FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.10.19, 12:41

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Finlandization
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Finlandization  (Read 4112 times)
Petri Lehtovirta

Date Registered: 05.04.04

Re: Finlandization
« Reply #20 on: 14.10.08, 12:45 »

Vastapainoksihan saatiin rutka määrä laadukasta neuvostoliittolaista viisivuotissuunnitelmin tuotettua hyödykettä sekä valtaisa määrä velkaa, josta Venäjä kai loppujen lopuksi on viimein kohtuudella huolehtinut (lyhentävät sitä varmaan Suomen maksamalla lähialuetuella.

Venäjä maksoi lopun velan pois 2006, Wikipedia

Antti Laukkanen

Date Registered: 11.11.03

« Reply #21 on: 14.10.08, 14:54 »

Venäjä maksoi lopun velan pois 2006, Wikipedia

No muistelinkin jotain tällaista, mutten ollut ihan varma hataran muistini kuvista.

-A-

Fournier pilots of the world - unite!
Esa Karanko

Date Registered: 31.12.05

« Reply #22 on: 14.10.08, 17:16 »

Viisikymmenluvun lopulla Töölön yhteiskoulussa ei käsitelty Suomen lähihistoriaa. Jos ei uskonut viralliseen liturgiaan, niin toisen maailmansodan aikaiset ja sitä uudemmat tapahtumat piti selvittää itse. Niin sanotusta nykyhetkestä koulussa ei puhuttu mitään. Teiniliittosta sen sijaan tuli poliittinen järjestö. Noottikriisin aikana vuonna 1961 olin töissä Länsi-Saksassa. Saksalaiset ihmettelivät kovasti, kun kerroin uskaltavani palata takaisi Suomeen. Edessä olivat vielä Tsekkosslovakian miehitys ja sitten Sorbonnen mellakat vuonna 1968. Onneksi olin tuolloin merillä. Sotaa käyvä Saigon oli noiden tapahtumien rinnalla kevyttä kauraa. Sitten koitti Suomen nykyhistorian synkin hetki. Presidentin valitseminen poikkeuslailla vuonna 1973. Minusta se oli suomettumisen äärimmäinen huippu. Myöhemmin olin kuitenkin itsekin suomettuneena ilmailuvirkamiehenä vieraana Tehtaankadulla. Romanian suurlähetystöön heidän itsenäisyyspäivänään en kuitenkaan suostunut menemään vaikka käskettiin. Neuvostoliiton romahtamista vuonna 1991 oli aluksi vaikea uskoa todeksi.

Esa       

ATCO: obbi omdb omsj omrk efhk efka efta eflp efkk efva efhf efnu
Markoveikko
Former member
« Reply #23 on: 14.10.08, 20:29 »

Kyllä käsittääkseni kuuluu käsiteltäväksi ainakin lukiossa, osana jotain historian pakollista kurssia. Termin voisi sanoa liittyvän voimakkaasti Suomen historian käännekohtiin.
Omassa yo vastauksessani muistaakseni horisin suomettumisesta. Joten kumma juttu jos ei ole kaikissa lukioissa mainittu. Kenties voisi jo hieman kysellä opettajalta että miten voi olla mahdollista ettei ole käsitelty.
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1