Sälja bilder

(1/1)

fredde_fredde:
Hej,

Jag undrar hur man säljer (flyg)bilder, antingen via internet på något sätt eller direkt till företaget,
hur bra måste bilderna vara? hur mycket kan man få?

Kanske inte riktigt är på den nivån men, bra att veta...
/F

Ice Cube:
Du kan säkert få någon tusenlapp per bild eller mer om dom är riktigt bra. Vet att företag går in på flickr och köper bilder som sedan används i annonser mm. Så det är ju nog bra att ha ett fint bildarkiv där.

nighty142:
Ett bra sätt att få bilder sålda (flyg som inte har ett nyhetsvärde) är att lägga upp dom på en sida där dina bilder får maximal exponering. Airliners.net brukar vara ett väldigt bra ställe (har fått en del bilder sålda och blivit kontaktade av ett antal flygbolag via A.net som velat ha mina bilder). Men det behöver nödvändigtvis inte vara Airliners.net utan bara en bra sida som dina bilder får mycket tittar på. Att få sina bilder sålda är svårt och sälja enbart spottingbilder är knappast något man kan tjäna på (om man nu inte sitter på någon riktigt grym bild - *host* Fredrik Granberg *host*). Jag tar det mer som en liten bonus om jag får en bild såld! Hamnar du i en förhandlingssituation med någon som vill ha din bild (gäller alla sorters bilder - inte bara flyg), våga ta betalt, finns ingen anledning att sälja dina bilder till skam-buds priser. Långsiktigt gynnar det inte oss fotografer att sälja bilderna för tok-låga priser, speciellt inte de som ska försöka tjäna pengar på sin fotografering.

fredde_fredde:
Tack för svaren!

Jag ska försöka få upp bilder på Airliners, har iallafall utrustning till det nu

/F

simonbrygg:
Airliners är en bra reklampelare då sidan har så många träffar! Har själv sålt en del bilder genom anet och brukar ta 1200 för en bild då det är ganska standard. jag brukar bara be dem att sätta in pengarna rakt in på min konto, kom ihåg bara att spara alla era mail med allt ni sagt om det blir problem sen om rättigheter till bilden etc. Säljer jag något nu så skickar jag en faktura på enskilda firman i stället men ska du bara sälja en bild från anet t.ex. så går det lika bra att köparen sätter in pengar  

Navigation

Up one level