Fakta om DC-3

(1/3) > >>

Adam:
Tjena nu behöver jag hjälp ska skriva en uppsatts om fordon och valde DC-3 men behöver hjälp med fakta om motorer och hur "miljövänlig" den är antar att det är någon som kan hjälpa mig med detta 
//Adam

kristerl:
Hej,

Det beror lite grann på hur detaljerad information du är ute efter. MAAM-SIM har en hel del manualer (inklusive inscannade autentiska från 'när det begav sig'): http://www.maam.org/flightsim/enhance/r4d_enhance.htm#R4D/DC-3/C-47%20USERS%20MANUAL%20-%20HTML%20VERSION%20WITH%20EMBEDDED%20INSTRUCTIONAL%20VIDEOS

Vilken miljöbelastning en DC-3 ger har jag ingen aning om på rak arm. En liter vanlig modern bilbensin ger mig veterligen upphov till 2,28 kg CO2, om det kan vara till någon ledning i kombination med uppgifter om bränsleförbrukning som antagligen går att finna om du letar ovan? Kan infoga brasklappen att jag inte vet något om eventuella skillnader mellan flygbensin och bilbensin i det avseendet.

Lite mer allmän DC-3 information finns t ex här: http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=188 och även här: http://www.dc3airways.com (under "Tech" i menyn bl a)

Hälsningar,
Krister

Adam:
Går den på vanligt flygfotogen? 

kristerl:
Nej, bensin. Motorerna är normalt Pratt & Whitney Twin Wasp: http://en.wikipedia.org/wiki/R-1830.

Det finns några DC-3:or som i modern tid har konverterats till turboprop. De går rimligen på flygfotogen, men jag känner inte till dem närmare.

/Krister

Adam:
Tackar för hjälpen killar det blev ett VG 

Navigation

Up one level

Next page