kuvaa siitä mitä Eronen haluaa sanoa . . . yritin tähän laittaa tiivistetysti mitä hän kertoo mutta valitettavasti en onnistunut . . . .pitäisi kirjoittaa koko juttu!
 Undecided

Arto Eriksson

Date Registered: 11.03.06

« Reply #249 on: 27.09.08, 07:51 »

Voipi olla että ei oooo kauheen hyvät fiilikset Saarta kuulustelleella poliisilla Huh

Nikon D610, D600,Nikon D700,NIKKOR AF-S 50/1.8G, NIKKOR AF-S 28-300/3.5-5.6G ED VR II.NIKKOR 85mm f1.8G Tamron 90mm F2.8 makro,Tokina AT-X SD 16-28/2,8 PRO FX. sigma 70-200mm f2.8 ex dg os hsm
Pori Jazz photographer 2011,2012.2013.
Everyone's gonna get fucked sooner or later.
tornadof36
Former member
« Reply #250 on: 27.09.08, 08:16 »

Terve,

Tuosta tulikin mieleeni.
Jaksamista myös tuonne ampujan omaisille ja läheisille. Hekin ovat uhreja omalla tavallaan.

-jukka
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #251 on: 27.09.08, 15:01 »

Voipi olla että ei oooo kauheen hyvät fiilikset Saarta kuulustelleella poliisilla Huh

Asioiden tilaa ei todennäköisesti voida mitenkään panna kyseisen komissaarion viaksi, sillä hän lienee toiminut voimassa olevien ohjeiden mukaisesti. Jos jossain on vikaa niin niissä ohjeissa. Aseen kantoluvan saaminen on ollut niin kaavamaisten kriteerien takana, että poliisilla on tuskin ollut mitään lain sallimia keinoja evätä lupaa saatavissa olleiden tietojen perusteella. Kyllä tästäkin vastuu kiertyy lopulta poliittisille päätäjille, jotka lait ja säädökset vahvistavat.

Aselaki ei kuitenkaan ole tämän ongelman ydin. Pitäisi pureutua niihin syihin, jotka ovat näiden ilmiöiden takana ja tehdä sellaisia toimenpiteitä, jotka auttavat ehkäisemään niitä ennalta. Olen edelleen sitä mieltä, että nyt kootaan sitä satoa, jonka perustat luotiin jo paljon aiemmin laman seurauksena tehtyjen erilaisten "säästöjen" ja leikkausten ansiosta. Sataprosenttiseen tulokseen ei voitane päästä missään olosuhteissa, mutta (kuten olen aiemminkin maininnut) on keinoja vähentää näitä epäkohtia tilastollisesti.

Pekka

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Ilkka Mäkelä

Date Registered: 02.04.04

« Reply #252 on: 09.10.08, 05:14 »

Poliisi on näköjään nyt, paitsi takavarikoinut muutaman tussarin, myös lähettänyt henkilöitä "hoitoon" ja tutkinut erilaisia "uhkauksia" mm. pulpettikirjoituksista...

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Poliisi+takavarikoinut+yli+10+asetta+nettivideoiden+ja+uhkauksien+takia/1135240079921

Meikäläisen kouluaikoinakin pulpettiin ehkä piirrettiin tai kaiverrettiin jotakin, mutta lähinnä sellaisia kuvia, joissa näkyi hämähäkki väärinpäin  Tongue

Syynäävätkö ne nyt tosiaan kaikki pulpetitkin läpi? Kuka niin tekee? "Raportoi naapuristasi"?

Pages: 1 ... 11 12 [13] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1